2.9i venttiilikoneisto

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

2.9i venttiilikoneisto

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Tammikuu 20. 16:47:49 2005

2.9i:ssä ja 2.4i:ssä pitäis olla hydraulinostimet.. ne ilmeisesti on nokka-akselin ja työntötankojen välissä?

ihmetytti vain kun venakopan tiivisteitä vaihdatin koululla että miksi ihmeessä keinuvivuissa on edelleen säätömutteri?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 2.9i venttiilikoneisto

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Tammikuu 20. 16:49:25 2005

samiharju kirjoitti:2.9i:ssä ja 2.4i:ssä pitäis olla hydraulinostimet.. ne ilmeisesti on nokka-akselin ja työntötankojen välissä?

ihmetytti vain kun venakopan tiivisteitä vaihdatin koululla että miksi ihmeessä keinuvivuissa on edelleen säätömutteri?
Esisäädetään välykset hydraulinostajille :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Tammikuu 20. 17:25:51 2005

kun liityin jäseneksi
<---- tuolloin niin ensimmäisimpiä kysymskiä oli tollainen.
mikä on perus säätö venoille.
jouduin liittymään klubiin koska fordin teknisessä neuvonnassa sitä ei osattu kertoa. kuulemma niitä vaan ei saa säätää.
joku kertoi mulle silloin kyll vastauksen
ajatteles miten helppo on moottoriin tehdä kovat nostajat :D :D :D :D :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » To Tammikuu 20. 22:55:54 2005

Voikos noiden "kovien" nostajien tilalle vaan heittämällä vaihtaa hydrauliset nostimet?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Tammikuu 20. 23:49:27 2005

olen miettinyt samaa kovien vaihtoa mutta luulen että sieltä lohkosta puuttuu
se tärke äöljykanava ,se joka täyttää tämän nostimen.
tärkeää sille on olla oikella korkeudella jotta nostaja toimii oikealla korkeudella.
jos tämä kanava on siellä niin miks eivoisi käyttää hyd nostajia
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Tammikuu 21. 0:02:50 2005

No kovilla nostimilla olevan 2.9i:n avaan ensi viikolla, katotaan minkälaiset nostajien reiät sieltä löytyy.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Tammikuu 21. 2:17:11 2005

No eikös kaikki muut tappiGolognet olekin kovilla nostajilla?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Tammikuu 21. 10:35:18 2005

jouni kirjoitti:No kovilla nostimilla olevan 2.9i:n avaan ensi viikolla, katotaan minkälaiset nostajien reiät sieltä löytyy.
katos millä korkeudella on se öljy ura/ reikä siellä kolossa
voisin mitata hyd vastaavasta moottorista viikonloppuna missä siinä on se kanava
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Tammikuu 21. 10:36:13 2005

ukormi kirjoitti:No eikös kaikki muut tappiGolognet olekin kovilla nostajilla?
joo eikai niitä muita ole kun2.4 ja 2.9 joissa on hyd nostajat
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Tammikuu 21. 10:36:58 2005

Ja 4.0 V6.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Tammikuu 21. 10:55:16 2005

jouni kirjoitti:Ja 4.0 V6.
missäs tollainen löytyy
onko sama lohko koko?
voiskos tehdä scorppariin ...........
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Tammikuu 21. 11:01:04 2005

Löytyy Explorerista ja Aerostarista.
Viimeksi muokannut jouni, Pe Tammikuu 21. 17:47:28 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Tammikuu 21. 12:28:37 2005

jouni kirjoitti:Löytyy Explorerista ja Aerostarista

nyt puhut jenkki koneesta
mutta vastasin kysymykseen>

:!:
ukormi kirjoitti:
No eikös kaikki muut tappiGolognet olekin kovilla nostajilla? :!:

onkos tää 4.0 cologne
eli ajatuksena on öljypohjan kiinnitys???
sais 4x4 öljypohjan sinne :D :D :D :D :D :D :D
Viimeksi muokannut sierra friikki, Pe Tammikuu 21. 18:29:57 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Tammikuu 21. 13:16:05 2005

Tai, no joo..
ohv V6 4.0
HP 145-160
Torque 220-225


ohv V6 2.9
HP 150/4500
Torque 233/3000


Heppoja vähemmän, vääntöä vähemmän, kuutioita enemmän. Miten tuosta saa järkevän yhtälön?

Älkääkä nyt sanoko että onhan siinä enemmän potentiaalia :lol:

Ehkäpä noita on myös tehokkaampia kuin tuon Explorerin esimerkkispeksit :D


ohc V6 4.0
HP 205-210
Torque 240-250
Tä ei vissiin ole enää sama kone?

Alla linkki noihin spekseihin joita vain pikaisesti vilkaisin.
http://auto.consumerguide.com/auto/used ... ifications
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Tammikuu 21. 13:51:23 2005

ohc ja ohv on erirakenteisia moottoreita
huomaatteko miten asia rönsyilee otsaakkesta
aluks oli kyse ventiilin säätö ruuvista ja nyt jo asennetaan 4.0 moottoria sierraan luuulen kyllä vahvasti että samikin on kiinnostunut asiasta :)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Tammikuu 21. 15:24:49 2005

Vee niinko Voima!

Tuo 4.0 kuuluu Cologne perheeseen ja näin ollen hyvin saman oloinen kuin perinteiset V6:set. Koneen korvat tosin tosin pitää tehdä uudet ja jne jn... Mulla on jossakin mailissa asiasta enempi speksejä.

Ukormi... Se näyttää ihan tarpeeksi pikku kutoselta. On se hyvä sinne. :D
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Pe Tammikuu 21. 17:01:27 2005

Laajaliiketopicciatuolla
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Pe Tammikuu 21. 18:37:52 2005

jouni kirjoitti:Voikos noiden "kovien" nostajien tilalle vaan heittämällä vaihtaa hydrauliset nostimet?
Nokka on sitten erilainen hydraulisilla nostimilla. 4,0 koneessa taitaa sitten olla hydrauliset rullanostimet. Onkohan siinä vielä erilainen nokka?
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Tammikuu 22. 11:43:36 2005

Eli luenko mä nyt oikein rivien välistä että siis kaikissa kutosissa on vaan sama toi lintuorsi oli sit hydraulit tai ei? Ja näinollen hydraulipatit on siis nokan ja tikun välissä siellä lohkon uumenissa. Jos sais ees yhden suoran vastauksen alkup. kysymykseen :-)

En muuten laita ollenkaan pahakseni 4.0 Köln keskustelua :P

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Tammikuu 22. 14:44:04 2005

samiharju kirjoitti:Eli luenko mä nyt oikein rivien välistä että siis kaikissa kutosissa on vaan sama toi lintuorsi oli sit hydraulit tai ei? Ja näinollen hydraulipatit on siis nokan ja tikun välissä siellä lohkon uumenissa. Jos sais ees yhden suoran vastauksen alkup. kysymykseen :-)

En muuten laita ollenkaan pahakseni 4.0 Köln keskustelua :P
No siellähän ne on, missäs muuallakaan :D

Kaikissa aiemmissa kutosissa mitä minulla on ollut, on ollut ongelmana venttiilivälysten pysyminen kohdillaan. Aina tuppaavat kohta säädön jälkeen alkamaan raplatuksen. Lienee tuosta syystä laitettu tuo hydraulisäätö auttamaan säädöissä pysymistä.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Su Tammikuu 23. 4:30:35 2005

Ukormi: Taisit verrata väännöissä Newtonmetrejä ja paunajalkoja keskenään. Jälkimmäinen on 1.36 Nm.

Onhan se 4.0 perusasussaan aika matalaviritteinen, mutta potentiaali on huikea eikä sitä välttämättä pahemmin erota päällepäin 2.9:stä :wink:

Voisi muuten olla tiedossa 4.0 kampiakseli (isku 84mm) jos joku olisi kiinnostunut strokeria tekemään...
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Tammikuu 23. 12:07:08 2005

Hessu kirjoitti:Ukormi: Taisit verrata väännöissä Newtonmetrejä ja paunajalkoja keskenään. Jälkimmäinen on 1.36 Nm.

Onhan se 4.0 perusasussaan aika matalaviritteinen, mutta potentiaali on huikea eikä sitä välttämättä pahemmin erota päällepäin 2.9:stä :wink:

Voisi muuten olla tiedossa 4.0 kampiakseli (isku 84mm) jos joku olisi kiinnostunut strokeria tekemään...
Voipi olla että on ameriikan mitoilla, ne kun ei aina jaksa mihinkään merkata tapaa jolla eurooppa mittailee :D

Mutta silti taitaa olla helpompaa ja halvempaa laittaa nokalle Scorpio Cosworthin mylly. Niitä saa kokonaisia autoja saksanmaalta melkosta edullisesti.

Tai voihan sitten ameriikkalaisen koneen tilata vaikka TÄÄLTÄ.
Ihan 7 vuoden takuukin :shock:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Su Tammikuu 23. 16:06:31 2005

Niin, mitenhän passaisi 2.9 Cosworth kannet tuollaiseen 4.0 alakertaan? Voisi olla jo kohtalainen ajoelämys :twisted:
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Su Tammikuu 23. 18:49:40 2005

ukormi kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Ukormi: Taisit verrata väännöissä Newtonmetrejä ja paunajalkoja keskenään. Jälkimmäinen on 1.36 Nm.

Onhan se 4.0 perusasussaan aika matalaviritteinen, mutta potentiaali on huikea eikä sitä välttämättä pahemmin erota päällepäin 2.9:stä :wink:

Voisi muuten olla tiedossa 4.0 kampiakseli (isku 84mm) jos joku olisi kiinnostunut strokeria tekemään...
Voipi olla että on ameriikan mitoilla, ne kun ei aina jaksa mihinkään merkata tapaa jolla eurooppa mittailee :D

Mutta silti taitaa olla helpompaa ja halvempaa laittaa nokalle Scorpio Cosworthin mylly. Niitä saa kokonaisia autoja saksanmaalta melkosta edullisesti.

Tai voihan sitten ameriikkalaisen koneen tilata vaikka TÄÄLTÄ.
Ihan 7 vuoden takuukin :shock:
Pari vuotta sitten oli vaihtoehtoina laittaa 4,0 omalla luvalla tai ahtaa 2,9 luvallisesti. 24v jäi pois suunnitelmista kalliimman hinnan vuoksi. Ainakin silloin 24v koneet oli selvästi kalliimpia kuin 4,0. Lisäksi olisi tullut Cossun alustan,laatikon ja kanta autotarkastuksen hinta päälle. Lainkuuliaisena kansalaisena päädyin 2,9n turbottamiseen :roll:
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Su Tammikuu 23. 18:52:14 2005

Eikös noita 4.0 ala kohta löytymään purkamoilta, aerostarit yms alkaa oleen purku iässä.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ma Tammikuu 24. 0:53:33 2005

samiharju kirjoitti:Eli luenko mä nyt oikein rivien välistä että siis kaikissa kutosissa on vaan sama toi lintuorsi oli sit hydraulit tai ei? Ja näinollen hydraulipatit on siis nokan ja tikun välissä siellä lohkon uumenissa. Jos sais ees yhden suoran vastauksen alkup. kysymykseen :-)

En muuten laita ollenkaan pahakseni 4.0 Köln keskustelua :P
joo eli 2.8 on eri "lintuorsi" kuin 2.9 samaa näköä kyllä löytyy, offsetti vaan eri eli keinuvivut ei osu kunnolla venttiiliin päähän. 4.0 on jätetty jo säätöruuvikin pois."Tikuissa" on pallopäät molemissa päissä.
Hessu kirjoitti:Niin, mitenhän passaisi 2.9 Cosworth kannet tuollaiseen 4.0 alakertaan? Voisi olla jo kohtalainen ajoelämys
jos 24 valve kannet haluaa 4.0 niin mieleen tulee lohkojen korkeus ero eli imukansi pitäis miettiä sekä mitä tekee niille turhille nostimien reijille..
ketjua pitäis jatkaa jonkun silmän verran. Vesikanavat sattavat olla kriittisen lähellä 24v.ssa vs. 4.0 isomman porauksen johdosta,eli kantta mahdollisesti hitsattava.
ei muuta kuin hommiin pojat, mitäs sitä joutavia turisemaan :wink:
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ti Tammikuu 25. 23:15:36 2005

Tero_s kirjoitti:Eikös noita 4.0 ala kohta löytymään purkamoilta, aerostarit yms alkaa oleen purku iässä.
Pari vuotta sitten olis saanut joltain jenkkiautopurkaamolta usasta uitetun 4,0 koneen ihan edullisesti.
Joskus Puuhapeten nettisivuja katsellessani mietin mitä mies kertoo 2,8n jakoketjun kiristimestä :wink:
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

capri2
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 8:24:00 2002
Paikkakunta: Myrskylä

Viesti Kirjoittaja capri2 » Ke Tammikuu 26. 8:27:02 2005

pilkunnuss..: joka 2.8:sta jakoketjun löytää, saapi pullakahvit...
Mutta asiaan: itse vaihdoin 2.9:iin uuden nokan, ja samalla vaihtuivat hydr. nostajat koviin, ei tarvinnut mitään muutoksia öljykanaviin tms. . Toisinpäin vaihdettaessa (kovat -> hydr. , saattaa tulla öljykanavaongelma, kuten friikki jo mainitsi..

Vastaa Viestiin