tyhmä kysymys piirilevyjen valmistamisesta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tanhis
Viestit: 483
Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
Paikkakunta: pyhäranta
Viesti:

tyhmä kysymys piirilevyjen valmistamisesta

Viesti Kirjoittaja Tanhis » To Joulukuu 16. 15:01:05 2004

Eli tarkoituksena olisi valmistaa piirilevy valottamalla. Koululta löytyy sellainen valotus laite.
Mutta kysymys on siittä että mitä tarvitsee tehdä valotettavalle levylle ennen valotusta. Olen lukenut että pitäisi jollakin kalliilla spraylla käsitellä ennen valotusta ja että olisi hankalakin homma. Eli onko olemassa valmiiksi esikäsiteltyjä levyjä mitkä olisi valmiita valotettavaksi sellaisenaan.
Ford on myyty ja tilalla on vw 4x4 2.8 passat highline

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Re: tyhmä kysymys piirilevyjen valmistamisesta

Viesti Kirjoittaja toniwe » To Joulukuu 16. 15:07:07 2004

Tanhis kirjoitti:Eli tarkoituksena olisi valmistaa piirilevy valottamalla. Koululta löytyy sellainen valotus laite.
Mutta kysymys on siittä että mitä tarvitsee tehdä valotettavalle levylle ennen valotusta. Olen lukenut että pitäisi jollakin kalliilla spraylla käsitellä ennen valotusta ja että olisi hankalakin homma. Eli onko olemassa valmiiksi esikäsiteltyjä levyjä mitkä olisi valmiita valotettavaksi sellaisenaan.
Käytät valoherkkää levyä suoraan, 160x100 mm 1-puoleinen levy maksanee noin 3 eur kappale. Toki noita saa eri kokoisina.

Tanhis
Viestit: 483
Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
Paikkakunta: pyhäranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tanhis » To Joulukuu 16. 15:14:05 2004

ja tuollaista ei siis tarvitse jälkikäsitellä millään?

Ja kiitokset jo etukäteen
Pitääkin homennä käydä kouluelektroniikasta käydä kyseleen tuollaisia levyjä
Ford on myyty ja tilalla on vw 4x4 2.8 passat highline

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » To Joulukuu 16. 15:17:25 2004

Tanhis kirjoitti:ja tuollaista ei siis tarvitse jälkikäsitellä millään?
No jos sulla on käytössä kalvolle tulostettu piirikaavio, valotin ja syövytin.
Niin tuosta valoherkästä levystä suojakalvo pois ja valottimeen. Valotat. Sitten syövytystankissa normitoimenpiteet. Tän jälkeen jollain stripperillä tai vastaavalla käsittely jonka jälkeen on varmaan paikallaan laittaa piirilevylakka. Tai sitten kun on valmis laite ni lakkaa ni kestää paremmin kosteutta.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Joulukuu 16. 15:28:33 2004

toniwe kirjoitti:
Tanhis kirjoitti:ja tuollaista ei siis tarvitse jälkikäsitellä millään?
No jos sulla on käytössä kalvolle tulostettu piirikaavio, valotin ja syövytin.
Niin tuosta valoherkästä levystä suojakalvo pois ja valottimeen. Valotat. Sitten syövytystankissa normitoimenpiteet. Tän jälkeen jollain stripperillä tai vastaavalla käsittely jonka jälkeen on varmaan paikallaan laittaa piirilevylakka. Tai sitten kun on valmis laite ni lakkaa ni kestää paremmin kosteutta.
Eiköhän se kehittää pidä ennen syövytystä.... Ja lakat vasta kun on komponentit paikallaan, hankaloittaa juotosta...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » To Joulukuu 16. 15:39:10 2004

PasiZ kirjoitti: Eiköhän se kehittää pidä ennen syövytystä.... Ja lakat vasta kun on komponentit paikallaan, hankaloittaa juotosta...
Tarkoitin siis tietenkin tuollaista kehitys/syövytys yhdistelmäallasta (Esim. Megan tankit). Väärin kirjoitin kiireessä.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Joulukuu 16. 16:20:44 2004

Jos haluaa että levy ei tummu myöhemmin niin voi lakata valmiin levyn mutta ei ole mikään pakko
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Tanhis
Viestit: 483
Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
Paikkakunta: pyhäranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tanhis » To Joulukuu 16. 22:09:32 2004

sy;vytys allas. se siis visiinkin pit'' sy;vytt'' valotuksen j'lkeen tota en tiennyt. pit''kin kysy' labra insin;;rilt' ett' miss'k;h'n se allas mahtaa olla piilossa.

Sitten viel' jos ei koululta allasta l;ydy niin mitk'k;h'n tulisi nuo sy;vytys aineet maksamaan noin suurinpiirtein tai parmminkin mit' tuo aine edes on mill' se sy;vytet''n.

Edit:
syövytys allas. se siis visiinkin pitää syövyttää valotuksen jälkeen tota en tiennyt. pitääkin kysyä labra insinööriltä että missäköhän se allas mahtaa olla piilossa.

Sitten vielä jos ei koululta allasta löydy niin mitkäköhän tulisi nuo syövytys aineet maksamaan noin suurinpiirtein tai parmminkin mitä tuo aine edes on millä se syövytetään.

kiva bugi
Viimeksi muokannut Tanhis, Pe Joulukuu 17. 13:50:14 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford on myyty ja tilalla on vw 4x4 2.8 passat highline

JussiK
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja JussiK » To Joulukuu 16. 22:30:29 2004

sy;vytys allas. se siis visiinkin pit'' sy;vytt'' valotuksen j'lkeen tota en tiennyt. pit''kin kysy' labra insin;;rilt' ett' miss'k;h'n se allas mahtaa olla piilossa.

Sitten viel' jos ei koululta allasta l;ydy niin mitk'k;h'n tulisi nuo sy;vytys aineet maksamaan noin suurinpiirtein tai parmminkin mit' tuo aine edes on mill' se sy;vytet''n.

Tais tulla jenkkinäppis :lol: :lol:

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Joulukuu 16. 23:01:17 2004

Itse olen käyttänyt kehitykseen jälleen kodin putkimiestä (vaikuttava ainesosa lipeä) ja kehittämiseen ferrokloridia, jota myydään järkyttävissä ~0.5kg säkeissä jolla pärjää seuraavan 10 vuotta. Hinta olematon, eli jotakin ~4€. Suosittelen kanssa noita valmiiksi valoherkällä lakalla käsiteltyjä piirilevyjä. Itse lakatuissa on aina ollut herkästi ongelmaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Joulukuu 17. 5:56:16 2004

amiksessa aikanaan tuli itse lakkailtua levyt ja oli aikalailla arpomista mitä tuli. Nykyään hyvä kun on valmiiksi lakattuja
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Tanhis
Viestit: 483
Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
Paikkakunta: pyhäranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tanhis » Pe Joulukuu 17. 13:47:59 2004

JesseT kirjoitti:Itse olen käyttänyt kehitykseen jälleen kodin putkimiestä (vaikuttava ainesosa lipeä)
Missäs seosuhteessa?
Ja kuinka kauan olet uittanut

Ja koululta ei tietenkään allasta löytynyt koska joku on joskus syövytellyt jotain muutakin.
Ford on myyty ja tilalla on vw 4x4 2.8 passat highline

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Joulukuu 17. 13:56:24 2004

Todella laiha seos. Eli noin ruokalusikallinen putkimiestä desilitraa kohden. Kestää alle minuutin tuo kehittäminen.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Pe Joulukuu 17. 19:36:48 2004

Ei taida muuten semmonen syövytysallas=(tavallinen muovi purkki) ja kehitys/syövytys -aineet satsi montaakaan euroa maksaa esim siellä kouluelektroniikassa.

Ja ne liemet kyllä kestää aika kauan. Varsinkin syövytysliemi laimenee käytössä ja syövytysaika pitenee.

Itse käytän seuraavaa menetelmää:

-valmiiksi käsitellyt piirilevyt
-valmiit seokset litran viinapullossa (tiiviillä korkilla)
-muoviset jäätelöpurkit (lue syövytysastia) tiskialtaaseen ja kuumaa vettä siihen purkin ympärille.
-valotuksen hoitaa "alppilamppu" eli joku 70-luvun hittituote keinoauringon ottoon (varmasti hyvin UV-turvallinen...)
-ja kalvolle printattu (ehdottomasti laser) varjostin.

Tällä tavalla on tullut tehtyä aika paljon piirilevyjä. Laser pritteri siksi että mustesuihku tuppaa jättämään raitoja koska muste ei leviä kalvolla. Ja sähkö ei oikeen tuppaa kulkemaan niitä raitoja/rakoja pitkin. nimim kok. löytyy.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Joulukuu 17. 20:03:38 2004

Lisää jippoja:

Kaksipuoleisia kun tekeen niin kannattaa ensin kohdistaa kalvot keskenään ja teipata ne sitten reunoista kiinni kohdakkain. Sitten sinne väliin vaan sujauttaa sen piirilevyn. Tämä paketti sitten lasipöydälle ja päälle painoksi joku pleksinpala. Sitten jollakin perushalogeenilla valottaa päältä ja alta ilman että piirilevyä tarvitsee käännellä. Kaiken kun tekee illalla hämärässä, niin taustan heikko valovoima ei vaikuta valmisteluvaiheessa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Tanhis
Viestit: 483
Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
Paikkakunta: pyhäranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tanhis » Pe Joulukuu 17. 20:11:13 2004

Juu kiitos vastauksista. Kyllä noilla tiedoilla voikin sitten jos ruveta kyhäilemään testikappaletta seossuhdemittarin piirilevystä.
Ford on myyty ja tilalla on vw 4x4 2.8 passat highline

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Joulukuu 17. 20:32:08 2004

JesseT kirjoitti:Lisää jippoja:

Kaksipuoleisia kun tekeen niin kannattaa ensin kohdistaa kalvot keskenään ja teipata ne sitten reunoista kiinni kohdakkain. Sitten sinne väliin vaan sujauttaa sen piirilevyn. Tämä paketti sitten lasipöydälle ja päälle painoksi joku pleksinpala. Sitten jollakin perushalogeenilla valottaa päältä ja alta ilman että piirilevyä tarvitsee käännellä. Kaiken kun tekee illalla hämärässä, niin taustan heikko valovoima ei vaikuta valmisteluvaiheessa.
Tai poraa pari reikää valmiiksi
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vastaa Viestiin