Hukkaportinkello

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Tammikuu 18. 13:42:57 2005

Kävin katselee Bauhausin varovenoja eikä ne oikeen sovellu kys käyttöön. Muistaakseni motonetissä oli Vantaalla myynnissä paria mallia joita vois soveltaa, täällä mansessa ei ollu.
Pate Racing 0400-496852 kannattaa kysellä. Sillä on pieniä kevyitä malleja joissa valmiina pikaliittimet muovista pneumatiikkaputkea (nylon) varten. Kertokaa multa terveisiä Patelle.
Hukkaportin päähän liitäntä kannattaa laittaa kuumankestävää putkea, sitä valkoista silikoni- vai mitä putkee se oli tai sit kuparia.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Tammikuu 18. 16:18:25 2005

Mikä jottei kelpaa? Toiminta/sisuskalut ovat samanlaiset kun pneumatiikkalaitteissakin.

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Tammikuu 18. 17:38:30 2005

Eikös noissa ole päinvastoin toiminta? Rajapaineventtiilissä virtaa läpi vasta kun saavutettu paine on ylitetty. Noissa tasataan paine (esim letkupaine) eli virtausta on koko ajan. En niihin kyllä ole syvemmin perehtynyt.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Tammikuu 18. 17:44:13 2005

Varoventtiili aukee vasta kun säädetty paine saavutetaan

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Tammikuu 18. 17:54:09 2005

Sattuisko ckolli (tai joku muu) löytyä kuvaa paten rajapainevenasta?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Ti Tammikuu 18. 23:03:37 2005

lueskelin tuossa että pitäisi laittaa nuo pienet reijät sinne venttiilin hukkaportin puolelle. Mitäs jos jättäisi nuo reijät pois, ja laittaisi
takaiskuventtiilin rajapaineventtiilin rinnalle. Takari tyhjentäisi paineen
tietysti vasta kun rajapaineventtiili menee kiinni ja paine tietysti tällöin on alempi turbon puolella. onko kukaan kokeillut toimisiko vakaasti?
ainakin teoriassa?
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ke Tammikuu 19. 8:20:38 2005

jarkkoscosworth kirjoitti:lueskelin tuossa että pitäisi laittaa nuo pienet reijät sinne venttiilin hukkaportin puolelle. Mitäs jos jättäisi nuo reijät pois, ja laittaisi
takaiskuventtiilin rajapaineventtiilin rinnalle. Takari tyhjentäisi paineen
tietysti vasta kun rajapaineventtiili menee kiinni ja paine tietysti tällöin on alempi turbon puolella. onko kukaan kokeillut toimisiko vakaasti?
ainakin teoriassa?
Tästä oli jo puhetta tuolla ensimmäisellä sivulla. Mulla on tollanen systeemi tulossa, en ole vaan ehtinyt laittamaan kiinni, joten omakohtaista kokemusta ei vielä ole.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ke Tammikuu 19. 8:42:05 2005

jarkkoscosworth kirjoitti:lueskelin tuossa että pitäisi laittaa nuo pienet reijät sinne venttiilin hukkaportin puolelle. Mitäs jos jättäisi nuo reijät pois, ja laittaisi
takaiskuventtiilin rajapaineventtiilin rinnalle. Takari tyhjentäisi paineen
tietysti vasta kun rajapaineventtiili menee kiinni ja paine tietysti tällöin on alempi turbon puolella. onko kukaan kokeillut toimisiko vakaasti?
ainakin teoriassa?
Stefa. Eipä löytynyt enää kuvia.

Miksi rakentaa monimutkaista systeemiä kun nuo reiät toimivat hyvin. Ne ovat niin pienet ettei paineisiin vaikuta mitenkään, ainakaan omien kokemusten mukaan. Itsellä 3 kpl 1mm reikiä riitti.
Kuinka nopeasti moinen härdelli pelaisi, kerkeekö mukaan nopeissa vedoissa? Testaamalla selviää.

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ke Tammikuu 19. 18:09:47 2005

Kävin k-raudassa että starkissa etsimässä säädettävää varoventtiiliä, mutta ainoan mitkä löysin oli oraksen valmistamat venttiilit, jotka avautuivat 1,5bar ja toinen 10bar, lisäksi ne oli kyllä tosi kolhoja. Myöskään paineenrajoitusventtiiliä en löytänyt, vai olinko vaan puusilmä?

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ke Tammikuu 19. 18:47:16 2005

Et ollut.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » To Tammikuu 20. 16:43:25 2005

laittakaa rajapaineventtiiliksi vaikka bensanpaineensäädin, sekin toimii kohtuu hyvin, mulla on cossun orkkis säädin ja hyvin toimii. ja sitten jos haluaa oikein helpposäätöisen siitä "paluuvirtauksesta" niin ckollin mainitsemien reikien tilalle t-haara ja päähän hydrauliliikkeistä löytyvä säädettävä venttiili, eli sellainen hyvin pieni ja nätti kapistus millä saa nupista pyörittämällä säätää kuinka paljon ilmaa menee läpi. joku sanoo sitä ehkä turboruuviksikin mutta sitä se ei suoranaisesti ole. se maksoi ~15€. sillä on todella helppo säätää se hukkaportin kiinnimenemiseksi tarvittava ohivuoto kohdalleen. onnistuu toki näppärältä jätkältä hakea niillä rei'illäkin kohdalleen. ja cossun b-paineensäätimellä ei sitten saa juurikaan alle 1.2bar paineita, mutta kukapa haluaiskaan.. :wink: ja voihan siihen laittaa jonkun muun vastaavan säätimen. mutta se rajapainevena on isolle ahtimelle hyvä juttu! kokeiltu on.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » To Tammikuu 20. 18:23:09 2005

Timo kirjoitti:laittakaa rajapaineventtiiliksi vaikka bensanpaineensäädin, sekin toimii kohtuu hyvin, mulla on cossun orkkis säädin ja hyvin toimii. ja sitten jos haluaa oikein helpposäätöisen siitä "paluuvirtauksesta" niin ckollin mainitsemien reikien tilalle t-haara ja päähän hydrauliliikkeistä löytyvä säädettävä venttiili, eli sellainen hyvin pieni ja nätti kapistus millä saa nupista pyörittämällä säätää kuinka paljon ilmaa menee läpi. joku sanoo sitä ehkä turboruuviksikin mutta sitä se ei suoranaisesti ole. se maksoi ~15€. sillä on todella helppo säätää se hukkaportin kiinnimenemiseksi tarvittava ohivuoto kohdalleen. onnistuu toki näppärältä jätkältä hakea niillä rei'illäkin kohdalleen. ja cossun b-paineensäätimellä ei sitten saa juurikaan alle 1.2bar paineita, mutta kukapa haluaiskaan.. :wink: ja voihan siihen laittaa jonkun muun vastaavan säätimen. mutta se rajapainevena on isolle ahtimelle hyvä juttu! kokeiltu on.
Oonko nyt ihan pihalla,mut eikös rajapainevena ja "turboruuvi" oo ihan eri juttu??? ns.turboruuvi päästää koko ajan ilmaa läpi ja säätää vaan sitä virtausta ja sitä kuinka nopeasti haluttu paine saavutetaan , kun taas rajapaineventtiili on kokonaan kiinni niin kauan kuin haluttu paine on saavutettu ja kun on riittävä paine venttiili aukeaa. Tämähän mielestäni nimenomaan vaikuttaa siihen ahtoviiveesen,kun rajapaineventtiili sulkee ja avaa hukkiksen paljon äkäisemmin.
#446

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Tammikuu 20. 18:41:06 2005

_P_ kirjoitti:Kävin k-raudassa että starkissa etsimässä säädettävää varoventtiiliä, mutta ainoan mitkä löysin oli oraksen valmistamat venttiilit, jotka avautuivat 1,5bar ja toinen 10bar, lisäksi ne oli kyllä tosi kolhoja. Myöskään paineenrajoitusventtiiliä en löytänyt, vai olinko vaan puusilmä?
Olit

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » To Tammikuu 20. 19:25:43 2005

Opasta nyt sitten sokeaa ja kerro mitä löysit ja mistä, kiitos.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » To Tammikuu 20. 19:31:10 2005

Noita paineensäätimiä ja venttiileitä ym. ym. kannattais kysellä varmaan myöskin Keittiökoneita huoltavista/valmistavista firmoista. (metos)
Moderneissa painekeittimissä esim. säädetään painetta täysin elektronisesti. :wink:
Sieltä luulis löytyvän sopivaa nippeliä projektiin ku projektiin.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » To Tammikuu 20. 19:33:08 2005

Bootsi kirjoitti:Noita paineensäätimiä ja venttiileitä ym. ym. kannattais kysellä varmaan myöskin Keittiökoneita huoltavista/valmistavista firmoista. (metos)
Moderneissa painekeittimissä esim. säädetään painetta täysin elektronisesti. :wink:
Sieltä luulis löytyvän sopivaa nippeliä projektiin ku projektiin.
Onhan noita magneettiventtiileitä monessakin paikassa,mutta kannattaa ottaa huomioon millä jännitteellä ne toimii. :wink:
#446

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Tammikuu 20. 22:42:43 2005

Lvi tarvikehyllystä löysin, säädettävä varoventtiili, niitä oli monia eri malleja rivissä joten kannattaa valita sellanen missä on painealue sopiva, kuten 0-4bar mitä oli joka putiikissa. Rumia ne on kuten jo aikaisemminkin sanoin.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Tammikuu 21. 14:20:48 2005

JRZ kirjoitti:
Timo kirjoitti:laittakaa rajapaineventtiiliksi vaikka bensanpaineensäädin, sekin toimii kohtuu hyvin, mulla on cossun orkkis säädin ja hyvin toimii. ja sitten jos haluaa oikein helpposäätöisen siitä "paluuvirtauksesta" niin ckollin mainitsemien reikien tilalle t-haara ja päähän hydrauliliikkeistä löytyvä säädettävä venttiili, eli sellainen hyvin pieni ja nätti kapistus millä saa nupista pyörittämällä säätää kuinka paljon ilmaa menee läpi. joku sanoo sitä ehkä turboruuviksikin mutta sitä se ei suoranaisesti ole. se maksoi ~15€. sillä on todella helppo säätää se hukkaportin kiinnimenemiseksi tarvittava ohivuoto kohdalleen. onnistuu toki näppärältä jätkältä hakea niillä rei'illäkin kohdalleen. ja cossun b-paineensäätimellä ei sitten saa juurikaan alle 1.2bar paineita, mutta kukapa haluaiskaan.. :wink: ja voihan siihen laittaa jonkun muun vastaavan säätimen. mutta se rajapainevena on isolle ahtimelle hyvä juttu! kokeiltu on.
Oonko nyt ihan pihalla,mut eikös rajapainevena ja "turboruuvi" oo ihan eri juttu??? ns.turboruuvi päästää koko ajan ilmaa läpi ja säätää vaan sitä virtausta ja sitä kuinka nopeasti haluttu paine saavutetaan , kun taas rajapaineventtiili on kokonaan kiinni niin kauan kuin haluttu paine on saavutettu ja kun on riittävä paine venttiili aukeaa. Tämähän mielestäni nimenomaan vaikuttaa siihen ahtoviiveesen,kun rajapaineventtiili sulkee ja avaa hukkiksen paljon äkäisemmin.
et ole. mutta esim bensanpainesäädin (tai ihan oikea rajapaineventtiili) rajapaineventtiiliksi, ja sitten kun laittaa "turboruuvin" hukkaportin sulkeutumiseksi tarvittavien reikien tilalle niin johan on helppo säätää.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Huhtikuu 15. 15:40:28 2005

Jaa-a...laitoin omaan autoon äsken tollasen rajapaineventtiilin ja haarotin venan ja kellon välisen letkun ja laitoin siihen vastusvastaventtiilin päähän. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Ahdin herää huomattavasti aikaisemmin,eikä enää kunnon vedoissa ahtoviiveitä paljon tunnu...asiallinen kapistus... 8)
#446

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » To Huhtikuu 28. 14:11:56 2005

Saitko Hena millä tolkkua sillon tohon sun kenguruahtoihin?
#446

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » To Huhtikuu 28. 14:54:06 2005

JRZ kirjoitti:Saitko Hena millä tolkkua sillon tohon sun kenguruahtoihin?
Sulla tekee ilmeisesti samaa? :) En oo sitä yrittäny nyt tutkia. Oon nyt tekemässä sitä pakosarjan välikappaletta uusiks jos sais vaikka pysymään vakaana ne ahdot koko alueen läpi. Mutta luulen että vika oli siinä että kun rajapaineventtiili aukes niin se anto hukkikselle painepiikin ja sen takia se pamahti sitten kertalaakista kokonaan auki ja siksi ahdot tippu. Ja sen jälkeen ei sitten enää jaksanukaan kerätä niitä ahtoja. Eli pitäis kytkeä se niin että rajapaineventtiilin jälkeen laittais jonkun vielä rajottamaan sitä ilman kulkua niin että ei laakista pamahtais auki se hukkis. Ja sitten vielä niitä reikiä tarpeeks että venttiili pääsee myös sulkeutumaan. Täytyy vielä ite sitä tutkia kun saan taas auton ajoon ja tulee paineiden säädön vuoro.. En nyt muista mitä tässä topicissa oli ja en jaksa kokonaan nyt lukea joten saatto tulla vaan kertausta edellisille asioille.. :)
Toyota Supra TT

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » To Huhtikuu 28. 16:38:36 2005

Hena kirjoitti:
JRZ kirjoitti:Saitko Hena millä tolkkua sillon tohon sun kenguruahtoihin?
Sulla tekee ilmeisesti samaa? :) En oo sitä yrittäny nyt tutkia. Oon nyt tekemässä sitä pakosarjan välikappaletta uusiks jos sais vaikka pysymään vakaana ne ahdot koko alueen läpi. Mutta luulen että vika oli siinä että kun rajapaineventtiili aukes niin se anto hukkikselle painepiikin ja sen takia se pamahti sitten kertalaakista kokonaan auki ja siksi ahdot tippu. Ja sen jälkeen ei sitten enää jaksanukaan kerätä niitä ahtoja. Eli pitäis kytkeä se niin että rajapaineventtiilin jälkeen laittais jonkun vielä rajottamaan sitä ilman kulkua niin että ei laakista pamahtais auki se hukkis. Ja sitten vielä niitä reikiä tarpeeks että venttiili pääsee myös sulkeutumaan. Täytyy vielä ite sitä tutkia kun saan taas auton ajoon ja tulee paineiden säädön vuoro.. En nyt muista mitä tässä topicissa oli ja en jaksa kokonaan nyt lukea joten saatto tulla vaan kertausta edellisille asioille.. :)
Aivan,no vähän tollasta ilmenee.Kokeilen nyt sit seuraavaks oikein venahässäkkää...ensin rajapainevena,sitte vastusvastavena ja sitte vielä ennen kelloa t-haara ja sen päähän vastusvastaventtiili,jolla saa portaattomasti säädettyä sen ulospuhalluksen...saas nähdä...pienemmillä ahdoilla se toimii hyvin hyvin,mut 1,5-1,6 ahdoilla vähän pomppii.Tosin se voi olla tuo jjs:n mainitsema perussäätökin,se on noin 1,3bar.
#446

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » To Huhtikuu 28. 16:48:32 2005

JRZ kirjoitti: Aivan,no vähän tollasta ilmenee.Kokeilen nyt sit seuraavaks oikein venahässäkkää...ensin rajapainevena,sitte vastusvastavena ja sitte vielä ennen kelloa t-haara ja sen päähän vastusvastaventtiili,jolla saa portaattomasti säädettyä sen ulospuhalluksen...saas nähdä...pienemmillä ahdoilla se toimii hyvin hyvin,mut 1,5-1,6 ahdoilla vähän pomppii.Tosin se voi olla tuo jjs:n mainitsema perussäätökin,se on noin 1,3bar.
No kyllä noilla hiluilla pitäis se saada jo toimimaan kun jaksaa säädellä kaikki venat kohilleen. Ilmottele sitten miten rupes pelittää..
Toyota Supra TT

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » To Toukokuu 5. 23:28:06 2005

Sen verran huomasin,että tolla uudella föönilla ja rajapainevena täysin auki,ahdot pysyy aika stabiilina tuolla 1,1barissa.Huomenna olis tarkotus säätää taas tolla venalla ina lisää.Viittais edelleen tohon hukkiksen perussäätöön toi kengurutoiminta,nyt kun on vartta lisää,toimii paremmin.
#446

jarno84
Viestit: 159
Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarno84 » La Kesäkuu 18. 10:58:05 2005

Anonymous kirjoitti:LVI-liikkeet tai Patelta eli Pate-Racing ostin oman.
Jos LVI-liikkestä ostaa niin pitää valita sopiva jousi siihen tai malli missä ilmoitetaan millä painealueella säätö on.
Suosittelen.

Edit: Paten numero on 0400-496852 ja sijaitsee Lahdessa.
Suosittelen että mistä vaan ostatte niin ottakaa malli jossa on pikaliittimillä 6 tai 4mm LVI-putkella (se sininen muoviputki tms) liitännät. Itse portille sitten noin 10-30cm matkalle silikoni tai kupariputkesta (kuumakestävää kuitenkin) pätkä johon kys reiät tehdään.
paljonko makso ku ostit patelta venttiilin?

Vastaa Viestiin