Colognen nokkalaakerit

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Colognen nokkalaakerit

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Joulukuu 1. 16:26:50 2004

2.8 colognessa on nokan laakereiden koko 2mm isompi 10/1982 lähtien. Liekkö lohkossa olevat laakeripesät myös isommat? Eli tätä kysyn siksi, että tuota pienmmällä laakerilla olevaa vakionokkaa löytyy aika huonosti uutena, joten onnistuisiko uudempi nokka saada vanhempaan lohkoon pelkästään laakerit vaihtamalla?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Joulukuu 1. 17:11:28 2004

Reiät on isommat, mutta en näe mitään estettä koneistaa isompia läpiä vanhaan lohkoon.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ke Joulukuu 1. 18:00:55 2004

MopoSportin luettelossa ainaki vaan kehoitetaan mainitsemaan laakerikoko, että luulis löytyvän myös niitä vanhempaan lohkoon istuvia nokkia?
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Joulukuu 1. 18:25:48 2004

Nokka-akselin sorvaus pienemmälle laakerikoolle ei nyt ole konsti eikä mikään, muistaa vaan tehdä ne yläkerralle öljyä johtavat urat vähintään yhtä isot kuin alkuperäisetkin.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Joulukuu 1. 18:29:32 2004

Hessu kirjoitti:Nokka-akselin sorvaus pienemmälle laakerikoolle ei nyt ole konsti eikä mikään, muistaa vaan tehdä ne yläkerralle öljyä johtavat urat vähintään yhtä isot kuin alkuperäisetkin.
Totta tuokin. Luulisi että kaikki nykyakselit on läpikarkaistuja joten sorvaus ei pitäisi olla ongelma eikä mikään.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Joulukuu 1. 22:21:36 2004

Jees, kiitoksia vastauksista! Tuo nokka-akselin sorvaaminen ei käynytkään mielessä (tai siis että sitä uskaltaisi sorvata...). Virinokkia tosiaan löytyy pienellekin laakerille helposti, mutta joka paikasta mistä olen kysellyt tuota vakionokkaa, niin ovat sanoneet ei oota. Ja keväällä juuri myin muutaman vuoden hyllyssä lojuneen helvetin hyväkuntoisen vakionokan. Ja naurattelinpa vielä myydessäni, että "katsotaan vaikka, kohta tuolle olisi kuitenkin käyttöä itselläkin". No niinpä olisi...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Pe Joulukuu 3. 13:55:18 2004

Kannattaa vielä varmistua 100%;sesti ettet tee virhettä!!!!!!!!! Mulla UUSIA ISOMMAN HALKAISIJAN laakereita hommattaessa tuli SUURIA ongelmia löytää niitä mistään eikä lopuksi löytynytkään joten vain vanhat tilalle ja toivoa parasta!!! Loppujen lopuksi todettiin ettei niitä saa koko euroopasta(soitettiin Saksa/Englanti/Ruotsi/Belgia ja joitakin muita maita jota en nyt enää muista,läpi ja EI OOTA OLIS VAAN OLLU!!!) Tänä keväänä joudun sorvaamaan sitten uudet itse. Ja se halkaisija mulla oli nokan paksuimmasta kaulasta mitattuna MUISTAAKSENI 42.9mm

Vastaa Viestiin