Mitä joutuu purkaa edestä että saa vaihdettua?
Ja jos muita kokemuksia mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, niin kaikki ideat olis tervetulleita

Valvoja: CRSC Hallitus
Tämä ohje on -93 malliseen 1.8 Zeteciin, ilman mitään lisävarusteita.rst1power kirjoitti:Eli minkälainen homma edessä?
Mitä joutuu purkaa edestä että saa vaihdettua?
Ja jos muita kokemuksia mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, niin kaikki ideat olis tervetulleita
no tohon on omat jekkunsa tuohon, ettei tartte venttiilikantta aukaista(eli ei tartte käyttää erikoistyökalua). asiasta kiinnostuneille voin sen kertoa priva viestinä, mutta en suosittele kenenkään tehdä, jos ei ole täysin varma mitä tekee, kuten muutenkin jakopään hommia tehdessä.Hartza kirjoitti:Jotkut sankarit tietenkin vaihtavat hihnan ilman tätä työkalua, minä en uskaltaisi. Asettelu- ja kiristysvaiheessa helposti jonpi kumpi nokka pyörähtää ja sitten ihmetellään kun ei kulje mihinkään tai venttiili on solmussa![]()
Alarullat kannattaa kummatkin vaihtaa samalla, omassa oli kummatkin heikossa hapessa, tuskin koskaan vaihdettu...
Jaa, merkit nokkapyöriin ja kampuraan, ei kai se muuta tarvi. Tai niin mulla oli ja hyvin hönkii vielä. Tosin tarkkana saa toki olla, mullakin oli toinen nokka pykälän sivussa, tämä kävi ilmi kun juurikin tarkistuksen takia pyörittelin moottoria käsin. Mutta onnistuu siis ilman "erikois"työkaluja kun on tarkkana niinkuin kärpän pesillä.Hartza kirjoitti: Jotkut sankarit tietenkin vaihtavat hihnan ilman tätä työkalua, minä en uskaltaisi. Asettelu- ja kiristysvaiheessa helposti jonpi kumpi nokka pyörähtää ja sitten ihmetellään kun ei kulje mihinkään tai venttiili on solmussa
kun tietää mitä tekee, se ei ole mikään ihmeellinen suoritus. eikä vaadi kovin kummoisia toimenpiteitäkään. ei pureta ylimääräisiä, ja tehdään hommat loogisessa järjestyksessä. voin sen privana laittaa jos haluat. pahus kun en nyt muista paljonko se ohjeaika oli remmin vaihdolle...rst1power kirjoitti: Mutta sen haluaisin kuulla että mikä on työjärjestys että 1.5 tuntiin homman tekee?
Ei siinä mitään, kun ensi kerralla tuon autoni jakohihnan+rullien vaihtoon, vien sen Kivitilalle ja en maksa enenmpää kuin 1,5 työstäHectori kirjoitti:kun tietää mitä tekee, se ei ole mikään ihmeellinen suoritus. eikä vaadi kovin kummoisia toimenpiteitäkään. ei pureta ylimääräisiä, ja tehdään hommat loogisessa järjestyksessä. voin sen privana laittaa jos haluat. pahus kun en nyt muista paljonko se ohjeaika oli remmin vaihdolle...rst1power kirjoitti: Mutta sen haluaisin kuulla että mikä on työjärjestys että 1.5 tuntiin homman tekee?
joo jotain sen luokkaista se muistaakseni on. puolituntia on hurjin aika, minkä oon kuullut, mutta sitä en oo nähnyt tapahtuvan noin niinkuin todistettavasti. toi puolitoista tuntia on kokolailla kohtuulliseen tahtiin tehtäessä. mutta siihen aikaanhan kuuluu paljon muutakin kuin vain itse työ, tuohon ohjeaikaan.lappis kirjoitti: No ei tossa hommassa mee kun vajaa tunti,kun meijän keikkakoneet sen tekee.Ohje-aika taitaa olla 2,2-2,4 tuntia mallista riippuen.
Mitä vittua, laskutetaanko teillä tekemättömästä työstä? Taidan ostaa tojotanHectori kirjoitti:no eipä se hinta kauheasti neuvoteltavissa taida olla.Hartza kirjoitti: Ei siinä mitään, kun ensi kerralla tuon autoni jakohihnan+rullien vaihtoon, vien sen Kivitilalle ja en maksa enenmpää kuin 1,5 työstä![]()
Jos millään vaan viittit valaista tietämätöntä niin olis todella hienooHectori kirjoitti:kun tietää mitä tekee, se ei ole mikään ihmeellinen suoritus. eikä vaadi kovin kummoisia toimenpiteitäkään. ei pureta ylimääräisiä, ja tehdään hommat loogisessa järjestyksessä. voin sen privana laittaa jos haluat. pahus kun en nyt muista paljonko se ohjeaika oli remmin vaihdolle...rst1power kirjoitti: Mutta sen haluaisin kuulla että mikä on työjärjestys että 1.5 tuntiin homman tekee?
jos et ole aivan varma mitä teet, eikä ole kaveria joka asiasta tietäisi ja tulisi neuvomaan, niin kannattaa harkita sitä fordille viemistä. toki jos sitä haluaa askarrella, ja opetella, niin kyllä sen pystyy itte tekeen. merkit vaan aina kohdilleen, niin pitäisi onnistua.RS 1800 kirjoitti:mitenkäs on nokka pyörien vaihto minkalainen homma? tarviiko aukasta venakoppaa
P.S taitaa olla helpoin kun vien voortille vai
nokat käsittääkseni voi lukita kulmaraudalla kuhan ottaa ventiilikopan pois. siel päissä on sellaset lovet mihin kulmarauta laitetaan.RS 1800 kirjoitti:saako nokat pysymään jotenki liikkumatta kun kiristää uudet pyörät? TOttakai täytyy tehdä merkit ja remmi löysäys ja nokat vaihtoon merkit kohakkain (mites uusien nokkien merkit?? uusia en oo saanu näkösille viellä tommipilletin pyörät ovat mut ehkä huomenna asia valkenee mulle kun saan osat) ja sit nokat momentiin remmin kiristy pyöritys 2 kierrosta ja merkkin tarkistu meeneekö näin suurinpiirtein? saa pistää privana paremmat ohjee/neuvot jos joku kehtaa
PS mitä mun kyseinen homma maksaa foortilla noin
saa. nokissa on kolot mistä voi ne lukita paikalleen.RS 1800 kirjoitti:saako nokat pysymään jotenki liikkumatta kun kiristää uudet pyörät?
taitaa satasen nurkilla olla. kannattaa kysästä hinta paikalliselta Fordin korjaamolta.RS 1800 kirjoitti: PS mitä mun kyseinen homma maksaa foortilla noin
no sehän riippuu vain vertailukohteesta. vittumaisin mihin mä oon remmin vaihtanut, oli 405 peugeot, kun sinne ei oikeasti meinannut mahtua väliin näillä pääsiäiskäsillä. ja onhan toi zetekki vaikeahko, jos verrataan vaikka johonkin transitin remminvaihtoon.rst1power kirjoitti: Eikä se kyl iha helppo homma kyllä ollu, jonku verran löyty jos jotakin edest..
Joo ja sit kun ei konetta liikuta niin on vähän näpräämistä niitten hihnan ohjureiden kanssaGhia-mies kirjoitti:Jep, mulla sama homma kesken, kaikki on purettu nokka-akseleita myöten. Tarkistan samalla nostimet kun kone nakuttaa kuin dieseli. Vesipumppukin menee uusiksi nyt samalla. Ei se vaikea homma ole mutta aikaa siihen menee kun joutuu purkamaan hemmetinmoinen määra muoviosia että saa sen hihnan näkyviin....
Aijaa, mikäs siinä oli..? Otin vielä vaan vanhat pois ja totesin että ne oli ihan lopussa, klappia oli ihan useamman millin verran. Onneksi on uudet mukana siinä Fordin hihnapaketissa...rst1power kirjoitti:Joo ja sit kun ei konetta liikuta niin on vähän näpräämistä niitten hihnan ohjureiden kanssaGhia-mies kirjoitti:Jep, mulla sama homma kesken, kaikki on purettu nokka-akseleita myöten. Tarkistan samalla nostimet kun kone nakuttaa kuin dieseli. Vesipumppukin menee uusiksi nyt samalla. Ei se vaikea homma ole mutta aikaa siihen menee kun joutuu purkamaan hemmetinmoinen määra muoviosia että saa sen hihnan näkyviin....
meinas käpy palaa niitten kanssa