turbotus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
Muakin kiinostas tää aihe kovasti. Arveluttaa vaan toi välilevy viritys, mikä on tossa turbo-zetec sivuilla. Ite ajattelin et jos värkkäilis Mega Squirtin ohjaan tota konetta, mutta on toi projektin mietintä vielä puristusten lasku ongelmassa. Kun ei raaskis sijottaa kunnon mäntiin, kun on niitä muitakin rahareikiä... Jonkun järkevän/edukkaan ratkasun kun keksis niin vois ruveta haaliin palikoita kasaan. Sitä en sit taas tiedä onko sellasta ratkasua olemassa... 

-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Kovin Zetec-turbon pojat kehuvat välilevyn kestävyyttä, n. 1 barin ahdolla ovat ajelleet 20 000 km kunnes auto myytiin. Samaa fiestaturbon palstalla Fiestaprojects.comin Mark Stewart kertoilee. Ensimmainitusta koneesta mitattiin 220hv. Varmaan rupeaa olemaan aika maksimit mitä noilla palikoilla uskaltaa kokeilla... Zetecturbon kaverit kehuivat ajelleensa ihan vakiopalikoilla koneessa(pahvi, männät, kanget,pultit...):shock:Esco_bar kirjoitti:Muakin kiinostas tää aihe kovasti. Arveluttaa vaan toi välilevy viritys, mikä on tossa turbo-zetec sivuilla. Ite ajattelin et jos värkkäilis Mega Squirtin ohjaan tota konetta, mutta on toi projektin mietintä vielä puristusten lasku ongelmassa. Kun ei raaskis sijottaa kunnon mäntiin, kun on niitä muitakin rahareikiä... Jonkun järkevän/edukkaan ratkasun kun keksis niin vois ruveta haaliin palikoita kasaan. Sitä en sit taas tiedä onko sellasta ratkasua olemassa...
Loppupeleistähän se on kiinni miten autoola ajetaan, kaikki kyllä rikki saa.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Miten toimisi vakiopuristukset, SMT6 säätämään lisäsuutinta(tarvitaanko?) ja sytkää, vaikkapa RSTn tai cossun välijäähy, turbona joku RSTn kokoinen ahdin?JesseT kirjoitti:Kannattaa katsoa mitä turbomännät maksaa zetecciin ja miettiä uudestaan välilevyjen teettämistä. Sen verran edukkaita alkaa olemaan. Mielestäni joko ihan vakiona vakiopristuksilla tai sitten vaihtaa ne männät.
Sen jälkeen vasta ostetaan ne oikeat männät,kun ensin on saatu vanhoihin reikä:)
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Eikösse jos vakiopuristuksilla lähdetään matkaan niin kunnon iso välijäähdytin ja tarpeeksi iso (=ei ahdistava) turbo, ettei ilma pääse lämpenemään liikaa. Toinen asia on täyttävätkä RST:n vakiokamat mitään noista vaatimuksista...vaikkapa RSTn tai cossun välijäähy, turbona joku RSTn kokoinen ahdin?
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
Burtonilla taitaa olla n.120 puntaa männän hinta. Kuinkas muuten nokat tossa zetecissa, tuliskohan toimiva paketti ihan vakionokilla? Yks vaihtoehto vois kyl olla se et pulttais turbon kiinni vaan vakiorutistuksilla ja kattoo mitä kestää... No jokatapauksessa teho tavotteet olis sie 200 paremalla puolella, mihin pitäs päästä...
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
RST:n vakioahdin kannattaa jättää suosiolla hyllyyn odottaan pienempää konetta. Cossun ahtimien kokoluokasta kannattaa alkaa katseleen sopivampaa.
Välilevy on yksi hajoova kohta lisää koneeseen jonka itse jättäsin pois suosiolla.
Eräs henkilö foorumista voi kertoa omakohtaisista kokemuksista miten hyvin ne orkkis männät kestää, jos kokee aiheelliseksi.
Välilevy on yksi hajoova kohta lisää koneeseen jonka itse jättäsin pois suosiolla.
Eräs henkilö foorumista voi kertoa omakohtaisista kokemuksista miten hyvin ne orkkis männät kestää, jos kokee aiheelliseksi.
-
- Ylläpitäjä
joops.. veikkaisin että kanget ja männät joutuu vaihtamaan pakettina. Kangen ja männäntapin liitos on lämpösovitteella. Itellä lopahti into vakiokankiin tuon myötä. Oma resepti on jenkki Focuksen männät/kanget kakslitrasen lohkossa kuorrutettuna 1.8GT kannella. Puristukset 9,4:1, joten eiköhän tuolla ajele niin ahdistettuna kuin ahdistamattomanakin. Jos isoja paineita halajaa, niin sitten voi nakata koneen päälle kakslitrasen kannen. Pitäisi puristusten tipahtaa lähelle 8,5:1. Männissä on ylimääräinen kohouma, jonka tasoittamalla tipahtaa puristussuhteesta vielä kymppi pari pois.JesseT kirjoitti:Kannattaa katsoa mitä turbomännät maksaa zetecciin ja miettiä uudestaan välilevyjen teettämistä. Sen verran edukkaita alkaa olemaan. Mielestäni joko ihan vakiona vakiopristuksilla tai sitten vaihtaa ne männät.
Kahtotaan jos saisi koneen "ens kesänä"(tm) tulille. Olis enempi kerrottavaa...
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kannattaa katsoa mäntien hintoja esim tuolta:
http://www.focus-central.com
ja muutenkin ehdottomasti rapakon takaa valuuttakurssien takia. Briteissä kaikki on kallista vaikka Fordeihin valikoimaa onkin.
http://www.focus-central.com
ja muutenkin ehdottomasti rapakon takaa valuuttakurssien takia. Briteissä kaikki on kallista vaikka Fordeihin valikoimaa onkin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Ei kai tuo männäntapin lämpösovite mikään ongelma voi olla? Toki vaihto kannattaa teettää asiansa osaavassa koneistamossa mutta eipä tuossa muita ongelmia ole.
Tässä kuva kuinka vakio-Zetec männälle käy kun sitä kiusataan:
http://www.kolumbus.fi/ilpok/p/Piston1.jpg
Eli ongelma ei ole laen paksuus vaan nuo männänrengaiden välit jotka murtuvat.
Vertailun vuoksi kuva uusista Accraliten männistä:
http://www.kolumbus.fi/ilpok/p/newpiston.jpg
Alempi paketti on kestänyt 250-280 hv jo pari vuotta ongelmitta.
Tässä kuva kuinka vakio-Zetec männälle käy kun sitä kiusataan:
http://www.kolumbus.fi/ilpok/p/Piston1.jpg
Eli ongelma ei ole laen paksuus vaan nuo männänrengaiden välit jotka murtuvat.
Vertailun vuoksi kuva uusista Accraliten männistä:
http://www.kolumbus.fi/ilpok/p/newpiston.jpg
Alempi paketti on kestänyt 250-280 hv jo pari vuotta ongelmitta.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti: