1.8 zetec+mk4 esco
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
1.8 zetec+mk4 esco
Eli eikös ton 1.8 zetecin saa lain puitteissa tohon mk4 escoon laittaa? Ja turbotuskin käsittääkseni käy? Meneekö toi vähäpäästöisyys auton mukaan, eli jos otan katillisesta autosta koneen ja laitan sen koneen ei vähä päästöiseen kopaan kuten tuo mk4 niin auto pysyy vähäpäästöisenä, ja näin turbotuskin vielä onnistuu? Ja onko kellään kokemusta ton 1.8 zetecin turbotuksesta, kuinka männät onko niissä varaa sorvata että sais puristukset kohilleen?
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Vähäpäästöisyys menee korin mukaan, eli minullakin on zetec -90 Fiestassa, ja se ei ole vähäpäästöinen. AKE auttaa asiassa.Esco_bar kirjoitti:Eli eikös ton 1.8 zetecin saa lain puitteissa tohon mk4 escoon laittaa? Ja turbotuskin käsittääkseni käy? Meneekö toi vähäpäästöisyys auton mukaan, eli jos otan katillisesta autosta koneen ja laitan sen koneen ei vähä päästöiseen kopaan kuten tuo mk4 niin auto pysyy vähäpäästöisenä, ja näin turbotuskin vielä onnistuu? Ja onko kellään kokemusta ton 1.8 zetecin turbotuksesta, kuinka männät onko niissä varaa sorvata että sais puristukset kohilleen?
Zetecin turbotusasioissa kannattaa lukea ulkomaisia foorumeita ja julkaisuja, niistä löytyy paljon tietoa. Tähän jatkoksi joku kertoo että älä hullu sorvaa niitä mäntiä, vaan pistä Wisecot ja teräskanget. Yksi vaihtoehto olisi kannen välilevy, todettu ainakin toimivaksi brittein saarilla vielä reilu 200hv:n kokoonpanoissa. Jos vain joku teettäisi järkevään hintaan semmosia, ostaisin heti yhden

konsteja on monia.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 1816
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
noi on halpoja teettää noi välilevyt itelle tuli maksamaan 10e + kartsa röökii laivalta. tosin toi hinta voi johtuu siitä että tunsin ton tekijänHartza kirjoitti:Vähäpäästöisyys menee korin mukaan, eli minullakin on zetec -90 Fiestassa, ja se ei ole vähäpäästöinen. AKE auttaa asiassa.Esco_bar kirjoitti:Eli eikös ton 1.8 zetecin saa lain puitteissa tohon mk4 escoon laittaa? Ja turbotuskin käsittääkseni käy? Meneekö toi vähäpäästöisyys auton mukaan, eli jos otan katillisesta autosta koneen ja laitan sen koneen ei vähä päästöiseen kopaan kuten tuo mk4 niin auto pysyy vähäpäästöisenä, ja näin turbotuskin vielä onnistuu? Ja onko kellään kokemusta ton 1.8 zetecin turbotuksesta, kuinka männät onko niissä varaa sorvata että sais puristukset kohilleen?
Zetecin turbotusasioissa kannattaa lukea ulkomaisia foorumeita ja julkaisuja, niistä löytyy paljon tietoa. Tähän jatkoksi joku kertoo että älä hullu sorvaa niitä mäntiä, vaan pistä Wisecot ja teräskanget. Yksi vaihtoehto olisi kannen välilevy, todettu ainakin toimivaksi brittein saarilla vielä reilu 200hv:n kokoonpanoissa. Jos vain joku teettäisi järkevään hintaan semmosia, ostaisin heti yhden
konsteja on monia.

nii joo ja niitä levyjä sain tohon hintaan 2 tosin ne on ohc koneeseen
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Jos toimitan kannentiivisteen malliksi, niin onnistuuko valmistaminen? Mistä materiaalista? Voshan siitä vähän enemmänkin maksaatimppaanen kirjoitti: noi on halpoja teettää noi välilevyt itelle tuli maksamaan 10e + kartsa röökii laivalta. tosin toi hinta voi johtuu siitä että tunsin ton tekijän
nii joo ja niitä levyjä sain tohon hintaan 2 tosin ne on ohc koneeseen

- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Joo tossa netissä jotain kattelinkin tässä yks ilta ja joku oli kans välilevyllä tehny, oliskohon ollu 2.5mm levy ja rutistu´kset jotain 8.2:1 luokkaa. Ja eikös se ollut niin että toi rst loota sopii melko suoraan tohon zeteciin? Vai mitä vaihteistoja on suosittu näissä swapeissa?Hartza kirjoitti:Vähäpäästöisyys menee korin mukaan, eli minullakin on zetec -90 Fiestassa, ja se ei ole vähäpäästöinen. AKE auttaa asiassa.Esco_bar kirjoitti:Eli eikös ton 1.8 zetecin saa lain puitteissa tohon mk4 escoon laittaa? Ja turbotuskin käsittääkseni käy? Meneekö toi vähäpäästöisyys auton mukaan, eli jos otan katillisesta autosta koneen ja laitan sen koneen ei vähä päästöiseen kopaan kuten tuo mk4 niin auto pysyy vähäpäästöisenä, ja näin turbotuskin vielä onnistuu? Ja onko kellään kokemusta ton 1.8 zetecin turbotuksesta, kuinka männät onko niissä varaa sorvata että sais puristukset kohilleen?
Zetecin turbotusasioissa kannattaa lukea ulkomaisia foorumeita ja julkaisuja, niistä löytyy paljon tietoa. Tähän jatkoksi joku kertoo että älä hullu sorvaa niitä mäntiä, vaan pistä Wisecot ja teräskanget. Yksi vaihtoehto olisi kannen välilevy, todettu ainakin toimivaksi brittein saarilla vielä reilu 200hv:n kokoonpanoissa. Jos vain joku teettäisi järkevään hintaan semmosia, ostaisin heti yhden
konsteja on monia.
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
eipä taida onnistua oli itelläki kova puhuminen siihen hommaanHartza kirjoitti:Jos toimitan kannentiivisteen malliksi, niin onnistuuko valmistaminen? Mistä materiaalista? Voshan siitä vähän enemmänkin maksaatimppaanen kirjoitti: noi on halpoja teettää noi välilevyt itelle tuli maksamaan 10e + kartsa röökii laivalta. tosin toi hinta voi johtuu siitä että tunsin ton tekijän
nii joo ja niitä levyjä sain tohon hintaan 2 tosin ne on ohc koneeseen

täällä vaasas on kyllä toinenki firma joka on tehny noita todella paljon jenkki kiihytys miehille sillon se on kohtuu halpaa jos ite piirtää kaavan kansipahvista mmpaperille ja siitä muokkaa valmiin ohjeen jyrsinkoneelle/vastaavalle. koita käydä kiertelemässä ja kyselemässä firmoja läpi jotka koneistaa kuparii, peltii ym metallii niin niiltä yleensä löytyy laitteet jolla tehdä

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 1367
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
- Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
näinhän se on, ja varsinkin kun kuitenkin tekee mieli kokeilla paljonko sieltä irtoaa... Mutta sitten ainakin tietää ja voi kertoa kokemuksistaan täälläIlpo kirjoitti:Zetecin männät on heikoilla jo ennen tuota 200hv rajaa. Tuollaisia välilevy-virityksiä en kyllä lähtisi tekemään, kunnon männillä ja vakiokangilla kestää sitten jo 300hv tuntumaan.

Britit on käyttäneet materiaalina ruostumatonta terästä. Varmaan joku 1.5-2.5mm paksu, niin saa puristukset 9 ja 8 väliin. Kuinka tarkat mitat pitää olla, voin ihan "paperille" mitata kannentiivisteen mitat, vai tarvitaanko oikeen joku oikea tiedostomuoto jollekin leikkurille?
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 1367
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
- Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837
Mitä tarkemmat mitat, niin sitä tarkempi lopputulos.Hartza kirjoitti:näinhän se on, ja varsinkin kun kuitenkin tekee mieli kokeilla paljonko sieltä irtoaa... Mutta sitten ainakin tietää ja voi kertoa kokemuksistaan täälläIlpo kirjoitti:Zetecin männät on heikoilla jo ennen tuota 200hv rajaa. Tuollaisia välilevy-virityksiä en kyllä lähtisi tekemään, kunnon männillä ja vakiokangilla kestää sitten jo 300hv tuntumaan....ja laittaa kunnon männät.
Britit on käyttäneet materiaalina ruostumatonta terästä. Varmaan joku 1.5-2.5mm paksu, niin saa puristukset 9 ja 8 väliin. Kuinka tarkat mitat pitää olla, voin ihan "paperille" mitata kannentiivisteen mitat, vai tarvitaanko oikeen joku oikea tiedostomuoto jollekin leikkurille?
Minulle riittää esim. klubi-askin kylkeen piirretty riipustus, jos vain siitä mitat selviää.
Laserilla olis tarkoitus tehdä, ja tarvitsen tarkat mitat jotta voin piirtää Autocadilla sen puhtaaksi, ja viedä geometriaan, joka tekee laserille ohjelmat.
Jos sellasia teetän, niin olisko halukkaita? Mitä useampi sitä halvempaa...
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
tänne kelpaisi yksi 1.8 zeteciin. Varmaan helpointa olisi hommata malliksi tiiviste ja mittailla siitä tarvittavat mitat? Kanavien muodot ei ole kovin säännölliset...lalli69 kirjoitti: Mitä tarkemmat mitat, niin sitä tarkempi lopputulos.
Minulle riittää esim. klubi-askin kylkeen piirretty riipustus, jos vain siitä mitat selviää.
Laserilla olis tarkoitus tehdä, ja tarvitsen tarkat mitat jotta voin piirtää Autocadilla sen puhtaaksi, ja viedä geometriaan, joka tekee laserille ohjelmat.
Jos sellasia teetän, niin olisko halukkaita? Mitä useampi sitä halvempaa...
tossa kuva malliksi:
http://www.rsrich.force9.co.uk/zetec-turbo/plate.jpg
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Ainakin 7/87 uudempia mutta ei vähäpäästöisiä autoja käsittääksni koskee seuraava sääntö: Katti seuraa konetta ellei koneesta ole katitonta versiota, taikka jotain lappua josta käy ilmi että normit täyttyvät ilman kattia. Jossain konttoreilla onnistuu helposti, jossain taas pitää olla katti. Vähäpäästöistä kattikone ei autosta silti tee, eli käsittääkseni katti saa olla vaikka tyhjä.
Copy-paste:
Jos kuitenkin henkilö- tai pakettiautoa koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat E15/03 -sääntöä tiukemmat (ts. bensiini- tai dieselkäyttöinen henkilö- tai pakettiauto on otettu käyttöön 1.7.1987 tai sen jälkeen), moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei tällöin riitä käytönaikainen päästömittaus.
Eli voidaan tulkita siten, että alunperin vähäpäästöisestä autosta olevan moottorin päästöjä ei voida ilman VTT:n mittauksia, tai esim. maahantuojan todistusta selvittää, mikäli katalysaattori on poistettu. Näin sanoi katsastaja kun kävin piruuttani kerran kyselemässä.
Copy-paste:
Jos kuitenkin henkilö- tai pakettiautoa koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat E15/03 -sääntöä tiukemmat (ts. bensiini- tai dieselkäyttöinen henkilö- tai pakettiauto on otettu käyttöön 1.7.1987 tai sen jälkeen), moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei tällöin riitä käytönaikainen päästömittaus.
Eli voidaan tulkita siten, että alunperin vähäpäästöisestä autosta olevan moottorin päästöjä ei voida ilman VTT:n mittauksia, tai esim. maahantuojan todistusta selvittää, mikäli katalysaattori on poistettu. Näin sanoi katsastaja kun kävin piruuttani kerran kyselemässä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
- Paikkakunta: lpr
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Rst loota sopii suoraan.Esco_bar kirjoitti:Ja eikös se ollut niin että toi rst loota sopii melko suoraan tohon zeteciin? Vai mitä vaihteistoja on suosittu näissä swapeissa?
RS2000 -96
Fiesta -11
Fiesta -11
-
- Ylläpitäjä
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
loota sopii, mutta jos kone on Mondeosta, ei vauhtipyörä mahdu paikalleen...mauke kirjoitti:Rst loota sopii suoraan.Esco_bar kirjoitti:Ja eikös se ollut niin että toi rst loota sopii melko suoraan tohon zeteciin? Vai mitä vaihteistoja on suosittu näissä swapeissa?
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
jive kirjoitti: loota sopii, mutta jos kone on Mondeosta, ei vauhtipyörä mahdu paikalleen...


Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Nimenomaan, jos haluaa liittää bc/ib5 lootan Zeteciin, vauhtipyörä täytyy olla Escortin/Fiestan Zetec-moottorista. Tai CVHn, jonka reikiä on porattu 10,5-->11mmVehje kirjoitti:Mondeon zeteceissä taitaa vauhtipyörä olla isompi.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Unohtakaa ne välilevyviritykset. Samaan, liki, teholukemaan pääsee vaikka mieluummin vakiorutistuksilla ja matalammilla paineilla, ja ennenkaikkea moninkertaiseen kestävyyteen kuin laittamalla sulakkeen kannen ja lohkon väliin. Ihan sama mistä kamasta se on tehty, välistä puhaltaa varmasti, heti tai viimeistään kohta.... Esim. stockaturbot oli alunperin noilla levyhässäköillä muttei kauan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 19. 0:18:41 2005
- Paikkakunta: Tampere
Piti kaivaa tällainen vanha aihe esille. Eli itsellä on alkuperäinen xr3i vm.88 ja pientä tehon lisäystä kaivattais. Tietenkin rst-tekniikka pellin alle olisi se helpoin tapa, mutta jotenkin sitä haluaisi pitää tuo auton vaparina. Eli 1.8 zeteciä olen katsellut.
Eikös tuossa 1.8 ole 115 hummaa vakiona eli siten autoon ei tarvitsisi tehdä mitään muutoksia tuota konetta varten?
Kone siis ilmeisesti sopii suoraan tuohon cvh:n laatikkoon kunhan käyttää cvh:n vauhtipyörää?
Ja mitäs mieltä olette kannattaako ostaa joku kolaroitu raato mistä siirtää koneen, näin sais johtosarjat sun muut helpolla soviteltua ja löytyis kaikki tarvittavat osat suoraan.
Minkäs vuosimallin escortin/mondeon zetecciä sitä kannattaisi katsella? Eli onko eri vuosimallien moottoreilla paljonkin eroja?
Tarkoitus olisi nyt näin aluksi ihan vakimylly siirtää autoon ja ehkä sitten myöhemmin ruveta katseleen niitä megaruutta projekteja sun muita virejä.
Eikös tuossa 1.8 ole 115 hummaa vakiona eli siten autoon ei tarvitsisi tehdä mitään muutoksia tuota konetta varten?
Kone siis ilmeisesti sopii suoraan tuohon cvh:n laatikkoon kunhan käyttää cvh:n vauhtipyörää?
Ja mitäs mieltä olette kannattaako ostaa joku kolaroitu raato mistä siirtää koneen, näin sais johtosarjat sun muut helpolla soviteltua ja löytyis kaikki tarvittavat osat suoraan.
Minkäs vuosimallin escortin/mondeon zetecciä sitä kannattaisi katsella? Eli onko eri vuosimallien moottoreilla paljonkin eroja?
Tarkoitus olisi nyt näin aluksi ihan vakimylly siirtää autoon ja ehkä sitten myöhemmin ruveta katseleen niitä megaruutta projekteja sun muita virejä.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 19. 0:18:41 2005
- Paikkakunta: Tampere
Juu tommonen löytyi pienellä etsimisellä http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=403553
Ilmeisesti sitten sillä 105hp tekniikalla. Eihän tuolla kyllä mitään rakettia tule, mutta varmaankin ihan ok kohde virityksille?
Vai sanokaa nyt onko tässä mitään järkeä vai pitäiskö vain heittää se rst-tekniikka sinne pellin alle?
Ilmeisesti sitten sillä 105hp tekniikalla. Eihän tuolla kyllä mitään rakettia tule, mutta varmaankin ihan ok kohde virityksille?
Vai sanokaa nyt onko tässä mitään järkeä vai pitäiskö vain heittää se rst-tekniikka sinne pellin alle?
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Jos ei ihan 140 hv, mutta ainakin eron huomasi ihan persdynossa. Omassa vaihdettu 2.0 kaasuläppä, MAF ja nokat. Vaijeria joutuu modaamaan paikalleen jos meinaa saada sopimaan ton isomman kaasuläpän Mondeosta. Escortin/Fiestan 130hv-malli menee "heittämällä", joskin saatavuus on heikohkoa.Stefa kirjoitti:eikös 2.0 kaasuläppä ja nokat käyneet tohon 1,8l malliin... eräällä nimeltämainitsemattomalla oli joskus tällänen viritys ja muistaakseni ~140hv
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
En mielestäni väittänyt ettei tuollaisia lukemia joku voi saada, lähinnä viittasin omaan kulkupeliini... sitäpaitsi tuohon lukemaan ei päästy pelkästään nokkien ja kaasuläpän vaihdollaStefa kirjoitti:Tarkka luku oli 141hv/~188nm
lisäksi löyty superchips, putkisto ja filtteri...
Hartza, sen auton tekijä on klubilaisia joten voit väitellä hänen kanssaan sitten

- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: Su Marraskuu 25. 21:46:11 2007
- Paikkakunta: Kotka
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Vanhan aiheen nostoa. Käykö itse koneen kiinnikkeet suoraan vai joutuuko ne tekemään? Siis selvennyksenä jos 1.6CVH:n tilalle laittaa tuon 1.8 Zetecin.
Ford Escort 2.0 16v
http://www.eaglepro.fi
http://www.eaglepro.fi
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 8. 15:41:51 2006
- Paikkakunta: Paimio
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
http://www.quantums.info/zvh.htm Suunnilleen sivun puolivälissä on jotain kuvia aiheesta.Tolppapihvi kirjoitti:Vanhan aiheen nostoa. Käykö itse koneen kiinnikkeet suoraan vai joutuuko ne tekemään? Siis selvennyksenä jos 1.6CVH:n tilalle laittaa tuon 1.8 Zetecin.
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: Su Marraskuu 25. 21:46:11 2007
- Paikkakunta: Kotka
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Kiitospasinen kirjoitti:http://www.quantums.info/zvh.htm Suunnilleen sivun puolivälissä on jotain kuvia aiheesta.Tolppapihvi kirjoitti:Vanhan aiheen nostoa. Käykö itse koneen kiinnikkeet suoraan vai joutuuko ne tekemään? Siis selvennyksenä jos 1.6CVH:n tilalle laittaa tuon 1.8 Zetecin.
Ford Escort 2.0 16v
http://www.eaglepro.fi
http://www.eaglepro.fi
-
- Viestit: 1046
- Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007
Re:
Viis vuotta vanhan aiheen nostoajive kirjoitti:Saatoin ilmaista itseäni hieman heikosti. Vauhtipyörän lisäksi sovitepelti koneen ja laatikon välissä ei passaa. Yleensä motit tulee limpun kanssa, mutta joo ...

Itellä nyt tollanen projekti käynnissä, tänään nostettii cvh pois ja laitettiin zetec muuten hollille, mutta sovitepelti laitto vähän kampoihin.
Onko ainoa vaihtoehto omavalmiste tai ehkä cvh:n pellistä hitsattu ja laikattu sovitepelti?
Koneenkorva on muokattu, startiks käynee cvh:n startti, laturi on vielä arvotus.. Kone on '96 Escortista, joten ohjaustehostimen pumppu oli tiellä. Käsittääkseni ilman ohjaustehostinta olevissa zetekeissä moniurahihnan kiristys tapahtuu laturilla, kun taas tässä mun versiossa ot-pumpusta johtuen kiristys on automaattikiristimellä ja laturin "jalka" on kiintee. Toimii varmaan ihan ookoo ton automaattikiristimen kans myös ilman ot-pumppua? Nyt tarvis vaan arpoo oikeen mittanen moniurahihna...
Auto on '89 kaasarimalli, kone '96, leimalle siis katti on välttämätön olemassa? Toimia sen ei käsittääkseni tarvi, kunhan vaan vanhat päästörajat alittuu. Saako katissa olla keskellä hitsisauma? Tarvis ottaa rikkinäisestä katista lelut pois helisemästä...
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Voortilta (maahantuojalta, olikohan Vesa Peräoja, ei siis paikallisesta merkkiliikkeestä) saa lapun joka kertoo että se kone alittaa sun auton päästörajat ilman katalysaattoriakin niin ei tarvii pelleillä niiden kanssa.
Zetecin välipellillä se menee kivasti siihen laatikkoon, melkein samanlaisen laatikon perästä se konekin on jos ei oo Mondeosta.
Laturin laitoin itse aikanaan sillä CVH:n laturin jalustalla ja se sopi melkolailla heittämällä, kuva. Tollanen jalusta löytyy ainakin Mk3 CVH Fiestoista, noitahan on kai vähän erilaisia eri vehkeissä vaikka CVH moottori olisikin. Laturikin oli alkuperäinen, hihnapyörä piti tietysti ottaa jostain muualta.
Zetecin välipellillä se menee kivasti siihen laatikkoon, melkein samanlaisen laatikon perästä se konekin on jos ei oo Mondeosta.
Laturin laitoin itse aikanaan sillä CVH:n laturin jalustalla ja se sopi melkolailla heittämällä, kuva. Tollanen jalusta löytyy ainakin Mk3 CVH Fiestoista, noitahan on kai vähän erilaisia eri vehkeissä vaikka CVH moottori olisikin. Laturikin oli alkuperäinen, hihnapyörä piti tietysti ottaa jostain muualta.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 1046
- Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Kiitos vastauksista!Krisse kirjoitti:Voortilta (maahantuojalta, olikohan Vesa Peräoja, ei siis paikallisesta merkkiliikkeestä) saa lapun joka kertoo että se kone alittaa sun auton päästörajat ilman katalysaattoriakin niin ei tarvii pelleillä niiden kanssa.
Zetecin välipellillä se menee kivasti siihen laatikkoon, melkein samanlaisen laatikon perästä se konekin on jos ei oo Mondeosta.
Laturin laitoin itse aikanaan sillä CVH:n laturin jalustalla ja se sopi melkolailla heittämällä, kuva. Tollanen jalusta löytyy ainakin Mk3 CVH Fiestoista, noitahan on kai vähän erilaisia eri vehkeissä vaikka CVH moottori olisikin. Laturikin oli alkuperäinen, hihnapyörä piti tietysti ottaa jostain muualta.
Pitääkin ottaa yhteyttä Fordiin.
Välipellissä ongelmana on nyt se, että zetekkini on '96 vuoden Escortista (startti imusarjan alla "ylhäällä"), kun taas nyt on tarkotus rakentaa tää paketti nippuun tuolla cvh:n jatkona olleella laatikolla, eli startti tulee pakosarjan alle. Zetecin pellillä jää entiseen startin kohtaan kohtalaisen suuri kolo, ja kaikki rottaa pienemmät mahtuu meneen vauhtipyörän väliin

Latureita mulla on mk4 kaasarieskorteista useita, ja tulipa ton zetecinkin mukana oma laturinsa. Pitää tutkia laturihommaa kun saa koneen nyt paikalleen...
Neloskoppaan myydään kahta eri ruiskumallin tankkia, ainakin Motonet tarjoaa
"25-28006 Benstankki EscortOrion-i 86-88
Escort-"i" 3.86->89 (ø11cm) [1986-1989]
69.90 €"
ja
"25-28007 Benstankki EscortOrion-i 89-90
Escort-"i" 89->90 1,4 ja 1,6+CFi-yksipister (ø11cm) [1989-1990]
79.90 €".
Onko käytännön merkitystä, kummalla lähden polttoainepuolta toteuttaan? Kummatkin tankit on käsittääkseni tarkoitettu olemaan ulkoisella ruiskupumpulla tankin kyljessä?
CVH:n kaasarimallin bensalinjat varmaan riittää ruiskukäyttöönkin ihan ok.
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Vedät esim johdon siihen hihnan paikalle ja solmit kiinni ja sillä sit kaupasta sopiva remmi.njietro kirjoitti:Nyt tarvis vaan arpoo oikeen mittanen moniurahihna
Hitsaa umpeen?njietro kirjoitti:Zetecin pellillä jää entiseen startin kohtaan kohtalaisen suuri kolo
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 1046
- Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Kone paikallaan. Yllättävän kivuttomasti meni, ainoastaan se laatikon ja koneen välinen pelti aiheutti hiukan odotettua isompaa askaretta, lopulta kuitenkin kaikki mallillaan.
Seuraavaks alkaakin sähköjen selvitys. Tosta zetecin johtosarjasta tuntuis jäävän "jokunen" liitin vaille paikkaa. Tarvinee huomenna ostaa korjausopas mk6 eskorttiin, jos siitä näkis vähän kytkentäkaavioo ja liittimien pinnejä.
Seuraavaks alkaakin sähköjen selvitys. Tosta zetecin johtosarjasta tuntuis jäävän "jokunen" liitin vaille paikkaa. Tarvinee huomenna ostaa korjausopas mk6 eskorttiin, jos siitä näkis vähän kytkentäkaavioo ja liittimien pinnejä.
-
- Viestit: 1046
- Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Riittääkö mk4 eskortin ykspisteruiskun ruiskupumppu zetekin monipisteruiskulle pumpuksi, vai minkälaisella pumpulla tota pitäis lähtee koittaan toimiin?njietro kirjoitti:
Neloskoppaan myydään kahta eri ruiskumallin tankkia, ainakin Motonet tarjoaa
"25-28006 Benstankki EscortOrion-i 86-88
Escort-"i" 3.86->89 (ø11cm) [1986-1989]
69.90 €"
ja
"25-28007 Benstankki EscortOrion-i 89-90
Escort-"i" 89->90 1,4 ja 1,6+CFi-yksipister (ø11cm) [1989-1990]
79.90 €".
Onko käytännön merkitystä, kummalla lähden polttoainepuolta toteuttaan? Kummatkin tankit on käsittääkseni tarkoitettu olemaan ulkoisella ruiskupumpulla tankin kyljessä?
CVH:n kaasarimallin bensalinjat varmaan riittää ruiskukäyttöönkin ihan ok.
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Taitaa olla 1pisteruiskuissa yleensä aika paljon pienemmät paineet, en lähtis ite edes kokeilemaan ennenkun ettisin jostain ne arvot. Mut kuten sanottu, muistin mukaan eroa on niin paljon että tuskin toimii.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Sierran CVH 1-piste ruiskussa oli muistaakseni paine 1 bar...
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 1046
- Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Kiitos vastauksista!
Iiässän pumpulla mahdollisesti mennään, sellanen löytyis sopuhintaan. Toinen vaihtoehto olis ostaa uusi walbro 190l/h tai 255l/h pumppu, en tiä vaan onko liian isosta pumpusta enemmän haittaa kun hyötyä..? IS:n pumppu riittää sekin varmaan aika pitkälle, jos joskus tulis vaikka ahdinpoltettakin...
Vesiletkuissa tuntuis olevan kans vähän työtä, saa nähdä miten niitä saa soviteltua... Zetecin vesipumpusta on cvh:n pumppua selkeesti isompi letkulähtö, ja muutenki on joitain pieniä eroavaisuuksia letkujen paikoissa.
Sähköjen selvitys olis tarkotus alkaa huomenna isosti, flekti, öljynpainevalo, startti ja laturi ainakin menee vanhoilla piuhoilla, muualle sitten zetecin johtosarjasta piuhat. Sulakerasia kuudelle sulakkeelle ja liittimiä ja johtoo ja kutistesukkaa on nyt tallilla odottamassa...
Iiässän pumpulla mahdollisesti mennään, sellanen löytyis sopuhintaan. Toinen vaihtoehto olis ostaa uusi walbro 190l/h tai 255l/h pumppu, en tiä vaan onko liian isosta pumpusta enemmän haittaa kun hyötyä..? IS:n pumppu riittää sekin varmaan aika pitkälle, jos joskus tulis vaikka ahdinpoltettakin...
Vesiletkuissa tuntuis olevan kans vähän työtä, saa nähdä miten niitä saa soviteltua... Zetecin vesipumpusta on cvh:n pumppua selkeesti isompi letkulähtö, ja muutenki on joitain pieniä eroavaisuuksia letkujen paikoissa.
Sähköjen selvitys olis tarkotus alkaa huomenna isosti, flekti, öljynpainevalo, startti ja laturi ainakin menee vanhoilla piuhoilla, muualle sitten zetecin johtosarjasta piuhat. Sulakerasia kuudelle sulakkeelle ja liittimiä ja johtoo ja kutistesukkaa on nyt tallilla odottamassa...
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
ebaysta saa ainakin halpoja pumppuja jos ei ollu tiedossa. ihan 30e alkaen, tiä sit noista halvoista mut on siellä sit merkkejäkin.
tiä mitä esim toi tuuppaa mut aika edullinen hinnaltaan
http://global.ebay.com/7490_FUEL_PUMP_0 ... 38812/item
tiä mitä esim toi tuuppaa mut aika edullinen hinnaltaan
http://global.ebay.com/7490_FUEL_PUMP_0 ... 38812/item
#712
"hei, onks sen verran yhdyssana"
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
- Viestit: 1046
- Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
IS:n pumppu tulee nyt ainakin alkuun.
Sähköjen kanssa on vielä suuri työmaa... Kaveri oli keskiviikkona jelppimässä noitten kanssa, itseltä kun alkaa noi johdot meneen vähän ymmärryksestä yli. CVH:sta vielä joku käsitys oli, mutta nyt alkaa olla johtoja jo vähän turhan monimutkasesti.
http://njietro.kuvat.fi/kuvat/tekniikan ... ohtoja.JPG
Kuvan mukainen 12-napainen pistoke kuuluis ilmeisesti Zetecin sulakerasialle, jota mulla nyt ei tietenkään ole. Korjausoppaan ja kaverin autodatan avulla on koitettu selvittää, mitä noille 12 eri johdolle tulisi tehdä... Osa tarvii sähköä, osa maata, osa noista pitää ilmeisesti yhdistää toisiinsa sulakkeen kautta jne... Onko jollakulla kokemuksia tän liittimen auki levittämisestä? Kaikki vinkit on tervetulleita...
Muuten johtosarja on nyt koneessa kiinni, eculle tarvis vielä kehittää jostain joku fiksu paikka. Onko ecu kuinka herkkä tärinälle/lämmölle, jos sen jättäis konetilaan sisäilmanoton ja rintapellin väliin?
Tarviiko bensapumpun rele olla ecun kautta, vai käykö bensapumpun ohjaus ihan vaan virtalukosta?
Onko jollakulla kokemuksia vesiletkujen vedosta cvh->zetec tekniikanvaihdon yhteydessä? Mahtaako letkua katkasemalla ja irralliseen väliputkeen klemmarilla liittämällä tulla kovin pitkäikäsiä ratkasuja? Jokainen letku tarvii enemmän tai vähemmän modausta.
terv. Eero
Sähköjen kanssa on vielä suuri työmaa... Kaveri oli keskiviikkona jelppimässä noitten kanssa, itseltä kun alkaa noi johdot meneen vähän ymmärryksestä yli. CVH:sta vielä joku käsitys oli, mutta nyt alkaa olla johtoja jo vähän turhan monimutkasesti.
http://njietro.kuvat.fi/kuvat/tekniikan ... ohtoja.JPG
Kuvan mukainen 12-napainen pistoke kuuluis ilmeisesti Zetecin sulakerasialle, jota mulla nyt ei tietenkään ole. Korjausoppaan ja kaverin autodatan avulla on koitettu selvittää, mitä noille 12 eri johdolle tulisi tehdä... Osa tarvii sähköä, osa maata, osa noista pitää ilmeisesti yhdistää toisiinsa sulakkeen kautta jne... Onko jollakulla kokemuksia tän liittimen auki levittämisestä? Kaikki vinkit on tervetulleita...
Muuten johtosarja on nyt koneessa kiinni, eculle tarvis vielä kehittää jostain joku fiksu paikka. Onko ecu kuinka herkkä tärinälle/lämmölle, jos sen jättäis konetilaan sisäilmanoton ja rintapellin väliin?
Tarviiko bensapumpun rele olla ecun kautta, vai käykö bensapumpun ohjaus ihan vaan virtalukosta?
Onko jollakulla kokemuksia vesiletkujen vedosta cvh->zetec tekniikanvaihdon yhteydessä? Mahtaako letkua katkasemalla ja irralliseen väliputkeen klemmarilla liittämällä tulla kovin pitkäikäsiä ratkasuja? Jokainen letku tarvii enemmän tai vähemmän modausta.
terv. Eero
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
RS2K johtosarjassa on tuollainen vastaava liitin ja tarkemmat selitykset voi kaivaa RS2000_Dealer_Manual.pdf sivulta 25/26 (vanha esimerkkikuva kaaviostanjietro kirjoitti:IS:n pumppu tulee nyt ainakin alkuun.
Sähköjen kanssa on vielä suuri työmaa... Kaveri oli keskiviikkona jelppimässä noitten kanssa, itseltä kun alkaa noi johdot meneen vähän ymmärryksestä yli. CVH:sta vielä joku käsitys oli, mutta nyt alkaa olla johtoja jo vähän turhan monimutkasesti.
http://njietro.kuvat.fi/kuvat/tekniikan ... ohtoja.JPG
Kuvan mukainen 12-napainen pistoke kuuluis ilmeisesti Zetecin sulakerasialle, jota mulla nyt ei tietenkään ole. Korjausoppaan ja kaverin autodatan avulla on koitettu selvittää, mitä noille 12 eri johdolle tulisi tehdä... Osa tarvii sähköä, osa maata, osa noista pitää ilmeisesti yhdistää toisiinsa sulakkeen kautta jne... Onko jollakulla kokemuksia tän liittimen auki levittämisestä? Kaikki vinkit on tervetulleita...
Muuten johtosarja on nyt koneessa kiinni, eculle tarvis vielä kehittää jostain joku fiksu paikka. Onko ecu kuinka herkkä tärinälle/lämmölle, jos sen jättäis konetilaan sisäilmanoton ja rintapellin väliin?
Tarviiko bensapumpun rele olla ecun kautta, vai käykö bensapumpun ohjaus ihan vaan virtalukosta?
Onko jollakulla kokemuksia vesiletkujen vedosta cvh->zetec tekniikanvaihdon yhteydessä? Mahtaako letkua katkasemalla ja irralliseen väliputkeen klemmarilla liittämällä tulla kovin pitkäikäsiä ratkasuja? Jokainen letku tarvii enemmän tai vähemmän modausta.
terv. Eero

Mulla on neloskopassa EEC-IV kiinni juurikin rintapellissä sisäilmapuhaltimen muovisysteemien takana. Hyvin on toistaiseksi toiminut.
Ei sen bpumpunreleen ohjauksen pakko ole tulla ECUn kautta, mutta miksi ei? En ainakaan keksi yhtään hyvää syytä tehdä toisin.
Noiden letkujen kanssa on aina joutunut säätää tuon RS2K koneen kanssa ainakin, kun alavesiletku lähtee eri paikasta kuin CVH:ssa, mutta Zetecissä se taitaa olla edes hieman alueella jo valmiiksi?
Escort Mk4 "RS2300i"
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Hyvin kestää, voihan siihen putkeen tehdä vielä vähän olakettakin niin pysyy varmasti.njietro kirjoitti:Mahtaako letkua katkasemalla ja irralliseen väliputkeen klemmarilla liittämällä tulla kovin pitkäikäsiä ratkasuja?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Kyllä itsellä on ainakin pysynyt ihan rautaputken päällä tavan klemmarilla vaikka putkessa on vaan suora pää, työntää putken vaikka sentin tai kaksi ohi klemmarista niin ei varmaan karkaa
-
- Viestit: 1046
- Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007
Re: 1.8 zetec+mk4 esco
Eilen saatiin parin kaverin kanssa selvitettyä sähköjä taas jonkin matkaa:koskar kirjoitti:RS2K johtosarjassa on tuollainen vastaava liitin ja tarkemmat selitykset voi kaivaa RS2000_Dealer_Manual.pdf sivulta 25/26 (vanha esimerkkikuva kaaviosta). Voin kyllä tarvittaessa kaivaa sulle ECUn ja tuon ovaalin liittimen kontaktien numerot joista selvitellä johtoja.
Mulla on neloskopassa EEC-IV kiinni juurikin rintapellissä sisäilmapuhaltimen muovisysteemien takana. Hyvin on toistaiseksi toiminut.
Ei sen bpumpunreleen ohjauksen pakko ole tulla ECUn kautta, mutta miksi ei? En ainakaan keksi yhtään hyvää syytä tehdä toisin.
Zetecin johtosarjan 12-napainen liitin, joka kuuluis mennä kutoskoppasen eskortin sulakerasialle:
12-napaisen liittimen nastat -> mistä tulee/mihin menee
1. musta -> ajonesto ???, menee puolalle, auto, josta kone on oli ilman ajonestoa, eli johto ilmeisesti turha? teippiä suojaksi ja piiloon?
2. ruskea -> ECU:lta nasta 22, bensapumpun releelle toinen pää
3. vihreä -> ECU:n nasta 4, kiekkamittarille, ei toimenpiteitä täsä vaiheesa kun tuskin toimii cvh:n kierroslukumittari tän johdon kautta?
4. ruskea -> lambdalle, toinen pää vaan suoraan maihin
5. musta-vihreä -> sulakkeelle F14, sulakkeen toiseen päähän 12-napaisen liittimen nasta 8, menee myös jotain kautta polttoainepumpun releelle ja viivereleelle. Koko viiverele on vähän vielä pimennossa, mikä se edes mahtaa olla ja mitä siihen tulis kytkeä?
6. ruskea-vihreä -> öljynpaine, suoraan auton omalle mittarille
7. punainen -> sulakkeelle F25 ('95 asti) / F7 ('96 eteenpäi), 3A sulake, johto menee ECU:n 1:een, sulakkeelle virta suoraan akulta.
8. musta-punainen -> sulake F14, toinen pää lambdalle, ns. lambdan lämmitys (tarpeeton???, monessa autossa ei lambdalle ole lämmitystä lainkaan)
9. ruskea-valkoinen -> lämpömittarille suoraan
10. musta-keltainen -> ECU:n nasta 10, ac connector, turha???
11. ruskea-vihreä -> ECU:n 54, ac connector, turha???
12. ruskea-valkoinen -> suoraan maahan
sulakkeet F14 = 10A, F7=3A
http://i200.photobucket.com/albums/aa21 ... osarja.jpg
Mikä on tuo keltainen liitin ympyröitynä kuvan vasemmassa reunassa? Mitä sille tulisi tehdä?

Lämmityslaitteen letkut lähtee molemmat termarikopan juuresta zetecissä, se ei tuota ongelmaa kun on helppoa letkua ilman haaroja.koskar kirjoitti:
Noiden letkujen kanssa on aina joutunut säätää tuon RS2K koneen kanssa ainakin, kun alavesiletku lähtee eri paikasta kuin CVH:ssa, mutta Zetecissä se taitaa olla edes hieman alueella jo valmiiksi?
Vesipumpulta lähtevä letkulähtö on Zetecissä selkeesti suurempi kun CVH:ssa ja mutkat aivan eri suuntaan, eikä letku mahdu laturin ja syylärin väliin oikein mitenkään päin näin äkkiä katseltuna. No, pitää tutkia lisää kun nyt ensin sais sähköt ja bensapuolen nippuun...