Miten vetarit irti escosta?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Miten vetarit irti escosta?

Viesti Kirjoittaja Miksu » Su Tammikuu 9. 16:46:55 2005

Eli oon ottamassa konetta (1.6 CVH) pois alakautta RST:n koneen tieltä. Alakautta oon ottamassa koko pakettia pois ja enää olis vetairit kiinni moottorin kiinnikkeiden lisäks. Lueskelin vanhoja topicceja aiheesta, mutta ei löytynyt oikein valaisevaa tietoa. Jossain oli, että ensin öljyt pois ja sitten vetairin tanko irti nivelestä. Jossain oli myös, että otetaan sisemmästä nivelestä vetarit irti niin ei tule öljyt pihalle. Haynesin oppaasta oon vähän apuja katellu, mutta kun saattuu puuttumaan siitä just toi luku missä tohon olis tietoa... Joten osaisko joku antaa suht tarkat ohjeet, että miten toi homma kannattaa tehdä ja miten ne saa esim. siitä nivelestä irti.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Su Tammikuu 9. 17:22:41 2005

Ite vetäisin koko vetarit irti laatikosta ja sitten nostaisin/laskisin koneen laatikon kanssa pois. Laatikosta tulee vähän öljyä pois, mutta sama tyhjentää loputkin ja laittaa uudet öljyt.

Mutta jos haluat että öljyt ei tule laatikosta ulos, niin sitten pura ne sisemmät nivelet, ja sitten loppuakselit vaikka napoineen pois haitolta. Vähän tympeä homma, eli suojakumi pois, rasvat pois ja sitten pitäis näkyä akselilla seekerirengas, sittä levittää sitä ja vetää akseli pois nivelestä. En suosittele.
Viimeksi muokannut Fullspeed, Su Tammikuu 9. 17:44:36 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Tammikuu 9. 17:41:19 2005

juuri näin. vetari lähtee irti loodan päästä kun nyppää.

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Viesti Kirjoittaja Henkku » Su Tammikuu 9. 18:32:12 2005

Fullspeed kirjoitti:Ite vetäisin koko vetarit irti laatikosta ja sitten nostaisin/laskisin koneen laatikon kanssa pois. Laatikosta tulee vähän öljyä pois, mutta sama tyhjentää loputkin ja laittaa uudet öljyt.
Kannattaa ottaa öljyt talteen!
Muistaakseen makso 20euroo litra ja sinne menee 2.3litraa.


E: 3.2litraahan se tais ollakkin :oops:
Viimeksi muokannut Henkku, Su Tammikuu 9. 21:46:13 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Tammikuu 9. 21:31:53 2005

Sinne menee 3.2 litraa sitä öljyä ja se maksaa sen mukaan mitä haluaa. Ehdottomasti helpoin tosiaan vaan kiskaista se vetari irti. Jos on tiukassa, niin vipuvarrella voi vähän avittaa. Vetarit voi myös purkaa nivelistä, mutta siihen kannattaa olla hyvä syy.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Su Tammikuu 9. 22:14:08 2005

Joo. Ne vetarit todellakin lähtee sieltä laatikosta irti ihan vetämällä, vaikka - kokemuksesta tiedän - ensikertalainen sitä ei usko kun on ½ tuntia tapellut :-D

Joskus tuntuu että ne suurinpiirtein 'jää käteen', ja välillä saa hakea isompaa työkalua naapurista :-) Mutta kyllä ne lähtee :-)
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Su Tammikuu 9. 22:26:26 2005

Koettakaapas ottaa oikeanpuoleista sisemmän vetonivelen korviketta ei sellaista muutaman sentin suoraa akselinpätkää (malleissa joissa on väliakseli ja ristinivel sillä puolella). Lähtisihän se nyppäämällä mutta kun ei saa kiinni mistään :?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ti Tammikuu 11. 13:59:54 2005

Henkku kirjoitti:
Fullspeed kirjoitti:Ite vetäisin koko vetarit irti laatikosta ja sitten nostaisin/laskisin koneen laatikon kanssa pois. Laatikosta tulee vähän öljyä pois, mutta sama tyhjentää loputkin ja laittaa uudet öljyt.
Kannattaa ottaa öljyt talteen!
Muistaakseen makso 20euroo litra ja sinne menee 2.3litraa.


E: 3.2litraahan se tais ollakkin :oops:
Tuohon hintaanhan saa jo ATF:kin!! Ite muutes laittaisinkin siihen ATF:t ni ei oo niin jäykkä pakkasilla.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ti Tammikuu 11. 14:30:30 2005

ATF nyt ei maksa kuin 4e/l tai niillä nurkin, mutta enpä totisesti laittaisi sitä sellaiseen lootaan, johon sitä ei suositella. Ennemmin blandaa loota- ja moottoriöljyä, niin on sitä EP-lisäainetta joukossa kuitenkin mutta on ohuempaa.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ti Tammikuu 11. 15:02:26 2005

Tietämättömyyttään eivät oo suositellu... :D :D
Hyvinhän nuo on pelannu.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Tammikuu 11. 15:56:05 2005

Pakko suositella, Fordin omat 75w-90 synteettiset laatikkolitkut eikä ole pakkasillakaan jähmeä niinku viimetalvena jollain mobilin litkulla.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Tammikuu 12. 9:09:57 2005

Jep, hyvinhän ne lähti vetämällä irti, tuli oikeestaan itestään. Mutta ei sieltä kyllä se koko mötikkä irronnu eikä tullu öljyt pihalle, vaan irtos vaan se nivel. Eli onko joltain unohtunu viime kerralla jotkut lukitukset sieltä? Eli pieni lisäkysymys: Lähteekö se mötikkäkin irti vetämällä, kun pitäis saada ne tohon rst:n lootaan vaihdettua. Ja nyt johtosarjan kimppuun...

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Tammikuu 12. 11:26:41 2005

Olet ilmeisesti onnistunut rikkomaan nivelen... Kyllä sen mötikän olisi pitänyt tulla mukana.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Tammikuu 12. 11:45:40 2005

No ei se ainakaan siinä irrotusvaiheessa hajonnut, koska se ei vaatinu yhtään voimaa. Ja kumpikin puoli lähti samalla tavalla. Ajattelin vaan, että jos sen kerran pystyy purkamaan siitä nivelen kohdalta niin oisko sieltä vaan jotkut lukitusprikat jääny pois joskus. Alatukivarsihan pitää sen kuitenki niin ettei se pääse ajossa sieltä irtoomaan...tai ainakin toi on hyvin kestäny. Jos ei, niin meni sitten vissiin nekin ostoslistalle.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Tammikuu 12. 13:53:12 2005

Jos lukitusprikat on jäänyt pois niin vetarista jää vaan tikku boorineen käteen ja koko nivel jää laatikkoon. Jos taas nivel "leviää" niin vetariin jää se sisäosa kuulineen/rullineen ja laatikkoon jää vain se kuppi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin