2.0 Dohc pois ja tilalle kutonen?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

-Jarkko-
Viestit: 90
Liittynyt: Su Huhtikuu 18. 9:19:07 2004
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

2.0 Dohc pois ja tilalle kutonen?

Viesti Kirjoittaja -Jarkko- » Ma Marraskuu 29. 10:29:42 2004

Tuli tossa vaan semmonen ajatus mieleen että kun on tommonen 2 litranen dohc joka sattuu olemaan vielä vähäpäästönen, ni sattuuko siihen tilalle joku kutoskone helposti? :roll:

tiedän että sierraa on tehty kutoskoneella mutta käykö esim kyseinen kone suoraan keulalle vai mitä kaikkea joutuu tekemään sen vaihtamiseksi ja kilpiin saamiseksi :?:
Jäsen #883
Ford Escort RS2000 -93
Suzuki GSX-R 750 -05

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Marraskuu 29. 10:59:20 2004

varoituksen sana.
mieti onko sierrasi niin rakas että haluat tehdä muutoksen.
nimittäin sun pitää muuttaa aika paljon.
minimissään että auto toimisi kunnolla sun pitää vaihtaa.
moottori
vaihteisto
perä
mittaristo
ja johdotukset muuttaa.
jarrut kaikki 4 nurkkaa.

mutta järkevintä' olisi vaihtaa.
moottori
vaihteisto
akselit
mittaristo.
ja prosentit tulee aika suureksi.

suosittelen.
pistä dokki myyntiin ja etsit v6 moottorisen suoraan .
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Marraskuu 29. 11:03:22 2004

Noita '90 -> 2.9 Sierroja on aika vähän, melkeinpä olemattomasti tarjolla. Ruotsissa kanta on huomattavasti parempi. Verot ei varmaan olis kovinkaan pahat.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

-Jarkko-
Viestit: 90
Liittynyt: Su Huhtikuu 18. 9:19:07 2004
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jarkko- » Ma Marraskuu 29. 11:15:49 2004

No on toi aika rakas tuo kyseinen auto, ni en ollu kyllä nyt uutta ihan heti hommaamassa :D

hommasin 2-3kk sitten ja on niin hyvässä kunnossa että ei moni muu sierra oo 8)

viime kesänä maalattu ja ruostevauriot korjattu, tekniikka vaihdettu parempaan tekniikkaan, perä vaihdettu ja muutenkin korjailtu!
Jäsen #883
Ford Escort RS2000 -93
Suzuki GSX-R 750 -05

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Marraskuu 29. 12:46:55 2004

mä vaihdoin -88 sierraani ruisku oharin tilalle 2.9 efin just muutama kk sitten.

leiman takia vaihtaa pitää jarrut ympäriinsä, ei muuta. toimivuuden takia pitää vaihtaa kone ja loota + koneen johtosarja. mulla on vakioperä kiinni, samoin vakiojouset (vielä) koska niitä ei kehoteta vaihtamaan. mittaristoa en ole vaihtanut, tuntuu toimivan täysin, kierroslukumittari näytti eka 1,5 kertaisia lukemia mutta mittarin sisällä on potikka jota ruuvaamalla sain näyttämän tarpeeksi lähelle oikeata (tyhjäkäynnillä neulan verran alle 1000rpm ja rajoittimella n 6000rpm).

bensapumpun johdot ei mun autossa kohdanneet milloinkaan toisiaan joten tinailin uuden johdon bp-releeltä. tankki ja pumppu ovat 2.0i oharista (riittää koska molemmissa sähköruisku). lambdat piti laittaa ettei kone käy hätäkäytöllä, ja koska sun auto on vähäpäästöinen pitää kone olla mielellään saman ikäinen / nuorempi kun sun autos (ja todisteet siitä) sekä jos autossa on ollut katti pitää se luonnollisesti olle myös isommalla koneella. joiduin vetämään myös puolan 15-virran uusiksi virtalukon takaa. moottorin johtosarjan vajaudesta johtuen laitoin myös lataus- ja öljynpainevalojen johdot uudet.

2.9 konetta en voi muuta kun kehua. vetää kivasti ollakseen jokapäiväinen käyttöauto eikä ole mikään kauhea pensarosvokaan. niinhän se mullakin kävi että projekti lähti käsistä... päiväkirja tuolla.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Marraskuu 29. 12:51:32 2004

niin onhan sille 2.9i koneelle vaihtoehtona 2.4i mutta miksi tehdä sama työ laiskemman moottorin takia?

-Jarkko-
Viestit: 90
Liittynyt: Su Huhtikuu 18. 9:19:07 2004
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jarkko- » Ma Marraskuu 29. 12:58:28 2004

samiharju kirjoitti:mä vaihdoin -88 sierraani ruisku oharin tilalle 2.9 efin just muutama kk sitten.

leiman takia vaihtaa pitää jarrut ympäriinsä, ei muuta. toimivuuden takia pitää vaihtaa kone ja loota + koneen johtosarja. mulla on vakioperä kiinni, samoin vakiojouset (vielä) koska niitä ei kehoteta vaihtamaan. mittaristoa en ole vaihtanut, tuntuu toimivan täysin, kierroslukumittari näytti eka 1,5 kertaisia lukemia mutta mittarin sisällä on potikka jota ruuvaamalla sain näyttämän tarpeeksi lähelle oikeata (tyhjäkäynnillä neulan verran alle 1000rpm ja rajoittimella n 6000rpm).

bensapumpun johdot ei mun autossa kohdanneet milloinkaan toisiaan joten tinailin uuden johdon bp-releeltä. tankki ja pumppu ovat 2.0i oharista (riittää koska molemmissa sähköruisku). lambdat piti laittaa ettei kone käy hätäkäytöllä, ja koska sun auto on vähäpäästöinen pitää kone olla mielellään saman ikäinen / nuorempi kun sun autos (ja todisteet siitä) sekä jos autossa on ollut katti pitää se luonnollisesti olle myös isommalla koneella. joiduin vetämään myös puolan 15-virran uusiksi virtalukon takaa. moottorin johtosarjan vajaudesta johtuen laitoin myös lataus- ja öljynpainevalojen johdot uudet.

2.9 konetta en voi muuta kun kehua. vetää kivasti ollakseen jokapäiväinen käyttöauto eikä ole mikään kauhea pensarosvokaan. niinhän se mullakin kävi että projekti lähti käsistä... päiväkirja tuolla.

Just tämmöstä vastausta toivoinkin...KIITOS :D
ilmeisesti jos alotan projektin ni voin kysellä neuvoja ja vinkkejä projektin aikana :?:
Jäsen #883
Ford Escort RS2000 -93
Suzuki GSX-R 750 -05

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ma Marraskuu 29. 13:18:36 2004

Muista sitten, että vähäpäästöisen moottorin tilalle saat vaihtaa ainoastaan toisen vähäpäästöisen.

EDIT: sehän lukiki jo tossa ylempänä, sorry.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

-Jarkko-
Viestit: 90
Liittynyt: Su Huhtikuu 18. 9:19:07 2004
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jarkko- » Ma Marraskuu 29. 13:22:45 2004

Saahan siihen miun käsityksen mukaan vaihtaa koneen mikä ei oo vähäpäästönen, mutta päästöt on vissiin katsastuksen ajaks saatava olemaan vähäpäästösen rajoissa...vai kuinka on?
Jäsen #883
Ford Escort RS2000 -93
Suzuki GSX-R 750 -05

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ma Marraskuu 29. 13:26:26 2004

TP_ToopE kirjoitti:Saahan siihen miun käsityksen mukaan vaihtaa koneen mikä ei oo vähäpäästönen, mutta päästöt on vissiin katsastuksen ajaks saatava olemaan vähäpäästösen rajoissa...vai kuinka on?

jos vaihtaa ei vähäpäästösen koneen niin eikös sitte pääse mittailemaan vtt:lle että päästöt on kohillaan :? siellä hinta oli muistaakseni alk.850€
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Marraskuu 29. 13:35:22 2004

joo eli sen koneen on täytettävä samat päästömääräykset kun kanta-autokin eli käytännössä on helpointa ostaa moottori autosta joka on saman ikäinen tai nuorempi ja pyytää dokumentteja mistä kone on peräisin.

toki multa saa neuvoja kysellä, vaikka tän topicin alla niin hyötyy muutkin? :-)

-Jarkko-
Viestit: 90
Liittynyt: Su Huhtikuu 18. 9:19:07 2004
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jarkko- » Ma Marraskuu 29. 13:37:20 2004

No tommoseen alle 1000€ ylimääräseen menoon VTT:lle nyt ei varmaankaan oo varaa :shock: eli ilmeisesti etin suoraan semmosen sierran missä tekniikka on vähäpäästönen ja vaihan hilkkeitä siitä tohon toiseen
Jäsen #883
Ford Escort RS2000 -93
Suzuki GSX-R 750 -05

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Marraskuu 29. 13:44:54 2004

eti scorpio, niitä löytyy paremmin (ja halvemmalla). jarrut on samat -83 xr4i:stä lähtien, eli taakse riittää 10" rummut. 1000e kun varaat tekniikkaan + jarrut niin ei olla kaukana todesta. vanhan ohc-moottorin remppaaminen tulee kalliimmaksi...

etujarrut on samat mm. RS Turbo escortissa. scorpiosta on huono hyödyntää jarruja, se kun on 5-pulttisilla navoilla.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Marraskuu 29. 13:48:11 2004

ite maksoin tonnin verran kilvettömästä -86 is sierrasta johon joku oli joskus laittanut 2.9efi koneen ja type9 laatikon sekä toki kutosen jarrut. siitä hyödynsin ne jarrut sekä koneen ja loodan ja toki is ratin :-)

tuon lisäksi meni toki rahaa aika paljon kaikkeen pikkusälään, mm. öljyt, suodatin, tulpat, johdot, bensansuodatin, kartiofilterit (2kpl :twisted: ), putkisto (by TMT)...

-Jarkko-
Viestit: 90
Liittynyt: Su Huhtikuu 18. 9:19:07 2004
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jarkko- » Ma Marraskuu 29. 13:57:45 2004

Tommosesta ilosta kun saa kutosen pörisemään konehuoneen puolelle ni maksaa ton tonnin ihan kevyesti jos ei vaikka vähän enemmänkin 8)
joo pitää se ruveta kattelemaan tekniikkaa jos vaikka tammikuun alkupuolella jostain viimeistään hakis semmosen omaan talliin ja rupeis sovittelemaan kiinni, ni sitten kesällä kehtais tulla clubin tapahtumiinkin...vielä ei oo tullu käytyä yhdessäkään :(
Jäsen #883
Ford Escort RS2000 -93
Suzuki GSX-R 750 -05

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Marraskuu 29. 16:58:23 2004

samiharju kirjoitti:eti scorpio, niitä löytyy paremmin (ja halvemmalla). jarrut on samat -83 xr4i:stä lähtien, eli taakse riittää 10" rummut. 1000e kun varaat tekniikkaan + jarrut niin ei olla kaukana todesta. vanhan ohc-moottorin remppaaminen tulee kalliimmaksi...

etujarrut on samat mm. RS Turbo escortissa. scorpiosta on huono hyödyntää jarruja, se kun on 5-pulttisilla navoilla.
Eikös kaikkissa ABS malleissa ole isot jarrut. Eli levyt takana ja isot levyt edessä. Eikö jos ennemmin semmosen jarrut laittas, niitähän oli viimesissä malleissa enemmänkin.

Eikös ne näin mene:

Edessä sama levyt löytyvät RSTurbo, XR4i, XR4x4 ja Sierra ABS malleista, 260mm jäähdytetty.

Takana samat levyt malleissa XR4x4 ja Sierra ABS, jäähdyttämättömät levyjarrut, halkaisija ?

Cossuissa sitten vielä isommat. Edessä 280mm ja takana...???
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Marraskuu 29. 20:47:25 2004

samiharju kirjoitti:scorpiosta on huono hyödyntää jarruja, se kun on 5-pulttisilla navoilla.
Ei aina! 95->
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ma Marraskuu 29. 22:34:18 2004

scorpiosta käy satulat ja kaupasta uudet sierran 260 mm levyt. XR4x4 levyt ei käy, on keskiön syvyys erilainen.

-Jarkko-
Viestit: 90
Liittynyt: Su Huhtikuu 18. 9:19:07 2004
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jarkko- » Ti Marraskuu 30. 10:12:35 2004

Aluks vaan ajattelin kysästä miten kun kattelin tossa tekniikkaa ni voiko se kutoskone olla -89 jos miun auto on -90...tosin en tiiä vielä tosta moottorista mitään kun en oo vielä lähettäny viestiä :?:

Tommosen löysin
Jäsen #883
Ford Escort RS2000 -93
Suzuki GSX-R 750 -05

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Marraskuu 30. 13:21:48 2004

MouTine kirjoitti:
samiharju kirjoitti:scorpiosta on huono hyödyntää jarruja, se kun on 5-pulttisilla navoilla.
Ei aina! 95->
vastaan vain iskee tuossa tapauksessa sen tekniikanluovuttajan kova hinta.. jos lähdetään lähtökohdasta ettei kannattaisi vanhaan sierraan laittaa moninverron kalliimpaa tekniikkaa niin mulkosilmäscorpion saa silloin unohtaa. eli tekniikan saa mukavasti vanhemman mallin korpparista joka puolestaan on 5-bolt malli.

Vastaa Viestiin