Käsi ylös kerhon 2,9i twin turbo rakentelijat

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Käsi ylös kerhon 2,9i twin turbo rakentelijat

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Joulukuu 20. 15:26:28 2004

Olis muutama kysymys ja voisi turista aiheesta enemmän muutenkin. Joensuun suunnalla ainakin pitäisi löytyä pari...?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ma Joulukuu 20. 22:51:56 2004

Täällä ollaan, (viittaa takarivin pulpetista) :shock: Joo, juteltiin Kuopiossa tuplaturboista. Kuinkas projekti etenee? Ite tutkin just mahdollisuutta liittää Megasquirt ja 2,9n TFI-sytytysjärjestelmä toisiinsa. Nyt jo näyttää lupaavalta. :)

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Joulukuu 21. 7:50:02 2004

2.8i motti on levällään, mutta kun olis nyt tarjolla 2.9i niin kovasti se houkuttelisi parempana lähtökohtana. Eli vähän on homma vielä vaiheessa...SMT6 tuli hankittua.

Kosusella on kuulemma yhdet 2.9i tt projektin kannet työstettävinä. Kuulemma tehdään isolla rahalla ja tulee granadaan. Joensuusta siis tämäkin auto kuulemma on.

Lähinnä vaan tuli mieleen, että jos joku on parastaikaa tekemässä 2.9i twin turbon pakosarjoja, niin josko korvausta vastaan tekisi yhdet ylimääräiset...?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Joulukuu 21. 10:34:12 2004

Kuten jo Capri-forumin puolella sanoin, osta se 2.9i.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ti Joulukuu 21. 22:45:48 2004

En ole edes kuullut koko Granada projektista. :shock: Tännehän syntyy tuplaturboja kuin sieniä sateella :!: Onko tarjolla oleva 2.9i katilla vai ilman :?:

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Joulukuu 22. 8:26:12 2004

Ei ole kattia. Olikos näin, että tuota 2.9i:ia on tehty myös MAP:illa?

edit.

Ja onhan sitä tehty, kun selaa vähän vanhoja aiheita. Mutta mites tuon ilmamäärämittarin korvaaminen MAP:illa, kun turbovehjettä kuitenkin ruvetaan rakentamaan?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ke Joulukuu 22. 11:12:58 2004

Vaihda suosiolla joku säädettävä moottorinohjaus... ;)
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Joulukuu 22. 13:01:28 2004

Riippuu aina budjetista, mutta ennen kuin JesseT ehtii sanoa mitään, niin mullakin on korvattu ilmamäärämittari mapilla turbo tekniikkaisessa escossa. Megasquirt... ;)
Nyt noin 2h:n tiesäädön jälkeen alkaa olla jo aika hyvin kohdillaan, eli ei ole sinällään paha rasti. Lambda vaan putkeen ja seosmittarin kanssa ajoa vaihtelevilla kierroksilla ja kuormilla. Toinen ajaa ja toinen naputtelee karttaa. Kyllä tuo purkki sen verran hyvin on toiminut, että uskaltaa jo kohta siitä puhuakkin :lol:
Noitahan on aina jossain myynnissäkin, jos ei itsellä ole tinailu taitoa ja varmasti jää edulisemmaksi, kuin moni kaupallinen tuote. Mappi tulee mukana ja kaikki muut vermeet pitäisi tuossa 2.9 koneessa käydä aika pitkälle. Anturit ja kaasuläpän potikat yms.

Edit: Niin ja jos lasket, mitä vastaavaa esim. lisäruiskutusta saa n.300€ kustannuksella, niin on tuossa aika paljon vielä lisäominaisuuksiakin. Esim. v-koneeseen 2-labda ohjaus ja jne....
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ke Joulukuu 22. 19:11:59 2004

jouni kirjoitti:Ei ole kattia. Olikos näin, että tuota 2.9i:ia on tehty myös MAP:illa?

edit.

Ja onhan sitä tehty, kun selaa vähän vanhoja aiheita. Mutta mites tuon ilmamäärämittarin korvaaminen MAP:illa, kun turbovehjettä kuitenkin ruvetaan rakentamaan?
SMT6 on aika kova laite jos haluat korvata 2.9n ilmamäärämittarit mapilla. Lisäksi hyvät säätökartat sytkälle ja lisäsuuttimille. Näinollen vastaa säädöiltään likimain ohjelmoitavaa ruiskua. Ootko jo tutkinut SMTn valikoita ja asetuksia?

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Ke Joulukuu 22. 20:55:20 2004

itellä kans suunniteltuna, vaan ei vielä aloitettuna :oops: ton 2.9 mappi koneen ahtaminen ton vanhan 2.8 cölnin tilalle,,, kone ja ahtimet löytyy :?
enää ei puutu kun männät, kanget,oljypumppu,kansien työstö, nokka, ohjelmoitava ruutta ja paljon muuta :lol: muttakun joku meni ostamaan viriviri euroilla jonkun ihmeen käyttöpelin :shock:
sierra xr4x4
escort mk1

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Tammikuu 3. 22:29:12 2005

tumi kirjoitti: Ootko jo tutkinut SMTn valikoita ja asetuksia?
Pikaiselti vaan vilkaissut ja vähän kuunnellut ja lueskellut muiden kokemuksia ko. purkista. Näyttäisi olevan niin, että kunnon ohjelmoitava ruisku ei nyt ihan älyttömän paljon kalliimmaksi loppupeleissä tulisi. Ja säästäisi hermoja...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ma Tammikuu 3. 23:45:05 2005

jouni kirjoitti:
tumi kirjoitti: Ootko jo tutkinut SMTn valikoita ja asetuksia?
Pikaiselti vaan vilkaissut ja vähän kuunnellut ja lueskellut muiden kokemuksia ko. purkista. Näyttäisi olevan niin, että kunnon ohjelmoitava ruisku ei nyt ihan älyttömän paljon kalliimmaksi loppupeleissä tulisi. Ja säästäisi hermoja...
Kyllä, jonkinverran hermoja ja työtä niidenkin asennus ja säätö vaatii. Pariin japsiin on noita Tatecheja kytketty ja toinen jo kulkee. Saa nähdä miten työläitä säätää. Joskus kun joutaisi kunnolla syventymään tuohon omaan Megasqurtiin. Veskullahan se toimii jo aika hienosti RSTssä ja taitaa olla aika sujuva säädellä.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Tammikuu 4. 0:40:29 2005

Helpompaa ohjelmoitavaa ruiskua ei ole vastaan tullut kun tatech ,varsinkin jos tekninen englanti ei oikein suju ja nyt myös lisänä autotune joten jos oikeen helposti haluaa mennä niin ei tarvitse kuin sytkä saada kohdalleen :D

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Tammikuu 4. 8:28:59 2005

mites vaikea on saada scorpparin 4x4 turbona kilpiin.
ja vuosiluku vaikka -94
onkos tehtynä vehjettä?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » Ti Tammikuu 4. 14:32:07 2005

Eikös ihan maahantuojalta saanut jossain vaiheessa jonkinlaista 4x4 skorpparia ahdettuna? Muistelisin joskus tuulilasista tai tm:stä lueskelleeni
#682

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Tammikuu 4. 19:37:42 2005

Scorpio 2,8i tuplaturbo. Mainostettiin nimellä Voimalaitos.... K-jet ja 2 pientä ahdinta, olisko ollut IHIt.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ti Tammikuu 4. 21:03:37 2005

jjs kirjoitti:Scorpio 2,8i tuplaturbo. Mainostettiin nimellä Voimalaitos.... K-jet ja 2 pientä ahdinta, olisko ollut IHIt.
mulla on lehtijuttu tekniikanmaailma testaa stockmanturbo scorpio 4X4:n :lol: hyvä testi.


muuten BTW. käykö 2.9 imusarja 2.8 päälle? muodoltaan ja kanaviltaan, kiinnityspultin reijäthän voi poraa ja vanhat tiggaa kiinni.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Tammikuu 5. 1:28:32 2005

Lähinnä ajatus on uudemmasta kun 2.8
eli alkuperäisestä catti pelistä on kyse?
miten siihen sais turbole luvat
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Tammikuu 5. 13:03:55 2005

tanari kirjoitti:
jjs kirjoitti:Scorpio 2,8i tuplaturbo. Mainostettiin nimellä Voimalaitos.... K-jet ja 2 pientä ahdinta, olisko ollut IHIt.
mulla on lehtijuttu tekniikanmaailma testaa stockmanturbo scorpio 4X4:n :lol: hyvä testi.


muuten BTW. käykö 2.9 imusarja 2.8 päälle? muodoltaan ja kanaviltaan, kiinnityspultin reijäthän voi poraa ja vanhat tiggaa kiinni.
Skannaahan jakoon se artikkeli :)

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » To Tammikuu 6. 2:25:49 2005

sierra friikki kirjoitti:mites vaikea on saada scorpparin 4x4 turbona kilpiin.
ja vuosiluku vaikka -94
onkos tehtynä vehjettä?
Vähäpäästöisissä taitaa joutua VTTn mittaukseen ja tehoa tehokkaimman 4x4n tai Cosworth +20% mukaan, riippuu vähän katsastusmiehen tulkinnasta.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Tammikuu 6. 3:56:39 2005

sierra friikki kirjoitti:Lähinnä ajatus on uudemmasta kun 2.8
eli alkuperäisestä catti pelistä on kyse?
miten siihen sais turbole luvat
Saksassa on varmasti joku paja tehnyt tollaisia turboja ja jos ne on kateilla TÛV-hyväksyttyjä niin eikös sellaisilla papereilla sen täällä pohjolassakin saa hyväksyttyä, kun suurta yhteistä perhettä ollaan.
Scorpiota on 90-luvulla tehty Saksassa esimerkiksi 5.0L V8-koneella.
Kestääkö nelarin veto-osat sitten V6 vääntöä turboilla ryyditettynä?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » To Tammikuu 6. 10:50:26 2005

Briteissä on ollut noita turbokittejä kutoskoneisiin enemmänkin saatavilla, Turbo Technicsin kovin tarjoama peli oli Minker-nimellä kulkenut paketti, jossa oli otettu 323hv 2.9:stä. MT75-aski, jossa ainoa modi taisi olla pidempi vitonen, vakiota rankempi kytkin toki. Perät olivat käsittääkseni vakiot, mutta mainoslapun perusteella vaihtoehtoiset välitykset (3.13), olivat valittavissa. Alustaa oli myös uusiksi suunniteltu.

http://www.asknik.co.uk/mink.html
http://www.xr4x4.co.uk/images/minkerk1/ ... x768_1.jpg
http://www.xr4x4.co.uk/images/minkerk1/ ... x768_2.jpg
http://www.xr4x4.co.uk/images/minkerk1/ ... x768_3.jpg
http://www.xr4x4.co.uk/images/minkerk1/ ... x768_4.jpg

On ollut myös saatavilla vaatimattomampia paketteja 200-230-260-280 välillä, joista Janspeedin rankoin (260) on varmaan vienyt T9:n aika rajoille
#682

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » To Tammikuu 6. 19:09:15 2005

SLEI kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:Lähinnä ajatus on uudemmasta kun 2.8
eli alkuperäisestä catti pelistä on kyse?
miten siihen sais turbole luvat
Saksassa on varmasti joku paja tehnyt tollaisia turboja ja jos ne on kateilla TÛV-hyväksyttyjä niin eikös sellaisilla papereilla sen täällä pohjolassakin saa hyväksyttyä, kun suurta yhteistä perhettä ollaan.
Scorpiota on 90-luvulla tehty Saksassa esimerkiksi 5.0L V8-koneella.
Kestääkö nelarin veto-osat sitten V6 vääntöä turboilla ryyditettynä?
Mistä vaan löytäisi noita turbosarjoja ja niiden TUV papereita? Onko kellään tietoa/kokemusta?

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Tammikuu 6. 19:31:18 2005

MoloA kirjoitti:Briteissä on ollut noita turbokittejä kutoskoneisiin enemmänkin saatavilla, Turbo Technicsin kovin tarjoama peli oli Minker-nimellä kulkenut paketti, jossa oli otettu 323hv 2.9:stä. MT75-aski, jossa ainoa modi taisi olla pidempi vitonen, vakiota rankempi kytkin toki. Perät olivat käsittääkseni vakiot, mutta mainoslapun perusteella vaihtoehtoiset välitykset (3.13), olivat valittavissa. Alustaa oli myös uusiksi suunniteltu.

http://www.asknik.co.uk/mink.html
http://www.xr4x4.co.uk/images/minkerk1/ ... x768_1.jpg
http://www.xr4x4.co.uk/images/minkerk1/ ... x768_2.jpg
http://www.xr4x4.co.uk/images/minkerk1/ ... x768_3.jpg
http://www.xr4x4.co.uk/images/minkerk1/ ... x768_4.jpg

On ollut myös saatavilla vaatimattomampia paketteja 200-230-260-280 välillä, joista Janspeedin rankoin (260) on varmaan vienyt T9:n aika rajoille
oon ennenkin nähny noita minkereitä mutta täytyy taas kerran myöntää että aika namun näköisiä vekottimia! :P :)
lainattua tuolta Minker sivuilta:
"With the twin, water cooled T2 turbos blowing hard through the air-to-air intercooler, the 2.9 produces a whopping 345lb ft of torque at just 2800rpm and 320bhp at 6000. That's more than enough to mix it with a Porsche 928GT, plenty to tease a BMW M5 with, and, as I found, sufficient to make the rider of an 1100 Suzuki look down to check that all his spark plug leads were connected." :lol: :lol:
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Tammikuu 6. 20:20:45 2005

Aivan sairaan hyvä :lol:
"sufficient to make the rider of an 1100 Suzuki look down to check that all his spark plug leads were connected."
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Tammikuu 6. 21:53:06 2005

Montakos niitä Minker 323 -autoja olikaan tehty, 6 tai jotain? Mahtava peli kyllä varmasti, olihan siellä muutakin ehostusta kuin pelkkää tekniikkaa.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » To Tammikuu 6. 22:01:18 2005

ukormi kirjoitti:Aivan sairaan hyvä :lol:
"sufficient to make the rider of an 1100 Suzuki look down to check that all his spark plug leads were connected."
Jouduitko itse koskaan katsomaan onko kaikki johdot kiinni :?:

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » To Tammikuu 6. 23:04:50 2005

Olikohan noin 6-9 alkuperäistä suoraan tehtaalta muutettua ja sitten pari jälkikäteen vähäisemmistä TT-konversioista tehtyä
#682

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Tammikuu 6. 23:08:12 2005

tumi kirjoitti:
ukormi kirjoitti:Aivan sairaan hyvä :lol:
"sufficient to make the rider of an 1100 Suzuki look down to check that all his spark plug leads were connected."
Jouduitko itse koskaan katsomaan onko kaikki johdot kiinni :?:
Ei tullut sellaista tarvetta koskaan vastaan :D
Sillä mustalla ärrällä olin kyllä lähellä moista Kajaanintiellä mustan 750 bemarin kanssa. Oli vielä muija kyydissä mutta oli pakko päästä ohi ja niinhän sitä ennen Uuron risteystä löytyi riittävän pitkä pätkä suoraa tietä :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Helmikuu 18. 23:14:37 2005

Mitäs ton 2.9i:n kiertokanget yms kestää vakiona? eli jos laskis puristussuhdetta hieman mut pitäis alakerran vakiona uusien laakereiden ja öljypumpun kera.. Jos taas haettais vain katuauton tehoja eli ei viittä sataa, ei edes neljää sataa hummaa.. :-) eli virikannet ja nokka, mapillinen efi ruutta ja siihen vaikka se MS jos toimii, pari pikkuturboa ja menoksi?

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » La Helmikuu 19. 3:28:59 2005

samiharju kirjoitti:Mitäs ton 2.9i:n kiertokanget yms kestää vakiona? eli jos laskis puristussuhdetta hieman mut pitäis alakerran vakiona uusien laakereiden ja öljypumpun kera.. Jos taas haettais vain katuauton tehoja eli ei viittä sataa, ei edes neljää sataa hummaa.. :-) eli virikannet ja nokka, mapillinen efi ruutta ja siihen vaikka se MS jos toimii, pari pikkuturboa ja menoksi?
Suunnilleen tuolla kokoonpanolla on pysyny nipussa päivittäisessä ajossa ja aika paljon on ajettu. Keston rajoja en ole lähteny kokeilemaan kun ovat aika kalliita kokeita :roll:
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » La Helmikuu 19. 7:40:38 2005

Saattaisi muuten sitten olla 4.0 kampiakseli tiedossa. Tulisi mukavasti vääntöä, millin ylikoolla iskutilavuus 3498cc, sylinterimitat siis 94x84. Katselin joskus, että voisi käyttää vakioveivejä ja jotain Chryslerin matalia mäntiä jotka on rapakon takana puoli-ilmaisia.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Helmikuu 19. 9:41:35 2005

tumi, millaisia teholukemia sun koneesta on otettu?

aika heikosti googlettamalla löytyy kuvia tai faktaa juuri 2.9 koneen turbottamisesta :-( eli jos jollain on hyviä linkkejä niin laittakaahan esille :-)

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » La Helmikuu 19. 18:51:51 2005

onko kellään kokemusta 2.9:n kampuran kestämisestä? kiillotettuna peiliksi ja tasapainoitettuna kierroksia otettais joku 6500rpm? ja ahtoja 1.5bar ja jos ei kestä nii mistä löydetään kestävä???? :)
sierra xr4x4
escort mk1

Boss429
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesäkuu 1. 20:39:33 2002
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Boss429 » La Helmikuu 19. 18:58:29 2005

Sierraxr4x4 kirjoitti:onko kellään kokemusta 2.9:n kampuran kestämisestä? kiillotettuna peiliksi ja tasapainoitettuna kierroksia otettais joku 6500rpm? ja ahtoja 1.5bar ja jos ei kestä nii mistä löydetään kestävä???? :)
miten olis 24v koneen kampura :)
´86 Sierra 2.0 Ghia 16V Cosworth
´82 Sierra 2.0 Ghia Automatic
´85 Sierra 2.0 Ghia
´87 Sierra 2.0 GL
´90 Sierra 2.0i GL

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Pe Huhtikuu 22. 19:54:31 2005

jotain turbotechnicks jutskaa 2.9 twinturbottajille
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Huhtikuu 25. 16:51:40 2005

ELI jos nyt sitten ajattelis tehdä turbo 2.9 moottorin kahdella turbolla.
minkäslaiset turbot vois olla.
minkälainen A/R voisi olla ja halkaisijat siiville
enkkumanni oli laittanut kaks garrettia (T2)
mutta mistä vehkeestä noi mallit löytyis?
RsT esco?
tarvisko puristus suhdetta muuttaa?
Ja sitten että kustannus pysyy kohilla niin mikäs olis paras /halpa rikastus keino saada koneeseen soppaa?
voisko vakkkari mäntiä käyttää?
Paineitahan ei ole tarkoitus ottaa ku sen verran että ,,,,,,se hajoaa syksyllä liikapaineeseen.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Huhtikuu 25. 16:59:20 2005

Tuollaiset tuli omista vakiomännistä:

Ennen:
http://img.photobucket.com/albums/v510/ ... 9_mnt2.jpg

ja jälkeen:
http://personal.inet.fi/koti/spa/M1.jpg

Puristussuhde tippui 9,5:stä 8,9-9,0:aan. Kunnon moottorinohjauksella varmaan kestää helpostikin sen 0,8-1,0bar. Ehkä... :wink:
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Huhtikuu 25. 20:31:22 2005

Tuolla megaruisku foorumissa on yhdellä "päätekijällä" roverin v8 cobra replica remmiahtimella ja siinä on puristus suhteena 9.75/1. Mainitsi jossain kertomuksessaan, että on huomannut, että 1aste ennakkoa pienemmälle 0.1bar vastaan on riittävä. Sit vielä soppaa koneeseen reilusti, niin ei mene laihalle ja sen takia ala nakutella herkemmin. Hänellä muistaakseni (remmi)ahtoa noin 0.6bar. Ja paljonhan tuossakin varmasti auttaa se, että ahtoilma on viileää, eli kunnon kenno keulille, niin kuin varmasti onkin tulossa.... :D
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » To Toukokuu 19. 23:50:20 2005

no niin :D mitä noi 24v kampura ja kiertokanget mahtanee kestää...? ja sopiiko ne suoraan 12v 2.9:n n.1.5bar ja 6800rpm... :P

tai jos ahdetaan suoraan toi vanhempi 24v niin onko siinä muita ns. heikkouksia kuin se nokkaketju? ja kestääkö se kuinka hyvin tollaset paineet? tehotavoite n.350hv
sierra xr4x4
escort mk1

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Toukokuu 23. 13:02:17 2005

ratsastetaan aiheella.

nyt kun on tuollainen 2.8i nelikko peli tallissa on tullut suuri himo laittaa siihen ahtimet. tehoa ei tarvii paljoa tulla, kunhan vääntöä löytyy.. vakiona puristukset 9,2:1, ajattelin pitää ne siinä.. eli kylmästi kylkiin vaan ahtimet. tuotitaanko ajatus heti..? :-)

mites tuo k-jet, mahtaako soppa riittää jollain 0,5bar ahdoilla? toimiiko tuo vakioruutta alkuunkaan turbojen kanssa?

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Toukokuu 23. 13:08:50 2005

Tuohon homman voisi halvin ja helpoin ratkaisu olla ihan vaan yksi cossun TO3 ja cooleri. Eli ahdin toiselle puolelle kylkeen ja yhdysputki toiselta puolelta. Tarvittaessa joku simppeli lisärikastuspiiri. V6:n k-jetissä taitaa rajat tulla vastaan jossain 200hv tietämillä. Helppoja heppoja ja vielä halvalla...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Toukokuu 23. 13:19:06 2005

samiharju kirjoitti:ratsastetaan aiheella.

nyt kun on tuollainen 2.8i nelikko peli tallissa on tullut suuri himo laittaa siihen ahtimet. tehoa ei tarvii paljoa tulla, kunhan vääntöä löytyy.. vakiona puristukset 9,2:1, ajattelin pitää ne siinä.. eli kylmästi kylkiin vaan ahtimet. tuotitaanko ajatus heti..? :-)

mites tuo k-jet, mahtaako soppa riittää jollain 0,5bar ahdoilla? toimiiko tuo vakioruutta alkuunkaan turbojen kanssa?
Joudut vaihtamaan sen pienen mötikän johon menee kaks letkua ja liitn sähköä varten.
joku järjestelmä paineen säädin sen nimi oli (sori ope kokkolassa en muista enää).
sen kun vaihdat turbo saabin vastaavaan tai audi 200t malliseen.
silloin saat siihen ahtopaineen sädön mukaan.
silloin rajana on määrämittarin kartio joka loppuu jossain vaiheessa (liikaa ilmaa ja pohjaa jolloin kone käy laihalla.
suosittelen kyllä suoraan mega spruitin suunnittelua.
on helpoin ja paras tapa säästää moottori vaurioilta.
itsellä ei ole vielä sellaista mutta tulee kyllä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Toukokuu 23. 13:23:03 2005

sierra friikki kirjoitti:
Joudut vaihtamaan sen pienen mötikän johon menee kaks letkua ja liitn sähköä varten.
joku järjestelmä paineen säädin sen nimi oli (sori ope kokkolassa en muista enää).
sen kun vaihdat turbo saabin vastaavaan tai audi 200t malliseen.
silloin saat siihen ahtopaineen sädön mukaan
Friikki takaisin koulun penkille :wink: Se on se ohjauspaineensäädin.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Toukokuu 23. 13:55:09 2005

sierra friikki, ennen sen megaruutan asennusta pitäisi vaihtaa sähköruisku...

sit taas jo menee liiallisuuksiin :-)

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Toukokuu 23. 15:47:47 2005

samiharju kirjoitti:sierra friikki, ennen sen megaruutan asennusta pitäisi vaihtaa sähköruisku...

sit taas jo menee liiallisuuksiin :-)
Samiharju ,mega spruit on se sähkö ruisku :D

muta vaihda se ohjauspaineen säädin niin voit turbottaa sen niin pitkälle kun määränjakajan lautanen sallii (siis ruiskunpuolelta)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Toukokuu 23. 16:08:53 2005

2.8i:stä on otettu vakioruiskulla semmoiset 240 hv yhdellä pillerin kokoisella ahtimella. En sano, että oli paras mahdollinen setuppi, mutta periaatteessa tuon verran voisi irrota.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Toukokuu 23. 17:02:44 2005

friikki, tarvii aika paljon (kalliita) osia megaruutan lisäksi.. jos ois efi ruutta valmiiks niin sit toki ms peliin.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Toukokuu 24. 0:24:05 2005

Leikitellään nyt sitten ajatuksella: minulla on 2.8 EFi ruiskulla oleva auto. Pelkällä Megaspruutallako selviäisin turbon lisäksi?

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Toukokuu 24. 8:09:12 2005

Ei taida nuo EFi:n suuttimet kovin pitkälle riittää. Mutta sinnehän käy esim. cossun vakiosuuttimet (huom. eri ohmit kuin V6), joilla sitten pärjää vähän paremmin.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Vastaa Viestiin