Hessu kirjoitti:En oli erityisen hyvin asioista perillä, mutta koska harvat valmistajat avoimesti ja selkeästi kertovat valmistusprosessistaan, niin pitää turvautua olettamuksiin tyypillisten valmistajien moraalista ja bisnestajusta koskien sitä, millä kriteereillä maksava yleisö vanteensa valitsee. Yliopistotasoinen metallimateriaalien ammattiaine on myös tullut luettua. Alumiiniseoksia on todella runsas kirjo. Pii ja kupari ovat tavallisimmat seosaineet. Vanne voidaan valmistaa mm. takomalla tai valamalla. Molemmissa valmistustavoissa on edelleen runsas valikoima vaihtoehtoja. Vanteen geometria vaikuttaa toki paljon kestävyyteen. Vanteet voidaan valmistuksen yhteydessä lämpökäsitellä lujuuden parantamiseksi. Alumiinia ei voi varsinaisesti karkaista, vaan yleisin lujitusmenetelmä on ns. erkautuskarkaisu. Tätä ei todellakaan tehdä kaikille vanteille kustannussyistä, sillä melkein kaikille asiakkaille riittää, että vanne on tarpeeksi iso ja näyttää hyvältä. Sama sitten vaikka se olisi valettu kipsimuottiin edellisen uudenvuoden tinoista. Materiaali, geometria, valmistusmentelmä ja lämpökäsittely vaikuttavat aivan uskomattoman paljon vanteen lujuuden ja massan väliseen suhteeseen. Halvalla ei saa hyvää, mutta toisaalta ostaja ei kovin helposti voi tietää, mitä on saamassa. Jos ehdottomasti haluaa hyvää ja arvostaa hyvää paino/lujuussuhdetta, niin paremman tiedon puuttuessa lienee syytä turvautua mainetta niittäneisiin malleihin. Volk, 5zigen jne.
mutta aina täytyy muistaa valmistajan vastuu.
jossain itä blokin maissa tehdyt vanteet on aina arvelluttavia mutta länsimaissa tehtyä vanteita koskee aika tarkat vaatimukset ja tutkimukset.
jos vanteella on tuv hyväksyntä niin se ei voi olla huono eli olla kestämätön normaali käytössä.
jos aijot autollasi hyppiä niin varmasti löytyy vanne joka kestää sen mutta onko se hyvän näköinen nin se onkin eri asia.
jos hyvän näköinen vanne on viisipuolanen ja mahdollisimman isoilla reijillä niin sen kestävyydestä onkin varmasti monia käsityksiä.
itselläni on siipi cosun vanteita joista jopa on yksi halki poikittais suunnassa ,mutta vanne on vanha ja vanteen ikä on rajallinen.
Tämä keskustelu pehmeistä ja kovista vanteista on varmasti päättymätön ja molempien puolesta löytyy omia kannattajia.
halkeeko kovempi iskusta helpommin kuin pehmeä.
ja tina kannattaa unohtaa vertaillessa aluvanteita.