vakio kannen pultit

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jimi
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Huhtikuu 27. 21:22:20 2004

vakio kannen pultit

Viesti Kirjoittaja Jimi » To Marraskuu 25. 20:52:07 2004

eli mikä on noitten vakio kannen pulttien kiristys momentti.pitäs kans ruuvata kiinni mut ei uskalla arviost käyä vetelemää.
Sierra RS Cosworth 4X4 -91
Sierra RS Cosworth 2wd -89

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Marraskuu 25. 21:01:33 2004

no lähdetään nyt vaikka siitä olettamuksesta että kyseessä on OHC pata.

Torx pultit. (6 kulmanen tähti)
1. 35-40Nm
2. 70-75Nm
3. (odota 5 min) käännä 90 astetta.

XZN kantaiset pultit. (12 kulmanen tähti)
1. 40-55Nm
2. 50-70Nm
3. (odota 20 min) 73-83Nm
4. (käytä moottoria 15min @1000rpm) 95-115Nm

jos DOHC

1. 40Nm
2. 50Nm
3. käännä 90 astetta
4. käännä 90 astetta

Lähde, haynes manual.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Marraskuu 25. 21:05:49 2004

jos taas cossu, niin...

1. 20-25 Nm
2. 45-50Nm
3. Käännä 170-180 astetta.

Lähde, Ford Sierra RS Cosworth ja Escort RS Cosworth workshop manual
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Jimi
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Huhtikuu 27. 21:22:20 2004

Viesti Kirjoittaja Jimi » To Marraskuu 25. 21:05:51 2004

cossun mylly
Sierra RS Cosworth 4X4 -91
Sierra RS Cosworth 2wd -89

Jimi
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Huhtikuu 27. 21:22:20 2004

Viesti Kirjoittaja Jimi » To Marraskuu 25. 21:06:34 2004

joo. kiitän.pitää huomen työntää kiinni
Sierra RS Cosworth 4X4 -91
Sierra RS Cosworth 2wd -89

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Marraskuu 25. 21:39:35 2004

Vakiot uusittava; kertakäyttöisiä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Marraskuu 25. 21:46:30 2004

nyrkkisääntönä, kaikki asteisiin vedettävät pultit on ns. venyviä pultteja ja uusittava. (pätee siis suurimpaan osaan asteisiin väännettäviin pultteihin)

nyt voi jotkut sanoa että jos ei ole venynyt, niin ei tartte uusia, mutta edelleen haluaisin kuulla, millä todentaa sen että pultti ei ole venynyt, jos ei ole ennen pultin asennusta tehnyt mittauspöytäkirjaa?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Jimi
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Huhtikuu 27. 21:22:20 2004

Viesti Kirjoittaja Jimi » To Marraskuu 25. 21:58:01 2004

pultithan ovat uudet kyllä.miksi laittaa vanhaa kun on nuorempaakin saatavilla
Sierra RS Cosworth 4X4 -91
Sierra RS Cosworth 2wd -89

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » To Marraskuu 25. 21:59:48 2004

Jimi kirjoitti:miksi laittaa vanhaa kun on nuorempaakin saatavilla
Et satu olee Kiss FM:llä töissä? :lol: :lol:
Toyota Supra TT

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » To Marraskuu 25. 22:21:30 2004

Sivukommenttina vielä lisäkysymys jotta muuttaakos momenttia mihinkään yhdistelmä Cometic (A-ryhmä kolmekerrosta) ja vakiopultit?

Ja vielä jotta liimaa vai ei liimaa? siis siihen tiivisteeseen, ei kierteisiin...
VHT:n copper gasket sementtiä löytyy, sitäkö?

Joo se haku nappi on tuossa ylhäällä jne jne.. :oops:
Viimeksi muokannut Corleone, To Marraskuu 25. 22:34:36 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Marraskuu 25. 22:24:18 2004

Corleone kirjoitti:Sivukommenttina vielä lisäkysymys jotta muuttaakos momenttia mihinkään yhdistelmä Cometic (A-ryhmä kolmekerrosta) ja vakiopultit?

Ja vielä jotta liimaa vai ei liimaa...

Joo se haku nappi on tuossa ylhäällä jne jne.. :oops:
jos ei pahvinvalmistaja ole antanut uusia arvoja, niin sitten ei muuta.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Marraskuu 25. 22:26:22 2004

Hectori kirjoitti:
Corleone kirjoitti:Sivukommenttina vielä lisäkysymys jotta muuttaakos momenttia mihinkään yhdistelmä Cometic (A-ryhmä kolmekerrosta) ja vakiopultit?

Ja vielä jotta liimaa vai ei liimaa...

Joo se haku nappi on tuossa ylhäällä jne jne.. :oops:
jos ei pahvinvalmistaja ole antanut uusia arvoja, niin sitten ei muuta.
Vakio arvoilla vaan
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Marraskuu 26. 8:08:09 2004

Jimi kirjoitti:joo. kiitän.pitää huomen työntää kiinni
Kun et ilmeisesti ole paljoa paneutunut asiaan, miten meinaat kansipahvin keskittää?

Foordisti
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinäkuu 2. 14:31:19 2003
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Foordisti » Pe Marraskuu 26. 14:24:08 2004

Hena kirjoitti:
Jimi kirjoitti:miksi laittaa vanhaa kun on nuorempaakin saatavilla
Et satu olee Kiss FM:llä töissä? :lol: :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol:

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Pe Marraskuu 26. 20:30:14 2004

SHR kirjoitti:
Jimi kirjoitti:joo. kiitän.pitää huomen työntää kiinni
Kun et ilmeisesti ole paljoa paneutunut asiaan, miten meinaat kansipahvin keskittää?
Siihen ilmeisesti löytyisi jotakin hyviä vinkkejä?

Tietysti kun taas tyhmiä kysellään niin ei tarvitse kirjoittaa esim että: " Kun et ilmeisesti ole paljoa paneutunut asiaan, niin muista keskittää kansipahvi seuraavasti..." :roll:
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Pe Marraskuu 26. 20:45:43 2004

Corleone kirjoitti:
SHR kirjoitti:
Jimi kirjoitti:joo. kiitän.pitää huomen työntää kiinni
Kun et ilmeisesti ole paljoa paneutunut asiaan, miten meinaat kansipahvin keskittää?
Siihen ilmeisesti löytyisi jotakin hyviä vinkkejä?

Tietysti kun taas tyhmiä kysellään niin ei tarvitse kirjoittaa esim että: " Kun et ilmeisesti ole paljoa paneutunut asiaan, niin muista keskittää kansipahvi seuraavasti..." :roll:
Ota rälläkkä käteen ja katko parista vanhasta pultista kannat pois ja koloa päähä vako meisselille. Ruuvaa sitten vaikka vastakkaisiin nurkkiin noi pultit ja pudota tivari paikalleen, ja kansi perässä. Ruuva uudet pultit paikalleen ja ota katkotut pois...

Noin mää ainaki tein... Tiä sitte miten muut..?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Marraskuu 26. 20:47:20 2004

Ei ole tarkoitus vittuilla jos kirjoituksesta sen käsityksen saa. Aattelin vaan että jos ei momenteista ole hajua niin tuskin on miettinyt miten saa pahvin suoraan kun ei ole ohjureita. Jokainen keksii sitten omat keinot ettei tule vittuilun makua, niin mäkin keksin.

Muuten AkiS: tää ei ole OHC johon saa kennenpultista ja vaikka teipistä jämptin ohjaimen. Kossussa kannenpultti on väljä pahviin, ja sitten kun mäntä tulee yli dekin, olisi ainakin mielenrauhan takia mukava jos pahvi olisi keskellä :wink:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Marraskuu 27. 0:16:35 2004

Hmmm. Cossussa on normipahveissa pakopuolen ensimmäinen ja viimeinen reikä tasan pultin paksuinen; niihin vanhoista leikatut ohjurit. Eikä saa unohtaa ruuvarihahlon tekemistä.
Cometicsin pahviin käytin samaa kikkaa, ainakin noissa muutamassa oli myös sama juttu.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Marraskuu 27. 13:13:51 2004

Jos koittaa pultinkierreosaa pahvinpakopuolen päihin niin ainakin meillä orkkisosilla ne lotaa useamman kympin, jolloin ainakin 91.6 porauksella olisi mukava jos pahvi olis keskellä. Stanuissa varmaankin onnistuu suurinpiirteinlaitto mutta nykyään aletaan sohloja kossuja porailemaan jolloin pahvinlaitto tarkentuu. OHC koneessa pahvi laitetaan katkastulla ja lovetulla pultilla johon kietoo hieman teippiä pahvin kohtaan jolloin asennus on helppo ja tarkka. Mutta kossussa se jämpti pultti/ohjain ei mahdukkaan kannesta pois, OHC:sta mahtuu. En ymmärrä miten saatte kossussa pultista tarkan ohjaimen pahville. Ja kerrataan vielä, std koneeseen "väljä pulttiohjaus" riittää mutta isommille porauksille/ylikoko asennuksille ei välttämättä riitä. Emme myöskään tiedä paljonko liekkirengas muuttaa mittojaan momentissa joten siksi mun mielestä on mukavaa jos pahvi on keskellä. Toimii se varmaan vinossakin mutta ehkä se on vaan mulle tärkeää että pahvi on mahdollisimman suorassa. Edelleen jokainen saa laittaa pahvinsa miten haluaa, ei hirveesti kiinnosta, mutta Cosworth on perseestä koska ohjaimia ei ole, miksi ei ole :?: onhan 70-luvun BDA:ssakin. Mä ainakin laitan pahvin mittaamalla, se on helppo mitata tönärillä kun ennen asennusta mallaa pahvin keskelle ja ottaa pari mittaa jotka tarkistaa enenkuin alkaa vetää momenttiin.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Marraskuu 27. 13:36:52 2004

Pieni täsmennys edelliseen kirjoitukseeni: kirjoitin -vanhoista leikatut ohjurit- -> ei cossun pulteista, vaan esim. OHC:n vanhanmallisista (ei Torx) tehdyt; kierteestä osa pois jotta pultti uppoaa kierreosan loppuun ja kanta pois. Olen ko. niksillä pärjännyt.
Toki tulee varmistaa mallatessa ko. viritelmää että pahvi -on keskellä-.
SHR:n kertoma tapa on kyllä pomminvarma. Ongelmana takapäässä tilanahtaus mauserilla; kasaan yleensä imu- ja pakosarja kiinnitettyinä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Marraskuu 27. 18:06:59 2004

Mä laitan kannen kiinni vain pakosarja kiinnitettynä koska imusarja on varsin helppo laittaa jälkeenpäin, ja mittauksen suoritan pituussuunta=pahvi on lohkon kanssa tasan, leveyssuunta=otan mitan öljykellon kohdalta sekä etunurkka jotka on helppoja mittaa tönärillä ennenkuin alkaa momenttiavain narskua. Ja todellakin kossunkannen pultinreikä on palotilan puolelta varsin ahdas joten jämptiä (mulle jämpti on tässä tapauksessa parikymppiä, ei melkein milli) ohjuria tai pulttia on melko mahdoton tehdä. OHC on tässä suhteessa helppo koska kannessa on tilaa ruuvaa ohjuripultit pois. Eräs ansioitunut OHC ruuvaaja jopa sorvautti vartavasten ohjaripultit jotta homma toimii hyvin ja nopeasti. Itse nuukana miehenä käytän tavallista pulttia johon kiedon teippiä siten että pahvi on jämpti. Mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, asioita voi tehdä monella tapaa, yhtä oikeeta tapaa ei ole. Pääasia on että kossuja korjataan ja pidetään yllä piste :wink:

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » La Marraskuu 27. 19:37:43 2004

Ja vähän kuvan tynkää: http://www.kontu.com/paffi.jpg

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » La Marraskuu 27. 23:12:47 2004

mites esim. cossussa noilla arp:n pinnapulteilla
riittääkö niiden paksuus pitämään pahvin oikealla paikaillaan?
ohjeessa ei ainakaan käsketä tekemään mitään.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Marraskuu 27. 23:24:01 2004

jarkkoscosworth kirjoitti: ohjeessa ei ainakaan käsketä tekemään mitään.
ohjeet on aina tehty olettamuksella että on STD mittoissa kone. viritetyt koneet on aina asia erikseen.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Su Marraskuu 28. 9:50:30 2004

Mulla pitkillä ales asti koneistetuilla pinnapulteilla ja cometic:n pahvilla piti pahvista hieman isontaa osaa reijistä. Nyt pahvi menee juuri "oikeaan" paikkaan ja ei pääse liikkumaan asennuksen aikana.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Marraskuu 28. 22:26:46 2004

jjs kirjoitti:Hmmm. Cossussa on normipahveissa pakopuolen ensimmäinen ja viimeinen reikä tasan pultin paksuinen; niihin vanhoista leikatut ohjurit. Eikä saa unohtaa ruuvarihahlon tekemistä.
Sen verran aloin epäilemään tota omaa muistia joten mittasin tallilla kaikki mahdolliset ohc ja kossun kannenpultit ja ne oli tönäritarkkuudella 10.8mm sileestä varresta ja uuden original Motocraft Reinz kansipahvin pakopuolen eka ja vika reikä on noin 12mm joten ei ainakaan meillä "tasan pultin paksuinen", tämän takia juuri käytän mittaamista.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Marraskuu 28. 23:18:04 2004

Pannahinen. Nyt meni yöunet.... Ei pääse tutkimaan pahveja kuin huomenna illalla :D
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » Ma Marraskuu 29. 16:35:27 2004

Pistin kans cometicin metalli tiivisteen ilman mitään tiiviste aineita ja toistaseks pitäny. Kannen pulteilla ei tosiaan keskitä vaan koko paletilla liiian iso klappi.mittaamalla saa kohdalleen.Suraavaan kansihommaan sorvautan ohjurit tähän en malttanu.Foortillahan noita ns.erikoistyökaluja(ohjureita) on mutta ei taida saada ostettua.
Cosworth 4x4 -90

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Marraskuu 29. 17:58:27 2004

Puuhapetri kirjoitti:Pistin kans cometicin metalli tiivisteen ilman mitään tiiviste aineita ja toistaseks pitäny. Kannen pulteilla ei tosiaan keskitä vaan koko paletilla liiian iso klappi.mittaamalla saa kohdalleen.Suraavaan kansihommaan sorvautan ohjurit tähän en malttanu.Foortillahan noita ns.erikoistyökaluja(ohjureita) on mutta ei taida saada ostettua.
niiden ohjureiden ohjaustarkkuus on sama kuin kannenpulteista tehdyillä ohjureilla. eli ei nyt erityisen tarkkoja ole nekään.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » Ma Marraskuu 29. 18:17:15 2004

Joo eli vakiokoneessa ei suurempaa merkitystä keskityksellä jos pultit täyttävät fordin stanut(kuhan muistaa keskittää pakopuolelta).Kyllähän ne sopivat ohjurit on sitten mielenrauhan kannalta paremmat
Cosworth 4x4 -90

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Marraskuu 29. 19:39:23 2004

Odotellaan nyt kun Jyrki saa mittauksensa tehtyä, tiedä vielä mitä detaljitietoutta saadaan...... :)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Marraskuu 29. 20:36:59 2004

SHR kirjoitti:Odotellaan nyt kun Jyrki saa mittauksensa tehtyä, tiedä vielä mitä detaljitietoutta saadaan...... :)
Grrr... Vai vielä naljaillaan; teit uniäijän kanssa diilin että viedääns jjs:ltä unet :wink:
Mittailin vähän, löytyi YB 1261 1kpl käytetty ja 2kpl uutta RS500 -Cooper-rengasversiota. YB n.12,1-12,2mm molemmat (pako 1. ja 5.) ja 500; toinen n.12,3/n.12,3 ja toinen n.12,1/n.12,3 :? hmmm?
Ohjuripultit samalla kökkömauserilla n.11,9-12,0mm sileestä, aihio muistaakseni sama vanhanmallinen OHC-pultti, joissa kierteet tehty ilmeisesti rehellisesti, ei prässäämällä, tähtikanta ei Torx. Voivat olla myös Opel/VW -rakkineista :oops:
Ja niiden kanssa on ollut ongelmia, eivät ole sopineet kaikkiin kansiin; tuntuisi sille että reikäporauksissa eroja? Kuka jaksaisi mittailla? Voin itse tarkistaa: siipi moott. nro 0647 (1. valuversio neliö/pyöreä irtoprikalla oleva takavesireikä)ja RS500. Kunhan saan mittavälineet esille... :D
Viimeksi muokannut jjs, Ma Marraskuu 29. 22:29:12 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Marraskuu 29. 22:12:44 2004

tästähän tulee melkoinen jännitysnäytelmä. :lol:
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Marraskuu 29. 22:27:51 2004

Ei tässä mitään sapelitanssia ruveta harrastelemaan :lol:
Äijät vaan vertaa kokemuksia ja pähkäilee. Saa muutkin mausereita kaivella; sekaan vaan!
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Marraskuu 29. 23:14:13 2004

sylinterin linjaus työkalu eli tollanenhan fordilla on tuote, että ei tommosen tekeminen niin kauhean paha rasti pitäisi olla, tai vaikka sorvaamossa teettäminen. tollahan päästään niin lähelle todellisuutta, kuin vain kannenpulttien reiät kannessa antaa myöten, valmistustekniset toleranssit huomioiden (kansipahvissa).
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Marraskuu 30. 13:07:58 2004

jjs kirjoitti:Ei tässä mitään sapelitanssia ruveta harrastelemaan :lol:
Äijät vaan vertaa kokemuksia ja pähkäilee. Saa muutkin mausereita kaivella; sekaan vaan!
Joopajoo, ei nyt kumminkaan yöunia vaaranneta näillä asioilla :) Kyllä se Jyrki on niin että normipulteilla ei pahvia kunnolla keskitä eli mittaaminen on melko helppo ja varma. Jos viitsii sorvailla tai hankkia jotain speciaalipultteja niin se on asia erikseen. Tässä topicissa oli kumminkin puhe käsittääkseni normiharrastajan satunnaisesta autotalliasennuksesta johon epäonnekseni menin kysymään miten meinaat pahvin asentaa kun ei ole ohjureita, joku asiantuntija tulkitsi siinä vittuilun makua joka ei ollut tarkoitus. Miksi sitten on tullu joskus perehdyttyä näihin pahvijuttuihin, juontuu OHC ajoilta jolloin tehtiin kisoihin halpoja harrastekoneita 92mm männällä. Käytettiin Felpron sinistä pahvia (halpa ja kestävä) jossa on noin 92.8 reikä. Männän tullessa yli dekin noin o.2mm on pahvin oltava suht suorassa, silloin tutkittiin eri ohjausvaihtoehtoja ja todellakin jotkut teetti ohjuripultteja jolloin asennus käy nopeesti ja helposti. Tämä ei ole kossussa yhtä helppoa koska kansi on ahtaampi sitä ohjurivälinettä poistettaessa. No miksi joissakin kossunkansissa on jopa nahkeeta saada vakiopultti pois reiästä, se johtuu siitä että pultinprikan alla kannenvalutorni antaa periksi, ikäänkuin tyssääntyy, on sanomattakin selvää että 12mm ohjuripultti ei sieltä läpi tule. Kauheesti aiheuttaa spekulaatio tämmönen aivan perusasia :)

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ti Marraskuu 30. 20:07:35 2004

SHR kirjoitti:
jjs kirjoitti:Ei tässä mitään sapelitanssia ruveta harrastelemaan :lol:
Äijät vaan vertaa kokemuksia ja pähkäilee. Saa muutkin mausereita kaivella; sekaan vaan!
Joopajoo, ei nyt kumminkaan yöunia vaaranneta näillä asioilla :) Kyllä se Jyrki on niin että normipulteilla ei pahvia kunnolla keskitä eli mittaaminen on melko helppo ja varma. Jos viitsii sorvailla tai hankkia jotain speciaalipultteja niin se on asia erikseen. Tässä topicissa oli kumminkin puhe käsittääkseni normiharrastajan satunnaisesta autotalliasennuksesta johon epäonnekseni menin kysymään miten meinaat pahvin asentaa kun ei ole ohjureita, joku asiantuntija tulkitsi siinä vittuilun makua joka ei ollut tarkoitus. Miksi sitten on tullu joskus perehdyttyä näihin pahvijuttuihin, juontuu OHC ajoilta jolloin tehtiin kisoihin halpoja harrastekoneita 92mm männällä. Käytettiin Felpron sinistä pahvia (halpa ja kestävä) jossa on noin 92.8 reikä. Männän tullessa yli dekin noin o.2mm on pahvin oltava suht suorassa, silloin tutkittiin eri ohjausvaihtoehtoja ja todellakin jotkut teetti ohjuripultteja jolloin asennus käy nopeesti ja helposti. Tämä ei ole kossussa yhtä helppoa koska kansi on ahtaampi sitä ohjurivälinettä poistettaessa. No miksi joissakin kossunkansissa on jopa nahkeeta saada vakiopultti pois reiästä, se johtuu siitä että pultinprikan alla kannenvalutorni antaa periksi, ikäänkuin tyssääntyy, on sanomattakin selvää että 12mm ohjuripultti ei sieltä läpi tule. Kauheesti aiheuttaa spekulaatio tämmönen aivan perusasia :)
Ei asiantuntija vaan normiharrastaja joka suorittaa satunnaisia autotalliasennuksia :wink: ja sen takia kyselee välillä tyhmiä kun ei ole noita ennen tullut rassattua. Ja hyvähän se vaan on että aukeni keskustelua asiasta josta varmaan on hyötyä jollekkin muullekkin. Asia ainakin tuli selväksi, Kansi näytti olevan paikallaan kun kävin äsken katsomassa. Kiitämme ja kumarramme.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Joulukuu 1. 13:39:58 2004

Pientä lisäystä pahvi ja pulttiteemasta. Sen verran alkoi kiinnostaa että onko kansien porauksissa eroja, niin näyttäs että on niinkuin jjs mainitsi, kokeilin taxin kanteen ihan rautakaupan 12mm pulttia ja meni että heilahti ainakin pakokulmista läpi joten tuntuis että esim siivessä on ahtaampi pultinreikä. Joten kun aikaisemmin julistin että pahviin sopiva ohjainpultti ei tule kannesta ulos niin näyttäs että ainakin taxissa mahtuu tulemaan. Topicin sisältö ei sinällään muutu mihkään vaan se että jos noita paljon rassaa niin mittaamiselle on vaihtoehto, eli löytää tai teettää sopivat 12mm ohjauspultit jolloin homma on helppoa ja nopeeta, pahvitarinalle piste :D

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Joulukuu 15. 22:21:03 2006

Cossun pahvi ja normi ohc kansi, vakio momenttiin kiristyskö?

Torx pultit. (6 kulmanen tähti)
1. 35-40Nm
2. 70-75Nm
3. (odota 5 min) käännä 90 astetta.

Vastaa Viestiin