Vaihteisto öljyt?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tomppeli
Viestit: 98
Liittynyt: Su Elokuu 24. 19:40:08 2003

Vaihteisto öljyt?

Viesti Kirjoittaja Tomppeli » To Joulukuu 18. 13:38:24 2003

Kuinka usein autosta pitäs vaihtaa vaihteistonöljyt??
Jotku puhuu et samoilla öljyillä ajetaan koko auton elinikä..

Itse meinasin vaihtaa nyt kun alkaa pakkasetkin tulemaan uudet öljyt vaihteistoon..
Auto on saksasta tuotu rs2000 escortti vm -92.

Onko mitään öljy suosituksia??

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » To Joulukuu 18. 13:52:35 2003

Kaipa niillä samoilla öljyillä voi pitkäänkin ajella mutta itse kyllä vaihdoin öljyt kytkin/laatikko rempan yhteydessä. On se kai suositeltavaa vaihtaa ne muutaman kerran auton eliniän aikana. Enpä suosittele muita ku fordin omia laatikko öljyjä, tosin ei oo muista kokemustakaan, eikä maksa fordilla kovin paljoa.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Joulukuu 18. 14:03:23 2003

Tähän on nyt hyvä laittaa hieman OT, mutta onko kellään kokemusta Red Linen öljyistä?
http://www.nic.fi/~marlin/redline.htm

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Joulukuu 18. 14:04:00 2003

Noihin MT/MTX-75 laatikoihin kaikki aina ehdottomasti käskee laittaamaan Fordin omaa litkua, koska nuo laatikot on ilmeisesti suunniteltu löysille öljyille.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Joulukuu 18. 14:25:52 2003

ohc laatikossa ei ole edes tyhjennys proppua joten kannattaa vain varmistaa että öljtä on tarpeeksi.
mt 75 laatikko on sitten aika tarkka öljyistään
pitää olla fordin oma mt-75 laatikko öljy
lukee paketin takana
ja ne kannattaa vaihtaa sopivin väliajoin.
mikä on sopiva aika .
ehkä silloin viimiestään kun vaihteet ruopee takerteleen eikä meinaa saada pykälää sisään.eikä lähteä pois.
tai jos ottaa laatikon irti niin silloin
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

stereo
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Heinäkuu 4. 11:12:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja stereo » To Joulukuu 18. 14:37:43 2003

Omaani vaihdettiin foordin omat öljyt heti kun auton sain,ihan vaan varmuuden vuoksi,kun eipä se paljoa maksa...
Mitään eroa en kyllä vaihdon jälkeen ole vaihteitten toiminnassa huomannut.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » To Joulukuu 18. 14:48:42 2003

kyllä noissa saksasta tuoduissa kannattaa ainkin öljyt vaihtaa,koska rupee olemaan sen ikäinen auto siellä et on ongelmajätettä. Itsellä hyvä esimerkki: Vetarin stefa vuosi ja laatikko oli pikkuhiljaa "kuivunut" ja alkoi ujeltaa.Ei enää auttanut öljyt. Vaihdoin uuden lootan ja vanha on nyt pöydällä avonaisena odottamassa uusia laakereita...ja tosiaan foordilta saa niihin tarkoitettua öljyä,eikä ole sikahintaista. Toi mtx-75 on todella kestävä laatikko,joten ei sitä kannata öljynpuutteen vuoksi rikkoa.
#446

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomba » To Joulukuu 18. 15:48:39 2003

Kun ostin ton RST:n rotiskon niin 1-> 2 vaihdetaessa nopeesti ja 3 ->2 vaidettaessa rutis, ja pitkään 5 vaihteella ajaessa keppi oli ihmeen jäykkä kun yritti vaihtaa pienemmällle.

Vaihdoin täys-synteettiset litkut tilalle ja vaivat hävisivät.... mutta voi olla että laatikossa ei ollu tarpeeks litkua ennestään kun ei tullu lisättyä ennen vaihtoa mene ja tiedä.

Mutta oma mielipide on että kandee vaihtaa jossain vaiheessa. :)

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » To Joulukuu 18. 16:03:06 2003

Tomba kirjoitti:mutta voi olla että laatikossa ei ollu tarpeeks litkua ennestään kun ei tullu lisättyä ennen vaihtoa mene ja tiedä.
itellä oli 1½ litraa liian vähän laatikossa öljyä kun sen ostin... :shock: Vaikka laatikko oli vaihdettu reilu puol vuotta sitten "uuteen". Syynä vähyyteen oli se että vaihdelaatikon stefa oli pantu huonosti paikoilleen ja rikki...

Kannattaa siis ainakin tarkistaa että minkä verran on öljyä.
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

andyman
Viestit: 1344
Liittynyt: To Joulukuu 13. 13:40:16 2001
Paikkakunta: VRK

Viesti Kirjoittaja andyman » To Joulukuu 18. 16:49:42 2003

OT

Tuli mieleen kun mun pari kaveria vaihtoi moottori öljyt 323 gt mazdaan,öljynvaihto meni ihan hyvin ja kaveri ajeli mazdalla 150 kilsaa kunnes laatikko heitti totaali jumit.

Pojat oli lasknenut laatikosta öljyt pois ja lisäsivät koneeseen toisen neljä litraa... :lol:

Tekevälle sattuu.

Tomppeli

kerros sit kun olet vaihtanut ne öljyt että millainen homma oli,lähinnä että voiko öljyt laskee pois vai pitääkö imee.
joku muukin voi tietysti kertoo
====RS2K====

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

laatikosta öljyt pois

Viesti Kirjoittaja Ari » To Joulukuu 18. 23:03:15 2003

Jos laatikossa ei ole tyhjennysproppua.Löytyy multa halpa ratkaisu.Mulla on käytöstä poistettuja cocacola-uutepumppuja,jolla homma käy helposti.Toimii paineilmalla tai hiilihappokaasulla.Ihan tulikuumaa öljyä ei kannata imeä.Samalla pumpulla voi suorittaa täytönkin.Tolla pumpulla imetään maailmalla ravintoloissa esim ketscuppia ja sinappiakin ja tuo cocis-uutekin on aika tervaa.Noudettuna hinta vaivaiset 5 euroa.Asun Helsingissä.Jos kiinnostaa laittakaa privaa.Käyttöpaine 20-80psi.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Pe Joulukuu 19. 11:48:49 2003

:roll: mulla vissiin sinne on tehty tyhjennys proppu ku ei toi oikeen alkuperäseltä näytä... pitäs nappaa kuva ku jossain välissä käy taas auton alla. Ite vaihdoin öljyt ku tuli kytkin remppa tehtyy ja samalla sitte stefatki uusiks. Mobilin taulukon mukaan nappasin sinne jotkut modilin täys synteettiset vaseliinit :wink:

Edit: Tollasta valitteli mut näköjään tuli... ja neljä kertaa, postin ne kolme kyl....

Failed sending email :: PHP ::

DEBUG MODE

Line : 234
File : /usr/local/www/data-dist/foorumi/includes/emailer.php

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Pe Joulukuu 19. 12:36:30 2003

Jep hyvin toimii tuo Arin pumppu, parit öljyt sillä oon pumpannu ja on maksanut itsensä jo takaisin, kiitoksia vaan Arille!

Tomppeli
Viestit: 98
Liittynyt: Su Elokuu 24. 19:40:08 2003

Viesti Kirjoittaja Tomppeli » Pe Syyskuu 10. 9:42:14 2004

Nostetaan tämäkin nyt sitten ylös..

Eli Mtx-75 lootassa on öljynpoistoproppu. Tuli vaihdettua öljyt (Fordin omat 19€/L lähtöhinta ja öljyä meni 2.5L :shock: ) ja väheni vaihteiston tahmaaminen jne..

Samalla tuli vaihdettua tulpat ja bensansuodatin jonka jälkeen hävisi nykiminenki pienillä kierroksilla..
Ex Ford Escort RS2000 -92

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Syyskuu 10. 18:19:45 2004

eli kolmostyypin lootassa ei ole öljynpoistoproppua, ja ei taida olla 9 tyypinkään lootassa. niihin on joskus porattu proppujen reikiä, eli reikä, kierre, ja kartiotulppa, tai vastaava patentti. mt ja mtx lootissa on poistoproppu.

ja vaihteistoöljyhän kannattaisi vuosittain tarkistaa, eli katsoa siitä tarkistus reiästä, ja katsoa että laatikkoöljyä on. minimi korkeus on noin 5 milliä sen tarkistuspropun reiän alaraunasta. sen pystyy tarkastamaan esimerkiksi nippusiteellä, jonka pää on taitettu. taitettu pää sisään, niin että taitos on alaspäin, nippari suoraan tarkistusreiän alapintaan, ja sitten vain pois ja katsoo missä se pinta kulkee. ja samalla näkee millaista se öljy on, ja tarpeenvaatiessa kannattaa vaihtaa. kyllä paskan öljyn näkee.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Syyskuu 12. 16:18:48 2004

kuinka paljon öljyä 9 tyypin laatikkoon??
hain foortilta ja ne anto reilu 1,5 litraa, riittääkö se
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Syyskuu 12. 16:46:22 2004

Kerran vuoteen olen itse laatikkoöljyt vaihtanut, varmasti hätävarjelun liioittelua, mutta eipä ole suuri vaiva. Jos ei ole tyjhennysproppua niin sellaisen olen sitten tehnyt. propuksi aina magneettinen malli niin saa edes osan purusta pois laatikosta.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Syyskuu 12. 16:55:48 2004

Rahtinalle kirjoitti:kuinka paljon öljyä 9 tyypin laatikkoon??
hain foortilta ja ne anto reilu 1,5 litraa, riittääkö se
riittää.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Syyskuu 12. 17:42:16 2004

muttei oo silti liikaa vai, ei silti pitäis
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Syyskuu 12. 21:43:46 2004

Rahtinalle kirjoitti:muttei oo silti liikaa vai, ei silti pitäis
no tottakai se öljynpinta pitää tarkistaa siitä tarkistuspropusta. eli todennäköisesti siitä samasta, mistä täytätkin sen laatikon öljyt. toi 9 tyypin laatikko käyttää joko 1.9 litraa tai 1.25 litraa riippuen siitä onko se ennen vai jälkeen 87 vuoden autosta. eli uudempaan menee se 1.25l
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Stude
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Stude » To Syyskuu 16. 19:17:03 2004

TuunaavaAmis kirjoitti::roll: mulla vissiin sinne on tehty tyhjennys proppu ku ei toi oikeen alkuperäseltä näytä... pitäs nappaa kuva ku jossain välissä käy taas auton alla.
Onkos sulla laatikkona type9?
Jos on niin viitisitkö laittaa meilissä kuvia siitä propusta niin saisin vähän mallia mihin kohtaan kannattas se tehdä.
Ois mukavempi vaihtaa lootaan öljyt kun tekis sinne propun.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Syyskuu 16. 22:57:56 2004

se tais olla kuitenki perässä :lol: vaikka ei sielläkään pitäis olla sellasta :D

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Syyskuu 16. 23:03:59 2004

Stude kirjoitti: Onkos sulla laatikkona type9?
Jos on niin viitisitkö laittaa meilissä kuvia siitä propusta niin saisin vähän mallia mihin kohtaan kannattas se tehdä.
Ois mukavempi vaihtaa lootaan öljyt kun tekis sinne propun.
no joudut sä sen muutenkin tyhjentään öljyistä, ja ottamaan irti jos reiän teet. pitäähän se varmistaa ettei vain jää lastuja sinne. kyllä siellä aika hyvin on tilaa, että oikeastaan ihan valita saa, mihin tekee.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Stude
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Stude » Pe Syyskuu 17. 8:29:26 2004

Hectori kirjoitti: kyllä siellä aika hyvin on tilaa, että oikeastaan ihan valita saa, mihin tekee.
Tätä tietoa juuri tarvitsin, kiitoksia.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Syyskuu 17. 17:27:20 2004

eipä mitään. mutta toki kannattaa mahdollisimman pohjalle laittaa.

tulpaksi laittaisin kartiotulpan ja vielä sekaan kunnon hydrauliikkatiivisteliimalla. esimerkiksi weicon tai loctite. (vaikka kartiotulppa oikeasti ei tarvitsekaan tuota liimaa.)
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Pe Syyskuu 17. 17:47:10 2004

no jatketaans aihetta.. mitäs tavaraa käytätte T5 lootassa, ku mulla ois sellanen..
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Stude
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Stude » Pe Syyskuu 17. 17:51:05 2004

Hectori kirjoitti: kannattaa mahdollisimman pohjalle laittaa.
Ja pohjalla on tilaa, ettei siellä oo sit mitään "esteitä"?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Syyskuu 17. 18:03:20 2004

Stude kirjoitti:
Hectori kirjoitti: kannattaa mahdollisimman pohjalle laittaa.
Ja pohjalla on tilaa, ettei siellä oo sit mitään "esteitä"?
no siellä on riittävästi tilaa. eihän se tulppa kovin paljoa sinne laatikon sisälle menekään, jos sen kartion reikä on oikean kokoiseksi tehty. mä voin illalla poiketa verstaalla, ja kattoa missä olis paras paikka porata se reikä, kun mulla on yksi vaihteiston koppa purettuna ja auki.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Syyskuu 17. 21:44:59 2004

jep, eli tossa hieman kävin katsomassa, ja jos reiän poraisin poraisin sen joko vaihteistoa kardaanin puolelta katsoen vasempaan alareunaan, tai sitten siihen magneetin kohdalle pohjaan, ja löisin magneetin helvettiin siitä. toki käyttäisin magneetti tulppaa silloin.

sillä varauksella siihen magneetin kohdalle, että siinä on riittävästi seinämää että saa kunnon kierteen tehtyä. mulla siis oli magneetti vielä paikallaan ja on jaksanut lyödä pois sitä siitä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Tammikuu 24. 21:33:24 2005

Mulla on pitkään ollut mielenkiintoa Red Linen öljyjä kohtaan, pari kertaa olen kysellyt kokemuksia öljyistä täälläkin, mutta kukaan ei ole ainakaan tunnustanut kokemuksia omaavansa. No, kyselin maahantuojalta suosituksia ja lisäsin ne tonne "mistä öljyistä autosi tykkää"-tiedotteen perään. Ajattelin noita litkuja kokeilla ja harkinnassa on vielä RVS-käsittely samalla laatikkoon. Onko mielipiteitä?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Tammikuu 25. 9:08:44 2005

Hectori laittoi kattavaa tietoa tonne öljytiedotteeseen. Mutta mikä on tilanne MT75 vaihteistoon tarkoitetulla öljyllä, viimeksi kun kävin Fordilla, sitä oli hyllyssä muutama purkki ja varaosamyyjä sanoi ettei lisää tule?

Kyse on siis ilmeisesti tästä:
MT75 Tyyppi Vaihteistoöljy Ford Spec ESD-M2C186-A

Kuulema suositus on sitten siitä eteenpäin kaikkiin laatikoihin sama öljy, jonka tyyppiä en muista.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Tammikuu 25. 20:05:08 2005

joo, no noi öljyasiat on hieman vaikeita asioita. kun meen maanantaina taas töihin, niin mä voin vaikka kysästä asiaa. käsittääkseni nykyinen suositus on ollut ihan hyvin toimivaa öljyä, mutta tarkistetaan asia.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » Ke Elokuu 3. 10:30:12 2005

onko toi mtx öljy tosiaan fordilla 19 euroo litra ?
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

force110
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Heinäkuu 19. 0:18:41 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja force110 » Ke Elokuu 3. 18:22:23 2005

mitenkäs mk4 escortin laatikosta öljyt pois. Imemällä varmaan täytyy ottaa vai?
Ja mitäs öljyä sinne kannattais laittaa?

RS200
Viestit: 68
Liittynyt: To Helmikuu 19. 9:06:40 2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja RS200 » Ke Elokuu 3. 22:03:02 2005

Turbo_IS kirjoitti:Hectori laittoi kattavaa tietoa tonne öljytiedotteeseen. Mutta mikä on tilanne MT75 vaihteistoon tarkoitetulla öljyllä, viimeksi kun kävin Fordilla, sitä oli hyllyssä muutama purkki ja varaosamyyjä sanoi ettei lisää tule?

Kyse on siis ilmeisesti tästä:
MT75 Tyyppi Vaihteistoöljy Ford Spec ESD-M2C186-A

Kuulema suositus on sitten siitä eteenpäin kaikkiin laatikoihin sama öljy, jonka tyyppiä en muista.
Tuonkohan takia ei viimeksi hyllystä löytynyt öljyä kannussa kun kävin ostamassa, sain sitten 0,5 litran limupulloihin öljyt tynnyristä :D

Vastaa Viestiin