Pohdiskelua
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Pohdiskelua
Mikä on tuossa viimeisessä kuvassa,konehuoneesta, on ajatuksena?
Onko ajatuksena saada kovassa vauhdissa paineella ilmaa kaasuttajiin?
Kyseessä ei liene mikään höpö viritelmä kyse on kuitenkin Vetomies voittaja autosta.
Onko ajatuksena saada kovassa vauhdissa paineella ilmaa kaasuttajiin?
Kyseessä ei liene mikään höpö viritelmä kyse on kuitenkin Vetomies voittaja autosta.
-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
tarkoituksena on varmaankin että kaasarit saa viileetä ilmaa = enemmän happea litrassa ilmaa = enemmän tehoa
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii

-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Re: Pohdiskelua
Sitä sillä haetaanMarkus kirjoitti:
Onko ajatuksena saada kovassa vauhdissa paineella ilmaa kaasuttajiin?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Ainakin Ram Air on ollut käytössä jenkkiautoissa jo 50 luvulla.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1269
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
- Paikkakunta: Suomen Turku
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Su Heinäkuu 11. 21:29:24 2004
- Paikkakunta: Sipoo
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Mikään kaukalo tai megafoni ei kerää yhtään sen enempää painetta ja muutenkin patopaineella alkaa olla tehon kannalta merkitystä vasta jossain 300-400 km/h jälkeen. Tästä oli laskelmiakin tuolla ffp:llä, en nyt jaksa tonkia tähän aikaan vuorokaudesta
Sisään otettavan ilman hankkiminen mahdollisimman viileästä paikasta kannattaa kyllä, mutta vaikka ilma on tiheämpää, niin suhteellinen hapen osuus pysyy kyllä vakiona. Aika hassua olisikin, jos seoskaasun osien pitoisuus riippuisi sen lämpötilasta.

Sisään otettavan ilman hankkiminen mahdollisimman viileästä paikasta kannattaa kyllä, mutta vaikka ilma on tiheämpää, niin suhteellinen hapen osuus pysyy kyllä vakiona. Aika hassua olisikin, jos seoskaasun osien pitoisuus riippuisi sen lämpötilasta.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Ei sentään. Kattelin juuri netistä pätkän, missä kaveri ajaa mopolla 300km/h ilman kypärää ja aukoo suutaan. Huvittavan näköistä kyllä oli, melko muodoton pää.andyman kirjoitti: Tuo suu esimerkki oli kyllä hyvä,parisataa jos olis vauhtia niin häviäis varmaan alaleuka omille teilleen.
Onhan noita patopainesysteemejä rakenneltu katuautoihinkin vaikka kuinka paljon. Itselläni oli joskus piirustukset johonkin "ammattilaisen" suunnittelemaan systeemiin, mutta lienevät hävinneet jo.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:19:48 2001
niin, no. Miettikääpä miksi lentokoneet kiihtyvät nopeammin 100-200 kuin 0-100...sierra friikki kirjoitti:hmm tossahan olis ainesta ikiliikkujaksi
kun nopeus kasvaa niin ahtopaine kasvaa.
kun ahtopaine kasvaa teho kasvaa
kun tehokasvaa niin nopeus kasvaa
kun nopeus kasvaa ahtopaine kasvaa
....jne
ja kaikki päättyy jäjähdykseen

Vanha keravalainen sananlasku: Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys.
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003
Kannattaa ottaa asiasta selvää niiltä ketkä on OIKEASTI noita ilmalaatikoita testannu, ainakin vapari f-ryhmän escortissa on saavutettu tehohyötyä muuttamalla ilmalaatikon muotoa, jos toi pitää paikkaansa niin paskanko hyötyä muutoksilla on jos tehonlisäys johtuis ainoostaan ilmanlämpötilsta?Hessu kirjoitti:Mikään kaukalo tai megafoni ei kerää yhtään sen enempää painetta ja muutenkin patopaineella alkaa olla tehon kannalta merkitystä vasta jossain 300-400 km/h jälkeen. Tästä oli laskelmiakin tuolla ffp:llä, en nyt jaksa tonkia tähän aikaan vuorokaudesta![]()
Sisään otettavan ilman hankkiminen mahdollisimman viileästä paikasta kannattaa kyllä, mutta vaikka ilma on tiheämpää, niin suhteellinen hapen osuus pysyy kyllä vakiona. Aika hassua olisikin, jos seoskaasun osien pitoisuus riippuisi sen lämpötilasta.
Kun en muista paljonko mitattu a-painetta ilmalaatikolla niin en ala arpoon, tarvii kysästä kunhan nään kaverin joka sen tietää.
Teoreettisen virittämisen maailmanmestareita löytyy kyllä mutta asia kun monesti on eri käytännössä kun paperilla.
Ex. #28
Escort RS Cosworth
Escort RS Cosworth
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Millainen se ilmalaatikko sitten on, ja voisiko osa tehonlisäyksestä aiheutua myös imuresonanssien muutoksesta?Karmann kirjoitti: Kannattaa ottaa asiasta selvää niiltä ketkä on OIKEASTI noita ilmalaatikoita testannu, ainakin vapari f-ryhmän escortissa on saavutettu tehohyötyä muuttamalla ilmalaatikon muotoa
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Karmann jos voisit kertoa mitä asiaan perehtynyt kaverisi sanooo niin ois hieno homma! Toi nimittäin kiinnostaa vilpittömästi. Näin talven aikaan kun pitää keksiä uusia konsteja millä saadaan sekunteja pois ensi kaudella.
Jokatapauksessa kaikesta päätellen on syytä olettaa että tuolla kotelolla olisi muutakin etua kun pelkkä tuo viileämpi imuilma.
Jokatapauksessa kaikesta päätellen on syytä olettaa että tuolla kotelolla olisi muutakin etua kun pelkkä tuo viileämpi imuilma.
-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Kuvaa kun tarkkaan katsoo niin näyttäisi ettei tuo kotelo aiheuta mitään patopainetta kun kaikki ilma pääsee karkaamaan syylärin läpi. Ja muistelin kanssa lukeneeni että vasta +300km/h vauhdissa rupeaa jonkin sortin merkityksellistä painetta syntymään, kaikki alle tuon vain hiukan helpottaa ilmansaantia.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Joo, toki auton keulassa on virtausten kannalta erilaisia alueita, ja ilma kannattaa ottaa sisään kohdasta jossa keulaa väistämään lähtevät, kiertävät ilmavirrat ovat minimissä. Tämän kohdan etsimisestä ajon aikana vesipatsaan sisältävän tee-itse "mittarin" kanssa oli joskus juttua Autospeedissä.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar