Escort -96 Etupään puslista

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Escort -96 Etupään puslista

Viesti Kirjoittaja nestori » Ma Marraskuu 22. 20:47:53 2004

Eli 270tkm ajetun 1.6 Escortin katsastus napsahti väljään puslaan. Näkyy kuvassa, osa numero 4 ja vaihtaahan se sitten pitäisi.
http://koti.mbnet.fi/ryynma/frd/etualatuki.gif

Ja sitten haynesin manuaalista tekstin pätkää:
If the balljoint and/or the inboard mounting bushes are found to be in poor condition, the complete suspension arm must be renewed.
The suspension arm must also be renewed if it has suffered structural damage.
Nyt kysynkin, että kun tuo haynesin manuaali on sitä mieltä (jos en väärin ymmärtänyt tuosta tekstistä), että tässä tapauksessa koko tukivarsi pitäisi vaihtaa uuteen, niin mitäs arvon raatilaiset on asiasta mieltä? Kuulostaa hieman oudolta, tai sitten ymmärsin tekstin väärin. Motonetissä näyttäisi vielä olevan noita pusliakin erikseen myynnissä.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Marraskuu 22. 20:55:05 2004

se haynesi sanoo että jos alapallo ja/tai pusla on paskana, niin pitää vaihtaa koko alatukivarsi.

henkilökohtaisesti sanoisin että vaihda koko alatukivarsi, sillä pian se on edessä jokatapauksessa. pallonivel rupeaa olemaan jo kulunut kanssa, vaikka ei hylkyrajalla vielä olisikaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ma Marraskuu 22. 23:06:07 2004

Jeps, se voi kyllä olla, kuulin että on vielä suht työläs homma alkaa vaihtamaan, vaikka toi haynes onkin onnistunut tiivistämään homman neljään vaiheeseen.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Marraskuu 22. 23:11:18 2004

kaikkihan on suhteellista, mutta ei se mun mielestä ole mikään erityisen työläs homma. ilman nosturia voi olla hieman vittumainen, mutta ei mikään paha siltikään. jos sen puslan vain vaihdat, joudut jokatapauksessa irrottaan sen alatukivarren, se on meinaan prässätty sinne.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ma Marraskuu 22. 23:21:34 2004

Juups, nyt on tullut muutamasta suunnasta jo suosituksia vaihtaa koko tukivarsi. Kiitoksia vinkeistä!

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Ari » Ti Marraskuu 23. 8:14:48 2004

Toisaalta voi myös vaihtaa ne puslat ja samalla pallonivelen joka niittaamalla kiinni ja muuttaa se pulttiliitokseksi niin on jatkossakin helpompi vaihtaa pelkkä alapallo jos tarvetta tulee. Vaatiikin sitten paikan, aikaa ja välineet mutta kannattaa jos autoa pitää pitkään.

RS 1800
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RS 1800 » Ti Marraskuu 23. 20:19:08 2004

ainaski omassa escossa vm-95 ainoastaan toisen puslista pystyi vaihtamaan toisen jos haluukans vaihtaa ni tosiaan joutuu ostamaan uuden tukivarren ja samalla saa uuden alapallonivelen , mut mitenkä on jos haluu vaihtaa pelkän alapallonivelen nii saako foortilta tai josttain muulalta sellasta irtonaisena vai joutuuko ostaa kokotukivarren? nimit itsellätäytyis kans vaihtaa alapallonivel :roll:

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Marraskuu 23. 20:40:41 2004

muistaakseni sai pelkkiä alapalloja.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

puslat

Viesti Kirjoittaja Ari » Ke Marraskuu 24. 8:28:21 2004

Kyllä ne molemmat puslat voi vaihtaa itse. Toisessa on vain vittumainen olake takana jolloin se on vaikea poistaa prässiläkin. Alapalloja saa Fordilta, Motonetista ja muistakin tarvikeliikkeistä ja puslatkin saa Motonetista. Toistaiseksi Motonetin puslat ja alapallot ovat ainakin mulla kestäneet ja toisessa autossa on Polyuretaanipuslat ja Motonetin alapallot ja hyvin ovat kestäneet.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Marraskuu 24. 13:53:48 2004

Fiestassa on tosiaan samanlaiset puslat ja itse vaihdoin molemmat, sekä alapallonivelen.
Ilman hyvää työkaluarsenaalia ei kannata yrittää. Mondeoon esmes vaihdettiin suosiolla koko tukivarsi.

Toivottavasti Ezmo ei pahastu, mutta sain häneltä uskomattoman tehokkaan vinkin puslien poistoon. Hitsaa molempiin pusliin laipat ulkokehään, jolloin sielu ei pääse karkuun puslasta. Sitten vain prässillä tai isolla ulosvetäjällä irti.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Marraskuu 24. 14:06:28 2004

eihän heynesi suosittele vaihteiston tai perän korjaustakaan
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ke Marraskuu 24. 17:15:09 2004

Hyviä vinkkejä ja ohjeita tulee, kiitoksia. Menee ilmeisesti koko tukivarsi vaihtoon puutteellisen työkalu-valikoiman vuoksi, ainakin näillä näkymin. Yhdestä liikkeestä kerittiin kysellä hintaa, 80€ tuli tukivarrelle :? Motonet näyttäisi 50€, no jospa muut liikkeet tarjoaisi hieman halvemmalla kuin tuo 80€.

Vastaa Viestiin