Hukkaportinkello
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Kävin katselee Bauhausin varovenoja eikä ne oikeen sovellu kys käyttöön. Muistaakseni motonetissä oli Vantaalla myynnissä paria mallia joita vois soveltaa, täällä mansessa ei ollu.
Pate Racing 0400-496852 kannattaa kysellä. Sillä on pieniä kevyitä malleja joissa valmiina pikaliittimet muovista pneumatiikkaputkea (nylon) varten. Kertokaa multa terveisiä Patelle.
Hukkaportin päähän liitäntä kannattaa laittaa kuumankestävää putkea, sitä valkoista silikoni- vai mitä putkee se oli tai sit kuparia.
Pate Racing 0400-496852 kannattaa kysellä. Sillä on pieniä kevyitä malleja joissa valmiina pikaliittimet muovista pneumatiikkaputkea (nylon) varten. Kertokaa multa terveisiä Patelle.
Hukkaportin päähän liitäntä kannattaa laittaa kuumankestävää putkea, sitä valkoista silikoni- vai mitä putkee se oli tai sit kuparia.
-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
lueskelin tuossa että pitäisi laittaa nuo pienet reijät sinne venttiilin hukkaportin puolelle. Mitäs jos jättäisi nuo reijät pois, ja laittaisi
takaiskuventtiilin rajapaineventtiilin rinnalle. Takari tyhjentäisi paineen
tietysti vasta kun rajapaineventtiili menee kiinni ja paine tietysti tällöin on alempi turbon puolella. onko kukaan kokeillut toimisiko vakaasti?
ainakin teoriassa?
takaiskuventtiilin rajapaineventtiilin rinnalle. Takari tyhjentäisi paineen
tietysti vasta kun rajapaineventtiili menee kiinni ja paine tietysti tällöin on alempi turbon puolella. onko kukaan kokeillut toimisiko vakaasti?
ainakin teoriassa?
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Tästä oli jo puhetta tuolla ensimmäisellä sivulla. Mulla on tollanen systeemi tulossa, en ole vaan ehtinyt laittamaan kiinni, joten omakohtaista kokemusta ei vielä ole.jarkkoscosworth kirjoitti:lueskelin tuossa että pitäisi laittaa nuo pienet reijät sinne venttiilin hukkaportin puolelle. Mitäs jos jättäisi nuo reijät pois, ja laittaisi
takaiskuventtiilin rajapaineventtiilin rinnalle. Takari tyhjentäisi paineen
tietysti vasta kun rajapaineventtiili menee kiinni ja paine tietysti tällöin on alempi turbon puolella. onko kukaan kokeillut toimisiko vakaasti?
ainakin teoriassa?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Stefa. Eipä löytynyt enää kuvia.jarkkoscosworth kirjoitti:lueskelin tuossa että pitäisi laittaa nuo pienet reijät sinne venttiilin hukkaportin puolelle. Mitäs jos jättäisi nuo reijät pois, ja laittaisi
takaiskuventtiilin rajapaineventtiilin rinnalle. Takari tyhjentäisi paineen
tietysti vasta kun rajapaineventtiili menee kiinni ja paine tietysti tällöin on alempi turbon puolella. onko kukaan kokeillut toimisiko vakaasti?
ainakin teoriassa?
Miksi rakentaa monimutkaista systeemiä kun nuo reiät toimivat hyvin. Ne ovat niin pienet ettei paineisiin vaikuta mitenkään, ainakaan omien kokemusten mukaan. Itsellä 3 kpl 1mm reikiä riitti.
Kuinka nopeasti moinen härdelli pelaisi, kerkeekö mukaan nopeissa vedoissa? Testaamalla selviää.
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
laittakaa rajapaineventtiiliksi vaikka bensanpaineensäädin, sekin toimii kohtuu hyvin, mulla on cossun orkkis säädin ja hyvin toimii. ja sitten jos haluaa oikein helpposäätöisen siitä "paluuvirtauksesta" niin ckollin mainitsemien reikien tilalle t-haara ja päähän hydrauliliikkeistä löytyvä säädettävä venttiili, eli sellainen hyvin pieni ja nätti kapistus millä saa nupista pyörittämällä säätää kuinka paljon ilmaa menee läpi. joku sanoo sitä ehkä turboruuviksikin mutta sitä se ei suoranaisesti ole. se maksoi ~15€. sillä on todella helppo säätää se hukkaportin kiinnimenemiseksi tarvittava ohivuoto kohdalleen. onnistuu toki näppärältä jätkältä hakea niillä rei'illäkin kohdalleen. ja cossun b-paineensäätimellä ei sitten saa juurikaan alle 1.2bar paineita, mutta kukapa haluaiskaan..
ja voihan siihen laittaa jonkun muun vastaavan säätimen. mutta se rajapainevena on isolle ahtimelle hyvä juttu! kokeiltu on.

Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Oonko nyt ihan pihalla,mut eikös rajapainevena ja "turboruuvi" oo ihan eri juttu??? ns.turboruuvi päästää koko ajan ilmaa läpi ja säätää vaan sitä virtausta ja sitä kuinka nopeasti haluttu paine saavutetaan , kun taas rajapaineventtiili on kokonaan kiinni niin kauan kuin haluttu paine on saavutettu ja kun on riittävä paine venttiili aukeaa. Tämähän mielestäni nimenomaan vaikuttaa siihen ahtoviiveesen,kun rajapaineventtiili sulkee ja avaa hukkiksen paljon äkäisemmin.Timo kirjoitti:laittakaa rajapaineventtiiliksi vaikka bensanpaineensäädin, sekin toimii kohtuu hyvin, mulla on cossun orkkis säädin ja hyvin toimii. ja sitten jos haluaa oikein helpposäätöisen siitä "paluuvirtauksesta" niin ckollin mainitsemien reikien tilalle t-haara ja päähän hydrauliliikkeistä löytyvä säädettävä venttiili, eli sellainen hyvin pieni ja nätti kapistus millä saa nupista pyörittämällä säätää kuinka paljon ilmaa menee läpi. joku sanoo sitä ehkä turboruuviksikin mutta sitä se ei suoranaisesti ole. se maksoi ~15€. sillä on todella helppo säätää se hukkaportin kiinnimenemiseksi tarvittava ohivuoto kohdalleen. onnistuu toki näppärältä jätkältä hakea niillä rei'illäkin kohdalleen. ja cossun b-paineensäätimellä ei sitten saa juurikaan alle 1.2bar paineita, mutta kukapa haluaiskaan..ja voihan siihen laittaa jonkun muun vastaavan säätimen. mutta se rajapainevena on isolle ahtimelle hyvä juttu! kokeiltu on.
#446
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Olit_P_ kirjoitti:Kävin k-raudassa että starkissa etsimässä säädettävää varoventtiiliä, mutta ainoan mitkä löysin oli oraksen valmistamat venttiilit, jotka avautuivat 1,5bar ja toinen 10bar, lisäksi ne oli kyllä tosi kolhoja. Myöskään paineenrajoitusventtiiliä en löytänyt, vai olinko vaan puusilmä?
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
-
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Onhan noita magneettiventtiileitä monessakin paikassa,mutta kannattaa ottaa huomioon millä jännitteellä ne toimii.Bootsi kirjoitti:Noita paineensäätimiä ja venttiileitä ym. ym. kannattais kysellä varmaan myöskin Keittiökoneita huoltavista/valmistavista firmoista. (metos)
Moderneissa painekeittimissä esim. säädetään painetta täysin elektronisesti.
Sieltä luulis löytyvän sopivaa nippeliä projektiin ku projektiin.

#446
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
et ole. mutta esim bensanpainesäädin (tai ihan oikea rajapaineventtiili) rajapaineventtiiliksi, ja sitten kun laittaa "turboruuvin" hukkaportin sulkeutumiseksi tarvittavien reikien tilalle niin johan on helppo säätää.JRZ kirjoitti:Oonko nyt ihan pihalla,mut eikös rajapainevena ja "turboruuvi" oo ihan eri juttu??? ns.turboruuvi päästää koko ajan ilmaa läpi ja säätää vaan sitä virtausta ja sitä kuinka nopeasti haluttu paine saavutetaan , kun taas rajapaineventtiili on kokonaan kiinni niin kauan kuin haluttu paine on saavutettu ja kun on riittävä paine venttiili aukeaa. Tämähän mielestäni nimenomaan vaikuttaa siihen ahtoviiveesen,kun rajapaineventtiili sulkee ja avaa hukkiksen paljon äkäisemmin.Timo kirjoitti:laittakaa rajapaineventtiiliksi vaikka bensanpaineensäädin, sekin toimii kohtuu hyvin, mulla on cossun orkkis säädin ja hyvin toimii. ja sitten jos haluaa oikein helpposäätöisen siitä "paluuvirtauksesta" niin ckollin mainitsemien reikien tilalle t-haara ja päähän hydrauliliikkeistä löytyvä säädettävä venttiili, eli sellainen hyvin pieni ja nätti kapistus millä saa nupista pyörittämällä säätää kuinka paljon ilmaa menee läpi. joku sanoo sitä ehkä turboruuviksikin mutta sitä se ei suoranaisesti ole. se maksoi ~15€. sillä on todella helppo säätää se hukkaportin kiinnimenemiseksi tarvittava ohivuoto kohdalleen. onnistuu toki näppärältä jätkältä hakea niillä rei'illäkin kohdalleen. ja cossun b-paineensäätimellä ei sitten saa juurikaan alle 1.2bar paineita, mutta kukapa haluaiskaan..ja voihan siihen laittaa jonkun muun vastaavan säätimen. mutta se rajapainevena on isolle ahtimelle hyvä juttu! kokeiltu on.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Jaa-a...laitoin omaan autoon äsken tollasen rajapaineventtiilin ja haarotin venan ja kellon välisen letkun ja laitoin siihen vastusvastaventtiilin päähän. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Ahdin herää huomattavasti aikaisemmin,eikä enää kunnon vedoissa ahtoviiveitä paljon tunnu...asiallinen kapistus... 

#446
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Sulla tekee ilmeisesti samaa?JRZ kirjoitti:Saitko Hena millä tolkkua sillon tohon sun kenguruahtoihin?


Toyota Supra TT
-
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Aivan,no vähän tollasta ilmenee.Kokeilen nyt sit seuraavaks oikein venahässäkkää...ensin rajapainevena,sitte vastusvastavena ja sitte vielä ennen kelloa t-haara ja sen päähän vastusvastaventtiili,jolla saa portaattomasti säädettyä sen ulospuhalluksen...saas nähdä...pienemmillä ahdoilla se toimii hyvin hyvin,mut 1,5-1,6 ahdoilla vähän pomppii.Tosin se voi olla tuo jjs:n mainitsema perussäätökin,se on noin 1,3bar.Hena kirjoitti:Sulla tekee ilmeisesti samaa?JRZ kirjoitti:Saitko Hena millä tolkkua sillon tohon sun kenguruahtoihin?En oo sitä yrittäny nyt tutkia. Oon nyt tekemässä sitä pakosarjan välikappaletta uusiks jos sais vaikka pysymään vakaana ne ahdot koko alueen läpi. Mutta luulen että vika oli siinä että kun rajapaineventtiili aukes niin se anto hukkikselle painepiikin ja sen takia se pamahti sitten kertalaakista kokonaan auki ja siksi ahdot tippu. Ja sen jälkeen ei sitten enää jaksanukaan kerätä niitä ahtoja. Eli pitäis kytkeä se niin että rajapaineventtiilin jälkeen laittais jonkun vielä rajottamaan sitä ilman kulkua niin että ei laakista pamahtais auki se hukkis. Ja sitten vielä niitä reikiä tarpeeks että venttiili pääsee myös sulkeutumaan. Täytyy vielä ite sitä tutkia kun saan taas auton ajoon ja tulee paineiden säädön vuoro.. En nyt muista mitä tässä topicissa oli ja en jaksa kokonaan nyt lukea joten saatto tulla vaan kertausta edellisille asioille..
#446
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
No kyllä noilla hiluilla pitäis se saada jo toimimaan kun jaksaa säädellä kaikki venat kohilleen. Ilmottele sitten miten rupes pelittää..JRZ kirjoitti: Aivan,no vähän tollasta ilmenee.Kokeilen nyt sit seuraavaks oikein venahässäkkää...ensin rajapainevena,sitte vastusvastavena ja sitte vielä ennen kelloa t-haara ja sen päähän vastusvastaventtiili,jolla saa portaattomasti säädettyä sen ulospuhalluksen...saas nähdä...pienemmillä ahdoilla se toimii hyvin hyvin,mut 1,5-1,6 ahdoilla vähän pomppii.Tosin se voi olla tuo jjs:n mainitsema perussäätökin,se on noin 1,3bar.
Toyota Supra TT
-
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
paljonko makso ku ostit patelta venttiilin?Anonymous kirjoitti:LVI-liikkeet tai Patelta eli Pate-Racing ostin oman.
Jos LVI-liikkestä ostaa niin pitää valita sopiva jousi siihen tai malli missä ilmoitetaan millä painealueella säätö on.
Suosittelen.
Edit: Paten numero on 0400-496852 ja sijaitsee Lahdessa.
Suosittelen että mistä vaan ostatte niin ottakaa malli jossa on pikaliittimillä 6 tai 4mm LVI-putkella (se sininen muoviputki tms) liitännät. Itse portille sitten noin 10-30cm matkalle silikoni tai kupariputkesta (kuumakestävää kuitenkin) pätkä johon kys reiät tehdään.