Turbopakosarjan materiaali

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Turbopakosarjan materiaali

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Su Tammikuu 9. 21:15:26 2005

Tästäkin on varmasti ollut aikaisemminkin juttua, mutta eipä vaan haku tuottanu tulosta...

Eli mikä olis paras resepti tehdä 2.0-OCH koneeseen pakosarja johon sais Garretin GT-28R:n istutettua?

Itse mielessä on ollut leikata n. 12mm levystä laipat ja sopivan paksuisesta vesijohtoputkesta ja mutkista askarrella putket. Putkista pyrittäisiin tekemään mahdolisimman lyhyet, mutta kuitenkin keskenään yhtä pitkät.

Onko toi järkevä tapa? Mikähän olis sopiva putken koko tuohon?

Downpipen rakentaminen askarruttaa kanssa. Mahtaiskohan jossain kotterossa olla jo vakiona sopiva downpipe jonka vois pikku modaamisella saada sovitettua paikalleen? Tuon laippa on kait sama kuin T25:ssa...

-k

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Tammikuu 9. 21:29:41 2005

Paras materiaali (edes jotenkuten saatavilla olevista) on tulenkestävä rauta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Su Tammikuu 9. 22:32:45 2005

Vesijohtomutkat ovat yleensä ns. paskarautaa eli Fe37 vanhan standardin mukaan, nyttemmin nimi on S235J. Aine ei ole kovin kestävää kyseisessä käytössä. Tulenkestävät ja/tai ruostumattomat teräkset sisältävät runsaasti kromia ja nikkeliä ym. seosaineita, sellaisesta kannattaisi tehdä jos hyvän haluaa, hitsauksen kanssa pitää tosin olla tarkkana ja tietää niksit.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Su Tammikuu 9. 22:35:12 2005

OK: Aina viisastuu!

Onko siis rosteri hyvää materiaalia pakosarjoihin? Jostakin olen lukenut että ratkeaa helposti, kun laajenee kovasti lämmetessä....

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Su Tammikuu 9. 22:59:15 2005

Hessu kirjoitti:Vesijohtomutkat ovat yleensä ns. paskarautaa eli Fe37 vanhan standardin mukaan, nyttemmin nimi on S235J. Aine ei ole kovin kestävää kyseisessä käytössä. Tulenkestävät ja/tai ruostumattomat teräkset sisältävät runsaasti kromia ja nikkeliä ym. seosaineita, sellaisesta kannattaisi tehdä jos hyvän haluaa, hitsauksen kanssa pitää tosin olla tarkkana ja tietää niksit.
mulla vasta ~9v. noi paskarauta sarjat ollut halkeilematta kasassa, no nyt ne sit tietty heti halkee kun tuonkin kuulin.voi mua poloista.no kaipa tuuria sit kellä halkee ja kellä ei. eli pari kossun ahdinta makaa 3" lähtöjen kanssa sarjoissa..
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Tammikuu 9. 23:10:05 2005

mä muokkasin ohc turbo sierraan downpipen 740 volvon putkesta. kokoa juuri sopivasti eli 60mm kun ei haeta viittäsataa heppaa..

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Su Tammikuu 9. 23:42:21 2005

Olikos Sami sulla T03? Siinä taitaa olla downpipe laippa isompi kuin tuossa GT28:ssa...

Mutta eikös T25:sta ole käytetty ainakin joissain saabeissa ja Nissaneissa? Josko niistä sais modattua sopivan...

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Tammikuu 10. 0:28:24 2005

to3 juu. ahdin oli peräisin volvosta joten sen vuoksi aloin tutkiskella varaosaliikkeen putkihyllyä V-kirjaimen kohdalta mikä olis sopivimman muotoinen piippu. hieman lyhensin alaspäin lähtevää mutkaa ennen olevaa pätkää ja samalla muutin hieman kulmaa. loppuosan tein rosterista jota sattui oleen pari loivaa mutkaa kyllyssä.

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Tammikuu 10. 8:17:02 2005

puuhapete kirjoitti: mulla vasta ~9v. noi paskarauta sarjat ollut halkeilematta kasassa, no nyt ne sit tietty heti halkee kun tuonkin kuulin.voi mua poloista.no kaipa tuuria sit kellä halkee ja kellä ei. eli pari kossun ahdinta makaa 3" lähtöjen kanssa sarjoissa..
En minä sanonutkaan, että halkeaisivat. "Yleinen rakenneteräs" on itse asiassa melko sitkeää, joten ongelmaa tuskin on. Lähinnä saattaisi tulla mieleen, että korkeassa lämpötilassa kaasuvirtaukset polttavat ainetta pois sisältäkäsin. Tätähän voi torjua tekemällä tarpeeksi paksua seinämää :)
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Vastaa Viestiin