4 ja 5-vaihteisen erot?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

4 ja 5-vaihteisen erot?

Viesti Kirjoittaja northwest » Ti Elokuu 17. 19:49:50 2004

Mitä eroa on normi sierran 4 ja 5 vaihteisilla laatikoilla,onko vitonen "ympätty" vain tavallaan nelipykäläisen laatikon perään?Elikkä onko laatikon akseleiden välinen mitta sama :?:
Oon teettämässä itselle suorahampaista kisalootaa ns. kehimällä(rattaista sorvataan hampaat pois ja tilalle hitsataan uudet "hammaskehät"),tuli vaan mieleen että teettäisi sen viisvaihteiseen ja jättäisi vitosen normaalivälitykselle(eihän se vinohampainen hyvä ole...)->Vois laittaa tihemmän perävälityksen 5.8 nykyisen 5.3:n tilalle ilman että huiput laskisi.
-ja tässä yhteydessä maininta että ko. rakennustavasta ei nyt keskustella,tai sitten jos jollain on myydä 4-v Quaiffi tai tran-x välityssarja 650€ hintaan niin saa ilmoitella :wink:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: 4 ja 5-vaihteisen erot?

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Elokuu 17. 20:14:32 2004

northwest kirjoitti:-ja tässä yhteydessä maininta että ko. rakennustavasta ei nyt keskustella,tai sitten jos jollain on myydä 4-v Quaiffi tai tran-x välityssarja 650€ hintaan niin saa ilmoitella :wink:
Veikkaan että northwest kirjoittelee itse lähitulevaisuudessa rakennustavoista.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Elokuu 17. 21:22:14 2004

nelipykäläiseen oli ainakin tarjolla sellainen muutossarja, jolla siitä tuli vaihteinen. siinä tuli sinne vaihteiston koneiston ja hännän väliin jatkopala ja jotain rattaita. en silloin perehtynyt asiaan sen paremmin kun en oikeastaan nähnyt järkeä siinä. 5 pykäläistä lootaa saa varsin kohtuuhintaan kumminkin.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Elokuu 17. 23:09:31 2004

On ympätty laatikon perään lisää vaihteita tai siis yksi.
Vaikka kiellettiinkin niin ihmettelen kuitenkin miten ja kuka niitä kovaksi karkaistuja rattaita sorvailee. Reissun verran taitaa tulla halvemmaksi tehdä kokonaisia rattaita "tyhjästä".
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Elokuu 17. 23:17:08 2004

SLEI kirjoitti:miten ja kuka niitä kovaksi karkaistuja rattaita sorvailee.
no kun kerran alotettiin, :lol: niin sitten voisin sanoa että ainakin mun mielestä olisi fiksumpaa käyttää alkuperäistä mallina, ja sorvata/sorvauttaa uusi ja karkasta se sen jälkeen. pitäis varmaan muuten kovapuikoilla hitsata se hampaitten kohta ennenkuin kestää jos vanhaan tekee, ja sen työstäminenkään ei ole helppoa. mutta jos on laitteet ja taitoa niin sorvaisin uuden, jos budjettilaatikkoa tehdään. kyllä tollasen aihion hienosti sorvailee, mutta ne hampaat tuottaa todennäköisesti ongelmia.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ke Elokuu 18. 3:56:53 2004

No sen verran tästä rakennustavasta(terveisiä Nummelaan :wink: ),että nykyinen 4v on tällä tyylillä tehty.Ajettu pikkukoneisella sprinttiautolla(alle 160hv) n. 80 sprinttiä+reenaukset ja jo nyt meni ensiövälitys.(joka vaihdetaan ja laatikko jää varalaatikoksi)Ko. vaihteistoja on käytetty jokkisfordeissa,yksi tuttava noita on tehnyt teetettyään kehiä hammasrataspajalla.Nyt on vielä jäljellä yksi sarja jonka laitatan omaan.Tämän aiemman teki aikoinaan -95 toinen seppä,olikohan jossain Perniössä kaveri joka näitä ratassarjoja silloin jyrsi,mm kupliinkin yllättäin kun jokkiksesta on kyse :roll:
Ja voihan karkaisun suorittaa hitsausvaiheen jälkeenkin 8)
Kyllähän sitä laittaisi mielellään jonkun huippulootan,esim. carinan (anteeksi tuo kirosana toyota)suoralla viitosella olevan suorakytkennän(RS-auto jämsänkoski) mutta näillä ajomäärillä ja pudjeteilla ei motivoi kun rahareikiä piisaa muutenkin.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ke Elokuu 18. 17:02:02 2004

eli onko 5 ja 4 vaihteinen laatikko saman mittasia? meneekö esim sierraan 4vaihteisen tilalle suoraan 5vaihteinen, ilman että tarttee kardaania vaihtaa?
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Elokuu 18. 17:15:02 2004

No menee jos molemmat on ns. isoja laatikoita, paitsi että takakannatin pitää siirtää 5V.le sopivaan paikkaa.

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ke Elokuu 18. 17:32:49 2004

TAp kirjoitti:No menee jos molemmat on ns. isoja laatikoita, paitsi että takakannatin pitää siirtää 5V.le sopivaan paikkaa.
kiitos ja katsos yv :wink:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Elokuu 18. 17:33:26 2004

tanari kirjoitti:eli onko 5 ja 4 vaihteinen laatikko saman mittasia? meneekö esim sierraan 4vaihteisen tilalle suoraan 5vaihteinen, ilman että tarttee kardaania vaihtaa?
Riippuu 4-vaihteisesta, spoori on jossain laatikoissa pienempi kuin 5-v lootassa ja tämä koskee siis kardaania.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Elokuu 18. 18:50:52 2004

NW: Olen törmännyt jokusen kerran noihin sorvattuihin rattaisiin, onnekseni asiakkaiden laatikoissa. Yleisin syy purkuun on ollut jonkun vaihteen puute. Syyn saa arvata.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ke Elokuu 18. 22:30:44 2004

Joo,en epäile että ei ole se oikea konsti tehdä laatikko.Tämä vanha laatikko on 4kpl sarjasta ainoa kestänyt,muut hajosi 2l ohc:tten perässä melkein heti.Onneksi on ollut senverran heikkotehoiset koneet mulla niin on kestänyt näinkin pitkään ja on kyllä tullut opeteltua ajamaan siten että loota ei joutuisi niin koville.Nyt vaan kun tarttis saada jostain laatikko aikaiseksi,on tämä muutostyö edessä kilpuriin joka imee íhan riitttävästi rahaa,lattioiden vaihto ja mm vyöt menee vaihtoon.Ja kun harrastaa omalla rahalla... :roll:
-no eipä tietenkään ole pakko ajaa,mutta jotenkin vaan se on niin pirun kivaa hommaa 8) -
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Elokuu 18. 23:12:45 2004

NW: ymmärrän tilanteen liiankin hyvin. Pidetään peukkuja!
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Elokuu 19. 9:26:18 2004

Meilläpäin on yritetty vältellä noita jokkisrytäyksiä koska ne ei kestä kunnollisen koneen perässä (ei siis 1.6). Viralliset välityssarjat ovat hinta/laadultaan hyviä. Itse ajelin aikoinaan SF-pyörän tran-x laatikolla n. 35 starttia, eikä menny miksikään, halpa ylläpitää. Tosin tehoakin vain 190hv mutta kuitenkin.

Vastaa Viestiin