Bosch suuttimet

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossu65
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 21:16:32 2002
Paikkakunta: Villähde/Nastola

Bosch suuttimet

Viesti Kirjoittaja cossu65 » To Elokuu 26. 20:18:02 2004

Olisiko kellään cossuun tuleville Boschin vaaleen sinisille suutimille (437cc m3) tilaus,tyyppi tai varaosanumeroa on joku kymmen numeroinen sarja. Minkähän ohmi määrän mahtaa olla noi, jos löytyis joltain muulta valmistajalta vastaanvanlaiset.
FORD ESCORT COSWORTH -93 ,Ford Transit -05

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Elokuu 26. 20:23:26 2004

0280 150 400
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

cossu65
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 21:16:32 2002
Paikkakunta: Villähde/Nastola

Viesti Kirjoittaja cossu65 » Pe Elokuu 27. 18:29:11 2004

jos sulla olis vielä vihreden (382cm39) ja harmaiden (503cm3) sarjanumerot olisin kiitollinen. kiitos etukäteen paljon avusta!
FORD ESCORT COSWORTH -93 ,Ford Transit -05

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » Pe Elokuu 27. 18:32:13 2004

Muistaakseni vihreiden ...803 ja harmaiden ...403.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

cossu65
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 21:16:32 2002
Paikkakunta: Villähde/Nastola

Viesti Kirjoittaja cossu65 » Pe Elokuu 27. 18:39:31 2004

onko toi sarjanumero sama mutta kolme viimestä numeroa vaan muuttuu edellä mainituiksi.
FORD ESCORT COSWORTH -93 ,Ford Transit -05

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » Pe Elokuu 27. 18:41:05 2004

Jep.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Elokuu 27. 18:44:43 2004

Jasu kirjoitti:Muistaakseni vihreiden ...803 ja harmaiden ...403.
näin on
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » Pe Elokuu 27. 18:48:30 2004

Niin ja suuttimet ovat matala ohmiset.
Tais olla 2.5 ohm.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

cossu65
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 21:16:32 2002
Paikkakunta: Villähde/Nastola

Viesti Kirjoittaja cossu65 » Pe Elokuu 27. 19:03:28 2004

olen vaan lastuttamassa jossain vaiheessa käykö suoraan vai tarviiko ohmien takia tehdä jotain erikoisempaa?harmaillehan oli joku asennus sarja bensakiskoon.minkä ohmisia noi suuttimet on?
FORD ESCORT COSWORTH -93 ,Ford Transit -05

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Elokuu 27. 19:24:19 2004

Ei tarvii mitkään noista ohmien perusteella mitään muutoksia. Heittämällä muut paitsi ei ne harmaat jotka asennussarjalla käy kyllä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Elokuu 27. 21:40:25 2004

siipicossu kirjoitti:Ei tarvii mitkään noista ohmien perusteella mitään muutoksia. Heittämällä muut paitsi ei ne harmaat jotka asennussarjalla käy kyllä.
Englannissa ainakin myyvät sarjaa myös vaalean sinisiin , ettei ne tarvis myös ??
ex Jäsen #10

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Pe Elokuu 27. 21:59:17 2004

Tarvii myös.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Elokuu 28. 9:56:34 2004

matalaohmisista saa helposti tehtyä korkea ohmiset.
laitetaan suuttimen kanssa sarjaa sopiva vastus.
aikoinaan kun japsit alkoi tekeen ruiskuja niin ne käytti järjestelmällisesti esi vastuksia.

muistuttaisin vielä siitä että suuttimissa oleva väri ei kerro mitään suuttimen koosta.
itselläni on tossa pöydällä harmaita 403 loppuisia ja 207 loppuisia.
ja ne eivät todellakaan molemmat ole 503cc suuttimia.
ja lisäksi mustat 2.0 is suuttimet.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Elokuu 28. 10:27:54 2004

No niin niin, mutta onkos sulla esim ....803 suuttimia jotka EI olisi vihreitä?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » La Elokuu 28. 11:38:22 2004

Aina kun puhe on vihreistä(803), vaaleansinisistä(400) tai harmaista(403), kaikki tietävät mistä suuttimista puhutaan. Näin ainakin Ford-piireissä.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Elokuu 28. 13:51:11 2004

sierra friikki kirjoitti:matalaohmisista saa helposti tehtyä korkea ohmiset.
laitetaan suuttimen kanssa sarjaa sopiva vastus.
aikoinaan kun japsit alkoi tekeen ruiskuja niin ne käytti järjestelmällisesti esi vastuksia.

muistuttaisin vielä siitä että suuttimissa oleva väri ei kerro mitään suuttimen koosta.
itselläni on tossa pöydällä harmaita 403 loppuisia ja 207 loppuisia.
ja ne eivät todellakaan molemmat ole 503cc suuttimia.
ja lisäksi mustat 2.0 is suuttimet.
Miten hyvin suutin toimii jos laitetaan vastus sarjaan?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Elokuu 28. 19:08:19 2004

803 on minusta nimellisohmeiltaan 4.8 niin ainakin yhdessä virtaustaulukossa ja mittaamani oli juuri tuollaiset.
kyllä niissä 0 280 150 403 ja 0 280 150 803 pitäisi virtaukset olla ne edellä mainitut, mutta "harmaiden" väri ainakin voi vaihdella. Virtausten toleranssi on kai uutenakin n. 5% ja sitten kun ne on käytetyt tai likaiset niin eiköhän niissä voi olla vielä paljon enemmän hajontaa?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Elokuu 28. 21:00:09 2004

siipicossu kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:matalaohmisista saa helposti tehtyä korkea ohmiset.
laitetaan suuttimen kanssa sarjaa sopiva vastus.
aikoinaan kun japsit alkoi tekeen ruiskuja niin ne käytti järjestelmällisesti esi vastuksia.

muistuttaisin vielä siitä että suuttimissa oleva väri ei kerro mitään suuttimen koosta.
itselläni on tossa pöydällä harmaita 403 loppuisia ja 207 loppuisia.
ja ne eivät todellakaan molemmat ole 503cc suuttimia.
ja lisäksi mustat 2.0 is suuttimet.
Miten hyvin suutin toimii jos laitetaan vastus sarjaan?
ei siinä mitän ongelmia tuu
kunhan vastuksen tehon kesto on riittävä.

niin niistä väreistä.
ehkä 803 on vain vihreitä mutta vihreitä on myös muun kokoisia
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

cossu65
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 21:16:32 2002
Paikkakunta: Villähde/Nastola

Viesti Kirjoittaja cossu65 » To Syyskuu 2. 21:14:28 2004

jaaha ! täytyykö tässä vielä kysyä että mitä muita suutimia (siemens,mds ym.) voisi ajatella laittaa bosch:n sijasta. cossu on omalla moottorin ohjausyksiköllä.esim.harmaitten tai vaalensinisten sijaan? onkohan kellään tietoa mistä noi suutimet saisi edes kohtuu hintaan?
FORD ESCORT COSWORTH -93 ,Ford Transit -05

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Syyskuu 2. 22:43:27 2004

sierra friikki kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Miten hyvin suutin toimii jos laitetaan vastus sarjaan?
ei siinä mitän ongelmia tuu
kunhan vastuksen tehon kesto on riittävä.
Eikö?? Mietippä mitä tapahtuu suuttimen läpi kulkevalle virralle, kun jännite = sama ja sarjassa vastus??
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Syyskuu 2. 23:20:55 2004

Taitaa jäädä suuttimet aukeamatta
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Syyskuu 2. 23:27:45 2004

siipicossu kirjoitti:Taitaa jäädä suuttimet aukeamatta
Aivan..
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Syyskuu 3. 1:42:24 2004

Sierra friikin kuvaamalla tavalla niitä suuttimia on kuitenkin japseissa kytketty ihan tehtaalla. Peak and hold-suuttimet taitaa kyllä avautua pienemmälläkin virralla kuin se yleinen 4A, mutta hitaammin. Niillehän annetaan ensin enemmän jolttia ja sitten pidetään auki jollain 1A virralla. Nykyään noi suuttimet on yleensä 12-16ohmia, kun ohjainten teko on niille halvempaa ja suuttimetkin on tainnut nopeutua.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Syyskuu 3. 8:23:30 2004

no ...voima sana.
piti testata

virta lähde ja 12 volttia
sarjaan vastus
10 ohmii) ekaks ja boshin suutin.
olitte muuten väärässä
suutin ei ollut moksiskaan ja suihku tuli läpi.
en ymmärrä teidän ajatusta.
miksi muka suutin ei aukeaisi.
samanlainen vastushan se suutinkin on kun tavan lanka vastus.
siinä on vaan metallitappi sisällä joka liikkuu......
selittääkäpä lisää::::?????
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Syyskuu 3. 8:37:57 2004

Itsellä on Cossun ~2.5Ohmin suuttimet ja 2 Ohmia vastusta edessä. Aukeamisaika kasvaa marginaalisesti, mutta boksin fetit säästyy. Ne suuttimet aukeaa kyllä jo ihan parilla voltilla. Se ei kyllä pidä täysin paikkaansa, että suuttimia voisi ajatella vain vastuksina. Niissä on kuitenkin huima induktanssi joka mutkistaa asioita.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Syyskuu 3. 14:04:45 2004

JesseT kirjoitti:Itsellä on Cossun ~2.5Ohmin suuttimet ja 2 Ohmia vastusta edessä. Aukeamisaika kasvaa marginaalisesti, mutta boksin fetit säästyy. Ne suuttimet aukeaa kyllä jo ihan parilla voltilla. Se ei kyllä pidä täysin paikkaansa, että suuttimia voisi ajatella vain vastuksina. Niissä on kuitenkin huima induktanssi joka mutkistaa asioita.
Kokeileppas vähän rajummilla b-paineilla, niin rupee aukeemisaika kasvamaan vähän enemmän kuin marginaalisesti...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Syyskuu 3. 14:06:48 2004

PasiZ kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Taitaa jäädä suuttimet aukeamatta
Aivan..
I = U/R ja sarjaan kytketyt vastukset R = R1+R2 vastuksen ja kelan yli on sama 12V kuin pelkän kelankin. Kirchoffin lain mukaan komponenttien läpi kulkeva virta on sama.

Eli kelan läpi kulkeva virta on ilman vastusta 12V/4.8R = 2.5A ja 10R vastuksen kanssa 12/14.8 = 811mA.

Korkea ohmisessa suuttimessa lienee kelan käämi ohuempi ja pidempi, joten vastus suurempi, mutta kun kelan magneettikenttä taisi olla suoraan verrannollinen sekä käämikierrosten lukumäärään että virtaan homma toimii kuin aikaisemminkin.

Se miksi joku haluaisi käyttää matalaohmisia suuttimia johtunee JesseT:n mainitsemasta impedanssista, joka on riippuvainen käämityksestä, muttei kelan läpi kulkevasta virrasta.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Syyskuu 3. 14:11:12 2004

jive kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Taitaa jäädä suuttimet aukeamatta
Aivan..
I = U/R ja sarjaan kytketyt vastukset R = R1+R2 vastuksen ja kelan yli on sama 12V kuin pelkän kelankin. Kirchoffin lain mukaan komponenttien läpi kulkeva virta on sama.
Joutuu oikein hämmentymään... eli miten kirchoffin lain mukaan komponenttien läpi kulkeva virta on sama, jos kerran sarjavastus lisätään... Resistanssin tuplaantuessa virta puolittuu kuten myös teho...

Ja mikäs suuttimessa aukeamisaikaan vaikuttaa paitsi magneettivuo, joka samalla käämityksellä nyt on riippuvainen vain tehosta, ts. virrasta...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Syyskuu 3. 14:42:19 2004

PasiZ kirjoitti:Joutuu oikein hämmentymään... eli miten kirchoffin lain mukaan komponenttien läpi kulkeva virta on sama, jos kerran sarjavastus lisätään... Resistanssin tuplaantuessa virta puolittuu kuten myös teho...
solmupisteen S1 virtojen summa on nolla:

VCC ----[R1]-----S1----[ZRL]---- GND

:wink:

Mikä teho? vastuksen tuottama lämpöteho?
Ja mikäs suuttimessa aukeamisaikaan vaikuttaa paitsi magneettivuo, joka samalla käämityksellä nyt on riippuvainen vain tehosta, ts. virrasta...


Lueppas uudestaan mitä kirjoitin ja huomaat että ainakin minun mielestäni olemme samaa mieltä :mrgreen:

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Syyskuu 3. 15:00:39 2004

jive kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:Joutuu oikein hämmentymään... eli miten kirchoffin lain mukaan komponenttien läpi kulkeva virta on sama, jos kerran sarjavastus lisätään... Resistanssin tuplaantuessa virta puolittuu kuten myös teho...
solmupisteen S1 virtojen summa on nolla:

VCC ----[R1]-----S1----[ZRL]---- GND

:wink:

Mikä teho? vastuksen tuottama lämpöteho?
Ja mikäs suuttimessa aukeamisaikaan vaikuttaa paitsi magneettivuo, joka samalla käämityksellä nyt on riippuvainen vain tehosta, ts. virrasta...


Lueppas uudestaan mitä kirjoitin ja huomaat että ainakin minun mielestäni olemme samaa mieltä :mrgreen:
Tottakai kahden sarjakomponentin virta on sama, mutta tarkoitin suuttimen pienenevää magnetointivirtaa... Se vaikuttaa, jos ei normaali b-paineilla liikaa, mutta vaikuttaa...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Syyskuu 3. 17:15:59 2004

Tähän on nyt turha sotkea yksinkertaistettua tasavirta-ajattelua jos puhutaan aukeamisajoista. Kun jännite kytketään suuttimen ja sen sarjaresistanssin yli, niiden läpi menevä virta ei ole sama kuin vasta ajan päästä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Syyskuu 15. 9:22:18 2004

Onko mahdollista laittaa kahta suutinta rinnan tai sarjaan? Eli voiko vakioboksilla ohjata kahdeksaa suutinta niin että laittais aina yhdelle suuttimelle meneviin johtoihin kaks suutinta? Ja jos suuttimet on matalaohmisia niin voiko ne laittaa eka rinnan ja sitä ennen vielä vastuksen sarjaan? Tossa kaverin kanssa mietittiin että oisko tollanen mahdollista.. Eihän tossa pitäis olla mikään muu esteenä kun se että pystyykö vakioboksi siihen.. Kertokaapas mitä ootte mieltä..
Toyota Supra TT

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Syyskuu 15. 9:30:52 2004

Hena kirjoitti:Onko mahdollista laittaa kahta suutinta rinnan tai sarjaan? Eli voiko vakioboksilla ohjata kahdeksaa suutinta niin että laittais aina yhdelle suuttimelle meneviin johtoihin kaks suutinta? Ja jos suuttimet on matalaohmisia niin voiko ne laittaa eka rinnan ja sitä ennen vielä vastuksen sarjaan? Tossa kaverin kanssa mietittiin että oisko tollanen mahdollista.. Eihän tossa pitäis olla mikään muu esteenä kun se että pystyykö vakioboksi siihen.. Kertokaapas mitä ootte mieltä..
Voi käydä vaan vähän rikkaalla, jos aukeavat yhtäaikaa, pitäisi olla että toiset tulevat mukaan myöhemmin. Periaatteessa kyllä pitäisi toimia.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Syyskuu 15. 10:15:15 2004

:shock: :shock:

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ke Syyskuu 15. 10:27:34 2004

Tuossa vaiheessa kannattaa miettiä sellaista ruiskua joka oikeasti pystyy ohjaamaan tuplasuuttimia, alakierroksilla yleensä vain toinen suutin toimii ja kun tehoa tarvitaan niin sitten tuplasti, ja eikös marellin systeemiin saa lisäpalikan millä voi ohjata tuplasuuttimia?

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » To Syyskuu 16. 14:43:31 2004

Siis jos laittais vaikka kahet vakiosuuttimet eli 2 x 311cc niin sehän tekis yhtä pyttyä kohti 622cc/min.. Sitten kävis teettää lastun noille suuttimille.. Ainoo vaan että kestääkö vakio moottorinohjausyksikkö tota kuormaa..
Toyota Supra TT

T.O.M
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Huhtikuu 22. 13:38:07 2003

Viesti Kirjoittaja T.O.M » Pe Syyskuu 17. 18:35:50 2004

Hena kirjoitti:Siis jos laittais vaikka kahet vakiosuuttimet eli 2 x 311cc niin sehän tekis yhtä pyttyä kohti 622cc/min.. Sitten kävis teettää lastun noille suuttimille.. Ainoo vaan että kestääkö vakio moottorinohjausyksikkö tota kuormaa..
Niin eiks ne 2kpl vakioita vastais yhtä 622 cm³/min tuottavaa suutinta !
Samalla tavallahan ne toimisi kuin yhdet per sylinterikin.

Sit jos ne suuttimet on vaikka rinnan ja siinä yks lisävastus sarjassa niin että vastus on se n. 2.5 Ω (mitä se vastus nyt vakiosuuttimissa olikaan), niin eiks boxin pitäis toimia ihan samalla tavalla näiden 8-suuttimen kanssakin kuin 4-suuttimella...

Omalla kohdallani tämä tilanne juuri olikin kyseessä ja sitä Henan kanssa pohdittiin !
Optio olisi 8-suuttimelle, mutta tällä hetkellä ei kyllä ole varaa hankkia mitään lisärikastinta tai Haltech:ia tai muuta vastaavaa !
Toki fiksumpaahan olisi hommata jokin lisärikastin joka ohjaisi neljää lisäsuutinta ja että nämä neljä tulisi mukaan vasta halutuilla kierroksilla, mutta niitä hommataan vasta myöhemmin nyt olisi tarkoitus vain saada tuo uusi kone läjään näillä varoilla mitä on jäljellä :D
  • Ford Sierra Cosworth 2WD -88
    Ford 17M 2000S V6 -70

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Syyskuu 18. 11:02:57 2004

Oliskoos diodeista mitään apua tuossa? Niissähän ei olisi tätä ylimenojännitteen kasvu-ongelmaa kuorman kasvaessa...
Jäsen #606

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Syyskuu 18. 11:34:01 2004

Huh huh, kipukynnys alkaa taas ylittyä, eiköhän kannattais keskittyä vain ahtamaan moottoria eikä boksia :idea:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Syyskuu 18. 14:18:40 2004

olafu kirjoitti:Oliskoos diodeista mitään apua tuossa? Niissähän ei olisi tätä ylimenojännitteen kasvu-ongelmaa kuorman kasvaessa...
Eipä niistä taida olla
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vastaa Viestiin