turbotus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

fooordi
Ylläpitäjä

turbotus

Viesti Kirjoittaja fooordi » La Marraskuu 20. 10:58:24 2004

onx kukaan clubilainen turbottanu 1.8 zetec konetta??? suurinpiirtein hinta haitaria??? kanget maännät pakosarja ja jne??

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Marraskuu 20. 11:10:17 2004

http://www.zetec-turbo.co.uk/
tuolta voi löytyä jotain tietoa.
Jäsen #606

Esco_bar
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Esco_bar » Su Marraskuu 21. 17:25:13 2004

Muakin kiinostas tää aihe kovasti. Arveluttaa vaan toi välilevy viritys, mikä on tossa turbo-zetec sivuilla. Ite ajattelin et jos värkkäilis Mega Squirtin ohjaan tota konetta, mutta on toi projektin mietintä vielä puristusten lasku ongelmassa. Kun ei raaskis sijottaa kunnon mäntiin, kun on niitä muitakin rahareikiä... Jonkun järkevän/edukkaan ratkasun kun keksis niin vois ruveta haaliin palikoita kasaan. Sitä en sit taas tiedä onko sellasta ratkasua olemassa... :?

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Su Marraskuu 21. 19:22:09 2004

Esco_bar kirjoitti:Muakin kiinostas tää aihe kovasti. Arveluttaa vaan toi välilevy viritys, mikä on tossa turbo-zetec sivuilla. Ite ajattelin et jos värkkäilis Mega Squirtin ohjaan tota konetta, mutta on toi projektin mietintä vielä puristusten lasku ongelmassa. Kun ei raaskis sijottaa kunnon mäntiin, kun on niitä muitakin rahareikiä... Jonkun järkevän/edukkaan ratkasun kun keksis niin vois ruveta haaliin palikoita kasaan. Sitä en sit taas tiedä onko sellasta ratkasua olemassa... :?
Kovin Zetec-turbon pojat kehuvat välilevyn kestävyyttä, n. 1 barin ahdolla ovat ajelleet 20 000 km kunnes auto myytiin. Samaa fiestaturbon palstalla Fiestaprojects.comin Mark Stewart kertoilee. Ensimmainitusta koneesta mitattiin 220hv. Varmaan rupeaa olemaan aika maksimit mitä noilla palikoilla uskaltaa kokeilla... Zetecturbon kaverit kehuivat ajelleensa ihan vakiopalikoilla koneessa(pahvi, männät, kanget,pultit...):shock:
Loppupeleistähän se on kiinni miten autoola ajetaan, kaikki kyllä rikki saa.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Su Marraskuu 21. 19:47:16 2004

Ensinmäisenä puhaltaa välilevyn ja pahvin välistä, tuolla patentilla. Ei varmaan tarvii puristuksiin ees koskee, että saa ton 220hp :)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Marraskuu 21. 20:34:07 2004

Kannattaa katsoa mitä turbomännät maksaa zetecciin ja miettiä uudestaan välilevyjen teettämistä. Sen verran edukkaita alkaa olemaan. Mielestäni joko ihan vakiona vakiopristuksilla tai sitten vaihtaa ne männät.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Su Marraskuu 21. 21:09:42 2004

JesseT kirjoitti:Kannattaa katsoa mitä turbomännät maksaa zetecciin ja miettiä uudestaan välilevyjen teettämistä. Sen verran edukkaita alkaa olemaan. Mielestäni joko ihan vakiona vakiopristuksilla tai sitten vaihtaa ne männät.
Miten toimisi vakiopuristukset, SMT6 säätämään lisäsuutinta(tarvitaanko?) ja sytkää, vaikkapa RSTn tai cossun välijäähy, turbona joku RSTn kokoinen ahdin?

Sen jälkeen vasta ostetaan ne oikeat männät,kun ensin on saatu vanhoihin reikä:)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Marraskuu 21. 21:15:50 2004

Kestäisköhän noista (jo heikoista) vakio männistä höylätä vaikka 1mm. pois? :roll:

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Su Marraskuu 21. 22:21:06 2004

vaikkapa RSTn tai cossun välijäähy, turbona joku RSTn kokoinen ahdin?
Eikösse jos vakiopuristuksilla lähdetään matkaan niin kunnon iso välijäähdytin ja tarpeeksi iso (=ei ahdistava) turbo, ettei ilma pääse lämpenemään liikaa. Toinen asia on täyttävätkä RST:n vakiokamat mitään noista vaatimuksista...

Esco_bar
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Esco_bar » Su Marraskuu 21. 22:41:40 2004

Burtonilla taitaa olla n.120 puntaa männän hinta. Kuinkas muuten nokat tossa zetecissa, tuliskohan toimiva paketti ihan vakionokilla? Yks vaihtoehto vois kyl olla se et pulttais turbon kiinni vaan vakiorutistuksilla ja kattoo mitä kestää... No jokatapauksessa teho tavotteet olis sie 200 paremalla puolella, mihin pitäs päästä...

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Su Marraskuu 21. 23:19:19 2004

RST:n vakioahdin kannattaa jättää suosiolla hyllyyn odottaan pienempää konetta. Cossun ahtimien kokoluokasta kannattaa alkaa katseleen sopivampaa.

Välilevy on yksi hajoova kohta lisää koneeseen jonka itse jättäsin pois suosiolla.

Eräs henkilö foorumista voi kertoa omakohtaisista kokemuksista miten hyvin ne orkkis männät kestää, jos kokee aiheelliseksi.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Marraskuu 22. 10:17:28 2004

JesseT kirjoitti:Kannattaa katsoa mitä turbomännät maksaa zetecciin ja miettiä uudestaan välilevyjen teettämistä. Sen verran edukkaita alkaa olemaan. Mielestäni joko ihan vakiona vakiopristuksilla tai sitten vaihtaa ne männät.
joops.. veikkaisin että kanget ja männät joutuu vaihtamaan pakettina. Kangen ja männäntapin liitos on lämpösovitteella. Itellä lopahti into vakiokankiin tuon myötä. Oma resepti on jenkki Focuksen männät/kanget kakslitrasen lohkossa kuorrutettuna 1.8GT kannella. Puristukset 9,4:1, joten eiköhän tuolla ajele niin ahdistettuna kuin ahdistamattomanakin. Jos isoja paineita halajaa, niin sitten voi nakata koneen päälle kakslitrasen kannen. Pitäisi puristusten tipahtaa lähelle 8,5:1. Männissä on ylimääräinen kohouma, jonka tasoittamalla tipahtaa puristussuhteesta vielä kymppi pari pois.

Kahtotaan jos saisi koneen "ens kesänä"(tm) tulille. Olis enempi kerrottavaa...

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Marraskuu 22. 11:07:52 2004

Kannattaa katsoa mäntien hintoja esim tuolta:
http://www.focus-central.com
ja muutenkin ehdottomasti rapakon takaa valuuttakurssien takia. Briteissä kaikki on kallista vaikka Fordeihin valikoimaa onkin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Marraskuu 22. 12:09:48 2004

1.8 turboaihio(1.9) oli itellä kans tekeillä, mutta möin pois. Siinä olisi ollut vakiokangilla jenkki 1.9CVH männät. En laskenut tarkemmin paljonko puristuksiksi olisi tullut mutta jotakin 8,5 ja 9 välistä. Alakerta meni ZVH aihioksi ehkä tulevalle klubilaiselle.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ma Marraskuu 22. 14:00:00 2004

Ei kai tuo männäntapin lämpösovite mikään ongelma voi olla? Toki vaihto kannattaa teettää asiansa osaavassa koneistamossa mutta eipä tuossa muita ongelmia ole.

Tässä kuva kuinka vakio-Zetec männälle käy kun sitä kiusataan:
http://www.kolumbus.fi/ilpok/p/Piston1.jpg
Eli ongelma ei ole laen paksuus vaan nuo männänrengaiden välit jotka murtuvat.

Vertailun vuoksi kuva uusista Accraliten männistä:
http://www.kolumbus.fi/ilpok/p/newpiston.jpg
Alempi paketti on kestänyt 250-280 hv jo pari vuotta ongelmitta.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Marraskuu 29. 20:59:05 2004

Paljonko ne puristukset putoavat 1.8 koneesta 2.0 kannella? nyt puhutaan pre 98 koneista. Jive on varmaan pistänyt ylös eri kansien palotilojen mittoja?
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Vastaa Viestiin