Takapyörän laakeritko paukahti?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Takapyörän laakeritko paukahti?
Tuossa jonkin aikaa sitten alkoi takapyörästä, vasemmalta kuulua kirskutusta ja rahinaa ajossa, vapaalla ja rullatessa. Ääni ei kuulunut kun pistin perän ylös ja laitoin vedon päälle. Ääni alkoi heti taas, kun laskin perän alas ja lähdin rullaamaan hissukseen. Tuli kerran myös sellaista käryä ajossa ja jarrut katsoin, oli ok. Eli varmaan vetarit veks ja laakerit vaihtoon. Ja on V-mäinen juttu kotikonstein?
-
- Viesti:
jos se takapyörän laakeri on, niin helppoa se vaihtaminen! ei tartte vetaria irrottaa, rumpu vain pois ja sitten 4pultilla laakeripesä menee ja sitten vanhat laakerikoolit hakkaa veke ja uudet hakkaa vanhojen avulla paikalleen ja vaihtaa itselakrut ja paljonvaseliinii ja takas kiinni
oon joutunu mun jokaisee sierraa vaihtaa takapyöränlaakerin/laakerit

oon joutunu mun jokaisee sierraa vaihtaa takapyöränlaakerin/laakerit

ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
- Ylläpitäjä
Jep.
Jep. Kuulostaa teoriassa helpolta, mutta käytäntö on usein ollut ihan muuta. Laakeriviassa on se kiva, että sitä ei huomaa, kun ei ole painoa akselilla. Pyörittelin pyörää edes takas, mutta mitään ei kuulunut. Kun laskin alas ja rullasin niin alkoi rohina ja nirskutus heti.
-
- CRSC jäsen 2015
jos et halua vaihtaa laakeria niin ota se pesä irti sieltä ja pese hyvin vaselinia liuottavalla aineella ja laita uudet vaseliinit sisään.
mutta se on vain tekohengitys.
laakerin vaihto on todella helppooperaation sierran taka pyörään.
itse suunnittelin sitä scorppariin eräänä lauantaina matkalla lautalle saksassa.
mutta vika olikin laakerin ympärilla eli irronneessa jarrulevyssä
työkaluina mulla oli rengas avain ja kiintolenkit ja moska.
niillä olisin pärjännyt melko pitkälle
mutta se on vain tekohengitys.
laakerin vaihto on todella helppooperaation sierran taka pyörään.
itse suunnittelin sitä scorppariin eräänä lauantaina matkalla lautalle saksassa.
mutta vika olikin laakerin ympärilla eli irronneessa jarrulevyssä
työkaluina mulla oli rengas avain ja kiintolenkit ja moska.
niillä olisin pärjännyt melko pitkälle
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- CRSC jäsen 2015
hmmm
älä tee siitä liian hankalaa
irroitat ison mutterin navasta akselin päästä.
rengas maassa.
nostat puolta ylös ja poistat renkaan
irroitat moskalla rummun (paukuttelet kehää niin autom säätö vapauttaa)
alta paljastuu neljä pulttia. be irroitat
sen jälkeen varovasti napautat vetarin päätä sisään jolloin vetari irtoaa liukumaan laakerin pinnalla ja napa irtoaa.
sitten irroitat navan ja laakerin perässä.
akseli jää perään ,sitä ei tarvi irroittaa.
laakeri sarjan mukana tulee tarvittavat osat. eli
irroitat stefat
ja laakereiden sisäosat irti ja sitten varovasti naputtelet ulkokehät irti.
jos runkoosaan keskelle jää rosoja ruuvarista laakeri pintaa vasten nin poista ne
naputtele uudet kehät paikalleen varmistu että ne menee pohjaan asti ja asenna sisäkoolit puhtaaseen napaan ja sitten viimeisenä stefat rasvaa kunnolla laakeri pinnat.
kasaa vasta järjestyksessä
älä tee siitä liian hankalaa
irroitat ison mutterin navasta akselin päästä.
rengas maassa.
nostat puolta ylös ja poistat renkaan
irroitat moskalla rummun (paukuttelet kehää niin autom säätö vapauttaa)
alta paljastuu neljä pulttia. be irroitat
sen jälkeen varovasti napautat vetarin päätä sisään jolloin vetari irtoaa liukumaan laakerin pinnalla ja napa irtoaa.
sitten irroitat navan ja laakerin perässä.
akseli jää perään ,sitä ei tarvi irroittaa.
laakeri sarjan mukana tulee tarvittavat osat. eli
irroitat stefat
ja laakereiden sisäosat irti ja sitten varovasti naputtelet ulkokehät irti.
jos runkoosaan keskelle jää rosoja ruuvarista laakeri pintaa vasten nin poista ne
naputtele uudet kehät paikalleen varmistu että ne menee pohjaan asti ja asenna sisäkoolit puhtaaseen napaan ja sitten viimeisenä stefat rasvaa kunnolla laakeri pinnat.
kasaa vasta järjestyksessä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Ylläpitäjä
-
- Viesti:
42mm se oli.. Vaihdoin alkutalvesta pihalla sen laakerin. ja sai käydä kyselemässä ton kokosta hylsyä vähä aikaa..rst1power kirjoitti:ite joskus kun vaihdoin niin isolla lenkillä ja tasajalkaa päälle.. (oliko se nyt 42mm)
niin ja rengas paikallaanhan se ei onnistunu joten rummun alle tukea vaan!
oli joo pikkusen tiukalla..
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
3M
-
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Näinpä
Näin on. Olen edellisestä sierrasta onnistunut yhden pultin katkaisemaan, liialla voimankäytöllä, lähinnä liikaa vipua. Mutta otan nyt koko akselin veks ja vien kaverin pajalle, jossa on kunnon kalut ja osaaminen. Samalla vaihdan perän tihkuvan stefan. Niissäkin oma juttunsa irroittaa.
-
- Viesti:
Re: ookoo.
Taitaa olla, ohjearvo on 300nm ja hapettuminen tuo vielä lisänsä, itse väänsin metrin putken päällä hyppien auki...TuneGi kirjoitti:Pitää vaan löytää isokokoinen hylsy tuon napamutterin aukaisuun. On varmaan aikas kireällä.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viesti:
Re: ookoo.
PasiZ kirjoitti:Taitaa olla, ohjearvo on 300nm ja hapettuminen tuo vielä lisänsä, itse väänsin metrin putken päällä hyppien auki...
Hmm, mie olisin veikannunna 250-290 nenämetriä.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *
* Driving Gentoo Linux *
-
- Ylläpitäjä
Sepä se. Helppo juttu. Teoriassa mutterin avaus ei ole vaikeaa, mutta monasti on jäänyt hankalimmat pultit avaamatta, esim. paperikoneen osia purkaessa. Vasaran / 5 kilon lekan käyttökään ei ahtaissa tiloissa äkkinäiseltä onnistu. Vierestä ammattimies apuun ja kas, kävipäs helponnäköisesti
. Tai sitten en vain osaa. Helposti varmaan menee lokarikin montulle, jos oikeen innostuu takomaan.

-
- Ylläpitäjä
-
- CRSC jäsen 2015
-
- Ylläpitäjä
Itse en ole sierrojen kanssa koskaan pelaillut, mutta muistui mieleen tämä:
http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewtopic.php?t=81525
Eli se jenka onpi kuskin puolella ruotsalainen = vasenkätinen.. (Vai koskeeko tämä vain jotain tiettyä mallia???)
http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewtopic.php?t=81525
Eli se jenka onpi kuskin puolella ruotsalainen = vasenkätinen.. (Vai koskeeko tämä vain jotain tiettyä mallia???)
-
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Laakerihan se
Nyt purettu takapää kummaltakin puolelta. Vasemmalta oli laakeri tosiaan kaput. Pyörä heilui käsin liikuteltaessa selvästi ylös alas ja laakeripesää pyöriteltäessä rahisi. Oikea puoli oli ok, mutta laakerit menee normaalisti uusiksi kummallekin puolelle, kaverin pajalla. samalla vaihdetaan vetarin suojakumit, oli kuluneet, mutta ei vielä puhki. Näin ja se napamutteri on 41mm ja laakeripesän pultit 4 kpl on 13mm ja erittäin kireitä. Myös ne pultit menee uusiksi..
-
- CRSC jäsen 2015