
Paukku systeemi
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Paukku systeemi
Käsittääkseni paukkusysteemissä ohitetaan kaasuläppä mankulla tai ohjataan läppä sähköisesti auki. Onko kenelläkään parempaa tietoa kuinka tämä on toteutettu. 

#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 2060
- Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
- Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki
Eli ei välttämättä kannata hommata, ku olin suunnitellu sitä hesteciä ja siinä olis se.ukormi kirjoitti:Jättääpi turbon pyörimään vaikka veto ei ole päällä, eli paineet pysyy pannussa vaihtojen välillä. Kovasti tuppaa syömään pakosiipiä.rspete kirjoitti:Mikäs moisen hyöty on?
Jäsen 623
Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.
Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Juu tiesin suurinpiirtein kuinka toimii, mutta kuinka toi ohitus tehdään ja mihin kohtaan? Viedäänkö kaasuläpän ohi ulkoilma suodattaminen läpi vai paineistettu ilma ennen kaasuläppää?cossuesco kirjoitti:Suurin piirtein: ilmaa ohjataan ohi kaasuläpän sytytystä myöhästetään 10-20 astetta yli yläkuolokohdan ja lisärikastus
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Googletit?jesus48 kirjoitti:http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html
tossa on jotaan faktaa kyseisestä systeemistä..

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Viimeinen vaihtoehto, weber marelliin saa muokatun tyhjäkäyntiventiilin joka toimii paukun kanssa.sprint kirjoitti:Juu tiesin suurinpiirtein kuinka toimii, mutta kuinka toi ohitus tehdään ja mihin kohtaan? Viedäänkö kaasuläpän ohi ulkoilma suodattaminen läpi vai paineistettu ilma ennen kaasuläppää?
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
jälkimmäinen tapasprint kirjoitti:Juu tiesin suurinpiirtein kuinka toimii, mutta kuinka toi ohitus tehdään ja mihin kohtaan? Viedäänkö kaasuläpän ohi ulkoilma suodattaminen läpi vai paineistettu ilma ennen kaasuläppää?cossuesco kirjoitti:Suurin piirtein: ilmaa ohjataan ohi kaasuläpän sytytystä myöhästetään 10-20 astetta yli yläkuolokohdan ja lisärikastus
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Hyvä että joku osaaukormi kirjoitti:Googletit?jesus48 kirjoitti:http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html
tossa on jotaan faktaa kyseisestä systeemistä..

-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
No kyllä se periaatteessa suoraan syötetään pakosarjaan mutta sylinterin kauttaHena kirjoitti:Ja eikös ihan "aito" paukku toimi niin että syötetään bensaa suoraan pakosarjaan?? Ja se syttyy siellä sitten itsestään korkean lämmön takia.. Jostain vaan jääny tällänen mielikuva..

-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Kyllä, elikkä kun kaasläppä sulkeutuu ja menee määritetyn rajan ali (siis kiinni) paukku kytkeytyy ja lähtee pois kun raja ylittyy. Pistetään vielä kuva tatech:in esim. säädöstä: http://www.kontu.com/paukku.jpg . Joku joka noiden kanssa räplää voi kertoa paremminjive kirjoitti:öö siis paukku toimii moottorijarrutuksen aikana?cossuesco kirjoitti:Suurin piirtein: ilmaa ohjataan ohi kaasuläpän sytytystä myöhästetään 10-20 astetta yli yläkuolokohdan ja lisärikastus

-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Fordin kilpakamoista löytyy muutossetti jolla "tyhjäkäyntivenasta" muutetaan aito ALS -ohitusventtiili.JesseT kirjoitti:Joskus on nähnyt virityksiä, joissa vaan pari tyhjäkäyntivenaa rinnakkain.
En nyt jaksanut kaivaa Hesteciä esille, mutta muistaisin siinä määriteltävän kierrosluvun mukaan, ei anturikulman.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
itse asiassa kyllä koska olin näköjään poistanut kyseisen sivuston suosikeista..ukormi kirjoitti:Googletit?jesus48 kirjoitti:http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html
tossa on jotaan faktaa kyseisestä systeemistä..

EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Kiitos tähän astisista kommenteista. Itsellä on juuri hestec autossani. Siinä on kaksi eri tapaa paukun toiminnalle. Lähdettäessä liikkeelle pidetään lähtökierroslukurajoittimen nappi alhaalla ja samalla paukku aktiivisena, jolloin 500-1000 kierrosta ennen rajoitinta aletaan nostamaan ahtoja. Lähdettäessä liikkeelle on valmiiksi "täydet ahdot".
Toisen optiona
on juuri tuo liikkeessä tapahtuva paukun aktivointi. Kun kaasun asento muuttuu nopeasti kiinnipäin aktivoituu paukku ja samalla jätetään joka kolmas kipinä antamatta, jolloin kierrokset putoavat nopeasti tavoite rajan alapuolelle. Tämän jälkeen otetaan kaikki kipinät peliin ja ohivirtautetaan kaasuläppä. Ahdot nousee jo edellä keskusteluissa kerrotuilla tavalla.
Tämä oli hestec (selvästä ) manuaalista luettua (luetun ymmärtämistä)? Kaikki muut paukun asetukset pitäisi olla kohillaan, mutta kun tollaista ohivirtaus systeemiä ei ole nähnyt niin siksi tiedustellaan josko jollain siitä parempaa tietoa olisi ja tuntuu olevan.
Kuinkahan isolla putkella ilmaa pitäisi kaasuläpän ohi ajaa?
PS.mäkin googletin ton bangbang jutun
Toisen optiona

Tämä oli hestec (selvästä ) manuaalista luettua (luetun ymmärtämistä)? Kaikki muut paukun asetukset pitäisi olla kohillaan, mutta kun tollaista ohivirtaus systeemiä ei ole nähnyt niin siksi tiedustellaan josko jollain siitä parempaa tietoa olisi ja tuntuu olevan.
Kuinkahan isolla putkella ilmaa pitäisi kaasuläpän ohi ajaa?
PS.mäkin googletin ton bangbang jutun

#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Tosi kiva..Hena kirjoitti:Joo oishan tollanen "kiva" ja varmasti "katu-uskottava".mutta eipä siitä juuri mitään hyötyä oo katuliikenteessä.
...vaihtaa koko pakopuoli parin illan rälläyksen jälkeenA huge stress on the exhaust manifold and pipes (mounted on a street car a bang-bang system would destroy the exhaust system within 50-100 km)

Lainaus bangbang sivuilta.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Eiks se nyt ole vaan parempi että ei paukuta vaan laukkaa kovaa ja korkeelta. Missähän normaalikäytössä sitä tarvitsee, harva kumminkin käy harrasteautolla vetämässä kelloo vastaan jonkun sprintin tai ratakisan. Nykyäänhän on kyllä tapana rakentaa kaduille kaikenlaisia liikennettä hidastavia äärimmäisen järjettömiä rakennelmia (hidastetöyssyt/shikaanit), niitä olis hieno pujotella paukulla, lähtis heti laukkaa täydellä boostilla 

-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Turbon akseli ja pakosiipi pitää olla sitten ALS käyttöön sopivat, eikä taida tavalliset pakopesät ja pakosarjatkaan oikein välittää bensan polttamisesta palotilan ulkopuolella. Ja jos sitä oikein reilusti käytetään pitäis varmaan pakovenatkin vaihtaa Inconel versioihin ja pakokanavistakin sirtyy varmaan liikaa lämpöä kanteen ja kanavatkin pitäisi varmaan pinnottaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Tuli jokusen kerran paikkailtua vanhaa pakosarjaa kun "testailin" omassa riesassa tota lähtörajotinta...sprint kirjoitti: Lähdettäessä liikkeelle pidetään lähtökierroslukurajoittimen nappi alhaalla ja samalla paukku aktiivisena, jolloin 500-1000 kierrosta ennen rajoitinta aletaan nostamaan ahtoja. Lähdettäessä liikkeelle on valmiiksi "täydet ahdot".

Mutta kyllä oli itsellä ja kavereilla hauskaa kun tuli metristä lieskaa putkesta...

2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Täytyy sitten yrittää kaivella näistä vastauksista faktat ja arvaukset. Sitten vedetään niiden perusteella johtopäätökset kannattaako laitteisto laittaa toimintaan. Suurempi vaikutus mutkista lähdettäessä on alusta ja vaihdelaatikko sekä tietenkin jarrut mutkaan tullessa. Siinä ei huonoilla komponenteilla paukkua juuri tarvitse. Lähdettäessä liikkeelle ainakaan tällä hetkellä ei paukkua tarvitse kun kostealla asfaltilla kevyt auto, vähän tehoa ja huono alusta, sutii ihan liikaa vaikka on nelikko.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar