Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
aQend
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja aQend » Ma Marraskuu 15. 22:46:11 2004
Eli auto on Escort RS2000 '93 MK5.. Kummastuttaa kovasti mistä tuo täristys johtuu, en ole vielä sen kummemmin perehtynyt "vikaan" mutta jarruttaessa täristään (pahimmillaan 80->60km/h) Ja kiihdyttäessä huomaa ehkä myös ihan vähän tuon täristyksen. Oisko etujarrulevyt kierot? Vai missä vika. Myös sen olen huomannut että takajarrut eivät jarruta läheskään niin paljon kun etujarrut (Takalevyt lähes kylmät jarrutuksen jälkeen, toisin kuin edessä KUUMAT

) Että onko takapalat vaihdon tarpeessa? Vai mikä on..
Vinkkejä.. ?
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » Ma Marraskuu 15. 22:55:42 2004
Levyt varmaankin kierot.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
lalli69
- Viestit: 1367
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
- Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837
Viesti
Kirjoittaja lalli69 » Ma Marraskuu 15. 22:59:00 2004
aQend kirjoitti: Myös sen olen huomannut että takajarrut eivät jarruta läheskään niin paljon kun etujarrut (Takalevyt lähes kylmät jarrutuksen jälkeen, toisin kuin edessä KUUMAT

)
Sittenhän niissä vasta vikaa olisi, jos ne jarruttaisi yhtäpaljon kuin etujarrut.
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.
-
aQend
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja aQend » Ma Marraskuu 15. 23:22:08 2004
"Sittenhän niissä vasta vikaa olisi, jos ne jarruttaisi yhtäpaljon kuin etujarrut."
No mutta, tuntuu etteivät toimi ollenkaa

-
lalli69
- Viestit: 1367
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
- Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837
Viesti
Kirjoittaja lalli69 » Ma Marraskuu 15. 23:32:31 2004
aQend kirjoitti:"Sittenhän niissä vasta vikaa olisi, jos ne jarruttaisi yhtäpaljon kuin etujarrut."
No mutta, tuntuu etteivät toimi ollenkaa

Onko katsastus kuinka ajankohtainen asia?
Siellä se viimeistään selviää.
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.
-
momocorse
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja momocorse » Ti Marraskuu 16. 7:02:01 2004
Melko varmasti etujarrulevyt kierot,syy voi olla vaikka liian ohuissa levyissä(alle minimi paksuuden),jonka takia ne on kieroutuneet kovassa jarrutuksessa.Ford käyttää myös pinnapultissa semmoisia peltisiä rikkoja,ne kannattaa ottaa pois aluvanteita käytettäessä.(saattaavat kierouttaa levyn)
Takajarruja ei tavan ajolla saa oikein mitenkään lämpenemää,ellei ajele käsijarru päällä
Käytä autoa jarrudynamometrissä testissä,niin selviää onko jarrusi ok.
-
mvla
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja mvla » Ti Marraskuu 16. 8:07:39 2004
momocorse kirjoitti:Melko varmasti etujarrulevyt kierot,syy voi olla vaikka liian ohuissa levyissä(alle minimi paksuuden),jonka takia ne on kieroutuneet kovassa jarrutuksessa.Ford käyttää myös pinnapultissa semmoisia peltisiä rikkoja,ne kannattaa ottaa pois aluvanteita käytettäessä.(saattaavat kierouttaa levyn)
Takajarruja ei tavan ajolla saa oikein mitenkään lämpenemää,ellei ajele käsijarru päällä
Käytä autoa jarrudynamometrissä testissä,niin selviää onko jarrusi ok.
oon käyttäny omaa muutaman kerran jarrudynossa
edessä on tehoa on jotain 13-15 kN välil ku auto hyppää pois rullilta. takana normaalilla polkimen painalluksella tehoa 2-4 kN...

ja teho tulee viel viiveellä niin kupitääki. sit ku polkee ku viimestä päivää saa jotain n.6 kN tehoja. vaik on EBC:n jarru palat yms. ....
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R
Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!
-
JRZ
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Viesti
Kirjoittaja JRZ » Ti Marraskuu 16. 8:51:06 2004
takajarrujen kuormaventtiilit on yleensä nalkannu kiinni.Liikuttelet vähän niitä ja annat potun rost offia. Sieltä saa myös kätevästi säädettyä hieman lisää jarrutehoa takajarruille. Oma ei menny leimasta läpi ennen kuin olin kyseisen operaation tehnyt. Ja oli mukava ajaa radalla tappiin pudotetulla alustalla,kun vielä saatiin takajarruistakin keskirummun maali kuplimaan ja levyt joka nurkasta punahehkuun.
#446
-
tanari
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja tanari » Ti Marraskuu 16. 9:37:02 2004
ja miksi ne jarrulevyt menevät kieroiksi? syy on yleensä se että jarrusatulan mäntä jumittaa ja jarrut laahaavat, siinä syy. Jarrusatulan tiivistesarja, OIKEANLAISTA silikoonirasvaa ja 2tuntia aikaa, samalla vaihtaa jarrulevyt ja palat + mäntiin kumit ja putsaa osat

itselläni on nyt ollut motonetin levyt ja boschin jarrupalat jo 30tkm ajan eikä ole menneet kieroiksi, tärkeää asennuksessa on myös että putsaa sen pinnan mitä vasten jarrulevy tulee

eiköhän noilla eväillä täristykset häviä

ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
mvla
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja mvla » Ti Marraskuu 16. 12:20:08 2004
JRZ kirjoitti:takajarrujen kuormaventtiilit on yleensä nalkannu kiinni.Liikuttelet vähän niitä ja annat potun rost offia. Sieltä saa myös kätevästi säädettyä hieman lisää jarrutehoa takajarruille. Oma ei menny leimasta läpi ennen kuin olin kyseisen operaation tehnyt. Ja oli mukava ajaa radalla tappiin pudotetulla alustalla,kun vielä saatiin takajarruistakin keskirummun maali kuplimaan ja levyt joka nurkasta punahehkuun.
no broblem!! pitää herkistellä se vivusto. hyvin pysähtyy tälleenki. havvaintoja viime kesältä -> virtasalmella mitattiin 360 - 400 astetta lämpöjä ja takana 70 - 80 astetta... siis yhden jäähdyttely kierroksen jälkeen.

#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R
Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!
-
aQend
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja aQend » Ti Marraskuu 16. 17:50:45 2004
Nonii, kiitoksii infoista vaan

Pitää käydä dynottaa jossain noi jarrut kyllä varmuuden vuoks ennen katsastusta
Sitten vielä, mitähän osaa tarttis vaihtaa ku käsijarru pitää ERITTÄIN huonosti

?
-
JRZ
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Viesti
Kirjoittaja JRZ » Ti Marraskuu 16. 18:10:34 2004
aQend kirjoitti:Nonii, kiitoksii infoista vaan

Pitää käydä dynottaa jossain noi jarrut kyllä varmuuden vuoks ennen katsastusta
Sitten vielä, mitähän osaa tarttis vaihtaa ku käsijarru pitää ERITTÄIN huonosti

?
Käsijarru pelaa 2000:ssa rummuilla,eli rummun ympärillä on levy joka toimii normaalisti jarrutettaessa. Tsekkaa vaijerin kiristys,voi myös olla jarrukengissä rummun sisällä jonkin sortin lasittumaa.
Mutta jos sulla pääasiassa on huonot takajarrut,niin kato nyt ihan ekaks niitten takalevyjen kunto.Ei oo mitkään hirmu kalliit uusia ja palat samalla.
Noissa on normaaliajossa takajarrut niin vähällä käytöllä et takapään hilut menee helposti juntturaan ja ruosteeseen.
#446