2.8i v6 single turbo.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ouzei
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 9:48:16 2003
Paikkakunta: Joensuu

2.8i v6 single turbo.

Viesti Kirjoittaja ouzei » To Lokakuu 28. 12:10:34 2004

Mietiskelin tuossa että jos turbottais tuon xr nelkun. Ei mitään hankalaa bi-turbo hässäkkää, vaan ihan yhdellä föönillä. Niin kuin turbo technics turbotti aikoinaan capria. Eli melkein vakio osilla ja pienellä ahtimella (T3).
Mietiskelin vain tuota pakosarjaa, että miten se olisi järkevä tehdä, ja onko väliä sillä minkä mittaiset pakosarjat ovat. Ainakin kuvassa:
http://www.ford-capri.fsnet.co.uk/turbo ... engine.htm
näyttäisi olevan hiukan eri mittaiset, kun tulee toiselta puolen toinen satsi. Yksi vaihto ehto olisi laittaa fööni moottorin eteen, jos olisi tilaa.
Ideoita ja JÄRKEVIÄ ehdotuksia kuunnellaan.
Tuollainen systeemi olisi aika edullinen ja eikä tulisi edes katsastusmiehen kanssa ongelmia. 200hp/320nm. no jaa

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Lokakuu 28. 12:17:33 2004

Itse tein joku vuosi sitten XR4x4:ään turbosatsin. Kuskin puolella oli vakiopakosarja, josta jatkettiin modifioidulla vakiopakoputkella koneen alta ja toiselta puolen ylös. Oikeanpuoleinen pakosarja tehtiin itse putkesta (yksi kannen puoleinen teräslaippa muuten löytyy vielä!) pukinsarvimalliin, jolloin turbo tuli venttiilikopan viereen. Imut ilmamäärämittarilta pitkällä letkulla koneen etupuolelta. Imusarja käännettiin ympäri jolloin kaasuläppä oli liitettävissä lyhyellä putkella turboon. Olihan se aikamoinen kötöstys mutta vääntöä oli joku 420Nm@3000 ja tehoja 260@4500.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

ouzei
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 9:48:16 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja ouzei » To Lokakuu 28. 12:22:01 2004

Millä paineilla, ja vakio alakerrallako?

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Lokakuu 28. 12:30:28 2004

Konetta ei tosiaan avattu, se oli x kilometriä ajettu vakio. Paineita oli siinä kilon verran, olisiko muutaman kerran lipsahtanut vähän ylikin. Ainakin TTMK:n kiihdytyskisassa 2001, kun tankissa oli sekoitus 100LL lentobensaa, tolueenia, octane boosteria ja kaksitahtiöljyä :lol: Sadesäästä huolimatta nakki ei luistanut, kytkin sitten kylläkin...
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Marraskuu 2. 17:10:50 2004

Mikäs ruisku ja mitä teit sytkälle?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ti Marraskuu 2. 18:13:09 2004

Vakiota, vakiota :) Käynnistyssuuttimelle oli "override" jolla sen sai ruikkaamaan koko ajan että vähän paremmin soppa riittäisi. Alkoi varmasti olemaan aikalailla normaalin "pienen" K-jetin rajoilla. Sytkää sen verran myöhäiselle mitä tarvitsi, alipaine-ennakkohan menee nolliin kun alkaa ahtaa. Ei siis todellakaan mikään hienostunut systeemi ja nyt tekisin aivan toisin, mutta hupaisaa oli kyllä :D
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Vastaa Viestiin