tyhmä kysymys piirilevyjen valmistamisesta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 483
- Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
- Paikkakunta: pyhäranta
- Viesti:
tyhmä kysymys piirilevyjen valmistamisesta
Eli tarkoituksena olisi valmistaa piirilevy valottamalla. Koululta löytyy sellainen valotus laite.
Mutta kysymys on siittä että mitä tarvitsee tehdä valotettavalle levylle ennen valotusta. Olen lukenut että pitäisi jollakin kalliilla spraylla käsitellä ennen valotusta ja että olisi hankalakin homma. Eli onko olemassa valmiiksi esikäsiteltyjä levyjä mitkä olisi valmiita valotettavaksi sellaisenaan.
Mutta kysymys on siittä että mitä tarvitsee tehdä valotettavalle levylle ennen valotusta. Olen lukenut että pitäisi jollakin kalliilla spraylla käsitellä ennen valotusta ja että olisi hankalakin homma. Eli onko olemassa valmiiksi esikäsiteltyjä levyjä mitkä olisi valmiita valotettavaksi sellaisenaan.
Ford on myyty ja tilalla on vw 4x4 2.8 passat highline
-
- Viestit: 1074
- Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
- Paikkakunta: Lahti
Re: tyhmä kysymys piirilevyjen valmistamisesta
Käytät valoherkkää levyä suoraan, 160x100 mm 1-puoleinen levy maksanee noin 3 eur kappale. Toki noita saa eri kokoisina.Tanhis kirjoitti:Eli tarkoituksena olisi valmistaa piirilevy valottamalla. Koululta löytyy sellainen valotus laite.
Mutta kysymys on siittä että mitä tarvitsee tehdä valotettavalle levylle ennen valotusta. Olen lukenut että pitäisi jollakin kalliilla spraylla käsitellä ennen valotusta ja että olisi hankalakin homma. Eli onko olemassa valmiiksi esikäsiteltyjä levyjä mitkä olisi valmiita valotettavaksi sellaisenaan.
-
- Viestit: 483
- Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
- Paikkakunta: pyhäranta
- Viesti:
-
- Viestit: 1074
- Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
- Paikkakunta: Lahti
No jos sulla on käytössä kalvolle tulostettu piirikaavio, valotin ja syövytin.Tanhis kirjoitti:ja tuollaista ei siis tarvitse jälkikäsitellä millään?
Niin tuosta valoherkästä levystä suojakalvo pois ja valottimeen. Valotat. Sitten syövytystankissa normitoimenpiteet. Tän jälkeen jollain stripperillä tai vastaavalla käsittely jonka jälkeen on varmaan paikallaan laittaa piirilevylakka. Tai sitten kun on valmis laite ni lakkaa ni kestää paremmin kosteutta.
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Eiköhän se kehittää pidä ennen syövytystä.... Ja lakat vasta kun on komponentit paikallaan, hankaloittaa juotosta...toniwe kirjoitti:No jos sulla on käytössä kalvolle tulostettu piirikaavio, valotin ja syövytin.Tanhis kirjoitti:ja tuollaista ei siis tarvitse jälkikäsitellä millään?
Niin tuosta valoherkästä levystä suojakalvo pois ja valottimeen. Valotat. Sitten syövytystankissa normitoimenpiteet. Tän jälkeen jollain stripperillä tai vastaavalla käsittely jonka jälkeen on varmaan paikallaan laittaa piirilevylakka. Tai sitten kun on valmis laite ni lakkaa ni kestää paremmin kosteutta.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 1074
- Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
- Paikkakunta: Lahti
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Jos haluaa että levy ei tummu myöhemmin niin voi lakata valmiin levyn mutta ei ole mikään pakko
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 483
- Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
- Paikkakunta: pyhäranta
- Viesti:
sy;vytys allas. se siis visiinkin pit'' sy;vytt'' valotuksen j'lkeen tota en tiennyt. pit''kin kysy' labra insin;;rilt' ett' miss'k;h'n se allas mahtaa olla piilossa.
Sitten viel' jos ei koululta allasta l;ydy niin mitk'k;h'n tulisi nuo sy;vytys aineet maksamaan noin suurinpiirtein tai parmminkin mit' tuo aine edes on mill' se sy;vytet''n.
Edit:
syövytys allas. se siis visiinkin pitää syövyttää valotuksen jälkeen tota en tiennyt. pitääkin kysyä labra insinööriltä että missäköhän se allas mahtaa olla piilossa.
Sitten vielä jos ei koululta allasta löydy niin mitkäköhän tulisi nuo syövytys aineet maksamaan noin suurinpiirtein tai parmminkin mitä tuo aine edes on millä se syövytetään.
kiva bugi
Sitten viel' jos ei koululta allasta l;ydy niin mitk'k;h'n tulisi nuo sy;vytys aineet maksamaan noin suurinpiirtein tai parmminkin mit' tuo aine edes on mill' se sy;vytet''n.
Edit:
syövytys allas. se siis visiinkin pitää syövyttää valotuksen jälkeen tota en tiennyt. pitääkin kysyä labra insinööriltä että missäköhän se allas mahtaa olla piilossa.
Sitten vielä jos ei koululta allasta löydy niin mitkäköhän tulisi nuo syövytys aineet maksamaan noin suurinpiirtein tai parmminkin mitä tuo aine edes on millä se syövytetään.
kiva bugi
Viimeksi muokannut Tanhis, Pe Joulukuu 17. 13:50:14 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford on myyty ja tilalla on vw 4x4 2.8 passat highline
-
- Ylläpitäjä
sy;vytys allas. se siis visiinkin pit'' sy;vytt'' valotuksen j'lkeen tota en tiennyt. pit''kin kysy' labra insin;;rilt' ett' miss'k;h'n se allas mahtaa olla piilossa.
Sitten viel' jos ei koululta allasta l;ydy niin mitk'k;h'n tulisi nuo sy;vytys aineet maksamaan noin suurinpiirtein tai parmminkin mit' tuo aine edes on mill' se sy;vytet''n.
Tais tulla jenkkinäppis


-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Itse olen käyttänyt kehitykseen jälleen kodin putkimiestä (vaikuttava ainesosa lipeä) ja kehittämiseen ferrokloridia, jota myydään järkyttävissä ~0.5kg säkeissä jolla pärjää seuraavan 10 vuotta. Hinta olematon, eli jotakin ~4€. Suosittelen kanssa noita valmiiksi valoherkällä lakalla käsiteltyjä piirilevyjä. Itse lakatuissa on aina ollut herkästi ongelmaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
amiksessa aikanaan tuli itse lakkailtua levyt ja oli aikalailla arpomista mitä tuli. Nykyään hyvä kun on valmiiksi lakattuja
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 483
- Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
- Paikkakunta: pyhäranta
- Viesti:
Missäs seosuhteessa?JesseT kirjoitti:Itse olen käyttänyt kehitykseen jälleen kodin putkimiestä (vaikuttava ainesosa lipeä)
Ja kuinka kauan olet uittanut
Ja koululta ei tietenkään allasta löytynyt koska joku on joskus syövytellyt jotain muutakin.
Ford on myyty ja tilalla on vw 4x4 2.8 passat highline
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Ei taida muuten semmonen syövytysallas=(tavallinen muovi purkki) ja kehitys/syövytys -aineet satsi montaakaan euroa maksaa esim siellä kouluelektroniikassa.
Ja ne liemet kyllä kestää aika kauan. Varsinkin syövytysliemi laimenee käytössä ja syövytysaika pitenee.
Itse käytän seuraavaa menetelmää:
-valmiiksi käsitellyt piirilevyt
-valmiit seokset litran viinapullossa (tiiviillä korkilla)
-muoviset jäätelöpurkit (lue syövytysastia) tiskialtaaseen ja kuumaa vettä siihen purkin ympärille.
-valotuksen hoitaa "alppilamppu" eli joku 70-luvun hittituote keinoauringon ottoon (varmasti hyvin UV-turvallinen...)
-ja kalvolle printattu (ehdottomasti laser) varjostin.
Tällä tavalla on tullut tehtyä aika paljon piirilevyjä. Laser pritteri siksi että mustesuihku tuppaa jättämään raitoja koska muste ei leviä kalvolla. Ja sähkö ei oikeen tuppaa kulkemaan niitä raitoja/rakoja pitkin. nimim kok. löytyy.
Ja ne liemet kyllä kestää aika kauan. Varsinkin syövytysliemi laimenee käytössä ja syövytysaika pitenee.
Itse käytän seuraavaa menetelmää:
-valmiiksi käsitellyt piirilevyt
-valmiit seokset litran viinapullossa (tiiviillä korkilla)
-muoviset jäätelöpurkit (lue syövytysastia) tiskialtaaseen ja kuumaa vettä siihen purkin ympärille.
-valotuksen hoitaa "alppilamppu" eli joku 70-luvun hittituote keinoauringon ottoon (varmasti hyvin UV-turvallinen...)
-ja kalvolle printattu (ehdottomasti laser) varjostin.
Tällä tavalla on tullut tehtyä aika paljon piirilevyjä. Laser pritteri siksi että mustesuihku tuppaa jättämään raitoja koska muste ei leviä kalvolla. Ja sähkö ei oikeen tuppaa kulkemaan niitä raitoja/rakoja pitkin. nimim kok. löytyy.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Lisää jippoja:
Kaksipuoleisia kun tekeen niin kannattaa ensin kohdistaa kalvot keskenään ja teipata ne sitten reunoista kiinni kohdakkain. Sitten sinne väliin vaan sujauttaa sen piirilevyn. Tämä paketti sitten lasipöydälle ja päälle painoksi joku pleksinpala. Sitten jollakin perushalogeenilla valottaa päältä ja alta ilman että piirilevyä tarvitsee käännellä. Kaiken kun tekee illalla hämärässä, niin taustan heikko valovoima ei vaikuta valmisteluvaiheessa.
Kaksipuoleisia kun tekeen niin kannattaa ensin kohdistaa kalvot keskenään ja teipata ne sitten reunoista kiinni kohdakkain. Sitten sinne väliin vaan sujauttaa sen piirilevyn. Tämä paketti sitten lasipöydälle ja päälle painoksi joku pleksinpala. Sitten jollakin perushalogeenilla valottaa päältä ja alta ilman että piirilevyä tarvitsee käännellä. Kaiken kun tekee illalla hämärässä, niin taustan heikko valovoima ei vaikuta valmisteluvaiheessa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 483
- Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
- Paikkakunta: pyhäranta
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Tai poraa pari reikää valmiiksiJesseT kirjoitti:Lisää jippoja:
Kaksipuoleisia kun tekeen niin kannattaa ensin kohdistaa kalvot keskenään ja teipata ne sitten reunoista kiinni kohdakkain. Sitten sinne väliin vaan sujauttaa sen piirilevyn. Tämä paketti sitten lasipöydälle ja päälle painoksi joku pleksinpala. Sitten jollakin perushalogeenilla valottaa päältä ja alta ilman että piirilevyä tarvitsee käännellä. Kaiken kun tekee illalla hämärässä, niin taustan heikko valovoima ei vaikuta valmisteluvaiheessa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.