Takapyörän laakeritko paukahti?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

TuneGi
Ylläpitäjä

Takapyörän laakeritko paukahti?

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Tammikuu 29. 22:21:11 2005

Tuossa jonkin aikaa sitten alkoi takapyörästä, vasemmalta kuulua kirskutusta ja rahinaa ajossa, vapaalla ja rullatessa. Ääni ei kuulunut kun pistin perän ylös ja laitoin vedon päälle. Ääni alkoi heti taas, kun laskin perän alas ja lähdin rullaamaan hissukseen. Tuli kerran myös sellaista käryä ajossa ja jarrut katsoin, oli ok. Eli varmaan vetarit veks ja laakerit vaihtoon. Ja on V-mäinen juttu kotikonstein?

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » La Tammikuu 29. 22:41:28 2005

jos se takapyörän laakeri on, niin helppoa se vaihtaminen! ei tartte vetaria irrottaa, rumpu vain pois ja sitten 4pultilla laakeripesä menee ja sitten vanhat laakerikoolit hakkaa veke ja uudet hakkaa vanhojen avulla paikalleen ja vaihtaa itselakrut ja paljonvaseliinii ja takas kiinni :wink:

oon joutunu mun jokaisee sierraa vaihtaa takapyöränlaakerin/laakerit :shock:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

TuneGi
Ylläpitäjä

Jep.

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Tammikuu 29. 22:49:57 2005

Jep. Kuulostaa teoriassa helpolta, mutta käytäntö on usein ollut ihan muuta. Laakeriviassa on se kiva, että sitä ei huomaa, kun ei ole painoa akselilla. Pyörittelin pyörää edes takas, mutta mitään ei kuulunut. Kun laskin alas ja rullasin niin alkoi rohina ja nirskutus heti.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Tammikuu 29. 23:20:02 2005

jos et halua vaihtaa laakeria niin ota se pesä irti sieltä ja pese hyvin vaselinia liuottavalla aineella ja laita uudet vaseliinit sisään.
mutta se on vain tekohengitys.
laakerin vaihto on todella helppooperaation sierran taka pyörään.
itse suunnittelin sitä scorppariin eräänä lauantaina matkalla lautalle saksassa.
mutta vika olikin laakerin ympärilla eli irronneessa jarrulevyssä
työkaluina mulla oli rengas avain ja kiintolenkit ja moska.
niillä olisin pärjännyt melko pitkälle
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

TuneGi
Ylläpitäjä

Ok

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Tammikuu 29. 23:27:29 2005

Ok, eli varaan jonkun kivan illan palokunnan varikolla ja vaihdan ne. Samalla tsekkaan vetarien kunnon. Toinen puoli hieman tiputellut öljyä ympärilleen, toinen kuiva, varmaan stefat menis samalla vaihtoon.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Tammikuu 29. 23:43:13 2005

hmmm
älä tee siitä liian hankalaa
irroitat ison mutterin navasta akselin päästä.
rengas maassa.
nostat puolta ylös ja poistat renkaan
irroitat moskalla rummun (paukuttelet kehää niin autom säätö vapauttaa)
alta paljastuu neljä pulttia. be irroitat
sen jälkeen varovasti napautat vetarin päätä sisään jolloin vetari irtoaa liukumaan laakerin pinnalla ja napa irtoaa.
sitten irroitat navan ja laakerin perässä.
akseli jää perään ,sitä ei tarvi irroittaa.
laakeri sarjan mukana tulee tarvittavat osat. eli
irroitat stefat
ja laakereiden sisäosat irti ja sitten varovasti naputtelet ulkokehät irti.
jos runkoosaan keskelle jää rosoja ruuvarista laakeri pintaa vasten nin poista ne
naputtele uudet kehät paikalleen varmistu että ne menee pohjaan asti ja asenna sisäkoolit puhtaaseen napaan ja sitten viimeisenä stefat rasvaa kunnolla laakeri pinnat.
kasaa vasta järjestyksessä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

TuneGi
Ylläpitäjä

ookoo.

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Tammikuu 29. 23:52:55 2005

Pitää vaan löytää isokokoinen hylsy tuon napamutterin aukaisuun. On varmaan aikas kireällä.

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Su Tammikuu 30. 2:08:25 2005

ite joskus kun vaihdoin niin isolla lenkillä ja tasajalkaa päälle.. (oliko se nyt 42mm)
niin ja rengas paikallaanhan se ei onnistunu joten rummun alle tukea vaan!
oli joo pikkusen tiukalla.. :evil:

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Su Tammikuu 30. 2:09:22 2005

joo eikä ihan vähän kireellä..

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Su Tammikuu 30. 5:36:00 2005

rst1power kirjoitti:ite joskus kun vaihdoin niin isolla lenkillä ja tasajalkaa päälle.. (oliko se nyt 42mm)
niin ja rengas paikallaanhan se ei onnistunu joten rummun alle tukea vaan!
oli joo pikkusen tiukalla.. :evil:
42mm se oli.. Vaihdoin alkutalvesta pihalla sen laakerin. ja sai käydä kyselemässä ton kokosta hylsyä vähä aikaa..
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Su Tammikuu 30. 11:35:46 2005

Ei ole välttämättä edes kireällä.

Ne saattaa joskus olla jopa auki. O.o

Ja tuo laakereiden vaihto on mukavaa aina siihen asti kun meneelaakeripesän pultti / pultit poikki.

:)
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

TuneGi
Ylläpitäjä

Näinpä

Viesti Kirjoittaja TuneGi » Su Tammikuu 30. 11:42:26 2005

Näin on. Olen edellisestä sierrasta onnistunut yhden pultin katkaisemaan, liialla voimankäytöllä, lähinnä liikaa vipua. Mutta otan nyt koko akselin veks ja vien kaverin pajalle, jossa on kunnon kalut ja osaaminen. Samalla vaihdan perän tihkuvan stefan. Niissäkin oma juttunsa irroittaa.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: ookoo.

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Tammikuu 31. 10:52:07 2005

TuneGi kirjoitti:Pitää vaan löytää isokokoinen hylsy tuon napamutterin aukaisuun. On varmaan aikas kireällä.
Taitaa olla, ohjearvo on 300nm ja hapettuminen tuo vielä lisänsä, itse väänsin metrin putken päällä hyppien auki...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: ookoo.

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Tammikuu 31. 21:04:40 2005

PasiZ kirjoitti:Taitaa olla, ohjearvo on 300nm ja hapettuminen tuo vielä lisänsä, itse väänsin metrin putken päällä hyppien auki...

Hmm, mie olisin veikannunna 250-290 nenämetriä.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ma Tammikuu 31. 21:24:56 2005

Joo yleensä ovat melkoisen lujassa ne navan mutterit. Melkein aina on tarvinnut apumiehen pitämään hylsyä paikalla ja toinen hyppii varren päällä ja kiroaa ku ei homma onnistu :D

makeN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja makeN » Ma Tammikuu 31. 23:39:04 2005

Hmmm. helppo homma... Pulttipyssy. :wink: :wink:

GreBe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja GreBe » Ti Helmikuu 1. 2:05:02 2005

Sepä se. Helppo juttu. Teoriassa mutterin avaus ei ole vaikeaa, mutta monasti on jäänyt hankalimmat pultit avaamatta, esim. paperikoneen osia purkaessa. Vasaran / 5 kilon lekan käyttökään ei ahtaissa tiloissa äkkinäiseltä onnistu. Vierestä ammattimies apuun ja kas, kävipäs helponnäköisesti :). Tai sitten en vain osaa. Helposti varmaan menee lokarikin montulle, jos oikeen innostuu takomaan.

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ti Helmikuu 1. 10:23:31 2005

Pulttipyssy on joo helppokäyttönen vehje mut ton 42mm hylsyn löytäminen järkihintaan ei sit niin helppoa olekkaan..

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Helmikuu 1. 11:21:41 2005

rst1power kirjoitti:Pulttipyssy on joo helppokäyttönen vehje mut ton 42mm hylsyn löytäminen järkihintaan ei sit niin helppoa olekkaan..
tässä kohtaa pitää kiittaa sveduja että on tuonut suomeen biiiilllteman.
siltä saa ja kestää
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ti Helmikuu 1. 13:11:02 2005

Eipä muuten löytyny piiltemastakaan ko. hylsyä..

Kine
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kine » Ti Helmikuu 1. 14:01:13 2005

Itse en ole sierrojen kanssa koskaan pelaillut, mutta muistui mieleen tämä:

http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewtopic.php?t=81525

Eli se jenka onpi kuskin puolella ruotsalainen = vasenkätinen.. (Vai koskeeko tämä vain jotain tiettyä mallia???)

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ti Helmikuu 1. 16:18:25 2005

bilteman hylsy 41mm 3/4" Tuotenro 102367 5.90€ ja jos ei ole 3/4 vääntiötä niin sovite kappale naaraspuoli 1/2" urospuoli 3/4" Tuotenro 101989 3.85€

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Helmikuu 1. 16:19:53 2005

EDIT:

Postaus poistettu, väärää tietoa...
Viimeksi muokannut PasiZ, Ti Helmikuu 1. 16:34:23 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ti Helmikuu 1. 16:24:31 2005

olen vain itse päinen ja muistelin että koko olisi ollut 41mm mutta muistan ilmeisesti väärin

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Helmikuu 1. 16:33:06 2005

JP kirjoitti:olen vain itse päinen ja muistelin että koko olisi ollut 41mm mutta muistan ilmeisesti väärin
Etpäs muistanutkaan... tarkistin, se on 41mm
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

TuneGi
Ylläpitäjä

Laakerihan se

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Helmikuu 5. 19:39:54 2005

Nyt purettu takapää kummaltakin puolelta. Vasemmalta oli laakeri tosiaan kaput. Pyörä heilui käsin liikuteltaessa selvästi ylös alas ja laakeripesää pyöriteltäessä rahisi. Oikea puoli oli ok, mutta laakerit menee normaalisti uusiksi kummallekin puolelle, kaverin pajalla. samalla vaihdetaan vetarin suojakumit, oli kuluneet, mutta ei vielä puhki. Näin ja se napamutteri on 41mm ja laakeripesän pultit 4 kpl on 13mm ja erittäin kireitä. Myös ne pultit menee uusiksi..

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Helmikuu 5. 19:43:40 2005

muista sitten että ne pultit on 12.9 kovuus vähintään.
8.8 pulteja ei kannata sinne tunkea
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

TuneGi
Ylläpitäjä

Orkkikset

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Helmikuu 5. 20:23:58 2005

haen mallin mukaiset orkkispultit Fordilta. Yleensä käytän orkkisosia aina kun mahd ja kun saa alennusta tutuilta ja klubikortillakin..

Vastaa Viestiin