Kunnon kytkin OHC:hen

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vastaa Viestiin
Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Kunnon kytkin OHC:hen

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Pe Joulukuu 3. 13:04:55 2004

Mikä kytkin olisi hyvä ja kestävä turbo OHC- koneelle? Aikaisemmin on ollu vaan lähinnä noista cossuun passaavista juttua. Laatikkona on type9. Ei uus vakiokytkin kauheesti pidelly ku alko vedossa paineet nousta.
Eli siis varmaan joku sintteri, mutta moniko lapainen ja jousitetulla keskiöllä vai ilman? Mikä paineasetelma? Käyttökokemuksia ois mukava saada tietää.

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » Pe Joulukuu 3. 13:27:22 2004

Itsellä oli 184mm AP:n kolmelevyinen sintterikytkin , 6-lapaisilla ja jousittamattomilla levyillä OHC:ssä. Pidossa ei mitään vikaa, mutta olipa aika äkkinäinen, varsinkin ruuhkassa todella rasittava ajettava. Toinen huono puoli oli sen pitämä meteli. Rohinaa kuului aina pintakaasulla ajettaessa.
Tiedä sitten mikä olisi järkevä, riippuu ihan väännöstä, ainakin noille AP:n asetelmille on ilmoitettu kaikille suurin vääntömomentti, joita kannattanee tarkastella.
Itse vaihdoin koko kytkimen cossun asetelmaan ja nelipalaiseen jousittamattomaan sintteriin. Pitokyky on ainakin toistaiseksi riittänyt. Pitää aivan pientä rohinaa, mutta ei verrattavissa tohon AP:n vastaavaan. Ja ihan kiva ajaa jopa ruuhkassa.

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Joulukuu 3. 13:45:11 2004

Itsellä oli tuo 215mm AP-sport asetelma+4-lapanen sinteri(jousilla) tuolla paketilla kävin penkittämässä 285hv/490Nm.Vaihdoissa piti hieman ottaa rauhallisempi muuten alkoi luistamaan.Jouset olivat entiset 15tkm jälkeen ja alkoi ravistamaan paikalta lähdettäessä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Pe Joulukuu 3. 15:47:14 2004

215mm volvon sachs race asetelma+jousitettu nelilapanen sachsin sintteri, 437hv/531nm ja pitää, tosin vähän jo liian jäykkä kaupunki ajoon..
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Pe Joulukuu 3. 16:18:19 2004

mulla 215 saffan 4 lapanen jousitettu sintteri ap borg & beck asetelmalla
vielä ei oo luistanu on vittumainen lähtee liikkeelle
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Joulukuu 3. 16:36:28 2004

Vakiokytkin ja asetelma pitää vielä 350nm, jos vauhtipyörästä koneistettu hiukan pois... Tässä on oltava vain tarkkana, ettei asetelma mene kytkintä painettaessa nurin.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » La Joulukuu 4. 9:21:29 2004

Nelilapanen jousitettu sintteri ap asetelmalla.
Ruuhkassa alkaa kyllä jalka kramppaa jos joutuu edestakas painelemaan. Hyvin toiminut vaparin tehoilla.
#6
Escort -75

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Joulukuu 4. 16:13:34 2004

4-lapanen jäykkä sintteri levy Ojennukselta ja AP:n joku sportti asetelma.

Ikävä on ruuhkassa ajella... Ja alkaa luistaan +1.5bar, joko menee yli väännönkestorajan tai sitten on jotain muuta häiriötä...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » La Joulukuu 4. 21:39:24 2004

mulla oli uus borg&beck asetelma ja kolmelapanen sintteri ja toimi ihan ok, joskin joskus yritti luistaa isolla vaihteella lähdettäessä vedättämään!
vääntöä irtos 400nm

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » La Joulukuu 4. 22:22:54 2004

Markollahan on escortissa kaksi lapanen sintteri.
Valmistaja lupaa 900nm väännön keston. Ei ole kuulemma luistanut T0-4:ssa.
#6
Escort -75

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Joulukuu 4. 22:27:04 2004

hilteri kirjoitti:mulla oli uus borg&beck asetelma ja kolmelapanen sintteri ja toimi ihan ok, joskin joskus yritti luistaa isolla vaihteella lähdettäessä vedättämään!
vääntöä irtos 400nm
Minkäslainen on "normaali" käytossä tuo paketti ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Joulukuu 4. 22:58:47 2004

mikähän kytkin mun autossa on. voipi olla vaikka cossun alkuperäinenkin en tiedä. mutta hyvin tuntuu kestävän, ja pitävän vedoissa. mukava ihan normaalissakin liikenteessä. AndeRS voisi kenties valaista jos tietää ja lukee tän.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Joulukuu 5. 0:15:46 2004

Saahan type ysiin sovitettua cossun kytkimenkin,joka on isompi halkaisijaltaan.Tosin vaatii kytkinkopan avarrusta,startin siirtoa ja vauhtipyörän vaihtoa,mutta väännön siirtokyky tietenkin nousee halkaisijan kasvaessa.
Helpompaa on kuitenkin lisätä levyjä.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

mk1turboic
Viestit: 78
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 17:31:56 2003

Viesti Kirjoittaja mk1turboic » Su Joulukuu 5. 1:50:36 2004

ainakin vanha koppasessa escossa riitää lukolla 403 nm 4 lapanen jousitettu sintterilevy vakkari sassin asetelmalla, mut asiahan muuttuu aika radikaalisti jos auto on esim. sierra...ja toisekseen vääntöähän ei koskaan oo liikaa.... 8)
jäsen #323

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Su Joulukuu 5. 9:23:43 2004

Joops, eli tuntuu että kaikilla ois jousitetulla keskiöllä nuo levyt. Onko sillä sitte mihin asiaan merkitys ja miten suuri? Vakioasetelmalla menee vissiin sintterin hyöty vähän niinku hukkaan, ku näyttäis että tuo astelma määräis aika pitkälti paljonko vääntöö kestää vai mitä?

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Joulukuu 5. 10:35:47 2004

Itselläni on 4 lapainen sintterilevy ilman jousia...
Ja vakio asetelma tosin uusi.
Vauhtipyörä on kevennetty ja se kitkapinta tasoitettu samoin se ulkolaita sorvattu kitkapinnan tasalle(mihin asetelma tulee kiinni).
Ja tietenkin on sitten 0 painossa kuin myös kampiakseli :lol:

Tosin kokeilemaan en ole päässyt koska projekti on kesken.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Joulukuu 5. 15:28:07 2004

NiceMan kirjoitti:Itselläni on 4 lapainen sintterilevy ilman jousia...
Ja vakio asetelma tosin uusi.
Vauhtipyörä on kevennetty ja se kitkapinta tasoitettu samoin se ulkolaita sorvattu kitkapinnan tasalle(mihin asetelma tulee kiinni).
Ja tietenkin on sitten 0 painossa kuin myös kampiakseli :lol:

Tosin kokeilemaan en ole päässyt koska projekti on kesken.
Jätä suosiolla se vakio asetelma sinne hyllylle...
Testattu on ja itku pääsi...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Su Joulukuu 5. 20:46:18 2004

Mistä porukka on kytkimet ja paineasetelmat ostanu ja mihin hintaan?

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Su Joulukuu 5. 21:29:02 2004

Taralabs kirjoitti:Joops, eli tuntuu että kaikilla ois jousitetulla keskiöllä nuo levyt. Onko sillä sitte mihin asiaan merkitys ja miten suuri? Vakioasetelmalla menee vissiin sintterin hyöty vähän niinku hukkaan, ku näyttäis että tuo astelma määräis aika pitkälti paljonko vääntöö kestää vai mitä?
Elikä jousitettu kytkin säälii laatikkoa ja on hivenen mukavampi käsitellä.
Tuppaa vain jouset oleen hajoamisherkkiä. Omani ostin RallyRacesta, hintaa en muista. Rallyracessa pojat varoittelikin että jousitetun levyn voi saada rikki vaikka ekassa penkissä käynnissä, mutta oma on nyt parivuotta kestänyt, tosin vähän tullut kilometrejä mutta ne on aina ollut radalla jne... Kaverin kilpurissa jousitettu kalliskytkin levähti ekaan moottorijarrutukseen asvalttisprintissä.
#6
Escort -75

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Su Joulukuu 5. 21:35:45 2004

Taralabs kirjoitti:Mistä porukka on kytkimet ja paineasetelmat ostanu ja mihin hintaan?
prostreetistö ostin: hintaa tais olla 165€ 4 lapanen jousitettu saffa
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Su Joulukuu 5. 23:46:40 2004

Aksu kirjoitti:
hilteri kirjoitti:mulla oli uus borg&beck asetelma ja kolmelapanen sintteri ja toimi ihan ok, joskin joskus yritti luistaa isolla vaihteella lähdettäessä vedättämään!
vääntöä irtos 400nm
Minkäslainen on "normaali" käytossä tuo paketti ?
helppo ajaa kyllä ei mikää tosi jäykkä!! olisin kyllä hankkinu jonkun kalliimman paketin jos olis rahat sillo riittäny! mut toimi ihan hyvin! ja vääntö oli mitattu se 400nm et ei perstuntuma.
kannatta kysellä ap racing kytkimiä osatuonti juha junnikkalalta luulen et on halvimmat.....

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ma Joulukuu 6. 0:34:55 2004

hilteri kirjoitti:
Aksu kirjoitti:
hilteri kirjoitti:mulla oli uus borg&beck asetelma ja kolmelapanen sintteri ja toimi ihan ok, joskin joskus yritti luistaa isolla vaihteella lähdettäessä vedättämään!
vääntöä irtos 400nm
Minkäslainen on "normaali" käytossä tuo paketti ?
helppo ajaa kyllä ei mikää tosi jäykkä!! olisin kyllä hankkinu jonkun kalliimman paketin jos olis rahat sillo riittäny! mut toimi ihan hyvin! ja vääntö oli mitattu se 400nm et ei perstuntuma.
kannatta kysellä ap racing kytkimiä osatuonti juha junnikkalalta luulen et on halvimmat.....
http://www.autotuontijuhajunnikkala.fi/
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Ti Joulukuu 7. 10:39:58 2004

Mites nuo mopo-sportin kamat? Levy näyttäs maksavan 150ekee ja paineasetelma 75. Minkähän merkin nuo on? Kestääköhän, vai pitääkö ostaa se pirun kallis AP-racingin asetelma?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Joulukuu 7. 11:17:57 2004

Ilkka_H kirjoitti:Ei ole kuulemma luistanut T0-4:ssa.
no hitsi, en ookkaan koskaan kokeillu laittaa sintteriä garrettiin, pitäisköhän...

viisaammat vois neuvoa, tuleeko se imu ja pakosiiven väliin...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Joulukuu 7. 12:41:38 2004

PasiZ kirjoitti:
Ilkka_H kirjoitti:Ei ole kuulemma luistanut T0-4:ssa.
no hitsi, en ookkaan koskaan kokeillu laittaa sintteriä garrettiin, pitäisköhän...

viisaammat vois neuvoa, tuleeko se imu ja pakosiiven väliin...
:lol: :lol:
Eiköhän me puhuta siitä keltaisesta vanhakoppa escosta (rek.nro TO-4).. :wink: :)
Viimeksi muokannut Hesus, Ti Joulukuu 7. 12:54:54 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

lappis
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja lappis » Ti Joulukuu 7. 12:42:43 2004

PasiZ kirjoitti:
Ilkka_H kirjoitti:Ei ole kuulemma luistanut T0-4:ssa.
no hitsi, en ookkaan koskaan kokeillu laittaa sintteriä garrettiin, pitäisköhän...

viisaammat vois neuvoa, tuleeko se imu ja pakosiiven väliin...
:lol: :lol: :lol:

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Joulukuu 7. 21:02:31 2004

Aahh hahhhaaaa ! Piste kotiin PasiZ.
Viimeksi muokannut Ilkka_H, Ti Syyskuu 19. 9:30:56 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6
Escort -75

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ti Joulukuu 7. 22:01:02 2004

Tilasin 3-levy Tilttonin, ens kesänä sit näkee kuin mukavasti se "helisee". Ei pitäny 4-lapa saffa ja oli loppukesästä aika nykiviä varovaiset lähdöt. Käyttömukavuutta tuli nestetoimiseks muuttamisen mukana suht mukavasti.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Joulukuu 7. 22:17:53 2004

Mulla on AP-racingin n-ryhmän levy ja asetelma. Toistaiseksi on pitänyt
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Su Syyskuu 4. 21:36:44 2005

ainakin vanha koppasessa escossa riitää lukolla 403 nm 4 lapanen jousitettu sintterilevy vakkari sassin asetelmalla, mut asiahan muuttuu aika radikaalisti jos auto on esim. sierra...ja toisekseen vääntöähän ei koskaan oo liikaa....
Eiks tossa ole aika oleellinen pointti? Eli pelkkä vääntö ei kerro oikeestaan kytkimen kestosta mitään, vaan pitää tietää myös minkälaista massaa sillä yritetään liikuttaa...

Maalaisjärjellä kun ajattelee, niin saman kytkimen pitäis kestää 700Kg autossa tuplasti vääntöä kun vertaa 1400Kg perhevankkuriin. Vai onko mun ajatukset ihan hakoteillä? Ainakaan nuo kytkinvalmistajat ilmoittelee kytkimien kestot ihan pelkästään koneesta irtoovan väännön perusteella...

viisaammat valaiskoot!

-k

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Syyskuu 4. 21:55:57 2005

Kimmo's kirjoitti:Maalaisjärjellä kun ajattelee, niin saman kytkimen pitäis kestää 700Kg autossa tuplasti vääntöä kun vertaa 1400Kg perhevankkuriin. Vai onko mun ajatukset ihan hakoteillä? Ainakaan nuo kytkinvalmistajat ilmoittelee kytkimien kestot ihan pelkästään koneesta irtoovan väännön perusteella...

viisaammat valaiskoot!

-k
Niin kauan kun kaikki voima saadaan tiehen ilman sutimista niin ei sillä painolla suurta merkitystä pitäisi olla.Ei se väänto lisäänny/vähenny painon mukaan koneessa(oman käsityksen mukaan)
Esim. mk2 esco hyvillä katurenkailla "saattaa" olla pidoltaan parempi kuin xxmm madallettu sierra pinnatuilla 225 kummeilla.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Syyskuu 4. 22:05:10 2005

Aksu kirjoitti:
Kimmo's kirjoitti:Maalaisjärjellä kun ajattelee, niin saman kytkimen pitäis kestää 700Kg autossa tuplasti vääntöä kun vertaa 1400Kg perhevankkuriin. Vai onko mun ajatukset ihan hakoteillä? Ainakaan nuo kytkinvalmistajat ilmoittelee kytkimien kestot ihan pelkästään koneesta irtoovan väännön perusteella...

viisaammat valaiskoot!

-k
Niin kauan kun kaikki voima saadaan tiehen ilman sutimista niin ei sillä painolla suurta merkitystä pitäisi olla.Ei se väänto lisäänny/vähenny painon mukaan koneessa(oman käsityksen mukaan)
Esim. mk2 esco hyvillä katurenkailla "saattaa" olla pidoltaan parempi kuin xxmm madallettu sierra pinnatuilla 225 kummeilla.
Eli... kumpi luistaa ennemmin kytkin vai renkaat??
(ja jos molemmat pitää, katkeaa vetari tai jotain muuta) :lol: :lol:
Viimeksi muokannut Bootsi, Su Syyskuu 4. 22:15:45 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Su Syyskuu 4. 22:07:53 2005

tai kytkin - loota tai perä.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ma Syyskuu 5. 9:05:48 2005

ainakin vanha koppasessa escossa riitää lukolla 403 nm 4 lapanen jousitettu sintterilevy vakkari sassin asetelmalla, mut asiahan muuttuu aika radikaalisti jos auto on esim. sierra...ja toisekseen vääntöähän ei koskaan oo liikaa....
Eiks tossa ole aika oleellinen pointti? Eli pelkkä vääntö ei kerro oikeestaan kytkimen kestosta mitään, vaan pitää tietää myös minkälaista massaa sillä yritetään liikuttaa...

Maalaisjärjellä kun ajattelee, niin saman kytkimen pitäis kestää 700Kg autossa tuplasti vääntöä kun vertaa 1400Kg perhevankkuriin. Vai onko mun ajatukset ihan hakoteillä? Ainakaan nuo kytkinvalmistajat ilmoittelee kytkimien kestot ihan pelkästään koneesta irtoovan väännön perusteella...

viisaammat valaiskoot!

-k

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ma Syyskuu 5. 19:38:42 2005

Kyllähän sillä liikkeelle laitettavalla massalla on vaikutusta..

Muutenhan rekka-autoissakin olis Cossun nelilapasintterikytkimet. :lol: :lol:

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Syyskuu 6. 11:23:55 2005

Bootsi kirjoitti:Kyllähän sillä liikkeelle laitettavalla massalla on vaikutusta..

Muutenhan rekka-autoissakin olis Cossun nelilapasintterikytkimet. :lol: :lol:
Tuskin olisi tuolla +2000Nm kovin pitkäikäinen keksintö.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Cord
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 9:54:26 2003

Viesti Kirjoittaja Cord » Ti Syyskuu 6. 13:06:22 2005

Massa kasvaa=vastus kasvaa=voimansiirron rasitus kasvaa.
Jos ette usko niin laittakaa turboriesan perään iso asuntovaunu ja käykää
vedättään nelosella pienellä nopeudella lähialueen jyrkin mäki ylös...
ps.omalla vastuulla :)

Miettikää tätä.. miksi ohc transitissa on 240mm kytkin?

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Syyskuu 6. 13:47:23 2005

Cord kirjoitti:Massa kasvaa=vastus kasvaa=voimansiirron rasitus kasvaa.
Jos ette usko niin laittakaa turboriesan perään iso asuntovaunu ja käykää
vedättään nelosella pienellä nopeudella lähialueen jyrkin mäki ylös...
ps.omalla vastuulla :)

Miettikää tätä.. miksi ohc transitissa on 240mm kytkin?
No tottakai vaikuttaa, koittakaapa saada kytkinluistamaan perä ilmassa :lol:

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Syyskuu 6. 19:46:27 2005

Cord kirjoitti:Massa kasvaa=vastus kasvaa=voimansiirron rasitus kasvaa.
Jos ette usko niin laittakaa turboriesan perään iso asuntovaunu ja käykää
vedättään nelosella pienellä nopeudella lähialueen jyrkin mäki ylös...
ps.omalla vastuulla :)

Miettikää tätä.. miksi ohc transitissa on 240mm kytkin?
Ei varmaan insinööri ole niettinyt että painoa on parhaollaan tuplaten johonkin henkilöautoon verrattuna.Paikalta lähtiessä joutuu kytkin koville vaikka ei vääntöä olisi kuin 200Nm.Ei kestäisi pitkään edes niillä tehoilla 215mm,haettu kytkimelle pitempää käyttö ikää.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ke Syyskuu 7. 12:12:58 2005

Hei haloo. Ei auton massalla ja moottorin kehittämällä väännöllä ole mitään yhteistä. Raskaissa autoissa on isompi kytkin, koska raskaissa autoissa on vääntävämpi moottori liikuttamaan suurempaa massaa.

Kytkimen kesto riippuu siis moottorin kehittämästä väännöstä. Auton massa ei siihen vaikuta.

Kyllä rekkakin liikkuisi henkilöauton moottorilla ja kytkimellä, välityssuhteen pitäisi olla vain aika hidas.

Kyllä jämpti on näin.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Heinäkuu 7. 19:53:52 2006

Herätellään taas vanhaa topicia.

Kumpaa asetelmaa kannattais laittaa 2.0l turboon (tehua reilu 200hv, vääntöö ehkä ~300nm), 900 turbo saabin vai autotuonti junnikkalan AP-racing asetelma. Tuo saabin asetelmahan maksaisi n. 150e ja tuo ap-racing junnikkalalla maksaa 285e. Onko ylimääräsestä 135e hyötyä, vai ostaakko saabin asetelma? AP tietenkin menis bolt on. Tehoja tuskin yli 250hv tulee missään vaiheessa, on kuitenkin sellainen "cruising" auto tulossa.

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Pe Heinäkuu 7. 23:12:04 2006

Ite tuos nostin kakkos escoon motin pari päivää sitten paikoilleen. Kytkimeksi tuli Ape-importin 4-lapanen jäykkä ja AP-racingin kisa asetelma. Vauhtipyörän tasot ovat kohakkain. Paikoilleen laittaessakin huomasi et saattaa pian pitää kun sai vääntää n. 8mm raon vauhp. ja asetelman välistä pulteillä kiinni. Viel on paljon tekemistä et pääsee kokeileen miten pitää ajossa, mut pitää vissin alkaa reenaa jalkalihaksia ku on niin stanan jäykkä kytkinpoljin. Tuntuu ihan ku jarrua linttais painetta vasten kun kytkintä polkasee.

Tuolta Apelta kannattaa katella noit levyjä ovat aika kohtuullisen hintaisia?
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Heinäkuu 7. 23:17:56 2006

Joo, apella tosiaan ihan hyvissä hinnoissa noi levyt, sieltä ajattelinkin. 4-lapanen vai 3-lapanen tuohon mainitsemaani kokoonpanoon? Tuo saabin asetelma olis tosiaan aika paljon halvempi, mutta vaatii pientä askartelua, kun tuo ap menis suoraan.

Kuinka paljon vauhtipyörässä on vakiona eroa kytkinpinnalla ja ulkokehän pinnalla? Vai onko ne tasoissa?

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Pe Heinäkuu 7. 23:58:56 2006

Mulla on Apelta tuo nelilapanen sintteri ja Ap-racingin se jäykin sprint- asetelma myöskin Apelta. Tuo kokoonpano on tosiaan aika jämäkän tuntunen kytkinpolkimen päästä testattuna ja onhan tuo mulla Sierrassa semmoset 400Nm vääntöä kestäny. Jotenkin nyt viimeaikoina on tuntunu, että on vähän yrittäny luistaa, kun on kolmoselle vaihtanu paineitten ollessa tapissa.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » La Heinäkuu 8. 3:49:12 2006

Sultzi kirjoitti:Herätellään taas vanhaa topicia.

Kumpaa asetelmaa kannattais laittaa 2.0l turboon (tehua reilu 200hv, vääntöö ehkä ~300nm), 900 turbo saabin vai autotuonti junnikkalan AP-racing asetelma. Tuo saabin asetelmahan maksaisi n. 150e ja tuo ap-racing junnikkalalla maksaa 285e. Onko ylimääräsestä 135e hyötyä, vai ostaakko saabin asetelma? AP tietenkin menis bolt on. Tehoja tuskin yli 250hv tulee missään vaiheessa, on kuitenkin sellainen "cruising" auto tulossa.
Saabin asetelma pitää vielä hienosti noilla paukuilla ja on käyttömukavuudeltaan parempi.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Heinäkuu 8. 12:29:10 2006

Vaatiiko sen kiinnitystason laskua?

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » To Heinäkuu 13. 10:34:48 2006

Sintterit ei ole mukavia katukäytössä. Itse suosittelen massalevyä. Esim Sachs racing BMW M3:n kisa-asetelma massalevyllä. 228mm sopii vielä vauhtipyörälle ja kestää +500nm. Eikä hintakaan ole ihan mahoton. Ainakin Virtalalta löytyy.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Syyskuu 19. 9:25:02 2006

Mä ajattelin ostaa 4 lapasen sintterilevyn mutta toi asetelma on vähän perkeleen iso kysymysmerkki. Mutakiilan asetelmaa en ajatellut edes kokeilla koska se ei skulaa niillä tehoilla mitkä on tavoitteena. Toi junnikkalan myymä asetelma on ihan järki hintainen mutta onko se sit hyvä? Volovon asetelma on aika hintava. Prkl sanon minä..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Syyskuu 19. 13:15:20 2006

Rasmus kirjoitti:Sintterit ei ole mukavia katukäytössä. Itse suosittelen massalevyä. Esim Sachs racing BMW M3:n kisa-asetelma massalevyllä. 228mm sopii vielä vauhtipyörälle ja kestää +500nm. Eikä hintakaan ole ihan mahoton. Ainakin Virtalalta löytyy.
Onkos tullut laitettua moinen ohc:n v-pyörälle.
Eräs klubilainen vaan kirjoitteli ettei sopinut asetelma pyörälle.
Tuo olisi yksi vaihtoehto ollut mutta jos ei sovi asetelma olemaan niin minkäs tekee.
Itsellä olisi nyt kaikki muut palikat paitsi isompi kytkin koppa hommattuna et 240mm kytkin saataisiin rakennettua tai sitten pitää alkaa vakio koppaa sorvaamaan isommaksi.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ti Syyskuu 19. 17:30:52 2006

jesus48 kirjoitti: Volovon asetelma on aika hintava..

Mistä oot kattellu hintoja? 280e makso ittelle tarvikkeesta. P. Ojennukselta saa nykyään myös Sachsin palikoita ja luulisin että hinta siinä nurkilla myös...


Niin ja Aksulle olis se koppa täällä edelleen... :wink:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Vastaa Viestiin