Sierran lämpeneminen.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jarcci
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Toukokuu 20. 11:48:54 2003

Sierran lämpeneminen.

Viesti Kirjoittaja jarcci » To Lokakuu 28. 11:11:43 2004

Talvi tulee...Halla tulee... Sierrani ei vaan lämpiä kunnolla.Kaikki mahd.uutta.Termari "orkkis 88 astetta", lämppärin kenno,syyläri eikä ole käytetty mitään jäähdytin sementtejä.Konehan on suorastaan lekendaarinen ohc turbolla joten kyllä mielestäni moisen maamoottorin pitäis lämpöä tuottaa...Olisko kellään ehdotuksia? 8)

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » To Lokakuu 28. 11:13:48 2004

eihän jäähdytys järjestelmässä oo ilmaa
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

jarcci
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Toukokuu 20. 11:48:54 2003

Viesti Kirjoittaja jarcci » To Lokakuu 28. 11:40:48 2004

En kyllä voi täysin varmaksi sanoa, mutta sama ongelma oli jo viime talvena ja sen jälkeen on vaihtunut nesteet useaan kertaan.Voi toki olla että en osaa ilmata järjestelmää oikein.Mites se paisuntasäiliön korkki? Voisko tuo aiheuttaa tollasta?

Hankey
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Helmikuu 12. 9:13:34 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hankey » To Lokakuu 28. 18:18:27 2004

Avaa lämppäri ja tiivistä kenno kunnolla.
Ettei kennon ohi pääse menemään ilmaa.
Omassani oli viime talvena sama onkelma ja kun tuon tein ja kennon huuhtelin sisältä niin rupes koppi lämpiämään.
Tiivisteeksi laitoin muistaakseni ihan ikkunatiivistenauhaa, mitä taloissa käytetään.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » To Lokakuu 28. 18:20:42 2004

onko lämppärin kennon letkut oikeinpäin?
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Lokakuu 28. 18:54:13 2004

Hartza kirjoitti:onko lämppärin kennon letkut oikeinpäin?
Tuo mulla tuli kans ekana mieleen joka kannattaa tarkistaa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Lokakuu 28. 19:47:35 2004

kumpaahan mahdat tarkoittaa
sisätila ei lämpeä vai moottori ei lämpeä?
kun ne molemmat on sierraa.

jos sisä tila ei lämpeä niin vika voi olla kennon sisälläkin.
Kennon sisällä on muovi spiraaleja jotka pyörittää nestettä sieltä että se luovuttais mahdollisimman paljon lämpöä.
jos nää spiraalit on mennyt lämmön /ajan voimasta kasaan niin kenno ei enää toimi.
silloin ainoo korjaus on kennon vaihto
luulen että mulla farkkusierrassa on sama juttu edessä ennen talvea.
tietysti jos letkut on väärinpäin niin ilma ei tuu sieltä pois.
vähän niinkuin öljynjäähdytin jutussakin on käyty läpi.

ja moottorin lämpeämis ongelmat alempana
Viimeksi muokannut sierra friikki, To Lokakuu 28. 20:00:34 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Lokakuu 28. 19:51:51 2004

ja onko kyse nyt sitten siitä että moottori ei lämpene, vai siitä että puhallin ei puhalla lämmintä ilmaa?

jos on puhaltimesta kiinni, niin katsoppas nyt vaikka että ne molemmat lämppärin kennolle menevät letkut lämpenee, eikä ole kylmiä. onko kenno lämmin. ja sen ylemmän letkun, joka tulee vesipumpulta, pitäisi olla ensiksi lämmin, ja aika nopeasti sen alemmankin pitäisi lämmetä. näin äkkiseltään sanoisin että ne ei lämpiä kunnolla, mutta jos ne lämpenee, niin sitten siellä kennossa on ilmaa. jos ne ei lämpene, niin sitten sinne ei mene nestettä sinne kennolle. letkut tukossa tai jotain.
paisuntasäiliön korkki ei vaikuta tähän.

jos taas kyse on siitä että auto ei lämpiä, on vikaa termostaatissa. mahdollisesti vesi pääsee virtaamaan ohitse. tuuletin voi olla jumissa, että pyörii koko ajan, ja siksi auto käy kylmänä. sullahan on viskollinen tuuletin siinä vesipumpussa? kato pyöriikö se. jos pyörii niin termostaattia tutkimaan. jos ei pyöri, niin vaihda tuuletin.

edit. kappas sierrafriikki ehti pyydellä tarkennusta ensin. no nopeet syä hitaat.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hankey
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Helmikuu 12. 9:13:34 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hankey » To Lokakuu 28. 20:14:22 2004

Kummasta vois olla kyse jos lämppärin kenno on jo vaihdettu?

Hmm.. eikös ainakin jossain vaiheessa saanu 92:stakin termaria?

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » To Lokakuu 28. 20:30:30 2004

Mä ainakin vaihdan talveks 92 asteisen termarin ja kyllä lämpiää 8)
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Lokakuu 28. 21:05:26 2004

Hankey kirjoitti:Kummasta vois olla kyse jos lämppärin kenno on jo vaihdettu?
no voihan sitä vaihtaa vaikka tulpanjohdot, eikä siitä voi tietää mikä ongelma on.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hankey
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Helmikuu 12. 9:13:34 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hankey » To Lokakuu 28. 21:09:21 2004

Hectori kirjoitti:no voihan sitä vaihtaa vaikka tulpanjohdot, eikä siitä voi tietää mikä ongelma on.
huoh..

veeqs
Viestit: 44
Liittynyt: To Elokuu 12. 22:42:55 2004
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja veeqs » To Lokakuu 28. 22:42:57 2004

Omassa Sierrassa on tullut kokeiltua vähän vaikka mitä moottorin lämpöjen saamiseksi talvella ylös.
Ja nyt taisin onnistua siinä :)

Fordilta uusi Motorcraftin 92 asteinen termostaatti+ tiivisteet.
Aikaisemmin olen vaihtanut ylävesiletkun uuden malliseen, josta lähtee letku paisuntasäiliölle. Eikä siitä termostaattikotelon kyljestä.

Tärkeimpänä pointtina koneistin nauhahiomakoneella termostaattikotelon tasopinna sileäksi syöpymista.
Oli hieman vuotanut sieltä. Ja jos paineet pääsee karkaamaan järjestelmästa vaikka paisuntasäiliön korkin kautta tulee talvella vilu.

jarcci
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Toukokuu 20. 11:48:54 2003

Viesti Kirjoittaja jarcci » Pe Lokakuu 29. 11:49:19 2004

Kiitos kaikille hyvistä neuoista. Näyttäis tosiaan siltä että pannu ei lämpiä kunnolla. Aamullakin kerkiän ajaa töihin noin 7km josta osa konetietä niin vasta parkkipaikalla tietokoneen näytön lukema nousee 70asteen päälle jolloin vasta kaikki rikastukset lähtee pois päältä. Visko on poistettu sähköisen tieltä. Letkut oikein päin, siitä ylemmästä lähtee kyllä turbolle vesi niinkuin cossussa. On ollut ilmankin eikä vaikuta asiaan. On kai vaan niin hyvä hyötysuhde et lämpöä ei vaan synny :D

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Lokakuu 29. 17:16:09 2004

jarcci kirjoitti:Kiitos kaikille hyvistä neuoista. Näyttäis tosiaan siltä että pannu ei lämpiä kunnolla. Aamullakin kerkiän ajaa töihin noin 7km josta osa konetietä niin vasta parkkipaikalla tietokoneen näytön lukema nousee 70asteen päälle jolloin vasta kaikki rikastukset lähtee pois päältä. Visko on poistettu sähköisen tieltä. Letkut oikein päin, siitä ylemmästä lähtee kyllä turbolle vesi niinkuin cossussa. On ollut ilmankin eikä vaikuta asiaan. On kai vaan niin hyvä hyötysuhde et lämpöä ei vaan synny :D
sattuuko toi sun sähköflekti pyörimään koko ajan? senhän pitää pyöriä vain kun on riittävä lämpötila. eli tarkista se lämpökytkin, jos se kokoajan pyörii.

toinen mahdollisuus on se että termostaatti vuotaa ohitse, eli tarkista se.

vaihda se paisuntasäiliön korkki. on halpa, ja sitten se ainakin on kunnossa.

tarkista että vesiletkut ei ole lommahtanut, eli kaikista pääsee virtaamaan neste vapaasti. yleensä se nostaa lämpöjä, mutta tarkista se jokatapauksessa.

alotetaan nyt vaikka noista, ja katsotaan sitten lisää. sun pitää saada moottorin lämmöt nousemaan normaaliksi, sitten voidaan ihmetellä jos ei puhalla sinne koppiin asti kunnolla.

edit. ja ja onhan se termari siellä oikeinpäin, ja termari aukeaa oikeasti siinä missä sen pitää. eli kattilaan vettä, lämpömittari ja sitten katsot missä lämmössä se termari aukeaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Huhtikuu 16. 17:14:57 2007

Lainataan topicia.

Tuossa kun tänäänkin oli +21 lämmintä niin kaupunkiajossa nousi jo 98 asteeseen vesi, sitten laitoin lämppärin puhaltamaan lämmintä niin laski siitä sitten jonkin verran. Flekti pyörii ajossa jatkuvasti, megasta kun katselee niin normi ajossa n. 93-95astetta, mutta kun vähänkin hiljempaa ajaa/isommilla kierroksilla nousee aika paljon, varsinkin kun lämppäri on kylmässä asennossa. Olisikohan ilmaa jossain? Aamulla kun käynnistää kuuluu se lorina, josta on täälläkin ollut juttua. Turbon vesikierto otettu lämppärinletkusta ja menee paisarin pikkuliittimeen (samaan tulee myös sieltä ylävesiletkusta).

jarcci
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Toukokuu 20. 11:48:54 2003

Viesti Kirjoittaja jarcci » Ti Huhtikuu 17. 12:33:36 2007

Tuota lorina juttua oli mullakin.... Sekoittaakohan tuo turbon vesikiero nyt jotenkin tuota juttua. Noin mullakin se on tehty. Mulla veden pinta paisarissa vaihtelee tosipaljon riippuen kuinka kuuma on.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Huhtikuu 17. 16:52:50 2007

Sitä ajattelin myös, että tuo turbon vesikierto nyt jotenkin sekottaisi järjestelmää? Termari on 88 ja kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle, nousee lämpö tasaisesti 93 asteeseen, josta laskee 88-89 asteeseen termarin auetessa. Sen jälkeen nousee johonkin 92-94 normaalisti, mutta kuumalla ilmalla nousee varmasti 100 jos ei pitäisi lämmintä puhallusta sisälle päällä. Flekti ei auta tuon lämmön nousemisessa. Tuo megan anturin arvotkaan ei voi hirveästi pielessä olla, kun tuossa 93 lähtee laskemaan termarin auettua.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Huhtikuu 17. 17:11:21 2007

Ja se termarihan oli oikein päin. Se vahapanos puoli koneeseen päin. Itse taistelin ja kauan lämpöjen kanssa kun oli väärinpäin :oops:

Tosin ei sillä 10km päässyt ettei olisi työntänyt vesiä pihalle

Vastaa Viestiin