Paukku systeemi

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Paukku systeemi

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Marraskuu 16. 18:52:37 2004

Käsittääkseni paukkusysteemissä ohitetaan kaasuläppä mankulla tai ohjataan läppä sähköisesti auki. Onko kenelläkään parempaa tietoa kuinka tämä on toteutettu. :?:
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Marraskuu 16. 19:14:31 2004

Suurin piirtein: ilmaa ohjataan ohi kaasuläpän sytytystä myöhästetään 10-20 astetta yli yläkuolokohdan ja lisärikastus

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Ti Marraskuu 16. 19:30:55 2004

Onx tää nyt se ku tulee tulta persiistä? :?
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ti Marraskuu 16. 19:33:49 2004

Juu.. autolla, ei kuskilla. :lol:

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Ti Marraskuu 16. 19:37:43 2004

Mikäs moisen hyöty on?
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Marraskuu 16. 19:42:57 2004

rspete kirjoitti:Mikäs moisen hyöty on?
Jättääpi turbon pyörimään vaikka veto ei ole päällä, eli paineet pysyy pannussa vaihtojen välillä. Kovasti tuppaa syömään pakosiipiä.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Ti Marraskuu 16. 19:48:27 2004

ukormi kirjoitti:
rspete kirjoitti:Mikäs moisen hyöty on?
Jättääpi turbon pyörimään vaikka veto ei ole päällä, eli paineet pysyy pannussa vaihtojen välillä. Kovasti tuppaa syömään pakosiipiä.
Eli ei välttämättä kannata hommata, ku olin suunnitellu sitä hesteciä ja siinä olis se.
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Marraskuu 16. 20:12:16 2004

Kovasti vähän näen tuolle systeemille käyttöä suomen tieliikenteessä. Ralli sitten erikseen.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Marraskuu 16. 20:12:40 2004

cossuesco kirjoitti:Suurin piirtein: ilmaa ohjataan ohi kaasuläpän sytytystä myöhästetään 10-20 astetta yli yläkuolokohdan ja lisärikastus
Juu tiesin suurinpiirtein kuinka toimii, mutta kuinka toi ohitus tehdään ja mihin kohtaan? Viedäänkö kaasuläpän ohi ulkoilma suodattaminen läpi vai paineistettu ilma ennen kaasuläppää?
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Marraskuu 16. 20:22:22 2004

http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html
tossa on jotaan faktaa kyseisestä systeemistä.. 8)
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Marraskuu 16. 20:24:50 2004

jesus48 kirjoitti:http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html
tossa on jotaan faktaa kyseisestä systeemistä.. 8)
Googletit? :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Marraskuu 16. 20:30:29 2004

sprint kirjoitti:Juu tiesin suurinpiirtein kuinka toimii, mutta kuinka toi ohitus tehdään ja mihin kohtaan? Viedäänkö kaasuläpän ohi ulkoilma suodattaminen läpi vai paineistettu ilma ennen kaasuläppää?
Viimeinen vaihtoehto, weber marelliin saa muokatun tyhjäkäyntiventiilin joka toimii paukun kanssa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Marraskuu 16. 20:30:52 2004

sprint kirjoitti:
cossuesco kirjoitti:Suurin piirtein: ilmaa ohjataan ohi kaasuläpän sytytystä myöhästetään 10-20 astetta yli yläkuolokohdan ja lisärikastus
Juu tiesin suurinpiirtein kuinka toimii, mutta kuinka toi ohitus tehdään ja mihin kohtaan? Viedäänkö kaasuläpän ohi ulkoilma suodattaminen läpi vai paineistettu ilma ennen kaasuläppää?
jälkimmäinen tapa
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Marraskuu 16. 20:42:34 2004

ukormi kirjoitti:
jesus48 kirjoitti:http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html
tossa on jotaan faktaa kyseisestä systeemistä.. 8)
Googletit? :D
Hyvä että joku osaa :D

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Marraskuu 16. 21:24:38 2004

Joo oishan tollanen "kiva" ja varmasti "katu-uskottava". :D mutta eipä siitä juuri mitään hyötyä oo katuliikenteessä.
Toyota Supra TT

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Marraskuu 16. 21:47:34 2004

Bootsi kirjoitti:Juu.. autolla, ei kuskilla. :lol:
kuskilla saman saa aikaan chili yms tulinen mauste.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Marraskuu 16. 22:02:24 2004

Joskus on nähnyt virityksiä, joissa vaan pari tyhjäkäyntivenaa rinnakkain.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Marraskuu 16. 22:15:04 2004

Ja eikös ihan "aito" paukku toimi niin että syötetään bensaa suoraan pakosarjaan?? Ja se syttyy siellä sitten itsestään korkean lämmön takia.. Jostain vaan jääny tällänen mielikuva..
Toyota Supra TT

Stude
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Stude » Ti Marraskuu 16. 22:20:23 2004

rspete kirjoitti:
Eli ei välttämättä kannata hommata, ku olin suunnitellu sitä hesteciä ja siinä olis se.
Vaikka Hestecissä se onkin niin ei kait sitä ominaisuutta ole pakko käyttää :?:
Ite kans oon Hesteciä aatellu... :roll:

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Marraskuu 16. 22:56:44 2004

Hena kirjoitti:Ja eikös ihan "aito" paukku toimi niin että syötetään bensaa suoraan pakosarjaan?? Ja se syttyy siellä sitten itsestään korkean lämmön takia.. Jostain vaan jääny tällänen mielikuva..
No kyllä se periaatteessa suoraan syötetään pakosarjaan mutta sylinterin kautta :wink: ja eiköhän hestech:ssä ole nappi mistä laitetaan paukku päälle/pois. Tatech:ssa voidaan prosentteina määritellä kuinka paljon kaasuläppä on auki milloin paukku alkaa toimimaan, luultavasti muissakin "kunnon" moottorin ohjauksissa.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Marraskuu 16. 23:09:29 2004

cossuesco kirjoitti:Suurin piirtein: ilmaa ohjataan ohi kaasuläpän sytytystä myöhästetään 10-20 astetta yli yläkuolokohdan ja lisärikastus
öö siis paukku toimii moottorijarrutuksen aikana?

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Marraskuu 16. 23:23:58 2004

jive kirjoitti:
cossuesco kirjoitti:Suurin piirtein: ilmaa ohjataan ohi kaasuläpän sytytystä myöhästetään 10-20 astetta yli yläkuolokohdan ja lisärikastus
öö siis paukku toimii moottorijarrutuksen aikana?
Kyllä, elikkä kun kaasläppä sulkeutuu ja menee määritetyn rajan ali (siis kiinni) paukku kytkeytyy ja lähtee pois kun raja ylittyy. Pistetään vielä kuva tatech:in esim. säädöstä: http://www.kontu.com/paukku.jpg . Joku joka noiden kanssa räplää voi kertoa paremmin :)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Marraskuu 16. 23:30:15 2004

JesseT kirjoitti:Joskus on nähnyt virityksiä, joissa vaan pari tyhjäkäyntivenaa rinnakkain.
Fordin kilpakamoista löytyy muutossetti jolla "tyhjäkäyntivenasta" muutetaan aito ALS -ohitusventtiili.

En nyt jaksanut kaivaa Hesteciä esille, mutta muistaisin siinä määriteltävän kierrosluvun mukaan, ei anturikulman.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Marraskuu 17. 1:40:56 2004

ukormi kirjoitti:
jesus48 kirjoitti:http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html
tossa on jotaan faktaa kyseisestä systeemistä.. 8)
Googletit? :D
itse asiassa kyllä koska olin näköjään poistanut kyseisen sivuston suosikeista.. :wink:
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ke Marraskuu 17. 7:58:31 2004

Kiitos tähän astisista kommenteista. Itsellä on juuri hestec autossani. Siinä on kaksi eri tapaa paukun toiminnalle. Lähdettäessä liikkeelle pidetään lähtökierroslukurajoittimen nappi alhaalla ja samalla paukku aktiivisena, jolloin 500-1000 kierrosta ennen rajoitinta aletaan nostamaan ahtoja. Lähdettäessä liikkeelle on valmiiksi "täydet ahdot".
Toisen optiona :D on juuri tuo liikkeessä tapahtuva paukun aktivointi. Kun kaasun asento muuttuu nopeasti kiinnipäin aktivoituu paukku ja samalla jätetään joka kolmas kipinä antamatta, jolloin kierrokset putoavat nopeasti tavoite rajan alapuolelle. Tämän jälkeen otetaan kaikki kipinät peliin ja ohivirtautetaan kaasuläppä. Ahdot nousee jo edellä keskusteluissa kerrotuilla tavalla.

Tämä oli hestec (selvästä ) manuaalista luettua (luetun ymmärtämistä)? Kaikki muut paukun asetukset pitäisi olla kohillaan, mutta kun tollaista ohivirtaus systeemiä ei ole nähnyt niin siksi tiedustellaan josko jollain siitä parempaa tietoa olisi ja tuntuu olevan.

Kuinkahan isolla putkella ilmaa pitäisi kaasuläpän ohi ajaa?

PS.mäkin googletin ton bangbang jutun 8)
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ke Marraskuu 17. 8:16:14 2004

halvin tapa on ohjata olemassa olevaa kaasuläppää solenoidilla tietyn verran auki.
Tässähän se menee...

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Marraskuu 17. 13:21:52 2004

Hena kirjoitti:Joo oishan tollanen "kiva" ja varmasti "katu-uskottava". :D mutta eipä siitä juuri mitään hyötyä oo katuliikenteessä.
Tosi kiva..
A huge stress on the exhaust manifold and pipes (mounted on a street car a bang-bang system would destroy the exhaust system within 50-100 km)
...vaihtaa koko pakopuoli parin illan rälläyksen jälkeen :wink:

Lainaus bangbang sivuilta.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Marraskuu 17. 13:47:06 2004

Eiks se nyt ole vaan parempi että ei paukuta vaan laukkaa kovaa ja korkeelta. Missähän normaalikäytössä sitä tarvitsee, harva kumminkin käy harrasteautolla vetämässä kelloo vastaan jonkun sprintin tai ratakisan. Nykyäänhän on kyllä tapana rakentaa kaduille kaikenlaisia liikennettä hidastavia äärimmäisen järjettömiä rakennelmia (hidastetöyssyt/shikaanit), niitä olis hieno pujotella paukulla, lähtis heti laukkaa täydellä boostilla :)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Marraskuu 17. 14:06:08 2004

Turbon akseli ja pakosiipi pitää olla sitten ALS käyttöön sopivat, eikä taida tavalliset pakopesät ja pakosarjatkaan oikein välittää bensan polttamisesta palotilan ulkopuolella. Ja jos sitä oikein reilusti käytetään pitäis varmaan pakovenatkin vaihtaa Inconel versioihin ja pakokanavistakin sirtyy varmaan liikaa lämpöä kanteen ja kanavatkin pitäisi varmaan pinnottaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ke Marraskuu 17. 20:10:18 2004

sprint kirjoitti: Lähdettäessä liikkeelle pidetään lähtökierroslukurajoittimen nappi alhaalla ja samalla paukku aktiivisena, jolloin 500-1000 kierrosta ennen rajoitinta aletaan nostamaan ahtoja. Lähdettäessä liikkeelle on valmiiksi "täydet ahdot".
Tuli jokusen kerran paikkailtua vanhaa pakosarjaa kun "testailin" omassa riesassa tota lähtörajotinta... :roll:

Mutta kyllä oli itsellä ja kavereilla hauskaa kun tuli metristä lieskaa putkesta... 8)
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Marraskuu 18. 7:42:01 2004

Täytyy sitten yrittää kaivella näistä vastauksista faktat ja arvaukset. Sitten vedetään niiden perusteella johtopäätökset kannattaako laitteisto laittaa toimintaan. Suurempi vaikutus mutkista lähdettäessä on alusta ja vaihdelaatikko sekä tietenkin jarrut mutkaan tullessa. Siinä ei huonoilla komponenteilla paukkua juuri tarvitse. Lähdettäessä liikkeelle ainakaan tällä hetkellä ei paukkua tarvitse kun kostealla asfaltilla kevyt auto, vähän tehoa ja huono alusta, sutii ihan liikaa vaikka on nelikko.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Vastaa Viestiin