Täristys jarruttaessa.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

aQend
Ylläpitäjä

Täristys jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja aQend » Ma Marraskuu 15. 22:46:11 2004

Eli auto on Escort RS2000 '93 MK5.. Kummastuttaa kovasti mistä tuo täristys johtuu, en ole vielä sen kummemmin perehtynyt "vikaan" mutta jarruttaessa täristään (pahimmillaan 80->60km/h) Ja kiihdyttäessä huomaa ehkä myös ihan vähän tuon täristyksen. Oisko etujarrulevyt kierot? Vai missä vika. Myös sen olen huomannut että takajarrut eivät jarruta läheskään niin paljon kun etujarrut (Takalevyt lähes kylmät jarrutuksen jälkeen, toisin kuin edessä KUUMAT :oops: ) Että onko takapalat vaihdon tarpeessa? Vai mikä on..

Vinkkejä.. ?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Marraskuu 15. 22:55:42 2004

Levyt varmaankin kierot.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Re: Täristys jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Ma Marraskuu 15. 22:59:00 2004

aQend kirjoitti: Myös sen olen huomannut että takajarrut eivät jarruta läheskään niin paljon kun etujarrut (Takalevyt lähes kylmät jarrutuksen jälkeen, toisin kuin edessä KUUMAT :oops: )
Sittenhän niissä vasta vikaa olisi, jos ne jarruttaisi yhtäpaljon kuin etujarrut.
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

aQend
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja aQend » Ma Marraskuu 15. 23:22:08 2004

"Sittenhän niissä vasta vikaa olisi, jos ne jarruttaisi yhtäpaljon kuin etujarrut."

No mutta, tuntuu etteivät toimi ollenkaa :roll:

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Ma Marraskuu 15. 23:32:31 2004

aQend kirjoitti:"Sittenhän niissä vasta vikaa olisi, jos ne jarruttaisi yhtäpaljon kuin etujarrut."

No mutta, tuntuu etteivät toimi ollenkaa :roll:
Onko katsastus kuinka ajankohtainen asia?
Siellä se viimeistään selviää.
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

momocorse
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja momocorse » Ti Marraskuu 16. 7:02:01 2004

Melko varmasti etujarrulevyt kierot,syy voi olla vaikka liian ohuissa levyissä(alle minimi paksuuden),jonka takia ne on kieroutuneet kovassa jarrutuksessa.Ford käyttää myös pinnapultissa semmoisia peltisiä rikkoja,ne kannattaa ottaa pois aluvanteita käytettäessä.(saattaavat kierouttaa levyn)

Takajarruja ei tavan ajolla saa oikein mitenkään lämpenemää,ellei ajele käsijarru päällä :D
Käytä autoa jarrudynamometrissä testissä,niin selviää onko jarrusi ok.

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ti Marraskuu 16. 8:07:39 2004

momocorse kirjoitti:Melko varmasti etujarrulevyt kierot,syy voi olla vaikka liian ohuissa levyissä(alle minimi paksuuden),jonka takia ne on kieroutuneet kovassa jarrutuksessa.Ford käyttää myös pinnapultissa semmoisia peltisiä rikkoja,ne kannattaa ottaa pois aluvanteita käytettäessä.(saattaavat kierouttaa levyn)

Takajarruja ei tavan ajolla saa oikein mitenkään lämpenemää,ellei ajele käsijarru päällä :D
Käytä autoa jarrudynamometrissä testissä,niin selviää onko jarrusi ok.
oon käyttäny omaa muutaman kerran jarrudynossa
edessä on tehoa on jotain 13-15 kN välil ku auto hyppää pois rullilta. takana normaalilla polkimen painalluksella tehoa 2-4 kN... :!: ja teho tulee viel viiveellä niin kupitääki. sit ku polkee ku viimestä päivää saa jotain n.6 kN tehoja. vaik on EBC:n jarru palat yms. ....
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Marraskuu 16. 8:51:06 2004

takajarrujen kuormaventtiilit on yleensä nalkannu kiinni.Liikuttelet vähän niitä ja annat potun rost offia. Sieltä saa myös kätevästi säädettyä hieman lisää jarrutehoa takajarruille. Oma ei menny leimasta läpi ennen kuin olin kyseisen operaation tehnyt. Ja oli mukava ajaa radalla tappiin pudotetulla alustalla,kun vielä saatiin takajarruistakin keskirummun maali kuplimaan ja levyt joka nurkasta punahehkuun.
#446

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ti Marraskuu 16. 9:37:02 2004

ja miksi ne jarrulevyt menevät kieroiksi? syy on yleensä se että jarrusatulan mäntä jumittaa ja jarrut laahaavat, siinä syy. Jarrusatulan tiivistesarja, OIKEANLAISTA silikoonirasvaa ja 2tuntia aikaa, samalla vaihtaa jarrulevyt ja palat + mäntiin kumit ja putsaa osat :wink: itselläni on nyt ollut motonetin levyt ja boschin jarrupalat jo 30tkm ajan eikä ole menneet kieroiksi, tärkeää asennuksessa on myös että putsaa sen pinnan mitä vasten jarrulevy tulee :wink: eiköhän noilla eväillä täristykset häviä :lol:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ti Marraskuu 16. 12:20:08 2004

JRZ kirjoitti:takajarrujen kuormaventtiilit on yleensä nalkannu kiinni.Liikuttelet vähän niitä ja annat potun rost offia. Sieltä saa myös kätevästi säädettyä hieman lisää jarrutehoa takajarruille. Oma ei menny leimasta läpi ennen kuin olin kyseisen operaation tehnyt. Ja oli mukava ajaa radalla tappiin pudotetulla alustalla,kun vielä saatiin takajarruistakin keskirummun maali kuplimaan ja levyt joka nurkasta punahehkuun.
no broblem!! pitää herkistellä se vivusto. hyvin pysähtyy tälleenki. havvaintoja viime kesältä -> virtasalmella mitattiin 360 - 400 astetta lämpöjä ja takana 70 - 80 astetta... siis yhden jäähdyttely kierroksen jälkeen. :D
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

aQend
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja aQend » Ti Marraskuu 16. 17:50:45 2004

Nonii, kiitoksii infoista vaan :D Pitää käydä dynottaa jossain noi jarrut kyllä varmuuden vuoks ennen katsastusta :lol:

Sitten vielä, mitähän osaa tarttis vaihtaa ku käsijarru pitää ERITTÄIN huonosti :roll: ?

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Marraskuu 16. 18:10:34 2004

aQend kirjoitti:Nonii, kiitoksii infoista vaan :D Pitää käydä dynottaa jossain noi jarrut kyllä varmuuden vuoks ennen katsastusta :lol:

Sitten vielä, mitähän osaa tarttis vaihtaa ku käsijarru pitää ERITTÄIN huonosti :roll: ?
Käsijarru pelaa 2000:ssa rummuilla,eli rummun ympärillä on levy joka toimii normaalisti jarrutettaessa. Tsekkaa vaijerin kiristys,voi myös olla jarrukengissä rummun sisällä jonkin sortin lasittumaa.

Mutta jos sulla pääasiassa on huonot takajarrut,niin kato nyt ihan ekaks niitten takalevyjen kunto.Ei oo mitkään hirmu kalliit uusia ja palat samalla.
Noissa on normaaliajossa takajarrut niin vähällä käytöllä et takapään hilut menee helposti juntturaan ja ruosteeseen.
#446

Vastaa Viestiin