Uusi ostos heti särki (ohc turbo)

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Uusi ostos heti särki (ohc turbo)

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Syyskuu 4. 20:59:58 2004

jees, tänään lauantaina tein hankinnan eli -89 Sierra joka on alunperin 1,6 stockmann turbo, nyttemmin kiinni taunuksen 2.0 alakerta ja 2.0 sierran kansi, männät tulevat lohkon tasalle eikä mitään välilevyä... :? kaasarina tuttu weberin DAT, ahdin IHI rhb5, lisänä 2wd cooleri ja Paten dumppi.

ostohetkellä oli hämärää kipinässä koska auto toimi pintakaasulla mutta kaasua lisää annettaessa alkoi rötäämään ja meno loppui saman tien. lisäksi moottorijarrutuksen aikana paukkui putkessa ja lämmöt olivat luvattoman korkealla joten diagnosoin että kipinä olisi pahasti pielessä.

kotiin päästyäni totesin että jakaja on yhden hampaan pielessä, muutin sen toiseen kohtaan ja jo alkoi sierra käymään ja nyt jo vastasi kaasuunkin hienosti - mitä se ei aiemmin tehnyt. testilenkki osoitti että vetojakin on sen mitä pikku-ihillä ja vuotavasta pakosarjantiivisteestä johtuen 0,4bar ahdoilla voi olla. säädin kuitenkin hieman myöhemmälle kipinää koska olin kuulevinani nakutusta. uudella testilenkillä nakutukseksi luulemani ääni väheni mutta aikomus oli säätää vielä hieman myöhemmälle kunnes yhtäkkiä alkoi tulvia konehuoneesta valkoharmaata savua huohottimen täydeltä ja samalla kone kävi jo kolmella... työnnettiin pajalle ja kansi pois. ei silminnähtävää vikaa tiivisteessä, ei kannessa eilä lohkossa. tarkasteltiin neljän autoharrastajan voimin mikä voisi olla vikana... ei löydetty mitään ilmeistä

seuraava tapahtuma on kannen vienti koneistamolle ponnistettavaksi maanantaiaamuna ja kasaus uudella tiivisteellä... ellei jollain ole esittää hyvää ideaa mistä ko. homma johtuu? vesi ja öljy eivät ole sekaisin. kone on ollut auki 1000km sitten jolloin kauan seissyt 2.0 alakerta on laitettu kiinni uusien männänrenkaiden sekä hoonauksen kera.

sitten vielä toinen juttu.. mulla on tuo -88 2.0i ghian motti tuossa ylimääräisenä, jos laittais siitä lohkon (205 pitäis olla) ja vaikka sen kannen, millaista kamaa sinne pitää laittaa että se kestää eikä tulisi maksamaan aivan tähtitieteellisiä summia.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Syyskuu 4. 21:15:45 2004

No sulla ei tuo autokuume ota hellittääkseen :shock:

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=82308

Tuollahan siitä turbottamisesta turistiin.

E:Linkki korjattu
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Syyskuu 4. 21:38:21 2004

juu, luin just ja koko topic tuntui olevan sitä juupas-eipäs -vänkää ja keskittyi lähinnä siihen öljyn paluuseen.. sen verran sieltä selvisi että tohon 205 lohkoon vakiokammella ja veiveilla kuplan takomännät ja vakiokansi kii, lisäks ahtimen saa suosiolla vaihtaa vaikka garrettin kolmoseen tmv.

muttamutta... mitä oikeesti kannattaa tehdä, hintoja / kustannuksia, toimiiko weber DAT 32 yhtään em. konstruktiolla, tarviiko kannelle tehdä sen kummempia.. joku ~180hp riittäis mulle enshätään, pitäis lähtee 1bar ahdoilla nätisti? ruiskua en laita tuohon vaikka sellainen oliskin ylimääräisenä nurkassa.

toinen juttu on leimalle saaminen. nyt on leimattu 2.0 alakerralla sekä coolerilla, tosin lohkossa ei oo 2-litraisen merkkejä... jarrut näyttää olevan vakiot 1,6:n joten taidan laitella joskus ees kakstonnisen jarrut.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Syyskuu 4. 21:47:57 2004

niin kyl se kuumen tästä hellittää, ny ois takaveto ja turbo.. :-)

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Syyskuu 5. 10:08:48 2004

Kyllä se webrun dat toimii aivan hyvin ja mikäli freetechnicsin omistajan juttuihin on uskomista niin sellaisella kaasarilla on modifioituna saatu melkoisia teholukemia aikaiseksi ja vartin ajatkin oli jotain fordille saavuttamattomia..
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Syyskuu 5. 14:15:25 2004

mites tuon turbon suhteen.. olis tiedossa 3000km ajetto to3, pakopesä .48 ja kompura .42, näin myyjän muistikuvan mukaan, tarkistaa vielä illemmalla.. soveltuu varmasti ohariturboon ihan ok?

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Su Syyskuu 5. 19:45:42 2004

samiharju kirjoitti:mites tuon turbon suhteen.. olis tiedossa 3000km ajetto to3, pakopesä .48 ja kompura .42, näin myyjän muistikuvan mukaan, tarkistaa vielä illemmalla.. soveltuu varmasti ohariturboon ihan ok?
tosi hyvin.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Syyskuu 5. 21:07:21 2004

jes, ostin ahtimen pois. ilmeisesti 2wd cossussa on juuri samanlainen eli sen mukaan pitäis toimia.

enää puuttuu ne kuplan takomännät, alakertaan laakerit ja tiivistesarja.. :-)

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Su Syyskuu 5. 21:54:35 2004

samiharju kirjoitti:jes, ostin ahtimen pois. ilmeisesti 2wd cossussa on juuri samanlainen eli sen mukaan pitäis toimia.

enää puuttuu ne kuplan takomännät, alakertaan laakerit ja tiivistesarja.. :-)
muistaakseni lautamäeltä saa kuplan 92mm mahlet n.240e
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Syyskuu 5. 21:56:43 2004

sinne siis, matkaakin ~20km :-)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 7. 21:43:47 2004

jees, se kansi oli peräisin siitä 1.6 koneesta jolloin puristus oli yli 11:1... ihme jos poikii? lisäksi kansi oli pahasti halki vesitilaan saakka. ehjää siis vain nokka... tehdään tuon ghian kannesta siihen kansi.

niin kun nyt mulemmat autot on pukeilla yhtä aikaa piti ostaa käyttöritsaksi halvin eteen sattuva auto jossa katsastus voimassa.. niinpä omistan nykyisin 400tkm ajetun Toyota Corolla 1.8 DX Dieselin vuosimallia -87. kori on hmm.. "rapea" :-)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Syyskuu 7. 21:45:17 2004

samiharju kirjoitti:jees, se kansi oli peräisin siitä 1.6 koneesta jolloin puristus oli yli 11:1... ihme jos poikii? lisäksi kansi oli pahasti halki vesitilaan saakka. ehjää siis vain nokka... tehdään tuon ghian kannesta siihen kansi.

niin kun nyt mulemmat autot on pukeilla yhtä aikaa piti ostaa käyttöritsaksi halvin eteen sattuva auto jossa katsastus voimassa.. niinpä omistan nykyisin 400tkm ajetun Toyota Corolla 1.8 DX Dieselin vuosimallia -87. kori on hmm.. "rapea" :-)
No olihan taas remontoitu kone :shock:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 7. 22:43:58 2004

joo.. 1000km sit aukaistu mylly kuulemma.

klubilaiselta ostin :-)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Syyskuu 7. 22:49:23 2004

samiharju kirjoitti: klubilaiselta ostin :-)
:shock:
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Syyskuu 7. 22:57:59 2004

samiharju kirjoitti:joo.. 1000km sit aukaistu mylly kuulemma.

klubilaiselta ostin :-)
Höh.Turhaa parkumista.Jokainen tekee itse diagnoosin ostaessaan tavaraa.Ja onhan mylly voinut olla auki,kaikilla ei ole yhtä vankka ammattitaito... 8)
#446

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Syyskuu 7. 23:00:13 2004

JRZ kirjoitti:
samiharju kirjoitti:joo.. 1000km sit aukaistu mylly kuulemma.

klubilaiselta ostin :-)
Höh.Turhaa parkumista.Jokainen tekee itse diagnoosin ostaessaan tavaraa.Ja onhan mylly voinut olla auki,kaikilla ei ole yhtä vankka ammattitaito... 8)
Tuskinpa Sami parkuukaan. Ei kun mylly palasiksi ja oikeat rojut sisään ja taas mennään. Kun itse tekee niin tietää katsoa peiliin jos pelit leviää :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 7. 23:13:44 2004

joo en ala parkumaan, tehdään se kone nyt vaan uusiksi mutta toisaalta olisin olettanut tämän porukan tietävän että turbokäytössä puristuksia pitää laskea, ei nostaa.. :D mutta ei näköjään kaikki sitä tiedä.

oppia ikä kaikki.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 7. 23:14:48 2004

sanomattakin lienee selvää että tästedes epäilen taas kauan aikaa kaikkea kauppatavaraa vaikka ois klupilainen joka myy :-)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Syyskuu 7. 23:15:26 2004

mä lähinnä oon sitä mieltä että olis pitänyt vähän asiasta kertoa kaupantekijäisissä. ei voi olla tietämättä asiasta, jos koneen on rakentanut. kuuluu hyviin tapoihin kertoa tuollaiset asiat.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 7. 23:18:20 2004

Hectori kirjoitti:mä lähinnä oon sitä mieltä että olis pitänyt vähän asiasta kertoa kaupantekijäisissä. ei voi olla tietämättä asiasta, jos koneen on rakentanut. kuuluu hyviin tapoihin kertoa tuollaiset asiat.
juuri näin. koska kyseessä oli stokkaturbo johon "vaihdettu 2.0 alakerta" ymmärsin että vehkeessä on edelleen välilevy tiivisteiden välissä tms. kaupantekohetkellä kun ei tuu sitä kantta ihan joka kerta nostettua pois? 8)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Syyskuu 7. 23:35:11 2004

Olihan se kuitenkin leimattu tuolle 2.0 koneelle?

Tuleepa elävästi mieleen se -82 STW Buick Electra 5.7DX diesel jonka aikoinaan ostin työmatka-autoksi entiseltä luokkakaverilta :lol:

Juuri "rempattu" kone, ajettu sen jälkeen 70 kilometriä. Hönönä ostin sen koeajon perusteella jonka suoritin pimeällä. Eihän siinä nähnyt miten se röyhysi takaa..

Seuraavalla viikolla huomasin että luvatun 9ltr/100km vehje vetikin 15-20ltr/100km löpöä matka-ajossa. Öljyä paloi sellanen litra 300 kilsaan ja ohjaustehostin öljyä saman verran :shock:

No, toi tarina on jo kerrottu ja haluan unohtaa tuon paljon maksaneen seikkailun ameriikanihmeiden parissa :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Syyskuu 7. 23:44:02 2004

Kuten sanottu...klubi kasvaa ja myyjää ja kirjoittajaa joka lähtöön.
"Vakiohenkilöiden" osasto on onneksi vielä suhtkoht pieni ja ainakin itse uskallan heiltä tavaraa ostaa. 8)
#446

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Syyskuu 8. 17:13:05 2004

eihän sitä oo katsastettu 2.0 alakerralle mutta on jahka saan sen kondikseen. nyt on vielä 1.6 jarruttimet kiinni, kutosen takarummut on jo ja etujarrut vielä hakusessa...

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Syyskuu 8. 18:55:22 2004

samiharju kirjoitti:eihän sitä oo katsastettu 2.0 alakerralle mutta on jahka saan sen kondikseen. nyt on vielä 1.6 jarruttimet kiinni, kutosen takarummut on jo ja etujarrut vielä hakusessa...
:shock:
Voi voi. Myynti-ilmo oli 2.0 Sierra ja remontoitu mylly. Ota ainakin tuo muutoskatsastusmaksu + 2.0 lisärojut ( jarrut yms. ) myyjältä lisää välirahana, ellei noita juttuja sovittu jo ostohetkellä :wink:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Syyskuu 8. 21:18:07 2004

myyjä kertoi kyllä että kyseessä on 1.6 stokkatbo johon on vaihdetto 2.0 alakerta mutta ei muutoskatsastettu tuolle alakerralle vaikkakin leimalla oli juuri käyty.

ei siinä mitään, siperia opettaa :-)

oon täs pari iltaa purkanu tuota toista sierraa innolla että saan sen kondikseen 2.9i koneella jonka jälkeen teen sen orggismoottorista turbokoneen tuohon stokkaan.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Marraskuu 21. 21:08:46 2004

No niin. Tänä päivänä ajoin auton uuden moottorin turvin kotiin. Enää sitä ei sovi sanoa stokkaturboksi... Eli koneeseen paloi rahaa reilut 1700euroa ja se sisältää nykyään seuraavaa:

-205 is-lohko uusilla laakereilla jne
-Kuplavolsun 92mm takomännät (Mahle)
-Kansi käytetty velholla, uuden ohjurit + siniset kumit, venttiilit ja ohjurit muotoiltu, kanavat siloiteltu, uudet keinuvivut yms.
-Nokka 288 astetta / 11mm nostoa, by Erkki Rintakari
-Pakosarja avarrettu stokkan vakiosatsi (2* isommalla pakoaukolla kun vakio)
-3000km ajettu Garrett TO3 .42 kompuralla ja .48 pakopesällä (vastaava kun 2wd vakio
-Weber DAT 32/32 (jäi vanhasta systeemistä)
-2wd Cossun cooleri (-"-)
-Pate Racing dumppi (-"-)
-Öljynlauhdutin (-"-)

Lisäksi minimoin lämpöongelmat laittamalla metallipäätyisen 2.0 syylärin, ison sähköflektin 82 asteisella anturilla sekä termariksi 80 asteinen..

Sisäänajon ajaksi säädin ahtopaineen 0,2bariin ja jo sillä tuntuu vääntävän nätisti - sen vähän mitä nyt uskaltaa vielä edes kokeilla. Turbo tuntuisi kikattelevan melkoisesti vaikka dumppikin on eli pitää vissiin löysentää sitä hieman.. Kivaltahan se toki kuulostaa :-) Sisäänajon jälkeen eli joskus alkuvuodesta vien auton Rintakarille säädettäväksi 1,0bar paineelle. koneen pitäisi kestää suunnilleen 1,5bar/300hp mutta varmuudeksi en ota kaikkea mahdollista reserviä ulos. katsotaan nyt kuinka toimii :-)

Vastaa Viestiin