24V vs. 12V Cologne

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jive
Ylläpitäjä

24V vs. 12V Cologne

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Elokuu 23. 20:39:10 2004

Pari kysymystä:

Onko 2.8 koneissa lohkon sisuskalut vaihtokelpoisia keskenään?

Millaisia kierroslukuja on saatu ulos 2l taunus V6 koneista?

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ma Elokuu 23. 20:50:26 2004

2.8 ja 2.9 on erikoneita. 2.9 on ketjujakopäällä ja 2.8 on bakeliittisellä ratasjakopäällä. Kannetkaan eivät käy keskenään, venttiilien järjestys eri.

sellasessa mattamustassa ratataunuksessa on 220hv penkitetty se on just 2.0 V6 vai olikohan se 2.3 V6? no kuitenkin aika kunnioitettavia lukemia vapari V6 koneesta :wink:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Elokuu 23. 21:11:19 2004

vielä 2.8 ja 2.9 eroista:

2.8 mekaanisesti säädettävät venttiilit, 2.9 hyrdaulisäätö

2.8i mekaaninen ruisku, 2.9 sähköruisku

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Elokuu 23. 21:14:21 2004

samiharju kirjoitti:vielä 2.8 ja 2.9 eroista:

2.8 mekaanisesti säädettävät venttiilit, 2.9 hyrdaulisäätö

2.8i mekaaninen ruisku, 2.9 sähköruisku
On noita 2.8 koneitakin EFInä ( EEC IV )
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Elokuu 23. 21:15:40 2004

tanari kirjoitti:2.8 ja 2.9 on erikoneita. 2.9 on ketjujakopäällä ja 2.8 on bakeliittisellä ratasjakopäällä. Kannetkaan eivät käy keskenään, venttiilien järjestys eri.
lähinnä meinasin, että onko alakerran mitoitus sama. Eli laakeripukkien määrä ja jako, laakereiden koko, kanget, männät, lohkon korkeus jne...

sellasessa mattamustassa ratataunuksessa on 220hv penkitetty se on just 2.0 V6 vai olikohan se 2.3 V6? no kuitenkin aika kunnioitettavia lukemia vapari V6 koneesta :wink:

mielenkiintoista... V6 kun tarttee saada. Täytyy vain laittaa tuo Cologne laikkarille ennenkuin voi kuvitellakaan laittavansa nokalle.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Elokuu 23. 21:49:19 2004

mulla on yks paskana oleva 2.8 lohko pihalla (sylinteri putket paskana laaekrit suht kohte ehjät.
jos haluut mittailla niin saat sen
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Elokuu 23. 22:07:37 2004

Verrattiinko tässä nyt Cossua ja jotain, vaiko 2.8:tä ja normi 2.9i:tä keskenään? No, lisätään listaan: Cossussa on Mahlen takomännät, lohkossa on tulpattu nostimien aukot ja nokan tilalla pyörii tasapainotusakseli.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ma Elokuu 23. 23:44:54 2004

tanari kirjoitti:sellasessa mattamustassa ratataunuksessa on 220hv penkitetty se on just 2.0 V6 vai olikohan se 2.3 V6?
lähtökohta Arilla 2.3 V6.
S a a b & F o r d

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Elokuu 24. 8:34:02 2004

MouTine kirjoitti:Verrattiinko tässä nyt Cossua ja jotain, vaiko 2.8:tä ja normi 2.9i:tä keskenään? No, lisätään listaan: Cossussa on Mahlen takomännät, lohkossa on tulpattu nostimien aukot ja nokan tilalla pyörii tasapainotusakseli.
Tälläisia tiedonjyväsiä haeskelinkin, tosin tarkoitat varmaankin työntötankoja, etkä nostajia?

Niin ja motiivi on taas niinkin hullu, kuin selvitellä 24V ja 12V koneiden ristisiittämisen mahdottomuutta keskenään. Tässä nyt on sitten eroa puhutaanko oikeaasti mahdottomasta, vai vain paljon hommaa vaativasta.

Tavoite 2.2L 24V V6...

sierra_friikki:

Kiitos tarjouksesta, mutta edellisistä projektijämistä tarttee päästä eroon ennenkuin uutta romua alkaa keräämään nurkkiin.

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ti Elokuu 24. 15:16:04 2004

Alakerran tietoja löytyy Racingin katalogista
http://www.fordracingparts.com/download/catalogs.asp

minä en saanut kuitenkaan kohtuullisessa ajassa auki. Täytyy illalla katsoa kotona ja palata astialle. Bore spacing, eli sylinterien väli on sama. Pistetäänpä ajankuluksi arvauksena, että runkolaakeri on samaa kokoa, mutta veivien laakerikehät eivät.

Kansi- tai jakopääjutuista minulla ei ole sen kummempaa tietoa. Eikä muuten siitäkään, että onko noita runkopukkeja yhtä monta.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Elokuu 24. 21:15:25 2004

MouTine kirjoitti:Verrattiinko tässä nyt Cossua ja jotain, vaiko 2.8:tä ja normi 2.9i:tä keskenään? No, lisätään listaan: Cossussa on Mahlen takomännät, lohkossa on tulpattu nostimien aukot ja nokan tilalla pyörii tasapainotusakseli.
Ei o tulpattu tikkujen reikiä, vaan ne on jätetty vallan koneistamatta siihen. Näin ainakin mun cossukuutosessa.

:!: :!: Ihan vaan yleisesti ainakin Cosworth kutosissa: Älkää vaan avatko kampiakselin hihnapyörän pulttia, jos kone on tarkotus muutoin pitää kasapäässä!!! Jakopään alapyörä on kiinni ainoastaan hihnapyörän ja kampiakselin välisellä puristuksella, eli nokkien ajoitus saattaa muuttua! :!: :!:

Runkopukkeja on sekä 12-venttiilisessä että Cossussa neljä.
http://www.fordscorpio.co.uk/index.html sivuston mukaan runkolaakerien kaulat 56.980 - 57.000 mm ja kiertokangen laakerien kaulat 53.980-54.000 mm eli samat kuin 12 venttiilisessäkin.

Jatketaan erojen listaa edelleen: Kansista takaisin alakertaan valuvaa öljyä varten on paluuletkut ja öljypohjan sivuissa olevat letkuliittimet. Sellaisia ei 12-venttiilisissä ole. Öljy kulkee alakertaan päin myös jakopään ketjukanavan kautta. Muita reittejä paluuöljylle ei näyttäisi olevankaan.
12-venttiilisissä öljy palautetaan todennäköisesti työntötankojen putkia pitkin. Korjatkaa jos olen väärässä.

Cosworth koneissa on myös eräistä neloskoneista tuttu Öljy-vesi-öljynlauhdutin suodattimen jalan alla. En ole varma olisiko muissakin kutoskoneissa kyseinen härpäke.
Jäsen #606

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Ke Elokuu 25. 15:54:38 2004

olafu kirjoitti:
Cosworth koneissa on myös eräistä neloskoneista tuttu Öljy-vesi-öljynlauhdutin suodattimen jalan alla. En ole varma olisiko muissakin kutoskoneissa kyseinen härpäke.
Ainakin mun 12v 2.9:stä tuo löytyy joten lienee yleinen varuste :?
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Elokuu 25. 16:34:26 2004

Joo, on se pulikka sitten muissakin.
Jäsen #606

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ke Elokuu 25. 16:50:25 2004

Dodiih, alakerran mittoja tietenkin kun olen metric challenged, saat ne tuumissa

Ensin 2.8V6 sitten 29.V6 (12V)
Bore 3.65 3.661
Stroke 2.7 2.835
Bore spacing 4.76 sama
Runkolaakeri 2.2437 2.443 !!
Veivin lakru 2.1270 2.1256 !!!!
Veivin pituus 5.14 sama

En kyllä alkanut edes laskeskelemaan mistä tulee 2.2 V6

Muuten 289 V8 melkein lähellä
Runkolaakeri 2.2468
Veivin lakru 2.1232
Veivin pituus 5.155

Mikäs on muuten 2.8 tai 2.9 veivin männäntapin halkaisija?

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Elokuu 25. 17:51:30 2004

Arto65FB kirjoitti:Dodiih, alakerran mittoja tietenkin kun olen metric challenged, saat ne tuumissa
muuten hyvä mutta se vertailukohta oli tarkoitus olla 24V V6 mulla noi 12V kutvosen mitat on haynesin kirjoissa olemassa, ja juu siis minun virheeni oli tuo alkuperäisen kysymyksen harhauttava otsikko. Piti olla 2.9i 12V vs. 2.9i 24V

Bore 3.65 3.661
Stroke 2.7 2.835

Voiko olla... luulis tuosta tulevan paljon isompi ero kuin 100cc :shock:
En kyllä alkanut edes laskeskelemaan mistä tulee 2.2 V6
putkitettu ja/tai destroukattu 2.8
Muuten 289 V8 melkein lähellä
Runkolaakeri 2.2468
Veivin lakru 2.1232
Veivin pituus 5.155
loistavaa... ameriikan maassa viriosat sikäläisiin ovat liki ilmaisia :D

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ke Elokuu 25. 23:37:02 2004

Lainaus olafu :

:!: :!: Ihan vaan yleisesti ainakin Cosworth kutosissa: Älkää vaan avatko kampiakselin hihnapyörän pulttia, jos kone on tarkotus muutoin pitää kasapäässä!!! Jakopään alapyörä on kiinni ainoastaan hihnapyörän ja kampiakselin välisellä puristuksella, eli nokkien ajoitus saattaa muuttua! :!: :!:

Kyllä ainakin omassa 24v kutosessa oli se alapyörä kiilalla niinku normaalistikkin. Laturin hihnapyörässä ei ollut kiilaa eli se on tuolla kuvaamallasi tavalla kiinni...
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Elokuu 27. 0:16:48 2004

Kyllä ainakin omassa 24v kutosessa oli se alapyörä kiilalla niinku normaalistikkin. Laturin hihnapyörässä ei ollut kiilaa eli se on tuolla kuvaamallasi tavalla kiinni...
Hmm. Mulla pyörii alapyörä ihan vapaasti ympäri kampuran ympärillä. Jännä juttu jos sulla oli se ketjupyörä kiilalla sielä, mutta mulla ei...
Pitää tutkia tarkemmin tota sitten vielä. Tuskin sieltä kiila hajonnutkaan on.
Jäsen #606

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Pe Syyskuu 10. 10:52:49 2004

no multa on se kiila menny poikki tosin 12v.sta.liekkö sama onneton kiila
systeemi näissäkin?itse epäilin että olisin unohtanut kiristää kunnolla pultin ja siitä johtuen hajosi..
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Vastaa Viestiin