V....taa Sierran viasta spekulointia

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

V....taa Sierran viasta spekulointia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Lokakuu 12. 20:04:29 2004

Kuvista näette! http://koti.mbnet.fi/mooses1/Vituttaa/

Joo elikkä ensimmäisenä näkyy etujousien epäpätevyys. Ongelma 1 ratkaistu jouset vaihtoon!(Joku vois kaupata muuten halpoja etujousia, mutta oltava vakioa jäykemmät 2wd tai 4wd cossu?)

Ongelma 2: Mitä vittua toi pyörä on noin takana :?

Vaihdettu juuri cossun 28mm vakaaja varustettuna autoracing polyrace puslilla. Alatukivarret ja sisäpäähän autoracing polyrace puslat ja keskipuslat BILTEMAN :wink: vahvistetut.
Epäilen, että laitoin ne puslat väärinpäin kun ovat kaksiosaiset ja toinen puoli erilainen noissa bilteman puslissa täytynee katsoa...

Ongelma 3: Taitanee olla liian tiukat jarrupalat(bradi) uusilla levyille. Testirundin aikana jarrut(ETU) alkoi lukkiutua eteenpäin ajaessa itsellään jouduin peruuttamaan takaisin :oops: . Jarrupuristimet sai hiukan vasaran kanssa avittaa ku olivat niin tiukat palat. Vesihiomapaperiako niille vaan näyttäis?

Tänään en jaksa enää mennä talliin :(

Kiitokset vain kaikille jotka jaksavat vastata näihin turhiin ja typeriin kysymyksiin :)

Edit: Nyt toimii kuvat oli vikana pieni alkukirjain :lol:
Viimeksi muokannut Ares, Ti Lokakuu 12. 20:17:48 2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Lokakuu 12. 20:11:32 2004

ee toemi kuvatukset,mut mulla on cossun vakiojouset!
#446

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: V....taa Sierran viasta spekulointia

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Lokakuu 12. 20:18:31 2004

Ares kirjoitti:Kuvista näette! http://koti.mbnet.fi/mooses1/vituttaa/

Joo elikkä ensimmäisenä näkyy etujousien epäpätevyys. Ongelma 1 ratkaistu jouset vaihtoon!(Joku vois kaupata muuten halpoja etujousia, mutta oltava vakioa jäykemmät 2wd tai 4wd cossu?)

Ongelma 2: Mitä vittua toi pyörä on noin takana :?

Vaihdettu juuri cossun 28mm vakaaja varustettuna autoracing polyrace puslilla. Alatukivarret ja sisäpäähän autoracing polyrace puslat ja keskipuslat BILTEMAN :wink: vahvistetut.
Epäilen, että laitoin ne puslat väärinpäin kun ovat kaksiosaiset ja toinen puoli erilainen noissa bilteman puslissa täytynee katsoa...

Ongelma 3: Taitanee olla liian tiukat jarrupalat(bradi) uusilla levyille. Testirundin aikana jarrut(ETU) alkoi lukkiutua eteenpäin ajaessa itsellään jouduin peruuttamaan takaisin :oops: . Jarrupuristimet sai hiukan vasaran kanssa avittaa ku olivat niin tiukat palat. Vesihiomapaperiako niille vaan näyttäis?

Tänään en jaksa enää mennä talliin :(

Kiitokset vain kaikille jotka jaksavat vastata näihin turhiin ja typeriin kysymyksiin :)
Kohta 1. kuva ei näy..

Kohta 2.HD puslat ovat symmetriset paikoilleen asennettuina=olisko sulla asennettu väärin ja siitä syystä alatukivarsi ei tule keskelle vaan jää väärään asentoon. Katso:
http://212.182.218.44/foorumi/viewtopic.php?t=84556
Eli tulee siten että se puslan paksumpi pää tulee tukivartta vasten ja toisessa puslassa oleva ohuempi osa tulee tukivarren reikään
Kuvia:
1
2
3
4
5



kohta 3. Jumiiko jarrumännät?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Lokakuu 12. 21:31:33 2004

joo toi kallistuksen vakain vaikuttaa tohon pystykallistumaan. eli tarkista että kaikki kiinni ja palikat oikein.

jarrupaloja voi tietysti hieman hioskellakin. en nyt näe syytä että pitäis vesihiomapaperilla hioa, mutta jollain 160 karkeuksisellakin kun hieman kuluttaa pois. paperi jonkun suoran tason päälle, ja sitten hioo palaa sitä vasten. kyllä se paikkansa käytössä sitten hakee. mutta erikoiselta kuulostaa että palat olis liian isot. ei ole ainakaan mulle vastaan tullut. onko mäntä ihan pohjassa ja niin edelleen kaikki kohdallaan jarruissa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Lokakuu 12. 22:39:14 2004

En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta jos jarrupaloja joutuu hiomaan (vakio pala->vakiosatula) että saa paikalleen niin siinä hoidetaan seurausta eikä syytä. Voimankäyttö palaasennuksessa on myös väärä metodi, jos niitä mäntiä ei pihdeillä puristamalla saa pohjaan saakka niin kannattaa tutkia miksei saa.. eikä tunkea osia väkisin paikalleen.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Lokakuu 12. 22:40:26 2004

Mulla pelittää suoraan tuosta linkistä miksi ei muilla :?

Jarrusylinterit rempattu juuri ja aivan niin pohjassa ovat ku vaan voi! Sitä mä mietinkin kuinka on edes mahdollista että noi on niin tiukat, mutta kyllä ne siitä lähtee kulumaan...


"Eli tulee siten että se puslan paksumpi pää tulee tukivartta vasten ja toisessa puslassa oleva ohuempi osa tulee tukivarren reikään"

Näissä puslissa on erona vain se toisistaan että toinen pusla on uros ja toinen naaras ei ole tommonen periaate ollenkaan...

Huomenna otan irti heti aamusta ja katselen että kuinka ne alatukivarsien keskipuslat sinne survoin :D Se varmaankin vaikuttaisi juuri sen verran että tohon pyörän asentoon tulee toi heitto.

Niin ja jos kukaan ei pysty katsomaan niitä kuvia niin selitän kuinka ne etupyörät ovat. Etupuoli 4-8cm väli ja takapuoli n.1cm väli sisälokariin :shock:
Oli muuten todella kova urakka saada noi kaikki osat paikoilleen toi kallistuksen vakaaja laittoin niin kovaa vastaan. Onkohan se ihan normaalia :?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Lokakuu 12. 22:46:31 2004

Ares kirjoitti: Oli muuten todella kova urakka saada noi kaikki osat paikoilleen toi kallistuksen vakaaja laittoin niin kovaa vastaan. Onkohan se ihan normaalia :?
no sen kovuushan on suhteellista, mutta ei se vakain mitenkään erityisen vittumainen pitäisi olla laittaa. vähänhän sitä joutuu pakottamaan, mutta ei siis mikään paha homma pitäis olla.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Lokakuu 12. 22:47:28 2004

Niinhän ne on uros ja naaras kumit. Bilhelveten HD kumit noi kuvissa olevatkin on.

Ja olihan sulla auton molemmat etukulmat ilmassa kun laitoit alatukivarret paikoilleen? Jos ei ole kuin toinen kulma, niin kylläpä saat alatukivartta vääntää paikoilleen kun vakaaja on duunissaan :D

Nyt muuten näkyi kolme kuvaa tuossa linkissäsi..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Lokakuu 12. 22:51:17 2004

En tosta sun ekasta viestistä vaan päässyt perille kumpi pusla tulee kallistuksen vakaajan puolelle siihen tukivarteen, että onko se kallistuksen vakaajaan naiset ensi? :D
BILHELVET on kyllä kuvauksista parhain sille laitokselle :lol:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: V....taa Sierran viasta spekulointia

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Lokakuu 12. 22:54:07 2004

Ares kirjoitti:Kuvista näette! http://koti.mbnet.fi/mooses1/Vituttaa/

Joo elikkä ensimmäisenä näkyy etujousien epäpätevyys. Ongelma 1 ratkaistu jouset vaihtoon!(Joku vois kaupata muuten halpoja etujousia, mutta oltava vakioa jäykemmät 2wd tai 4wd cossu?)

Ongelma 2: Mitä vittua toi pyörä on noin takana :?

Vaihdettu juuri cossun 28mm vakaaja varustettuna autoracing polyrace puslilla. :
Mikä vakaaja oli ennen?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Lokakuu 12. 22:54:55 2004

Ares kirjoitti:En tosta sun ekasta viestistä vaan päässyt perille kumpi pusla tulee kallistuksen vakaajan puolelle siihen tukivarteen, että onko se kallistuksen vakaajaan naiset ensi? :D
BILHELVET on kyllä kuvauksista parhain sille laitokselle :lol:
Periaatteessa ihan sama kumminpäin sen sinne laittaa kun molemmilta puolilta tulee saman verran puslaa ulos. Sitten kun vetää kiinni vakaajaan niin se gummi puristuu mukavasti siihen väliin ja rautatappi määrittää oikean puristumisrajan. Ja ihan hyvä pusla se on kun se on oikein sinne asentunut ja paikoillaan. Loppukiristys luonnollisesti vasta kun auto on pyörillään. Katsoitko oliko se cossun vakaaja ihan saman muotoinen kuin entinen?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Lokakuu 12. 23:10:18 2004

Nelikkocossun vakaaja on lyhyt normisierraan, pyörä jää taakse.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Lokakuu 13. 8:15:52 2004

En ole aivan varma oliko cossusta! Voi olla että oli vaan uudemmasta sierrasta tai sitten jostakin scorpiosta niissä on tota samaa ja EN huomannut verrata sitä vakaajan muotoa siihen vanhaan. Olen kerran asentanut yhteen toiseen sierraan tollasen vakaajan ja ei siinä näytä mitään häikkää olevan, mutta taas kerran voi sanoa että muotoa ei ole verrattu.

Olisiko ollut mahdollista että se vakaaja kärsi kun laitoin paikalle osia nimittäin sitä sai väännellä vaikka kuinka kangen kanssa ja kuormansidonta taljan kanssa... :wink:
Niin ja se vakio vakaaja mikä ton vm. nelikkosierrassa on elikkä 26mm vakaaja

MUTTA nyt syön ja juon vähäsen ja menen talliin jälleen ja otan keulan ilmaan ja sitten katson mikä mahtaisi olla vikana!

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Lokakuu 13. 8:21:47 2004

Mulla on ollut tarvikeliikkeestä ostetut jarrupalat monet liian paksuja, mazdassa ja alfassa nyt nopeesti muistelemalla. Nauhahiomakoneella pari milliä pois ja hyvin toimivat.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Lokakuu 13. 9:42:54 2004

Nyt on taas etupää leviälläään (pohjalaaaaaaasittain :D )
Elikkä puslat olivat vääripäin se vaikuttaaa jonkin verran mutta varmasti myös se, että ne saatanan 28mm vakaajat mitä mulla on ovat kaikki liian lyhyitä tohon 4wd sierraan. Vanha on n.1-2cm pitempi :evil:

Myisikö joku mulle nyt ensi hätään 4wd cossun tai sierran 28mm kallistuksenvakaajan eteen? :)

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Lokakuu 13. 10:55:15 2004

Ares kirjoitti:En ole aivan varma oliko cossusta! Voi olla että oli vaan uudemmasta sierrasta tai sitten jostakin scorpiosta niissä on tota samaa
voin sanoa ainaskin omalta kohdaltani että scorpio cossun vakaajalla sierran eturengas tuli VÄH.4cm liian eteen kun yritin laittaa sellaista.
ei siis sopinut ollenkaan.Siinä sit tunkemista riitti ku oli vielä leveämpikin kuin sierrassa
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Lokakuu 13. 11:01:47 2004

Olen jo verranut noita vakaajia ja mitään niin vakavia eroja ei ole vain se pituus ero niistä päistä. 4wdn vakaaja 2wdhen->pyörät liian eteen ja 2wdn vakaaja 4wdhen pyörät liian taakse. Semmoista se elämä on :(
Ja mä kun luulin vielä ottaneeni kaiken huomioon :oops:

Edit: ja vielä siitä scorpista! Korppi cossussa on sitten täysin eri systeemi vissiin kuin mitä tavallisissa sillä 2wd scorpin etuvakaaja menee 2wd sierraan... Jos joku on eri mieltä voi aloittaa asiasta vääntämisen Timppaisen kanssa koska hän on asentanut kyseisen vakaajan sierraansa!

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Ke Lokakuu 13. 11:46:32 2004

Nelikossa kun on raideväli ~20mm isompi kuin 2wd:ssä niin tottakai vakaaja on erillainen ja ei niitä voi vaihdella keskenään :wink:
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Lokakuu 13. 11:48:21 2004

Ares kirjoitti:Olen jo verranut noita vakaajia ja mitään niin vakavia eroja ei ole vain se pituus ero niistä päistä. 4wdn vakaaja 2wdhen->pyörät liian eteen ja 2wdn vakaaja 4wdhen pyörät liian taakse. Semmoista se elämä on :(
Ja mä kun luulin vielä ottaneeni kaiken huomioon :oops:

Edit: ja vielä siitä scorpista! Korppi cossussa on sitten täysin eri systeemi vissiin kuin mitä tavallisissa sillä 2wd scorpin etuvakaaja menee 2wd sierraan... Jos joku on eri mieltä voi aloittaa asiasta vääntämisen Timppaisen kanssa koska hän on asentanut kyseisen vakaajan sierraansa!
kyllä se mulla ainaki hyvin istu pienellä työllä ja voiman käytöllä :wink:
ares se mun vakaaja on 2.0 ghia korpparista (28mm) en tiedä onko eroo cossu korpparin vakaajaan
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Lokakuu 13. 13:31:14 2004

Spuler kirjoitti:Nelikossa kun on raideväli ~20mm isompi kuin 2wd:ssä niin tottakai vakaaja on erillainen ja ei niitä voi vaihdella keskenään :wink:
Haluutko, että otan kuvan kun 4wdn vakaaja ja 2wdn vakaaja on päällekäin? Siinä kallistuksen vakaajassa ei ole leveyssuunnassa eroa ollenkaan.PISTE
Todisteita saa ken haluaa sähköpostin välityksellä!

Tällä kertaa osasin tehdä oikein enkä pitänyt vakaajaa kiinni niillä runkokiinnikkeillä ja homma hoitu "HIEMAN" helpommin :)
Tuolla toisella 2wdn vakaajalla ja bilhelvetin puslien käännöllä pyörä tulee suunnilleen oikeeseen kohtaan, mutta vaihdan kuitenkin jossain vaiheessa sen oikean vakaajan sinne kunhan sellaisen jostain saan :roll:
Sieltä tuli ensin pihalle HELLcoilit ja sitten sai noi hienokierteiset menemään paikalle tavallisella kierteellä oleva yhtäiso ei mennyt paikalleen...

Timppaaselle vielä: Tällä kertaa onnistuin saamaan sen ihan käsivoimin oli hyvä tyyli... 8)

Niin ja muuten kaikkihan tietää kuinka vituttaa kun niitä perkeleen vakaajan kiinnikkeitä vetää kiinni tai auki ja menee kierteet niin vituttaa ja kovasti. Mulla meni molemmilta puolilta :!: , mutta onneksi siihen menee suoraan sierran turvavöistä löytyvät hienokierteiset ruuvit :shock: ja sain ne kiristettyä tiukalle aiva outo juttu :?

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ke Lokakuu 13. 13:46:03 2004

Spuler kirjoitti:Nelikossa kun on raideväli ~20mm isompi kuin 2wd:ssä niin tottakai vakaaja on erillainen ja ei niitä voi vaihdella keskenään :wink:
Raideväli on kasvatettu ilmeisesti alatukivarsia pidentämällä.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Lokakuu 13. 13:59:31 2004

Näin on jos se tosiaan on pidempi kun en ole tuota tietoa tarkistanut.
Se ero oli joka noissa vakaajan molemmissa kärjissä on, on aivan sielä päässä pikkasen osottaa eri suuntaan, mutta se on merkityksetöntä sillä se vakaaja on sielä nelikossa kiinni ja aivan hyvä tuli...

Muuten sprint ton sun escon mä haluisin kyllä nähä suoriutumassa jollakin rallipätkällä :) Mahtaa olla kova vehje...

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ke Lokakuu 13. 14:08:28 2004

Ares: Ensin kone kuntoon, alusta kuntoon ja harjoitusta että pysytään puidenvälissä, joten katellaan ensi kesänä :roll:
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Vastaa Viestiin