Pohdiskelua

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja Markus » To Joulukuu 30. 12:45:21 2004

Mikä on tuossa viimeisessä kuvassa,konehuoneesta, on ajatuksena?

Onko ajatuksena saada kovassa vauhdissa paineella ilmaa kaasuttajiin?
Kyseessä ei liene mikään höpö viritelmä kyse on kuitenkin Vetomies voittaja autosta.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » To Joulukuu 30. 13:06:42 2004

tarkoituksena on varmaankin että kaasarit saa viileetä ilmaa = enemmän happea litrassa ilmaa = enemmän tehoa
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Joulukuu 30. 14:05:35 2004

Markus kirjoitti:
Onko ajatuksena saada kovassa vauhdissa paineella ilmaa kaasuttajiin?
Sitä sillä haetaan
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » To Joulukuu 30. 17:56:21 2004

Mahtaako moinen toimia?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Joulukuu 30. 18:17:06 2004

Ainakin Ram Air on ollut käytössä jenkkiautoissa jo 50 luvulla.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » To Joulukuu 30. 19:39:24 2004

Aivan, hyvä pointti.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Joulukuu 30. 19:50:40 2004

Tähän voi vastata samoin kuin joskus oli V8-magazinessa aikoinaan. Istu autossa 120 km/h vauhdissa ja hengitä, sitten avaa ikkuna ja työnnä pää kunnolla ulos ja avaa suu kunnolla menosuuntaan....ja mieti saatko nyt paremmin ilmaa ;)
Tässähän se menee...

TaneEsko
Viestit: 56
Liittynyt: Su Heinäkuu 11. 21:29:24 2004
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja TaneEsko » To Joulukuu 30. 21:24:07 2004

Joo eikös tossa kovemmassa vauhdissa jonkimoinen "patopaine" synny et varmasti on hyötyy enempi ku haittaa ,kylhä noi amerikkalaiset on hankkinu noilla tehon nousuja, toki vähän kovemmissa nopeuksissa kuin suomen motari nopeudet .Nii ja tietty ehkä tippa menovettäkin lisää tarvitaan .

:shock:
Taunus GT Coupe -73
Escort Estate -72
V6 Mondeo -00
Yamaha FJR -09

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » To Joulukuu 30. 22:29:14 2004

Ohan siitä patopaineesta hyötyä, esim jammun R1:ssä on jopa esitteessä ilmotettu teho patopaineella ja ilman.

andyman
Viestit: 1344
Liittynyt: To Joulukuu 13. 13:40:16 2001
Paikkakunta: VRK

Viesti Kirjoittaja andyman » To Joulukuu 30. 23:25:27 2004

Tollanen kaukalo systeemi kerää varmaan aika paljon painetta.

Tuo suu esimerkki oli kyllä hyvä,parisataa jos olis vauhtia niin häviäis varmaan alaleuka omille teilleen. :roll:
====RS2K====

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Joulukuu 31. 4:34:59 2004

Mikään kaukalo tai megafoni ei kerää yhtään sen enempää painetta ja muutenkin patopaineella alkaa olla tehon kannalta merkitystä vasta jossain 300-400 km/h jälkeen. Tästä oli laskelmiakin tuolla ffp:llä, en nyt jaksa tonkia tähän aikaan vuorokaudesta :)

Sisään otettavan ilman hankkiminen mahdollisimman viileästä paikasta kannattaa kyllä, mutta vaikka ilma on tiheämpää, niin suhteellinen hapen osuus pysyy kyllä vakiona. Aika hassua olisikin, jos seoskaasun osien pitoisuus riippuisi sen lämpötilasta.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Joulukuu 31. 9:49:27 2004

andyman kirjoitti: Tuo suu esimerkki oli kyllä hyvä,parisataa jos olis vauhtia niin häviäis varmaan alaleuka omille teilleen. :roll:
Ei sentään. Kattelin juuri netistä pätkän, missä kaveri ajaa mopolla 300km/h ilman kypärää ja aukoo suutaan. Huvittavan näköistä kyllä oli, melko muodoton pää.

Onhan noita patopainesysteemejä rakenneltu katuautoihinkin vaikka kuinka paljon. Itselläni oli joskus piirustukset johonkin "ammattilaisen" suunnittelemaan systeemiin, mutta lienevät hävinneet jo.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Joulukuu 31. 10:19:05 2004

hmm tossahan olis ainesta ikiliikkujaksi


kun nopeus kasvaa niin ahtopaine kasvaa.
kun ahtopaine kasvaa teho kasvaa
kun tehokasvaa niin nopeus kasvaa
kun nopeus kasvaa ahtopaine kasvaa
....jne
ja kaikki päättyy jäjähdykseen
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Juutana
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:19:48 2001

Viesti Kirjoittaja Juutana » Pe Joulukuu 31. 10:43:33 2004

sierra friikki kirjoitti:hmm tossahan olis ainesta ikiliikkujaksi


kun nopeus kasvaa niin ahtopaine kasvaa.
kun ahtopaine kasvaa teho kasvaa
kun tehokasvaa niin nopeus kasvaa
kun nopeus kasvaa ahtopaine kasvaa
....jne
ja kaikki päättyy jäjähdykseen
niin, no. Miettikääpä miksi lentokoneet kiihtyvät nopeammin 100-200 kuin 0-100... :roll:
Vanha keravalainen sananlasku: Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Joulukuu 31. 10:58:50 2004

Juutana kirjoitti:niin, no. Miettikääpä miksi lentokoneet kiihtyvät nopeammin 100-200 kuin 0-100... :roll:
Niinpä... ehkä sinunkin pitäisi opiskella hieman turbiinimoottorin toimintaa, ettet sekoittaisi sitä patopainekeskusteluun...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Viesti Kirjoittaja Karmann » Pe Joulukuu 31. 11:53:05 2004

Hessu kirjoitti:Mikään kaukalo tai megafoni ei kerää yhtään sen enempää painetta ja muutenkin patopaineella alkaa olla tehon kannalta merkitystä vasta jossain 300-400 km/h jälkeen. Tästä oli laskelmiakin tuolla ffp:llä, en nyt jaksa tonkia tähän aikaan vuorokaudesta :)

Sisään otettavan ilman hankkiminen mahdollisimman viileästä paikasta kannattaa kyllä, mutta vaikka ilma on tiheämpää, niin suhteellinen hapen osuus pysyy kyllä vakiona. Aika hassua olisikin, jos seoskaasun osien pitoisuus riippuisi sen lämpötilasta.
Kannattaa ottaa asiasta selvää niiltä ketkä on OIKEASTI noita ilmalaatikoita testannu, ainakin vapari f-ryhmän escortissa on saavutettu tehohyötyä muuttamalla ilmalaatikon muotoa, jos toi pitää paikkaansa niin paskanko hyötyä muutoksilla on jos tehonlisäys johtuis ainoostaan ilmanlämpötilsta?
Kun en muista paljonko mitattu a-painetta ilmalaatikolla niin en ala arpoon, tarvii kysästä kunhan nään kaverin joka sen tietää.

Teoreettisen virittämisen maailmanmestareita löytyy kyllä mutta asia kun monesti on eri käytännössä kun paperilla.
Ex. #28
Escort RS Cosworth

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Joulukuu 31. 12:54:04 2004

Karmann kirjoitti: Kannattaa ottaa asiasta selvää niiltä ketkä on OIKEASTI noita ilmalaatikoita testannu, ainakin vapari f-ryhmän escortissa on saavutettu tehohyötyä muuttamalla ilmalaatikon muotoa
Millainen se ilmalaatikko sitten on, ja voisiko osa tehonlisäyksestä aiheutua myös imuresonanssien muutoksesta?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Joulukuu 31. 15:08:39 2004

Karmann jos voisit kertoa mitä asiaan perehtynyt kaverisi sanooo niin ois hieno homma! Toi nimittäin kiinnostaa vilpittömästi. Näin talven aikaan kun pitää keksiä uusia konsteja millä saadaan sekunteja pois ensi kaudella.

Jokatapauksessa kaikesta päätellen on syytä olettaa että tuolla kotelolla olisi muutakin etua kun pelkkä tuo viileämpi imuilma.

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Pe Joulukuu 31. 15:27:06 2004

Kuvaa kun tarkkaan katsoo niin näyttäisi ettei tuo kotelo aiheuta mitään patopainetta kun kaikki ilma pääsee karkaamaan syylärin läpi. Ja muistelin kanssa lukeneeni että vasta +300km/h vauhdissa rupeaa jonkin sortin merkityksellistä painetta syntymään, kaikki alle tuon vain hiukan helpottaa ilmansaantia.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Joulukuu 31. 17:34:34 2004

Joo, toki auton keulassa on virtausten kannalta erilaisia alueita, ja ilma kannattaa ottaa sisään kohdasta jossa keulaa väistämään lähtevät, kiertävät ilmavirrat ovat minimissä. Tämän kohdan etsimisestä ajon aikana vesipatsaan sisältävän tee-itse "mittarin" kanssa oli joskus juttua Autospeedissä.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Vastaa Viestiin