rengasta vanteelle?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jive
Ylläpitäjä

rengasta vanteelle?

Viesti Kirjoittaja jive » Su Helmikuu 6. 18:04:23 2005

Onkohan jollakulla hyvää nyrkkisääntöä, mikä renkaan leveys ja profiili on paras tietyn levyiselle vanteelle.

Tietysti olis kiva jos jollakin olisi taulukko...

Mahtaakohan 205/40 rengas vielä riittää 16J8 vanteelle? Kyllä oikein arvasitten -cossun vannetta Fiestaan... :D

215/40 on sitten seuraava vaihtoehto, mutta sitten on kaaret jotakin ihan muuta kuin vakiot.

Laskeskelin ettei 8" vanne taida mennä Fiestaan mitenkään, kun ET pitäis olla luokkaa 10-15, jottei nappaa kiinni jousiin...

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: rengasta vanteelle?

Viesti Kirjoittaja Hartza » Su Helmikuu 6. 18:42:38 2005

jive kirjoitti:Onkohan jollakulla hyvää nyrkkisääntöä, mikä renkaan leveys ja profiili on paras tietyn levyiselle vanteelle.

Tietysti olis kiva jos jollakin olisi taulukko...

Mahtaakohan 205/40 rengas vielä riittää 16J8 vanteelle? Kyllä oikein arvasitten -cossun vannetta Fiestaan... :D

215/40 on sitten seuraava vaihtoehto, mutta sitten on kaaret jotakin ihan muuta kuin vakiot.

Laskeskelin ettei 8" vanne taida mennä Fiestaan mitenkään, kun ET pitäis olla luokkaa 10-15, jottei nappaa kiinni jousiin...
Briteissä muutamat ovan noita Escocossun vanteita sovittaneet Fiestaan, coil-overit ja leikatut kaaret kaikissa näkyivät olevan. Ja ajettavuus? Fiestaturbon sivuilta voi lukea käyttäjien kommentteja :)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Re: rengasta vanteelle?

Viesti Kirjoittaja rikke » Su Helmikuu 6. 19:30:35 2005

jive kirjoitti:
Mahtaakohan 205/40 rengas vielä riittää 16J8 vanteelle?
Kyllä se siihen menee, tosin aika pallo tulee. 225 muistaakseni suositusleveys. Kaverin sierraan väännettii ko. vanteille 205/45

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Su Helmikuu 6. 19:42:22 2005

http://img.photobucket.com/albums/v372/jay-e/frente.gif
http://img.photobucket.com/albums/v372/jay-e/img01.jpg

Tuossa pari kuvaa ko. kokoonpanosta. Saattaa olla tuskaa saada pyörimään oli kumit mitkä tahansa! :lol:
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

STW
Ylläpitäjä

Re: rengasta vanteelle?

Viesti Kirjoittaja STW » Su Helmikuu 6. 20:50:01 2005

jive kirjoitti:Onkohan jollakulla hyvää nyrkkisääntöä, mikä renkaan leveys ja profiili on paras tietyn levyiselle vanteelle.

Tietysti olis kiva jos jollakin olisi taulukko...

Mahtaakohan 205/40 rengas vielä riittää 16J8 vanteelle? Kyllä oikein arvasitten -cossun vannetta Fiestaan... :D

215/40 on sitten seuraava vaihtoehto, mutta sitten on kaaret jotakin ihan muuta kuin vakiot.

Laskeskelin ettei 8" vanne taida mennä Fiestaan mitenkään, kun ET pitäis olla luokkaa 10-15, jottei nappaa kiinni jousiin...
Tämmöisessä osoitteessa on semmoinen taulukko mistä näkee mitkä
renkaat suositellaan esim 8 tuumasille vanteille. Käy kattoo jos tosta ois apua.
www.autosound.fi/rl/

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Su Helmikuu 6. 21:02:05 2005

joo... tarttee varmaan unohtaa homma, ja alkaa säästää 16J61/2 Superturismoihin :cry:

215/35R16 voisi olla vielä mahdutettavissa. Mansesterin korkeudella ei ole riittävästi tasaista asvalttia jotta noilla olis jotakin käyttöä.

STW
Ylläpitäjä

Re: rengasta vanteelle?

Viesti Kirjoittaja STW » Su Helmikuu 6. 22:38:59 2005

jive kirjoitti:Onkohan jollakulla hyvää nyrkkisääntöä, mikä renkaan leveys ja profiili on paras tietyn levyiselle vanteelle.

Tietysti olis kiva jos jollakin olisi taulukko...

Mahtaakohan 205/40 rengas vielä riittää 16J8 vanteelle? Kyllä oikein arvasitten -cossun vannetta Fiestaan... :D

215/40 on sitten seuraava vaihtoehto, mutta sitten on kaaret jotakin ihan muuta kuin vakiot.

Laskeskelin ettei 8" vanne taida mennä Fiestaan mitenkään, kun ET pitäis olla luokkaa 10-15, jottei nappaa kiinni jousiin...
Terve.
Onko sulla esko cossun vanteet ylimääräsenä?
Ajattelin vaan,kun ite oon katellu mondeoon 8" leveitä vanteita.
Ne gt mondeon vakio 16 tuumaset alut on vaan 6"tuumaa leveät ja niihin nyt en millään saa mahtumaan 225 leveitä renkaita eli mulla on sama ongelma kun sulla paitsi kääntesesti :P

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Helmikuu 6. 22:52:01 2005

Yleisinä kommentteina aiheeseen:
kannattaa pysyä STRO -normien rajoissa, mutta suosittelen omiin kokemuksiin perustuen em. rajoissa kapeaa rengasta suhteessa vanteeseen
+ tukevampi vähän laaduttomillakin renkailla
+ näyttääkin "hyvältä"; makuasia
+ "vetelee" vähemmän
- vanne voi olla vaarassa kanttikivien lähellä

Aikoinaan poijjaat käyttivät korttelinkierto -Carinoissa orkkis/Mangelsin 5,5" vannetta ja 205/60-13 renkaita; mutkan jälkeen auto heittelehti 2km levottomasti, kulutuspinta meni viivasuoraan mutta vanne muljahteli renkaan sisällä 5cm sivuttaisliikettä :lol:
Käytin em. rengaskoolla 7,5-8" vanteita. Halkaisijat nykyään suurempia, mutta periaate ei muutu.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Helmikuu 7. 0:48:19 2005

jjs kirjoitti:Yleisinä kommentteina aiheeseen:
kannattaa pysyä STRO -normien rajoissa, mutta suosittelen omiin kokemuksiin perustuen em. rajoissa kapeaa rengasta suhteessa vanteeseen
Saakos tuolle normille sellaisen pikaisen selityksen, kun ei tällainen newbie moista tunne :wink: ja mikähän muuten on AKE:n kanta asiaan? Muistaakseni asetuksissa todetaan jotain tyyliin "renkaan on pysyttävä vanteella" :D

Juu ja ei mulla ole ylimääräisenä 16x8":a. Ajattelin vain kun maailmalla liikkuu useita näyttäviä 16J8 vanteita, kuten esmes nämä:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... otohosting

Tarttis saada enempi jarrutehoja Fiestaan, ja alkaa käydä 15" liian pieneksi...

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Helmikuu 7. 1:05:14 2005

jive kirjoitti: Juu ja ei mulla ole ylimääräisenä 16x8":a. Ajattelin vain kun maailmalla liikkuu useita näyttäviä 16J8 vanteita, kuten esmes nämä:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... otohosting

Tarttis saada enempi jarrutehoja Fiestaan, ja alkaa käydä 15" liian pieneksi...
Noi olis aika makeet :) Juu, mulla oli koetelttavana Escocossun jarrut, mutta nykyiset vanteet eivät mahtuneet lähellekään pyörimään. Jotkut väh. 7" leveät ohutpuolaiset (esim. Tooran 7-puolaiset) menisivät sopivalla ET:llä paikalleen? Siis halkaisija oli riittävä, mutta satula otti puoliin kiinni.

Fiestassa alkaa sitten kikkailu jarrutasapainon kanssa kun vaihtaa isompaa jarrua eteen ja/tai pistää levyt taakse. Pääsylinterin joutuu vaihtamaan isommaksi (mk5 Escort?), eikä säädettävä jarrutasapaino olisi pahitteksi. Näin pojat tietävät kertoa tuolla Brittipalstoilla...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Viesti Kirjoittaja HannuR » Ma Helmikuu 7. 7:23:49 2005

Toi autosoundin taulukko oli hanurista. Pientä esimerkkiä:
esim. 205/40-17 rengas on yleensä vielä tyypitetty 8*17 vanteelle ja toisinpäin. Tätä kokoahan paljon käytetään esim. escortissa, kuten viisasta onkin.

Tää nyt ei terkoita sitä, etteikö esim 7*17 ja toi kumi olisi istuvuudeltaan paras ratkaisu, mutta ihan hyvin kuluu vielä 8 vanteellakin.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Helmikuu 7. 9:21:19 2005

205/40-16 saa vielä menemään 8" vanteelle suht. koht. järkevästi, riippuen tietysti renkaasta. 9"x16" kiekollekin olen kerran sovittanut mutta sitten näyttää jo naurettavalta, ei tarvitse kumartua lukeakseen tekstit renkaan kyljestä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Viesti Kirjoittaja HannuR » Ma Helmikuu 7. 10:11:01 2005

razorass kirjoitti:205/40-16 saa vielä menemään 8" vanteelle suht. koht. järkevästi, riippuen tietysti renkaasta. 9"x16" kiekollekin olen kerran sovittanut mutta sitten näyttää jo naurettavalta, ei tarvitse kumartua lukeakseen tekstit renkaan kyljestä.
Joo, näin on. Tuo yhdistelmä 9*16 + 215/40-16 ei ole enää ilmeisesti tyypitysten piirissä, mutta varsinkin saksan maalla aikas yleinen tuunatuissa pirsseissä, escoissa ja kolffeissa.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Helmikuu 7. 10:28:11 2005

Hartza kirjoitti: Fiestassa alkaa sitten kikkailu jarrutasapainon kanssa kun vaihtaa isompaa jarrua eteen ja/tai pistää levyt taakse. Pääsylinterin joutuu vaihtamaan isommaksi (mk5 Escort?), eikä säädettävä jarrutasapaino olisi pahitteksi. Näin pojat tietävät kertoa tuolla Brittipalstoilla...
Wilwoodin nuppisäädettäviä saa rapakon takaa alkaen $50, joss moisia ongelmia alkaa esiintymään. Perus Escon pääsylinteri on yhtä onneton kuin Fiestan oma. Katotaan miten pitkälle tuolla päästään ja tutkitaan muita vaihtoehtoja sitten. Yksi olisi ABS Focuksesta.

Focus RS satulat ST170 levyillä riittänee Fiestaan jo vallan hyvin. Takana perus Focuksen levyt.

Huolehditaan nuista tosin tarkemmin kun aika on. Jossais nyt enste tuon koslan tulille kesäksi, niin hyvä :mrgreen:

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari » Ma Helmikuu 7. 14:19:45 2005

Itse olen ymmärtänyt että Fiestan pääsylinterin kanssa tulee ongelmia vasta kun taakse vaihtaa levyt. Nelikkcossun tai cossuescon etujarrut kiinnostaisi itseänikin. ST -170:n jarrut vaatii jo 16 tuumaiset pyörät.

Hertza minkälainen vanne sulla oli tossa jarrukokeilussa.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Helmikuu 7. 15:04:29 2005

Ari kirjoitti:Itse olen ymmärtänyt että Fiestan pääsylinterin kanssa tulee ongelmia vasta kun taakse vaihtaa levyt. Nelikkcossun tai cossuescon etujarrut kiinnostaisi itseänikin. ST -170:n jarrut vaatii jo 16 tuumaiset pyörät.

Hertza minkälainen vanne sulla oli tossa jarrukokeilussa.
Tarkoitat varmaan minua? ;)

Escortin RST:n turbiinivanne, ET 36.5 ja vanne on 6x15. Pyörähti sen verran, että "puola" otti satulaan kiinni. Pyörisi varmasti oikeilla 15" vanteilla, jossa on litteät puolat ja oikea ET. Massiivisen näköiset oli :) Takalevyjen kanssa tulee varmasti ongelmia, vaikea sanoa miten toimii pelkästään isommilla etujarruilla...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari » Ti Helmikuu 8. 0:25:17 2005

Hartza kirjoitti:
Ari kirjoitti:Itse olen ymmärtänyt että Fiestan pääsylinterin kanssa tulee ongelmia vasta kun taakse vaihtaa levyt. Nelikkcossun tai cossuescon etujarrut kiinnostaisi itseänikin. ST -170:n jarrut vaatii jo 16 tuumaiset pyörät.

Hertza minkälainen vanne sulla oli tossa jarrukokeilussa.
Tarkoitat varmaan minua? ;)

Escortin RST:n turbiinivanne, ET 36.5 ja vanne on 6x15. Pyörähti sen verran, että "puola" otti satulaan kiinni. Pyörisi varmasti oikeilla 15" vanteilla, jossa on litteät puolat ja oikea ET. Massiivisen näköiset oli :) Takalevyjen kanssa tulee varmasti ongelmia, vaikea sanoa miten toimii pelkästään isommilla etujarruilla...
Kyllä joo. tuli kirjoitusvirhe. Korjaisitko jos olen väärässä. Jos tommoset cossujarrut sinne eteen lyö niin satuloita joutuu 5mm tuomaan holkeilla tai prikoilla ulos ja pyörännavan reikiä suurentamaan johon jarrusatulan runko kiinnittyy samoin hankkimaan uudet pultit.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Helmikuu 8. 9:52:12 2005

Ari kirjoitti: Kyllä joo. tuli kirjoitusvirhe. Korjaisitko jos olen väärässä. Jos tommoset cossujarrut sinne eteen lyö niin satuloita joutuu 5mm tuomaan holkeilla tai prikoilla ulos ja pyörännavan reikiä suurentamaan johon jarrusatulan runko kiinnittyy samoin hankkimaan uudet pultit.
Jep, prikkojen/holkin verran pidemmät pultit. Holkin teettäminen olisi varmasti järevämpää, ei tuntunut kovin tukevalta 5 prikkaa päällekkäin jarrusatulassa...

http://www.fiestaturbo.com/phpBB/viewtopic.php?t=29615
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Helmikuu 8. 10:17:07 2005

näytti sen verta paksulta pinkalta prikkoja, jotta teräslevystä leikattu välipalikka voisi olla hyvä idea. Ei tarvitsisi tuhota alkuperäisiä olka-akseleita. Samalla saisi sitten vaikka isommatkin levyt sovitettua ;)

4x4 cossun jarrusatulan mäntä on muistaakseni saman kokoinen kuin Mondeossa.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Helmikuu 8. 12:36:25 2005

jive kirjoitti:näytti sen verta paksulta pinkalta prikkoja, jotta teräslevystä leikattu välipalikka voisi olla hyvä idea. Ei tarvitsisi tuhota alkuperäisiä olka-akseleita. Samalla saisi sitten vaikka isommatkin levyt sovitettua ;)

4x4 cossun jarrusatulan mäntä on muistaakseni saman kokoinen kuin Mondeossa.
Satula on sama, vaihdoin omaani silloin kumit ja otin ne Mondeon kohdalta.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

jarrut

Viesti Kirjoittaja Ari » Ti Helmikuu 8. 20:40:22 2005

Ööö.. ymmärsinkö oikein, pultti on M10 molemmissa. Pitää vain hankkia pidemmät pultit ja n.5mm holkit eli olka-akseleita ei tarvi fiksailla joten jarrut voi helposti palauttaa alkuperäisiksi jos niin haluaa.

Jos Mondeossa on sama satula kun nelikkocossuissa niin missä Mondeon mallissa. Voisi olla helpompi löytää Suomesta noi Mondeon satulat. Levyt ilmeiseti käy vain näistä nelikkocossuista.

Menee hiukan pänkkäämiseksi, mutta jos olette näiden kanssa pelanneet niin tieto kiinnostaa. Ei sitten tarvitsisi väärien osien kanssa murehtia.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: jarrut

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Helmikuu 8. 21:01:54 2005

Ari kirjoitti:Ööö.. ymmärsinkö oikein, pultti on M10 molemmissa. Pitää vain hankkia pidemmät pultit ja n.5mm holkit eli olka-akseleita ei tarvi fiksailla joten jarrut voi helposti palauttaa alkuperäisiksi jos niin haluaa.

Jos Mondeossa on sama satula kun nelikkocossuissa niin missä Mondeon mallissa. Voisi olla helpompi löytää Suomesta noi Mondeon satulat. Levyt ilmeiseti käy vain näistä nelikkocossuista.

Menee hiukan pänkkäämiseksi, mutta jos olette näiden kanssa pelanneet niin tieto kiinnostaa. Ei sitten tarvitsisi väärien osien kanssa murehtia.
Olka-akseleita ei tarvitse fiilata eikä höylätä, pidemmät vahvat pultit ja mielellään semmoset holkit kuin kasa prikkoja. Saa palautettua helposti ennalleen.

Satulan sisuskalut näkyy olevan samat monedeoissa vm. 93-00, joten kai satulakin on :?: Mutta ero voi olla siinä kehikossa mikä tulee olka-akseleihin kiinni, mihin taas satula kiinnitetään... Nelikkokossun levyssä on ainakin oikea ofsetti tohon viritykseen, kai niitä muitakin vaihtoehtoja löytyy kokeilemalla, esim Mondeon tai Focuksen levyt?
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

jarrut

Viesti Kirjoittaja Ari » Ti Helmikuu 8. 23:24:04 2005

Kiitti kovasti, oli tosiaan arvailujen varassa tuo olka-akselin fiilailu. Joskus oli juttu passionford tai fiestaturbo sivuilla että pultit olisi M12 cossunjarruissa mutta ilmeisesti sekoitin johonkin muuhun konstruktioon tai sitten engelsmanni sekoili.

Vastaa Viestiin