vakio kannen pultit
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 27. 21:22:20 2004
vakio kannen pultit
eli mikä on noitten vakio kannen pulttien kiristys momentti.pitäs kans ruuvata kiinni mut ei uskalla arviost käyä vetelemää.
Sierra RS Cosworth 4X4 -91
Sierra RS Cosworth 2wd -89
Sierra RS Cosworth 2wd -89
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
no lähdetään nyt vaikka siitä olettamuksesta että kyseessä on OHC pata.
Torx pultit. (6 kulmanen tähti)
1. 35-40Nm
2. 70-75Nm
3. (odota 5 min) käännä 90 astetta.
XZN kantaiset pultit. (12 kulmanen tähti)
1. 40-55Nm
2. 50-70Nm
3. (odota 20 min) 73-83Nm
4. (käytä moottoria 15min @1000rpm) 95-115Nm
jos DOHC
1. 40Nm
2. 50Nm
3. käännä 90 astetta
4. käännä 90 astetta
Lähde, haynes manual.
Torx pultit. (6 kulmanen tähti)
1. 35-40Nm
2. 70-75Nm
3. (odota 5 min) käännä 90 astetta.
XZN kantaiset pultit. (12 kulmanen tähti)
1. 40-55Nm
2. 50-70Nm
3. (odota 20 min) 73-83Nm
4. (käytä moottoria 15min @1000rpm) 95-115Nm
jos DOHC
1. 40Nm
2. 50Nm
3. käännä 90 astetta
4. käännä 90 astetta
Lähde, haynes manual.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
nyrkkisääntönä, kaikki asteisiin vedettävät pultit on ns. venyviä pultteja ja uusittava. (pätee siis suurimpaan osaan asteisiin väännettäviin pultteihin)
nyt voi jotkut sanoa että jos ei ole venynyt, niin ei tartte uusia, mutta edelleen haluaisin kuulla, millä todentaa sen että pultti ei ole venynyt, jos ei ole ennen pultin asennusta tehnyt mittauspöytäkirjaa?
nyt voi jotkut sanoa että jos ei ole venynyt, niin ei tartte uusia, mutta edelleen haluaisin kuulla, millä todentaa sen että pultti ei ole venynyt, jos ei ole ennen pultin asennusta tehnyt mittauspöytäkirjaa?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
Sivukommenttina vielä lisäkysymys jotta muuttaakos momenttia mihinkään yhdistelmä Cometic (A-ryhmä kolmekerrosta) ja vakiopultit?
Ja vielä jotta liimaa vai ei liimaa? siis siihen tiivisteeseen, ei kierteisiin...
VHT:n copper gasket sementtiä löytyy, sitäkö?
Joo se haku nappi on tuossa ylhäällä jne jne..
Ja vielä jotta liimaa vai ei liimaa? siis siihen tiivisteeseen, ei kierteisiin...
VHT:n copper gasket sementtiä löytyy, sitäkö?
Joo se haku nappi on tuossa ylhäällä jne jne..

Viimeksi muokannut Corleone, To Marraskuu 25. 22:34:36 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
jos ei pahvinvalmistaja ole antanut uusia arvoja, niin sitten ei muuta.Corleone kirjoitti:Sivukommenttina vielä lisäkysymys jotta muuttaakos momenttia mihinkään yhdistelmä Cometic (A-ryhmä kolmekerrosta) ja vakiopultit?
Ja vielä jotta liimaa vai ei liimaa...
Joo se haku nappi on tuossa ylhäällä jne jne..
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Vakio arvoilla vaanHectori kirjoitti:jos ei pahvinvalmistaja ole antanut uusia arvoja, niin sitten ei muuta.Corleone kirjoitti:Sivukommenttina vielä lisäkysymys jotta muuttaakos momenttia mihinkään yhdistelmä Cometic (A-ryhmä kolmekerrosta) ja vakiopultit?
Ja vielä jotta liimaa vai ei liimaa...
Joo se haku nappi on tuossa ylhäällä jne jne..
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 2. 14:31:19 2003
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
Siihen ilmeisesti löytyisi jotakin hyviä vinkkejä?SHR kirjoitti:Kun et ilmeisesti ole paljoa paneutunut asiaan, miten meinaat kansipahvin keskittää?Jimi kirjoitti:joo. kiitän.pitää huomen työntää kiinni
Tietysti kun taas tyhmiä kysellään niin ei tarvitse kirjoittaa esim että: " Kun et ilmeisesti ole paljoa paneutunut asiaan, niin muista keskittää kansipahvi seuraavasti..."

Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Ota rälläkkä käteen ja katko parista vanhasta pultista kannat pois ja koloa päähä vako meisselille. Ruuvaa sitten vaikka vastakkaisiin nurkkiin noi pultit ja pudota tivari paikalleen, ja kansi perässä. Ruuva uudet pultit paikalleen ja ota katkotut pois...Corleone kirjoitti:Siihen ilmeisesti löytyisi jotakin hyviä vinkkejä?SHR kirjoitti:Kun et ilmeisesti ole paljoa paneutunut asiaan, miten meinaat kansipahvin keskittää?Jimi kirjoitti:joo. kiitän.pitää huomen työntää kiinni
Tietysti kun taas tyhmiä kysellään niin ei tarvitse kirjoittaa esim että: " Kun et ilmeisesti ole paljoa paneutunut asiaan, niin muista keskittää kansipahvi seuraavasti..."
Noin mää ainaki tein... Tiä sitte miten muut..?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Ei ole tarkoitus vittuilla jos kirjoituksesta sen käsityksen saa. Aattelin vaan että jos ei momenteista ole hajua niin tuskin on miettinyt miten saa pahvin suoraan kun ei ole ohjureita. Jokainen keksii sitten omat keinot ettei tule vittuilun makua, niin mäkin keksin.
Muuten AkiS: tää ei ole OHC johon saa kennenpultista ja vaikka teipistä jämptin ohjaimen. Kossussa kannenpultti on väljä pahviin, ja sitten kun mäntä tulee yli dekin, olisi ainakin mielenrauhan takia mukava jos pahvi olisi keskellä
Muuten AkiS: tää ei ole OHC johon saa kennenpultista ja vaikka teipistä jämptin ohjaimen. Kossussa kannenpultti on väljä pahviin, ja sitten kun mäntä tulee yli dekin, olisi ainakin mielenrauhan takia mukava jos pahvi olisi keskellä

-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Hmmm. Cossussa on normipahveissa pakopuolen ensimmäinen ja viimeinen reikä tasan pultin paksuinen; niihin vanhoista leikatut ohjurit. Eikä saa unohtaa ruuvarihahlon tekemistä.
Cometicsin pahviin käytin samaa kikkaa, ainakin noissa muutamassa oli myös sama juttu.
Cometicsin pahviin käytin samaa kikkaa, ainakin noissa muutamassa oli myös sama juttu.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Jos koittaa pultinkierreosaa pahvinpakopuolen päihin niin ainakin meillä orkkisosilla ne lotaa useamman kympin, jolloin ainakin 91.6 porauksella olisi mukava jos pahvi olis keskellä. Stanuissa varmaankin onnistuu suurinpiirteinlaitto mutta nykyään aletaan sohloja kossuja porailemaan jolloin pahvinlaitto tarkentuu. OHC koneessa pahvi laitetaan katkastulla ja lovetulla pultilla johon kietoo hieman teippiä pahvin kohtaan jolloin asennus on helppo ja tarkka. Mutta kossussa se jämpti pultti/ohjain ei mahdukkaan kannesta pois, OHC:sta mahtuu. En ymmärrä miten saatte kossussa pultista tarkan ohjaimen pahville. Ja kerrataan vielä, std koneeseen "väljä pulttiohjaus" riittää mutta isommille porauksille/ylikoko asennuksille ei välttämättä riitä. Emme myöskään tiedä paljonko liekkirengas muuttaa mittojaan momentissa joten siksi mun mielestä on mukavaa jos pahvi on keskellä. Toimii se varmaan vinossakin mutta ehkä se on vaan mulle tärkeää että pahvi on mahdollisimman suorassa. Edelleen jokainen saa laittaa pahvinsa miten haluaa, ei hirveesti kiinnosta, mutta Cosworth on perseestä koska ohjaimia ei ole, miksi ei ole
onhan 70-luvun BDA:ssakin. Mä ainakin laitan pahvin mittaamalla, se on helppo mitata tönärillä kun ennen asennusta mallaa pahvin keskelle ja ottaa pari mittaa jotka tarkistaa enenkuin alkaa vetää momenttiin.

-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Pieni täsmennys edelliseen kirjoitukseeni: kirjoitin -vanhoista leikatut ohjurit- -> ei cossun pulteista, vaan esim. OHC:n vanhanmallisista (ei Torx) tehdyt; kierteestä osa pois jotta pultti uppoaa kierreosan loppuun ja kanta pois. Olen ko. niksillä pärjännyt.
Toki tulee varmistaa mallatessa ko. viritelmää että pahvi -on keskellä-.
SHR:n kertoma tapa on kyllä pomminvarma. Ongelmana takapäässä tilanahtaus mauserilla; kasaan yleensä imu- ja pakosarja kiinnitettyinä.
Toki tulee varmistaa mallatessa ko. viritelmää että pahvi -on keskellä-.
SHR:n kertoma tapa on kyllä pomminvarma. Ongelmana takapäässä tilanahtaus mauserilla; kasaan yleensä imu- ja pakosarja kiinnitettyinä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Mä laitan kannen kiinni vain pakosarja kiinnitettynä koska imusarja on varsin helppo laittaa jälkeenpäin, ja mittauksen suoritan pituussuunta=pahvi on lohkon kanssa tasan, leveyssuunta=otan mitan öljykellon kohdalta sekä etunurkka jotka on helppoja mittaa tönärillä ennenkuin alkaa momenttiavain narskua. Ja todellakin kossunkannen pultinreikä on palotilan puolelta varsin ahdas joten jämptiä (mulle jämpti on tässä tapauksessa parikymppiä, ei melkein milli) ohjuria tai pulttia on melko mahdoton tehdä. OHC on tässä suhteessa helppo koska kannessa on tilaa ruuvaa ohjuripultit pois. Eräs ansioitunut OHC ruuvaaja jopa sorvautti vartavasten ohjaripultit jotta homma toimii hyvin ja nopeasti. Itse nuukana miehenä käytän tavallista pulttia johon kiedon teippiä siten että pahvi on jämpti. Mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, asioita voi tehdä monella tapaa, yhtä oikeeta tapaa ei ole. Pääasia on että kossuja korjataan ja pidetään yllä piste 

-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Ja vähän kuvan tynkää: http://www.kontu.com/paffi.jpg
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Sen verran aloin epäilemään tota omaa muistia joten mittasin tallilla kaikki mahdolliset ohc ja kossun kannenpultit ja ne oli tönäritarkkuudella 10.8mm sileestä varresta ja uuden original Motocraft Reinz kansipahvin pakopuolen eka ja vika reikä on noin 12mm joten ei ainakaan meillä "tasan pultin paksuinen", tämän takia juuri käytän mittaamista.jjs kirjoitti:Hmmm. Cossussa on normipahveissa pakopuolen ensimmäinen ja viimeinen reikä tasan pultin paksuinen; niihin vanhoista leikatut ohjurit. Eikä saa unohtaa ruuvarihahlon tekemistä.
-
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
Pistin kans cometicin metalli tiivisteen ilman mitään tiiviste aineita ja toistaseks pitäny. Kannen pulteilla ei tosiaan keskitä vaan koko paletilla liiian iso klappi.mittaamalla saa kohdalleen.Suraavaan kansihommaan sorvautan ohjurit tähän en malttanu.Foortillahan noita ns.erikoistyökaluja(ohjureita) on mutta ei taida saada ostettua.
Cosworth 4x4 -90
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
niiden ohjureiden ohjaustarkkuus on sama kuin kannenpulteista tehdyillä ohjureilla. eli ei nyt erityisen tarkkoja ole nekään.Puuhapetri kirjoitti:Pistin kans cometicin metalli tiivisteen ilman mitään tiiviste aineita ja toistaseks pitäny. Kannen pulteilla ei tosiaan keskitä vaan koko paletilla liiian iso klappi.mittaamalla saa kohdalleen.Suraavaan kansihommaan sorvautan ohjurit tähän en malttanu.Foortillahan noita ns.erikoistyökaluja(ohjureita) on mutta ei taida saada ostettua.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Grrr... Vai vielä naljaillaan; teit uniäijän kanssa diilin että viedääns jjs:ltä unetSHR kirjoitti:Odotellaan nyt kun Jyrki saa mittauksensa tehtyä, tiedä vielä mitä detaljitietoutta saadaan......

Mittailin vähän, löytyi YB 1261 1kpl käytetty ja 2kpl uutta RS500 -Cooper-rengasversiota. YB n.12,1-12,2mm molemmat (pako 1. ja 5.) ja 500; toinen n.12,3/n.12,3 ja toinen n.12,1/n.12,3

Ohjuripultit samalla kökkömauserilla n.11,9-12,0mm sileestä, aihio muistaakseni sama vanhanmallinen OHC-pultti, joissa kierteet tehty ilmeisesti rehellisesti, ei prässäämällä, tähtikanta ei Torx. Voivat olla myös Opel/VW -rakkineista

Ja niiden kanssa on ollut ongelmia, eivät ole sopineet kaikkiin kansiin; tuntuisi sille että reikäporauksissa eroja? Kuka jaksaisi mittailla? Voin itse tarkistaa: siipi moott. nro 0647 (1. valuversio neliö/pyöreä irtoprikalla oleva takavesireikä)ja RS500. Kunhan saan mittavälineet esille...

Viimeksi muokannut jjs, Ma Marraskuu 29. 22:29:12 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
sylinterin linjaus työkalu eli tollanenhan fordilla on tuote, että ei tommosen tekeminen niin kauhean paha rasti pitäisi olla, tai vaikka sorvaamossa teettäminen. tollahan päästään niin lähelle todellisuutta, kuin vain kannenpulttien reiät kannessa antaa myöten, valmistustekniset toleranssit huomioiden (kansipahvissa).
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Joopajoo, ei nyt kumminkaan yöunia vaaranneta näillä asioillajjs kirjoitti:Ei tässä mitään sapelitanssia ruveta harrastelemaan![]()
Äijät vaan vertaa kokemuksia ja pähkäilee. Saa muutkin mausereita kaivella; sekaan vaan!


-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
Ei asiantuntija vaan normiharrastaja joka suorittaa satunnaisia autotalliasennuksiaSHR kirjoitti:Joopajoo, ei nyt kumminkaan yöunia vaaranneta näillä asioillajjs kirjoitti:Ei tässä mitään sapelitanssia ruveta harrastelemaan![]()
Äijät vaan vertaa kokemuksia ja pähkäilee. Saa muutkin mausereita kaivella; sekaan vaan!Kyllä se Jyrki on niin että normipulteilla ei pahvia kunnolla keskitä eli mittaaminen on melko helppo ja varma. Jos viitsii sorvailla tai hankkia jotain speciaalipultteja niin se on asia erikseen. Tässä topicissa oli kumminkin puhe käsittääkseni normiharrastajan satunnaisesta autotalliasennuksesta johon epäonnekseni menin kysymään miten meinaat pahvin asentaa kun ei ole ohjureita, joku asiantuntija tulkitsi siinä vittuilun makua joka ei ollut tarkoitus. Miksi sitten on tullu joskus perehdyttyä näihin pahvijuttuihin, juontuu OHC ajoilta jolloin tehtiin kisoihin halpoja harrastekoneita 92mm männällä. Käytettiin Felpron sinistä pahvia (halpa ja kestävä) jossa on noin 92.8 reikä. Männän tullessa yli dekin noin o.2mm on pahvin oltava suht suorassa, silloin tutkittiin eri ohjausvaihtoehtoja ja todellakin jotkut teetti ohjuripultteja jolloin asennus käy nopeesti ja helposti. Tämä ei ole kossussa yhtä helppoa koska kansi on ahtaampi sitä ohjurivälinettä poistettaessa. No miksi joissakin kossunkansissa on jopa nahkeeta saada vakiopultti pois reiästä, se johtuu siitä että pultinprikan alla kannenvalutorni antaa periksi, ikäänkuin tyssääntyy, on sanomattakin selvää että 12mm ohjuripultti ei sieltä läpi tule. Kauheesti aiheuttaa spekulaatio tämmönen aivan perusasia

Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Pientä lisäystä pahvi ja pulttiteemasta. Sen verran alkoi kiinnostaa että onko kansien porauksissa eroja, niin näyttäs että on niinkuin jjs mainitsi, kokeilin taxin kanteen ihan rautakaupan 12mm pulttia ja meni että heilahti ainakin pakokulmista läpi joten tuntuis että esim siivessä on ahtaampi pultinreikä. Joten kun aikaisemmin julistin että pahviin sopiva ohjainpultti ei tule kannesta ulos niin näyttäs että ainakin taxissa mahtuu tulemaan. Topicin sisältö ei sinällään muutu mihkään vaan se että jos noita paljon rassaa niin mittaamiselle on vaihtoehto, eli löytää tai teettää sopivat 12mm ohjauspultit jolloin homma on helppoa ja nopeeta, pahvitarinalle piste 

-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola