Turbolle tuki.

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

-sami-
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002

Turbolle tuki.

Viesti Kirjoittaja -sami- » To Joulukuu 23. 13:25:32 2004

Onko porukka itse väsäilly sellasia itse?
Ne on älyttömän kalliita jos liikkeestä tilaa (tais olla monta sataa euroo).
Pitäis tossa cosassa vähän yrittää jotain siistin näköstä ja toimivaa tukea suunnitella kun toi garretin to4 on jo sen verran painava että ei pidemmän päälle tee hyvää.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: Turbolle tuki.

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Joulukuu 23. 13:30:00 2004

-sami- kirjoitti:Onko porukka itse väsäilly sellasia itse?
Ne on älyttömän kalliita jos liikkeestä tilaa (tais olla monta sataa euroo).
Pitäis tossa cosassa vähän yrittää jotain siistin näköstä ja toimivaa tukea suunnitella kun toi garretin to4 on jo sen verran painava että ei pidemmän päälle tee hyvää.
Jousitettu kolmijalka saattaapi olla hyvä... eli venajousi, terästä ja paljon mielikuvitusta, ja eikun mikki soimaan (akua ja hessua unohtamatta)...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Joulukuu 23. 14:27:03 2004

Ratsastetaan sen verran aiheella, että onko miten paha "virhe", jos tukee turbon kiinteästi esim. kanteen tai koneen korvakkoon eli sellaiseen paikkaan joka liikkuu koneen mukana?

Joskus tästä turbon tuennasta oli hyvä topicki, jonka muistaakseni ckolli aloitti juuri ton peltisarjan halkeilun vuoksi (saattoi olla jo vanhan foorumin aikaan). Itse kuitenkin miettinyt pientä kiinteää yläpuolista tukea.
Viimeksi muokannut MikkoT, To Joulukuu 23. 20:25:34 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Joulukuu 23. 14:30:48 2004

siis hetki turbo joka ei olisi tuettu moottoriin vaan auton runkoon.


nyt meni multa yli
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » To Joulukuu 23. 14:39:12 2004

sierra friikki kirjoitti:siis hetki turbo joka ei olisi tuettu moottoriin vaan auton runkoon.


nyt meni multa yli
Sama vika,kanteen se mulla on tuettu jo tehtaalla.Ja kansi kai liikkuu koneen mukana. :roll:
#446

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » To Joulukuu 23. 15:18:23 2004

Kuulostaa melko inhottavalta toi runoon tukeminen :)

-sami-
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002

Viesti Kirjoittaja -sami- » To Joulukuu 23. 15:20:37 2004

Kyl se olis järkevin mun mielestä siis ehdottomasti tukea kanteen kiinni.
Siinä on Timon autosta lainattu kuva jossa on tollanen teräksinen uniball hässäkkä joka tulee kanteen kiinni ja turboon pultin alle.
Joku tollanen oli mielessä.

http://airfoto.fujikuvat.fi/album/showi ... id=1546603

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Joulukuu 23. 15:26:34 2004

Sehän on tuettu venttiilikoppaan eikä kanteen ;) Hohhoijaa, väsyttää...

Tosiaan tuollainen kolmiotuki on äärimmäisen helppo toteuttaa ja aika mahottoman hyväkin. Timolta varmaan saa parempia kuviakin ellei peräti neuvoja jos oikein kauniisti pyytää...
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Joulukuu 23. 15:32:32 2004

110% COSSUN pakosarjan pulttien katkeamiseen syy on juuri tämä tuen puuttuminen tai kuoleutuminen
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » To Joulukuu 23. 16:29:54 2004

-sami- kirjoitti:Kyl se olis järkevin mun mielestä siis ehdottomasti tukea kanteen kiinni.
Siinä on Timon autosta lainattu kuva jossa on tollanen teräksinen uniball hässäkkä joka tulee kanteen kiinni ja turboon pultin alle.
Joku tollanen oli mielessä.

http://airfoto.fujikuvat.fi/album/showi ... id=1546603
Juu tollasen ajattelin itelle rakentaa,sais noita baileyssiltaki mut hinta tosiaan on ihan järkyttävä. Jos Timo viittis ni vois laittaa vähän infoa ja tarkempia kuvia/mittoja yms...
#446

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Joulukuu 23. 16:50:07 2004

JRZ kirjoitti:
-sami- kirjoitti:Kyl se olis järkevin mun mielestä siis ehdottomasti tukea kanteen kiinni.
Siinä on Timon autosta lainattu kuva jossa on tollanen teräksinen uniball hässäkkä joka tulee kanteen kiinni ja turboon pultin alle.
Joku tollanen oli mielessä.

http://airfoto.fujikuvat.fi/album/showi ... id=1546603
Juu tollasen ajattelin itelle rakentaa,sais noita baileyssiltaki mut hinta tosiaan on ihan järkyttävä. Jos Timo viittis ni vois laittaa vähän infoa ja tarkempia kuvia/mittoja yms...
Jos koneessa on 2WD kansi niin kannattaako siihen noin hienoa tukea rakentaa, kun kannessa on se lippa jo valmiina, johon varmasti saa isoimmatkin turbot tukevasti kiinni? Kolmijalkatuki tarvitaan sitten, kun 4WD kanteen laitetaan "peltisarja" tai 2Wd pakosarja.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Joulukuu 23. 16:52:39 2004

Vähän vaikeaa tuo mittojen kanssa peuhaaminen; joka ahtimella vähän eri mitat.
Oma on aihiona pöydällä (ollut jo kohta 5v :oops: ), 2x 8mm uniball ja tulenkestävää putkea. Erillistä vieteriä ei tarvitse.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Joulukuu 23. 20:22:14 2004

En tiedä onko tää suomenkieli tavan ihmiselle miten vaikea ymmärtää, mutta itse siis tarkoitin sellaista tukea mikä liikkuu koneen MUKANA, mutta on täysin kiinteä.
Eli esim. tosta 2wd:ssä olevasta kannenlipasta ihan vaan sopiva rautahässäkkä esim. pakopesän kiinnityksen väliin.
Alkuperäinen tukihan on vaan värinänvaimennin ja täälläkin on puhuttu noista jousitetuista tuista tai uniballeista, jotka antaa myös vähän periksi tarvittaessa. Mutta onko mitä mahdollisia haittavaikutuksia, mitkä pitäisi ottaa huomioon, jos tuenta täysin kiinteä. Erilaisten lämpölaajenemisien en itse ainakaan kuvittelisi tossa paljon vaikuttavan.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Joulukuu 23. 20:30:32 2004

Jos on tutkinut 2wd:n värinänvaimentimen asentoa ahtimeen nähden kylmänä vs. kuumana, voi havaita että liikettä on paljon. Eli kiinteä ei toimi juuri lämpölaajenemisen takia, siksi juuri kiinteää niissä ei ole. Kiinteä murtuu/murtaa jotain muuta. Paino ei juuri vaikuta orkkissarjalla/turbolla kestävyyteen vaan v*ttumaiset värinät joita nelisylinterisessä riittää.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Joulukuu 23. 21:43:56 2004

Joo, no toi lämpölaajenemisen vaikutus oli se mitä itse hain eli pitää keksiä joku hyvä patentti siihen sitten. Kyseessä orkkissarjan alkuosa ja ite tehty välipala erillisellä hukkiksella ja noin 10 kiloa painavalla ahtimella.

Joskus oli puhetta sellasesta alapuolisesta tuennasta, että koneenkiinnitys pultin (jolla korvakko kiinni kumityynyssä) päälle venajousi ja siitä säädettävä tanko turboon eli jousen esijännitys olisi säädettävä. Liekö tollanen miten toimiva ratkaisu sitten? onko kenelläkään kokemuksia.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Pe Joulukuu 24. 5:14:23 2004

Mulla on tuosta Timon cossun "kolmijalasta" muutamia kuvia tallessa jos joku tarvii. Tuli otettua kesällä Seinäjoen lidlin pihalla pidetyssä miitissä :).

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Joulukuu 24. 8:53:15 2004

MikkoT kirjoitti:Joo, no toi lämpölaajenemisen vaikutus oli se mitä itse hain eli pitää keksiä joku hyvä patentti siihen sitten. Kyseessä orkkissarjan alkuosa ja ite tehty välipala erillisellä hukkiksella ja noin 10 kiloa painavalla ahtimella.

Joskus oli puhetta sellasesta alapuolisesta tuennasta, että koneenkiinnitys pultin (jolla korvakko kiinni kumityynyssä) päälle venajousi ja siitä säädettävä tanko turboon eli jousen esijännitys olisi säädettävä. Liekö tollanen miten toimiva ratkaisu sitten? onko kenelläkään kokemuksia.
Eikös Timollakin ole vielä jousi siellä alapuolella?
Mieti ite, jousi alla pystyy kantamaan turbon painon ja päästää sen liikkumaan vähän alas ja enemmän ylös niin voisiko siitä olla jotain apua tähän puheena olevaan juttuun?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

..

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Joulukuu 24. 11:24:00 2004

Elikkä, ajatus oli se että ylempi tuki (kolmijalka) ottaa hieman painoa pois peltisarjalta (toki alempikin ottaa). Siinä ylemmässä on monta niveltä ja jengaa joten se antaa kyllä lämpölaajenemisille periksi sen mitä tarvitsee. Se että mistä materiaalista ja millä mitoilla sen tekee on auto/mies/ahdin kohtainen juttu, siinä en osaa enempää auttaa.. Itse löysin paikalliseslta romumestarilta tuota rosteritankoa mistä tuen tein. Niveliä löytyy hydrauliikkeistä (esim lakeuden hydro), hintaa paketille kertyi ~20 egeä. Se että tukeeko 2wd kannen alkuperäiseen kannakkeeseen vai venakoppaan on yks hailee, itse laitoin venakoppaan koska on 4wd kansi...

Pakosarjan alle tein ohc venttiilinjousesta/lautasesta tuen, eli lattarauta pakosarjaan hitsillä kiinni ja siihen reikä, mutteri ja pultti, pultilla voi kiristää jousta mikä sitten ehkä ottaa niitä värinöitä pois. Ja se jousi on moottorinkorvaa vasten.. En todellakaan tiedä onko hyviä vai huonoja ratkaisuja, en parempiakaan ole keksinyt.. (tai kopioinut)

Muutama kuva lisätty aiempana olevan linkin sivuille..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Joulukuu 24. 12:38:54 2004

Kiitokset Timo,kuvat selvensi jo mun osuuteni tästä asiasta.
#446

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

..

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Joulukuu 24. 17:48:15 2004

ja just latailen edelleen lisää kuvia, sattumoisin on hieman palikkaa irrallaan...
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Re: ..

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Joulukuu 24. 18:06:51 2004

Timo kirjoitti:ja just latailen edelleen lisää kuvia, sattumoisin on hieman palikkaa irrallaan...
Hieno homma.
#446

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Joulukuu 24. 18:12:54 2004

alkuperäinen tuki ei ole värinän vaimennin vaan sen tarkoitus on tukea pakosarjaa kanteen että pultit kestää.
siihen löytyy oma ohje miten se säädetän oikein että se "kantaa " pakosarjan painoa.
parempi kyllä on tehdä oman lainen ja mielumminn pienellä säädöll'ä että pakosarjaa voi pingottaa ylöspäin.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Joulukuu 24. 22:05:08 2004

Pitää koittaa tehdä itsellekin tuollainen tuki kun ei ole tällä hetkellä mitään
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Joulukuu 24. 22:26:51 2004

juuri niinkuin sierra friikki sanoi, se tuki on siella sen takia koska pakosarjan pultit katkeaa varmasti ilman tukea, ennemmin tai myöhemmin. ja jos ne vieterit on kuoleentunut, ei tuesta ole mitään hyötyä. siksi niiden säätö ja tarkistus kuului jokaiseen määräaikaishuoltoon mitä cossuille tehtiin. toki on mahdollista rakentaa parempikin tuenta turbolle, mutta voin luvata että silloin viimeistään vituttaa kun otat katkenneita pakosarjan pultteja irti kannesta, jos sitä ei ole ollenkaan.

itte ajattelin tehdä samanlaisen tuennan kuin alkuperäinen tuenta on. eli mulla on nyt vain yksi tuki, ja siellä kuuluisi olla kaksi tukea.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » La Joulukuu 25. 11:30:32 2004

Omasta kokemuksesta voin sanoa että Baileyn kolmijalka uniballeilla on hyvä.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Joulukuu 25. 15:58:23 2004

Alkuperäinen kannattelee koko sarjan ja ahtimen painoa :shock: Herätys :D
Tehkääpä testi (olen tehnyt -uudella damperilla- säädettynä ohjearvoon):
Ahdin+ jatkokappale (2wd) ja kannattelu damperista, vähän "vatkausta"-> kitkalevyt luistavat reunaan....
Tulen kyllä vähän vastaan; kyllä se toki -osan painostakin- kannattelee :wink: Väitän silti että sen tehtävä on värinöiden vaimennus. Vihje: -damper-...

Pakosarjan pinnapulttien katkeaminen on vielä se helppo vaihtoehto. Pahempi on kannen ratkeaminen, tätäkin on nähty. Onneksi ei itse koettu...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » La Joulukuu 25. 16:08:24 2004

Takavetoon aikoinaan vaihdoin uudet prikat ja jousen niin kyllä huomasi eron moottorin värinöissä
Viimeksi muokannut cossuesco, Su Joulukuu 26. 15:15:16 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Joulukuu 26. 8:08:56 2004

Kiitos myös omasta puolesta Timolle hyvistä kuvista. Eiköhän sitä jotain keksitä.

Toinen homma ois, että voisko joku kertoa hieman tarkemmin ton alkuperäisen tuen säädön/toimintaperiaatteen.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Joulukuu 26. 11:54:18 2004

jjs kirjoitti:Alkuperäinen kannattelee koko sarjan ja ahtimen painoa :shock: Herätys :D
Tehkääpä testi (olen tehnyt -uudella damperilla- säädettynä ohjearvoon):
Ahdin+ jatkokappale (2wd) ja kannattelu damperista, vähän "vatkausta"-> kitkalevyt luistavat reunaan....
Tulen kyllä vähän vastaan; kyllä se toki -osan painostakin- kannattelee :wink: Väitän silti että sen tehtävä on värinöiden vaimennus. Vihje: -damper-...

Pakosarjan pinnapulttien katkeaminen on vielä se helppo vaihtoehto. Pahempi on kannen ratkeaminen, tätäkin on nähty. Onneksi ei itse koettu...
ihan sama mulle
turha aloittaa topiikkia "miten saan pultin pois kannestani"
älkää van ihmeessä laittako tukea saattaa auton paino lisääntyä.
tuntuu että monet täällä on viisaampia kun Foordin insinöörit(tai cosworthin).
he osaisivat kyllä tehdä kaiken 1000 X paremmin ja kestävämmin.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Joulukuu 26. 17:26:43 2004

taitaa olla värinävaimennettu tuki, jos tarkkoja ollaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Joulukuu 26. 18:21:03 2004

MikkoT kirjoitti: Toinen homma ois, että voisko joku kertoa hieman tarkemmin ton alkuperäisen tuen säädön/toimintaperiaatteen.
Damper tukee ahdinta/sarjaa mutta sallii myös lämpölaajenemisen mukanaan tuoman liikkeen pitkittäin ja sivu/korkeussuunnassa.
Pitkittäisliikkeen sallii kannessa kiinni oleva korvake jossa on hela, jonka sisällä liikkuu pitkittäin akseli. Tätä liikettä ei ole rajoitettu "mitenkään"; akseli ui vapaasti helassa.
Säteissuuntainen liike on mahdollistettu seuraavasti: turbossa on kiinni levy jossa on suurehko reikä, josta em. akseli menee läpi melkoisella toleranssilla. Levyyn akseli on "kiinnitetty" kitkalevyillä jotka on esikuormitettu jousella; sallii siis levyn (eli turbon/sarjan) siirtymisen pysty/korkeussuunnassa lämpölaajenemisen mukaan.
Tätä on näkemättä vähän vaikea hahmottaa :(
Säädöt löytyvät korjaamokäsikirjasta, voin yrittää muistaa katsoa ne -> kirj. tänne kun olen käynyt tallilla. Jousen kiristysmitta on 25,4mm.
Jos perusasennus ei ole tehty oikein, tuloksena voi olla värinöitä/damperin tai muita ed. kirj. vaurioita.

Jälkiasennusversioissa (yleensä mallia "RS200") on se hyöty että ne tukevat paremmin kun ei ole mitään esijännitettyjä "liukusäätöjä". Uniball-nivelet huolehtivat liikevaroista ja tarvittavat joustot tapahtuvat kannakkeen putkissa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Joulukuu 29. 9:21:50 2004

sierra friikki kirjoitti:tuntuu että monet täällä on viisaampia kun Foordin insinöörit(tai cosworthin).
he osaisivat kyllä tehdä kaiken 1000 X paremmin ja kestävämmin.
Tarvitaanko siihen oikeasti paljon?? Toisekseen, luotan jyrkiin kyllä tässä asiassa, muutaman vuosikymmenen kokemus kilpureista saattaa usein olla arvokkaampaa kuin koulussa opeteltu kirjaviisaus...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Joulukuu 30. 22:58:30 2004

joo todennäköisesti fordin ratkaisu ei ole paras mahdollinen ratkaisu, mutta takuulla toimiva, kun huolletaan asianmukaisesti.

mutta se tuki tai tärinänvaimennin tai tärinanvaimennintuki tai ihan miksi haluaa sitä sanoa, on käytännössä välttämätön, jos haluaa että ei paikat repeile ja pultit katkeile.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe Joulukuu 31. 19:06:50 2004

Itellä ei ole tällä hetkellä mitään tukea käytössä ja vajaan 3000rpm kohalla tulee sellanen aika häiritsevä värinä/tärinä. Sen yli kun menee niin ei oo enää mitään, eikä myöskään sen alapuolella. Voiskohan yksinkertasesti johtua juuri ton tuen puutteesta? :?
Toyota Supra TT

Maissi
Viestit: 611
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 12:14:19 2003

Viesti Kirjoittaja Maissi » Pe Joulukuu 31. 19:14:17 2004

Joku jos laittais vielä ohjeet ton vakiodampperin asennukseen(2wd) suomeksi, niin olisin erittäin kiitollinen.

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Re: Turbolle tuki.

Viesti Kirjoittaja cossy » To Huhtikuu 7. 13:17:51 2011

Jatketaan vanhaan topikkiin.
Löytyiskö joltain kuvia miten on ohc turboon asennettu tukia? Mihin kiinnitetty ja minkälaisia?
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Turbolle tuki.

Viesti Kirjoittaja olafu » To Huhtikuu 7. 20:34:14 2011

Mulla on ahtimen laipasta potkukelkan vanne (jonkunnäköstä jousiterästä) vedetty moottorin korvan päähän pultilla kiinni. Ei paljon ole kilometerejä ehtinyt tulemaan, mutta sallii pakosarjan lämpölaajenemisen, ihan vaan taipumalla sen verran. Ylös alas suunnassa tiukka.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin