Kannen palotilojen kasvatusta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Kannen palotilojen kasvatusta

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Syyskuu 7. 23:19:04 2004

Voikos parilitrasen kannelle tehdä sellaisen operaation, että työstää tavaraa pois kannen tasosta sylinterien kohdalta? Tällähän saisi puristussuhdetta tiputettua rahtusen...
Jäsen #606

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Ti Syyskuu 7. 23:39:18 2004

Ei jummarra.. Siis palotiloistako pois? Palotilaa (tavalla tai toisella) kasvattamalla puristus- suhde laskee.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Syyskuu 7. 23:53:47 2004

Teemu.R kirjoitti:Ei jummarra.. Siis palotiloistako pois? Palotilaa (tavalla tai toisella) kasvattamalla puristus- suhde laskee.
Lienee tarkoituskin. Olisko turbotus mielessä..

Ja jos mielessä turbotus niin haku toiminnolla paljon lisää tietoa mm.
http://212.182.218.44/foorumi/viewtopic ... t=palotila

Ja kyllä sitä palotilaa voi muotoilla..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Ke Syyskuu 8. 0:01:54 2004

Niin minäkin aattelin, mut en vaan tajunnu tuota "kannen tasosta sylinterien kohdalta". Palotiloja todennäköisesti tarkoitettiin..

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ke Syyskuu 8. 0:02:03 2004

...tai sitte männän päältä pois...
#446

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Syyskuu 8. 0:04:30 2004

Joskus oli puhetta niistä palotilojen muodoista. Onkohan joku kokeillut pudottaa puristussuhdetta tuolla tavalla kaivamalla. Jotkut viisaat täällä ovat puhuneet palorintaman etenemisestä, joka on ainakin toistaiseksi mulle henkimaailman hommia... :roll:
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Syyskuu 8. 0:05:26 2004

Teemu.R kirjoitti:Niin minäkin aattelin, mut en vaan tajunnu tuota "kannen tasosta sylinterien kohdalta". Palotiloja todennäköisesti tarkoitettiin..
Joo eli tarkotin niitä alueita mitkä on kannen tiivistepinnan tasossa palotilassa. Niitä syventäis. Eihän se paljoa palotiloja isonna, mutta eipä niitä paljoa isontaa tarttiskaan.
Viimeksi muokannut olafu, Ke Syyskuu 8. 0:06:50 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ke Syyskuu 8. 0:05:31 2004

...tai sitte männän päältä pois... 8)
#446

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Syyskuu 8. 0:07:44 2004

JRZ kirjoitti:...tai sitte männän päältä pois... 8)
Oma mielipide on että aina parempi jos männän saa pidettyä vakiokunnossa, kuitenkin tommoset halvat männät, niin liekkö paljoa varaakaan.
Jäsen #606

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ke Syyskuu 8. 0:10:32 2004

Me otettiin sillon taunuksen männistä sorvilla 3mm pois ja hyvin kesti.1.4 ahdoilla ajettiin parhaimmillaan.Vähän männistä ja vähän palotiloista niin vois tulla timantti.
#446

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Syyskuu 8. 0:13:29 2004

JRZ kirjoitti:Me otettiin sillon taunuksen männistä sorvilla 3mm pois ja hyvin kesti.1.4 ahdoilla ajettiin parhaimmillaan.Vähän männistä ja vähän palotiloista niin vois tulla timantti.
Jos pari kolme milliä sais pois tosta palotilan tasasesta osuudesta ja pyöristäis ne reunat niin... Tulisko siitä susi? :lol:
Jäsen #606

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ke Syyskuu 8. 0:15:06 2004

me ei sillon tosiaan koskettu palotiloihin ollenkaan.Ei muuta kun kokeilemaan.Noita kansia on maailma piukassa jos menee vituiks.Ei se huonolta kuulosta. 8)
#446

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Syyskuu 8. 0:18:13 2004

olafu kirjoitti:Joskus oli puhetta niistä palotilojen muodoista. Onkohan joku kokeillut pudottaa puristussuhdetta tuolla tavalla kaivamalla. Jotkut viisaat täällä ovat puhuneet palorintaman etenemisestä, joka on ainakin toistaiseksi mulle henkimaailman hommia... :roll:
Tarkoitit varmaan paljealueita? Eli sitä väliä joka jää tasalakisen männän ja palotilan tasaisen alueen väliin. Aiheuttaa kunnon pyörteen joka parantaa palamista ja parantaa nakutusherkkyyttä. Jos tätä väliä suurennetaan paljon esim. mäntiä tai palotiloja työstämällä näiltä kohdin, efekti menetetään. Jotkut jopa puhuvat, että näin puristussuhdetta laskemalla nakutusherkkyys vain kasvaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Syyskuu 8. 0:29:05 2004

JesseT kirjoitti:Tarkoitit varmaan paljealueita? Eli sitä väliä joka jää tasalakisen männän ja palotilan tasaisen alueen väliin. Aiheuttaa kunnon pyörteen joka parantaa palamista ja parantaa nakutusherkkyyttä. Jos tätä väliä suurennetaan paljon esim. mäntiä tai palotiloja työstämällä näiltä kohdin, efekti menetetään. Jotkut jopa puhuvat, että näin puristussuhdetta laskemalla nakutusherkkyys vain kasvaa.
Noni, eli tyydyn siihen että pyöristän palotiloista terävät reunat ja ajan alle kilon paineilla. Muualta noita palotiloja on ainakin mun mielestä aika vaikee kaivaa. Ainakin meikäläisen, ku niistä palotiloista tulee uniikki kappaleita sekä kooltaan että muodoltaan, jos minä niitä menen söhimään :D
Jäsen #606

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Syyskuu 8. 9:03:08 2004

itse joskus kyselin ihan samaa siaa, johon Jahman antoi saman tuomion ettei imupuolelta kannata tuota poistaa.

Kuvassa Zetecin kansia, joista näkyy, miten fordin inssit on lähteneet nakutusherkkyyttä vähentämään:

http://www.ipi.fi/~fiesta/images/heads.jpg

Nuo ns. paljealueet on vähän erilaisia kaikissa kansissa. Kannet ovat vasemmalta oikealle 1.8L 105hp -93 Escort, 2.0L 136hp -93 Mondeo, 1.8L 115hp -97.

Jos nyt sallitaan pieni spekulointi, niin ei liene missään neliventtiili koneissa säteittäisesti aukeavia venttiilejä? Ongelmia syntyy ainakin vivustojen tarpeesta sekä venttiiliparien osumisesta toisiinsa. Mahtaisiko tuosta olla mitään hyötyä? Miten noissa VAG viisventtiilikoneissa on sijoitettu tuo ylimääräinen kolmas (imu?)venttiili?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Syyskuu 8. 13:00:09 2004

Pystyy sitä palotilaa vähän isommaksi työstämään, paljonko sitä pitäisi saada isommaksi?
Esimerkiksi niiltä kohdilta jossa venttiilit on lähellä sylinterin seinämää voi ja kannattaa virtauksen parantamiseksi ottaa tavaraa pois. Kansipahvilla merkkaa reunat niin ettei työstä liekkirenkaisiin asti. Tulpan puolelta voi ottaa vähän tavaraa pois "tasasesta osuudesta" ja vastapäätäkin sitä pyöreällä terällä voi ajaa vähän pois, kun ei kajoa siihen tasaseen osaan. Tulppaa vp on palotilan reuna aika loiva sitä voisi jyrkentää ja palotila kasvaa hivenen.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin