poraus 92mm männille

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

poraus 92mm männille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » La Joulukuu 25. 21:27:05 2004

tuossa mietin et eikö 92mm männille poraus ollu 91,6mm,wisecojen suuntaan olen kääntymässä ja toi kiertokanki puoli vielä auki(käytetyt cosan vai eaglet)>saa ehdottaa...
mites jos lohkon kansitasosta on vetästy 2mm pois ja laittas cosan kiertokanget niin eikös wisecoissa kuitenki riitä vara männän päällä,et saa puristukset 8.0 luokkaan.en ny muista paljo kannen palotilan tilavuus on,mutta sieltä on kans vähä otettu pois.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » La Joulukuu 25. 21:35:52 2004

Älä ihmeessä lohkoa madalla, vaan käytä mahdollisimman pitkiä kankia!
Tässähän se menee...

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » La Joulukuu 25. 21:46:11 2004

no en itse varasinaisesti madaltasikaan lohkoa.vaan on semmonen projektilohko tiedossa,jossa on poraus 92mm männille(porauksen jäljiltä) ja kansitasoa plaanattu tuo 2mm.eli mites noi kamat natsaa teitin viisaiden mielestä.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » La Joulukuu 25. 21:50:02 2004

Mikä lohko? Jos joku tanarin ploki, niin hommaa uus.
Tässähän se menee...

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » La Joulukuu 25. 21:53:50 2004

is:n 205 ploki tuo olis

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: poraus 92mm männille

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Joulukuu 26. 7:57:12 2004

rs11 kirjoitti:tuossa mietin et eikö 92mm männille poraus ollu 91,6mm
Siis jos kyseisessä lohkossa on 92mm männille poraus, on toi halkasija luokkaa 91,98-92,05. Ja sitten kun tonne lykkäät 91,6mm wisecot niin saatttaa tulla aika väljän sutjakka pannu ihan suoraan. Vai mitä ymmärsin väärin tosta sun hommasta :?:

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Su Joulukuu 26. 8:52:16 2004

vielä en oo käyny tuota nähny livenä,mut sen takia kyselen,et sit kun digitaalitönärillä sitä mittailen ni tiedän onko sopivan kokonen halkasija.(myyjäkään ei muistanu muuta kuin et porattu on 92mm kuppelimahle männille)

eli tarkotus olis upottaa Wiseco takomännät kokoa 92mm joka noissa firmojen hinnastoissa on mainittu mitaksi, onko ne tasan tuon 92mm ja poraus siten 91,98-92,05.

sit tuo kansitason plaanaus 2mm pois niin riittääkö tavallisissa wisecoissa männän päällä pois otettavaa,vai tarviiko olla fulldomet jos tulee cosan veivit .

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Re: poraus 92mm männille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Su Joulukuu 26. 9:25:37 2004

MikkoT kirjoitti:
rs11 kirjoitti:tuossa mietin et eikö 92mm männille poraus ollu 91,6mm
Siis jos kyseisessä lohkossa on 92mm männille poraus, on toi halkasija luokkaa 91,98-92,05. Ja sitten kun tonne lykkäät 91,6mm wisecot niin saatttaa tulla aika väljän sutjakka pannu ihan suoraan. Vai mitä ymmärsin väärin tosta sun hommasta :?:
:oops: ymmärsin yhen lukemani jutun hiukan väärin,käsiteltiinkin kahden kokosia mäntiä 91,6 ja 92mm :oops:

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Joulukuu 26. 11:26:37 2004

rs11 kirjoitti:no en itse varasinaisesti madaltasikaan lohkoa.vaan on semmonen projektilohko tiedossa,jossa on poraus 92mm männille(porauksen jäljiltä) ja kansitasoa plaanattu tuo 2mm.eli mites noi kamat natsaa teitin viisaiden mielestä.
En ole viisas mutta vastaan silti. Unohda kaikki valmiiksi plaanatut ym hoonatut projektilohkot koska taloudellista säästöä ei ole näköpiirissä. Hanki std vanha kulunut esim is lohko tai kossunlohko ja porauta se wisecon kossumännälle noin 8-9 satkun välyksellä, jos haluat maximoida tiiviyttä teetä hoonaus "stressilevyllä". Tason plaanaus vain mitä on pakko ja niin että mäntä tulee max 0.2 yli tason, mittauksen suorita työntömitan selällä ja rakotulkilla, tämä tarkkuus riittää. Kossun vakiokanki on hyvä ja laita uudet pultit. Eaglea en suosittele siksi että kossun oma kanki kestää ja esim eaglessa joutuu tekemään kampeen pysyviä koneistuksia (kammenkaula pienennetään) vapari pitkäkankiset on erijuttu. Oikotietä onneen ei ole, tee se kerralla kunnolla=säästät pitkällä juoksulla, myös öljyä :wink:

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Joulukuu 26. 16:09:50 2004

Juu ei kannata 92 männille porattua lohkoa hommaa... Mennöö halki kuitenkin. Mulla meni ekasta motista "is" lohko halki 1 ja 2 sylinteristä... Reilu 5000km sillä ajelin enkä kerinny edes kovin paljoa happea sille antaa kun yhtäkkiä vaan alko vedet ja öljyt sekottumaan. Kauan meni ennenkun hokasin ne halkeemat kun paineella ainoastaa vuosi vedet sylinterin puolelle... kyllä oli hermot tiukalla kun varmaan kolmekertaa kasasin uudestaa ja uudestaan hilut kiinni siihen halkinaiseen lohkoon... prkl... :x
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Su Joulukuu 26. 16:35:21 2004

pakko se on viisaampia uskoo,eli jätetään se ostamatta ja etsitään std lohkoo sitten.eli mikä koko on seuraava koko std:n jälkeen noissa cossun wisecoissa .millanen puristus tulee jos on suurin piirtein kansitasolla cossun wiseco,niissähän on kai se monttu männässä. jotain 8 luokkaa puristusta haen.cossun orkkis tiivisteellä ja(ohc-kannen) palotiloista ihan inansa otettu pois.voiko noista cosan wisecoista ottaa männän päältä jos on tarpeen vaikka kuppi onkin.kun(cosan kiertokanget kun on 128,5mm ja vakio ohc:n 127mm pitkät)eli mitenhän tuon puristusten kanssa on.
taas tyhmä kyselee,mutta ei kysyvä tieltä eksy :wink: parempi ratkasu tääki kun kantapään kautta,koska kuitenki noi osat sen verran arvokkaita.
opetellaan sitten jotain muuta halvempaa kantapään kautta :lol:

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Joulukuu 26. 18:41:46 2004

Esim usparts/prostreet myyvä kossuun tehty wiseco (91.6) sopii kossun omien kankien kanssa suoraan, ohc omia kankia en suosittele koska kossun kanget ovat edullisia ostaa käytettynä kunhan tarkastuttaa ja uusii pultit koska osan historiaa harvoin tietää. Puristukset ym männän dekkaus tehdään aina konekohtaisesti "kylmäkasaamalla" esim 1 ja 4 sylinteri jolloin voi määrittää plaanaamis tarpeen sekä näkee onko aiempia koneistuksia tehty, puristustilavuus mitataan nesteellä apuna pala pleksiä ja huumeruisku. Ei muutakuin hommiin :wink: Yksi lisähuomio vielä, 20/205 lohko kestää ton 91,6 ainakin noin 350hv tasolla.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Joulukuu 26. 18:59:50 2004

AkiS kirjoitti:Juu ei kannata 92 männille porattua lohkoa hommaa... Mennöö halki kuitenkin.


Eikös noita kuitenkin porata jopa 94:si asti (rallikoneet) vai onko ne putkitettuja??
Vai onko sulle sattunut vain huono lohko? :roll:

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Su Joulukuu 26. 19:12:04 2004

SHR kirjoitti:Esim usparts/prostreet myyvä kossuun tehty wiseco (91.6)
onko toi ainoa seuraava koko std:n jälkeen.
Yksi lisähuomio vielä, 20/205 lohko kestää ton 91,6 ainakin noin 350hv tasolla.
ja sen jälkeenkö se on sit oltava 200 lohko,kestäskö pienemmällä porauksella enemmän vai onko se tuosta ite plokista kiinni,oon kuullu et on lohko halennu 2 j3 sylinterin välistä yläosasta,ainaki isommilla paineilla yli 1,5bar

kuis tommoset 1,5 bar ahdot tarviiko kannen pultit olla paremmat vai riittääkö uudet orkkikset,ku kansipahvina cosan orkkis.

nyt olis hakua vailla std mittanen alakerta tiedossa :wink:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Joulukuu 26. 20:27:43 2004

rs11 kirjoitti:
SHR kirjoitti:Esim usparts/prostreet myyvä kossuun tehty wiseco (91.6)
onko toi ainoa seuraava koko std:n jälkeen.
Yksi lisähuomio vielä, 20/205 lohko kestää ton 91,6 ainakin noin 350hv tasolla.
ja sen jälkeenkö se on sit oltava 200 lohko,kestäskö pienemmällä porauksella enemmän vai onko se tuosta ite plokista kiinni,oon kuullu et on lohko halennu 2 j3 sylinterin välistä yläosasta,ainaki isommilla paineilla yli 1,5bar

kuis tommoset 1,5 bar ahdot tarviiko kannen pultit olla paremmat vai riittääkö uudet orkkikset,ku kansipahvina cosan orkkis.

nyt olis hakua vailla std mittanen alakerta tiedossa :wink:
Tiedän yhden takaveto cossun ,205 lohkolla, Wisecoilla, 507hp ja jotain 570Nm ja toistaiseksi kestänyt.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Su Joulukuu 26. 20:38:49 2004

ei paha millasella ahdoilla ja puristussuhteella...
onko cossun ja ohc kannen palotiloissa tilavuus eroa?

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ma Joulukuu 27. 16:44:48 2004

Bootsi kirjoitti:
AkiS kirjoitti:Juu ei kannata 92 männille porattua lohkoa hommaa... Mennöö halki kuitenkin.


Eikös noita kuitenkin porata jopa 94:si asti (rallikoneet) vai onko ne putkitettuja??
Vai onko sulle sattunut vain huono lohko? :roll:
Eiköhän ne oo putkitettuja kaikki ja voi olla että sattu olemaan maanantai kappale se lohko... :roll:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ma Joulukuu 27. 17:25:19 2004

millasia noi putkitetut lohkot on...onko ne enään orkkiksen väärttejä :roll:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Joulukuu 27. 17:50:56 2004

rs11 kirjoitti:ei paha millasella ahdoilla ja puristussuhteella...
onko cossun ja ohc kannen palotiloissa tilavuus eroa?
Ahtoja taisi olla jotain 1.8 bar
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Joulukuu 27. 18:26:41 2004

AkiS kirjoitti:
Bootsi kirjoitti:
AkiS kirjoitti:Juu ei kannata 92 männille porattua lohkoa hommaa... Mennöö halki kuitenkin.


Eikös noita kuitenkin porata jopa 94:si asti (rallikoneet) vai onko ne putkitettuja??
Vai onko sulle sattunut vain huono lohko? :roll:
Eiköhän ne oo putkitettuja kaikki ja voi olla että sattu olemaan maanantai kappale se lohko... :roll:
No siis rallikoneet on yleensä vapareita, mutta niissä taas lohkoa rasittaa korkea puristussuhde. Mitä ite tiedän niin ei noi vielä 94mm männällekkään yleensä ole putkitettuja, mutta ovat aika huonoja kestämään. Sitten tuli tällästä tietoa tosta 94mm porauksesta, että se pitäs porata vähän toislaitaisesti entisiin reikiin nähden, koska lohko on toiselta puolen vähän heikompi. Neuvo on peräisin näitä ammatikseen rakentavalta kaverilta, mutta sen toimivuutta ei ole vielä itse keritty kokeilla.
rs11 kirjoitti:millasia noi putkitetut lohkot on...onko ne enään orkkiksen väärttejä :roll:
No jos en ole tota ideaa itse täysin väärin ymmärtänyt niin noi on huomattavasti parempia kuin orkkikset, jos oikein tehty. Sylinterin seinämäpaksuutta saadaan kasvatettua ja putket voidaan valmistaa paremmasta materiaalista kuin tavan lohko. Haittapuolena on, että ei oo ihan ilmasta toi lohkojen putkitus.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Joulukuu 27. 19:26:08 2004

Yhtään TEHOKASTA ja KESTÄVÄÄ 20/205 lohkoon 94mm porattua en ole nähnyt/kuullut. Kaikki toimivat ja tehokkaat 94mm on tehty 200 lohkoon. Niihinkin putkitetaan jos halutaan 95mm mukia....

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ma Joulukuu 27. 19:45:13 2004

AkiS kirjoitti:Juu ei kannata 92 männille porattua lohkoa hommaa... Mennöö halki kuitenkin. Mulla meni ekasta motista "is" lohko halki 1 ja 2 sylinteristä... Reilu 5000km sillä ajelin enkä kerinny edes kovin paljoa happea sille antaa kun yhtäkkiä vaan alko vedet ja öljyt sekottumaan. Kauan meni ennenkun hokasin ne halkeemat kun paineella ainoastaa vuosi vedet sylinterin puolelle... kyllä oli hermot tiukalla kun varmaan kolmekertaa kasasin uudestaa ja uudestaan hilut kiinni siihen halkinaiseen lohkoon... prkl... :x
tuli vaan tuosta mieleen et jos ei kannata porata 92millisille männille,niin mites ku ei toi 91,6mm kaukana kans oo :roll:

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Joulukuu 27. 20:28:36 2004

Kirjoitin jo tuolla aiemmin että ainakin noin 350 tason kestää, kokeiltu on.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ma Joulukuu 27. 20:57:30 2004

ja onko noita sitten todistettavasti juuri porauksen takia menny halki vai johtuko jostain muusta :roll:

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Ma Joulukuu 27. 20:58:33 2004

tiiän ainaki yhen 93mm männillä ja saanu h*lvetisti sikaa.. k-kangen laakerit anto lopulta periks :lol: .. ja kyseessä tanen lohko..

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Joulukuu 27. 21:00:43 2004

Fordin paskan valun kanssa voi tulla tyhjä arpa :wink: Kaverilla halkes 20 lohko tyhjäkäynnillä, poraus oli muistaakseni juuri 92mm. mettis vois kertoo että muistanko porauksen oikein ?
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Ma Joulukuu 27. 23:23:00 2004

jep, tyhjäkäynnillä kilahti, tanarin lohko 92mm männillä.. seuraava lohko sentään jo kesti...
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ti Joulukuu 28. 7:19:17 2004

johtopäätöksenä vois vetää,että vois joku lohko kilahtaa halki vaikka olis stanukoossa ja toinen kestää jopa sen 92mm porauksen ja siitä nää erilaiset kommentit.mutta varmaahan on se,että kyllä sillä isommalla seinämällä noin teoriassa on paremmat mahdollisuudet kestää.vaan toi 92mm ja 91,6mm:n porauksen ero on loppujen lopuksi kovin pieni ja kuitenki monen mielestä on 91,6 oikee koko porata.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Joulukuu 28. 11:36:53 2004

Antaahan valmistajakin 0.5 ja 1mm ylikoon, joten onhan alle 92mm valmistajankin toleransseissa :wink: se että mitä mikäkin lohko virityskäytössä kestää, riippuu monesta seikasta mm tehosta, ja on kokeiltu että miedonlaiska 350hv kesti ja kestää moitteetta, itse kurvailin noin 40tkm ilman ongelmia ja ilman oleellista öljynkulutusta. Tää mun juttu on aidosta kossunlohkosta. Mutta mitä todellista eroa on kossun 205 vs is 205 tai taunus 20 on sitä ikuista hörinää josta ei ole kellään mitään näyttöä. Kossunkin lohkoja on halkaistu rallikäytössä siinä kuin muitakin.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ti Joulukuu 28. 16:19:04 2004

joo ei kannata siihen cosan 205 lohkoon satsata turhaa rahaa,vaan katsoo et sinne sisälle tulis hyvät osat,ja lohko muuten tulee koneistettua ja tarkestettua ja osat myös mitä käytettyä tulee.niin uskosin että hyvä tulee :wink:

Vastaa Viestiin