Quaife ATB

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Quaife ATB

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Joulukuu 3. 20:12:57 2003

onko kukaan testannut käytännössä?
miten eroaa ajokäytökseltään perinteiseen "levylukkoon" verrattuna?
esim. soralla pitkää sladia ajaessa alkaako vaihteleen vetosuhdetta pyörien välillä? eli onko yllätyksellinen vai johdonmukainen käytökseltään?

tietäis vähän kokemuksia ettei lyö käsiään paskaan.
mulla ois yks escortin vakio-Atlas, ja siihen ajattelin...

http://www.quaife.co.uk/catalogue/download/61-65.pdf

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Joulukuu 3. 21:06:41 2003

Eikös tästä jus keskusteltu täällä palstalla jokin aika sitten,
vai oliko jossain muualla.....

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Joulukuu 4. 18:19:47 2003

saattoi olla AVO-clubin foorumilla, mutta sieltä oli jo kaikki vanhat threadit poistettu.

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Joulukuu 5. 13:56:14 2003

No eipä ole kokemusta soralta, eikä edes kestopäällysteeltä, mutta kiinnostaa kovasti, kun omallekin perälle jotain pitäisi joskus tehdä. En ole torque sensing välitystä nähnyt kuin kuvissa, mutta muutamia luuloja:
Käsittääkseni olisi parempi mutkaradalle kuin levylukko. En minä kyllä ihan ymmärrä sen torsenin toimintaa, mutta eikös sen pitäisi jakaa voimaa sinne missä on pitoa.

Levylukko aiheuttaa aliohjausta, kun perä koittaa pyörittää molempia puolia yhtä kovaa. Torsen ei tee tätä, koska jakaa voimaa pidon mukaan ja sallii pyörien pyöriä eri tahtiin.

Yleensä torseneissa ei ole preloadia, eli ilman vääntöä pyörii miten päin vaan. Joittenkin kommenttien mukaan haittaa paikalta lähtöä. Ominaisuus aiheuttanee myös pumppaajille ongelmia, kun välillä lukottaa ja sitten taas ei. Mutta eihän täällä kukaan pumppaa vaan kaikki menee kerralla sisään. Muutamissa torseneissa on kuten Torsen T2-R http://www.globalwest.net/torsen_tracti ... ential.htm
tai DPI:n Black Gold on preload. Eikös Quaifellakin ole joku preload?

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Joulukuu 10. 9:36:10 2003

ATB ei ole torsen. Täysin automaattinen vedon välitys parhaiten pitävälle pyörälle kaikissa tilanteissa, ei jarruta esim mutkissa. Eroaa täysin levylukoista yms. Uskaltaisin väittää että toiminnaltaan paras lukko mitä markkinoilla on. Miinuspuoli on hinta.

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ke Joulukuu 10. 13:36:27 2003

Juu, ei ole Gleason-Zexel-Bosch-Toyoda-Kuki-Torsenin* Torsen, mutta minusta Quaifen ATB on torque sensing. Ilmeisesti eivät käytä tuota tuota torque sensing sanaparia trademark-syistä ja käyttävät torque biasing. Tuli nyt vaan lyhennettyä torseniksi tuo torque sensing, mutta pienellä kirjaimella, vähän niin kuin Monoja ja monoja sekä Hetekoita ja hetekoita.

Quaifen sivulta:

"The Quaife, however, does just the opposite. It senses which wheel has the better grip, and biases the power to that wheel. It does this smoothly and consistently, without ever completely removing power from the outher wheel. "

Eikös tuo ole torque sensing/biasing differentialin määritelmä?



* kts
http://www.torsen.com/

Peltsi
Viestit: 59
Liittynyt: Su Maaliskuu 2. 11:33:29 2003
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Re: Quaife ATB

Viesti Kirjoittaja Peltsi » To Joulukuu 11. 1:23:08 2003

Brenda kirjoitti:onko kukaan testannut käytännössä?
miten eroaa ajokäytökseltään perinteiseen "levylukkoon" verrattuna?
esim. soralla pitkää sladia ajaessa alkaako vaihteleen vetosuhdetta pyörien välillä? eli onko yllätyksellinen vai johdonmukainen käytökseltään?

tietäis vähän kokemuksia ettei lyö käsiään paskaan.
mulla ois yks escortin vakio-Atlas, ja siihen ajattelin...

http://www.quaife.co.uk/catalogue/download/61-65.pdf
Mulla pitäis olla edellisen omistajan mukaan ZF torsenin lukko escortin
atlaksessa(pitäis avata ja kattoo),asfaltilla sprintissä missä tiukkoja mutkia ja toinen pyörä keventää niin silloin nostaa kierroksia vaikka toisessa pitäisi olla hyvä pito
Voi johtuu pumppaamisesta.tai vikaa lukossa.Soralla ei oo tullu huomattua vastaavaa.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Joulukuu 12. 22:45:03 2003

tuossa on pitkä artikkeli torsenin toiminnasta:
http://www.torsen.com/files/Traction_Co ... rticle.pdf

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Joulukuu 15. 11:32:42 2004

Nostetaanpa vanha topic jälleen kerran ylös ja jatketaan juttua.

Eli quaife myy Atlaksen ATB:tä hintaa 525£. Mitä kaikkea tuohon rahaan saa? Jore?

Atlas ATB differential
Available with Capri or Group 4 ZF spline
QDF6Z4 £525.00

Kummoinen on asentaa?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ke Joulukuu 15. 13:11:01 2004

Vääntäkää rautalangasta ja yksinnkertaistakaa. Eli hyöty "torsen" lukossa verrattain salisbury lukkooon on , että salisbury jakaa voimaa enemmän huonommin pitävälle pyörälle ja "torsen" taas enemmän paremmin pitävälle pyörälle?

Radalla ajettaessa Salisbury siis pyrkii pyörittämään sisäkurvin puoleista rengasta kun taas "torsen" ulkokurvin puoleista?

Olenko mä ymmärtänyt oikein?

Miksi siis paikaltaan lähdettäessä torsen olisi heikompi kuin salisbury?


Brenda: eikös ton luulisi soralla, ainakin, olevan aika johdonmukainen jos lukko kuitenkin kaikissa tilanteissa kahta pyörää pyörittää.

EDIT: otetaas vähän takaisin. Keskustelin asijantuntijan kanssa joka on ko. lukolla ajanut kilpaa ja sanoi että, jäykän taka-akselin kanssa, soralla ja liukkaalla pidon rajamailla ajettaessa lukko on hiukan arvaamaton. Tappisladissa ja hyvällä pidolla ajettaessa kuulemma etua on salisbury lukkoon nähden.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Joulukuu 16. 15:22:01 2004

laitan tommosen kiinni talven aikana, kommentteja saa sitten kun on ollu eka ratpäivä........

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Joulukuu 16. 18:45:47 2004

Eikös RS focuksessa ole quiafen ATB. SporttiJanne on noita atb:tä useampaan cobraan laittanut ja pelkkää positiivista palautetta niistä on tullut. Jos omassa perässä ei olisi levylukkoa niin en muuta ostaisi kuin atb:n.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » To Joulukuu 16. 23:15:47 2004

Itse olen kanssa pitkään harkinnut tuollasta Quiaffen lukkoa puhtaasti asfalttikäytttöön.

Nyt kuitenkin tuolla viimeisimmässä autohäppeningissä messukeskuksessa juttelin noiden Stadian kundien kanssa jotka rakentavat jo kolmatta Formulaansa kansainväliseen Formula Student/SAE kilpailuun.

Heillä on nykyisesä autossaan käytössä Quiffen lukko, eikä todellakaan saanut mitään ylistyslaulua aikaiseksi. Kuulemma antaa keventyvän pyörän sutia aivan liikaa. Ovat kellottaneet parempia aikoja kemppilukolla kuin quiaffella. On kuulemma jääräpäisestä käyttäytymisestä huolimatta nopeampi, kun mutkasta pääsee kiihdyttämään kunnolla ulos....

Tämä tyyppi jonka kanssa juttelin suositteli asfaltille SF- pyörän lukkoa, joka on tietääkseni(?) perinteinen levylukko. Ja hintaa on vielä enemmän kuin Quaiffella...

Tuo kaikki ylläoleva perustuu siis kuulopuheeseen joka on tullut yhdeltä tuohon Formula-Student tiimiin kuuluvalta hepulta. Mutta silti se sai miettimään vakavasti omaa lukkohankintaa...

-k

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Joulukuu 16. 23:27:02 2004

Mulle on tulossa 4wd cossun etuperään ATB Quaifelta, testituloksia kevväämmällä... 8)
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Joulukuu 17. 9:48:31 2004

Kimmo's kirjoitti:Itse olen kanssa pitkään harkinnut tuollasta Quiaffen lukkoa puhtaasti asfalttikäytttöön.

Nyt kuitenkin tuolla viimeisimmässä autohäppeningissä messukeskuksessa juttelin noiden Stadian kundien kanssa jotka rakentavat jo kolmatta Formulaansa kansainväliseen Formula Student/SAE kilpailuun.

Heillä on nykyisesä autossaan käytössä Quiffen lukko, eikä todellakaan saanut mitään ylistyslaulua aikaiseksi. Kuulemma antaa keventyvän pyörän sutia aivan liikaa. Ovat kellottaneet parempia aikoja kemppilukolla kuin quiaffella. On kuulemma jääräpäisestä käyttäytymisestä huolimatta nopeampi, kun mutkasta pääsee kiihdyttämään kunnolla ulos....

Tämä tyyppi jonka kanssa juttelin suositteli asfaltille SF- pyörän lukkoa, joka on tietääkseni(?) perinteinen levylukko. Ja hintaa on vielä enemmän kuin Quaiffella...

Tuo kaikki ylläoleva perustuu siis kuulopuheeseen joka on tullut yhdeltä tuohon Formula-Student tiimiin kuuluvalta hepulta. Mutta silti se sai miettimään vakavasti omaa lukkohankintaa...

-k
Onko toi SF- pyörän lukko se malli joka jarruttaa tasauspyörästöä myös moottorijarrutuksen aikana vai se joka on "lukko" vain kun on veto päällä?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Joulukuu 17. 10:10:22 2004

Markus kirjoitti:
Kimmo's kirjoitti:Itse olen kanssa pitkään harkinnut tuollasta Quiaffen lukkoa puhtaasti asfalttikäytttöön.

Nyt kuitenkin tuolla viimeisimmässä autohäppeningissä messukeskuksessa juttelin noiden Stadian kundien kanssa jotka rakentavat jo kolmatta Formulaansa kansainväliseen Formula Student/SAE kilpailuun.

Heillä on nykyisesä autossaan käytössä Quiffen lukko, eikä todellakaan saanut mitään ylistyslaulua aikaiseksi. Kuulemma antaa keventyvän pyörän sutia aivan liikaa. Ovat kellottaneet parempia aikoja kemppilukolla kuin quiaffella. On kuulemma jääräpäisestä käyttäytymisestä huolimatta nopeampi, kun mutkasta pääsee kiihdyttämään kunnolla ulos....

Tämä tyyppi jonka kanssa juttelin suositteli asfaltille SF- pyörän lukkoa, joka on tietääkseni(?) perinteinen levylukko. Ja hintaa on vielä enemmän kuin Quaiffella...

Tuo kaikki ylläoleva perustuu siis kuulopuheeseen joka on tullut yhdeltä tuohon Formula-Student tiimiin kuuluvalta hepulta. Mutta silti se sai miettimään vakavasti omaa lukkohankintaa...

-k
Onko toi SF- pyörän lukko se malli joka jarruttaa tasauspyörästöä myös moottorijarrutuksen aikana vai se joka on "lukko" vain kun on veto päällä?
Levy- eli ts. ramppilukko ei jarruta, vaan lukitsee pyöräparia progressiivisesti väännön suhteessa...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Joulukuu 17. 10:43:39 2004

Kimmo's kirjoitti:Heillä on nykyisesä autossaan käytössä Quiffen lukko, eikä todellakaan saanut mitään ylistyslaulua aikaiseksi. Kuulemma antaa keventyvän pyörän sutia aivan liikaa. Ovat kellottaneet parempia aikoja kemppilukolla kuin quiaffella. On kuulemma jääräpäisestä käyttäytymisestä huolimatta nopeampi, kun mutkasta pääsee kiihdyttämään kunnolla ulos....
En ole mitenkään minkään luistoneston puolesta tai vastaan, hyvä perä on hyvä perä
http://www.neilfletcherracing.co.uk/esc ... _babes.jpg
mutta Stadian kommenteista tuli mieleen muutamia kysymyksiä.

Olisiko alustassa vikaa? :P Takavetoisessa näkee usein sisäkurvin etupyörän nousevan ilmaan, mutta että takapyörä??.
http://rcma.free.fr/escort/piste-silverstone.jpg

Voi hyvinkin olla, että ronski rallikuski saa kemppilukolla nopeamman kierrosajan kuin preloadittomalla torsenilla, mutta kuinka monta kierrosta renkaat kestävät. Olisiko myös kyse ajotyylistä vrt Airikkala vs Grönholm. Minulla on yhdessä autossa kitka"lukko" ja se puskee mutkaan mentäessä ja alustaa onkin laitettu yliohjaavammaksi, mutta sen seurauksena olenkin ratapäivillä yleensä kerran tai pari keula sisäkurvissa.

Vähän myös ihmetyttää, ettei Quaifella ole preload-versiota. Eikö sekään ratkaisisi tuota keventyvän pyörän ongelmaa?

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Joulukuu 17. 11:14:06 2004

"Olisiko alustassa vikaa? Takavetoisessa näkee usein sisäkurvin etupyörän nousevan ilmaan, mutta että takapyörä??. "


Aika metkalta alustalta kuulostaa jos takatuuppari nostaa takarengasta ilimaan.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Joulukuu 17. 12:09:12 2004

Arto65FB kirjoitti:En ole mitenkään minkään luistoneston puolesta tai vastaan, hyvä perä on hyvä perä
http://www.neilfletcherracing.co.uk/esc ... _babes.jpg
Täytyy myöntää että artolla on silmää hyviin periin, ei varmaan huono alla tuollainen, saattaa nousta jotain muutakin kuin takakummi....
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Joulukuu 20. 0:52:20 2004

TAp kirjoitti:laitan tommosen kiinni talven aikana, kommentteja saa sitten kun on ollu eka ratpäivä........
Tuli ilmeisesti lukko perille?

Pari kommenttia: ATB lienee etuvetoisiin parasta mitä rahalla saa, mutta ei liene sattumaa, jotta nelikoissa käytetään sähköhydraulisesti ohjattuja Haldexeja, jotka periaatteessa ovat wanhanaikaisia kitkalukkoja. kitkalukon paras puoli lienee sen säätämisen onnistuminen ilman isompia kommervenkkejä. Voi olla että stadian poikia kismittää kun ei saa optimaalista luistoa aikaan. Kemppilukon luistonesto kun taitaapi löytyä polkimen ja penkin välistä.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ma Joulukuu 20. 16:46:10 2004

Mitä hyötyä on lukosta joka pistää voiman kevenevälle pyörälle??
Sama kun ei olis lukkoa ollenkaan?? :roll:

teme_l
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja teme_l » To Tammikuu 6. 17:54:21 2005

Kimmo's kirjoitti: Heillä on nykyisesä autossaan käytössä Quiffen lukko, eikä todellakaan saanut mitään ylistyslaulua aikaiseksi. Kuulemma antaa keventyvän pyörän sutia aivan liikaa. Ovat kellottaneet parempia aikoja kemppilukolla kuin quiaffella. On kuulemma jääräpäisestä käyttäytymisestä huolimatta nopeampi, kun mutkasta pääsee kiihdyttämään kunnolla ulos....
Niin olihan kyse juuri ATB-lukosta, Quaife kun taitaa tehdä muitakin lukkoja? Noh noi student formulat on kyllä sen verta järkkyjä pelejä, että voikohan niistä saatuja kokemuksia verrata normiautoihin (esim. varsin pieni akseliväli)? Britit tosiaan kellottelee etuvetosissa ATB:n avulla varsin kovia 0-60mph aikoja (tai ainakin järestään kovia aikoja ajaneissa on ATB :)).

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Huhtikuu 29. 14:44:14 2005

ATB on nyt kiinni laulavassa 3.90 välityksessä.

Oli muuten eka kerta kun lautaspyörä oli väljä lukon päälle
aina ennen noi on kireitä ollu, olisko Quaifella mitoissa karjattavaa ?

Kelpaa tavallinen peräöljy, ei tarvii olla LS-lisäaineistettu.

Ajokommentit viikon päästä.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Pe Huhtikuu 29. 14:59:38 2005

Joo, kerro ihmeessä kaikki kokemukset asentamisesta, säätämisestä, pidosta, kääntyvyydestä...

Kiinnostaa kovasti, kun on ollut harkinnassa samanlaisen tilaaminen Atlakseen!

-k

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Toukokuu 6. 19:55:22 2005

No niin, tulipa ajettua noin 50 kierrosta;
ATB toimii kuin tässä topicissa on jo aiemmin kerrottu
- Veto ohjautuuu pitävämpään pyörään, eli ainakin mulla ei ilmennyt mimmostakaan puskemista, pikemminkin vedättäessä kääntyminen parantui
- Mutta kun sisempi pyörä nousi ilmaa tai melkein, niin veto ohjaantui sinne, tosin paljon pehmeämmin kuin avoimella perällä ajaessa.
- Eli siis em. tilanteessa sisempi pyörä pyörii joutavaa mutta tosiaankin vasta kun se on keventynyt lähes kokonaan, niin kauan kun siinä on edes jotain pitoa, niin veto on tukevammalle pyörälle
- Vedon vaihtelu ei aiheuttanut mitään huomattavaa eroa käytöksessä
- Jälkikäteen ajatellen, perä ei kertaakaan karannu luisuun, vaan auto oli tasapainoisempi kuin ikuna ennen. No, ehkä se johtu just tosta että veto heikkeni ääritilanteessa. Kierrosajat oli noin sekunnin huonompia kuin mitä olis pitäny olla.....
- Sääli kun ei satanu, olettaisin, että silloin tuota haittaa ei olisi ilmennyt koska auto ei olisi kallistellut niin paljon

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » La Toukokuu 7. 10:00:30 2005

Oisko tuo sekunnin katoaminen tuon torseenin teho hävikistä johtuvaa?

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Toukokuu 9. 11:08:06 2005

TAp kirjoitti:No niin, tulipa ajettua noin 50 kierrosta;
ATB toimii kuin tässä topicissa on jo aiemmin kerrottu
- Jälkikäteen ajatellen, perä ei kertaakaan karannu luisuun, vaan auto oli tasapainoisempi kuin ikuna ennen. No, ehkä se johtu just tosta että veto heikkeni ääritilanteessa. Kierrosajat oli noin sekunnin huonompia kuin mitä olis pitäny olla.....
- Sääli kun ei satanu, olettaisin, että silloin tuota haittaa ei olisi ilmennyt koska auto ei olisi kallistellut niin paljon
Onko sinulla kallistuksenvakaajaa takana?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Toukokuu 9. 22:39:03 2005

ei oo, etuvakaaja on 20 mm ja jouset 145 lb, eli kallistuu siksi reilusti

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Lokakuu 3. 22:11:55 2005

Updeittiä edelliseen, SBFK:n ratapäivillä 24.9 oli taas levylukko kiinni, auto muuten samassa kunnossa kuin keväällä, ja kas kummaa, kierrosajat oli lähes 2 sek parempia kuin ATB:llä
Tämä levylukko oli säädetty noin 50-60 lbs/ft staattiselle momentille, eli ei puskenut.
Mutta tuli todistettua että eroa on lukoissa. 8)

Toisaalta, väittäisin ihan ummikkona, että eilisessä sateessa Alastarolla olisi ATB ollut hyödylisempi ja edesauttanut kääntymistä.
Vaan eipä tullut kokeiltua.. :(

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Lokakuu 3. 22:19:34 2005

Ja asiasta toiseen,
laittelin tässä tuohon ATB:hen katuvälitystä, vaan ei hammasvälys tuntunut onnistuvan kohdalleen, ja pikku mittausten jälkeen selvisi, että lautaspyörän kiinnityspinta heittää 0.10 mm, jote hammasvälyksen säätö toleranssin 0.04 mm sisään ei onnistu.
Lukosta saa sen pienemmän päätylevyn irti, kiinni 5:llä kuusiokololla, ja kun kääntelin sitä eri asentoon, niin heitto pieneni just tohon 0.04.ään.
Vaati siis pikku viritystä.

Onkos kellään muulla vastaavia kokemuksia, tai mitään ideaa miten vastinpinnan voisi sorvata suoraksi ?

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Kesäkuu 24. 20:37:11 2008

Nostellaas vanhaa topiccia.

Lisää kokemuksia aiheesta atb vs levy?

Olisi tuohon omaan Escoon tarkoitus laittaa lukko mutta hieman vielä askarruttaa että kumpi. Ja lähinnä katukäyttöön, radalla pyöriminen lienee tulevaisuudessakin aika harvassa.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Quaife ATB

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Lokakuu 16. 9:22:48 2009

Nostellaas jos jollain olis lisää kokemuksia ATB:stä ?

Vastaa Viestiin