vanteisen vahvuus \kestävyys ? ?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

vanteisen vahvuus \kestävyys ? ?

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Ke Helmikuu 16. 10:42:38 2005

:evil: perhana...

purin cossun talliin ja huomasin että 1 takavanne kappaleina.

sitä ehdin jo epäillä kun tuntui rengas hieman vuotavan..

vanteidenkestävyydestä haluaisin hieman infoa???

-omani ovat autec merkkiset ja aika purukumia toi alumiini.
vanteenreuna painuu tosihelpolla..

uutta vannetta ei sarjaan enää saa. että uusien hankinta edessä

17" uutta hakusessa.. 215\40

tarvitsen kestävät vanteet ajotavan takia!!! :wink:
onko kokemuksia? :?:
auto ilman turboa on kuin leka ilman vartta..

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ke Helmikuu 16. 10:45:20 2005

Compomotive, Speedline, OZ Racing. Kaikkia noita merkkejä löytyy alumiini- ja magnesiumvaluina.

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Ke Helmikuu 16. 11:38:55 2005

niin niin mutta......

mistä materiaalista.. \ olisiko jollain valmistajalla tunnetusti
vahvoja vanteita.
ja maksaa varmaan enemmän mutta ei tarttis
joka vuosi ostaa uusia.

mikäs ero noilla magnesium valsseilla on???
auto ilman turboa on kuin leka ilman vartta..

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Helmikuu 16. 12:04:05 2005

halpis vanteet ku unohtaa, niin ei eka kurvissa oo mutkalla :wink:

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ke Helmikuu 16. 12:30:43 2005

Samasta alumiini seoksesta kaikki valmistetaan.. lukuun ottamatta tietenki
kilpavanteita Speedline ym.
vanteen malli ratkasee jonkun verran..

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Helmikuu 16. 12:59:24 2005

MOMO!!
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ke Helmikuu 16. 13:35:44 2005

sierra4x4tbo kirjoitti:MOMO!!
No joo!!
Mulla on alla 15" Momo GT2 ja kerran oon ajanu huolella jo kantin yli eikä mitään tullu!
On ne kyl sen hintasia vanteitakin et parempi pysyy ehjänä..

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Helmikuu 16. 14:05:08 2005

rst1power kirjoitti:Samasta alumiini seoksesta kaikki valmistetaan.. lukuun ottamatta tietenki
kilpavanteita Speedline ym.
vanteen malli ratkasee jonkun verran..
taitaa olla valuissakin eroo aika paljon.

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ke Helmikuu 16. 14:54:01 2005

ytte kirjoitti:
rst1power kirjoitti:Samasta alumiini seoksesta kaikki valmistetaan.. lukuun ottamatta tietenki
kilpavanteita Speedline ym.
vanteen malli ratkasee jonkun verran..
taitaa olla valuissakin eroo aika paljon.
No onko niissä eroa? on juu.. Kiinalaiset käyttää joissakin malleissa
halvempaa eli kevyempää kamaa.
eurooppalaiset taas vahvempaa..

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ke Helmikuu 16. 15:02:20 2005

Vähän offtopic, mutta mites on nuo ASA:n vanteet ovat kestävyydeltään? Tehdään koreassa, mutta BBS:n lisenssillä.
Tehdäänkö Koreassakin sitten halvemmasta matskusta, et se on eka töyssy ja kierossa :roll:

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Helmikuu 16. 15:25:07 2005

Epäilen suuresti että kaikki maailman vannetehtaat käyttää samaa alumiiniseosta. Ja valmistustapoja löytyy kymmeniä joten eroja syntyy siinäkin.

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ke Helmikuu 16. 18:44:50 2005

lauri kirjoitti:Epäilen suuresti että kaikki maailman vannetehtaat käyttää samaa alumiiniseosta. Ja valmistustapoja löytyy kymmeniä joten eroja syntyy siinäkin.
Ei pidä paikkaansa..

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Ke Helmikuu 16. 19:30:20 2005

eivät käytä samaa seosta,tai ainakin koulussa näin mulle kertoivat materiaalitekniikan tunnilla..

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Helmikuu 16. 19:31:04 2005

Jos ei kevytmetallipyörät kestä katukäytössä ehjänä niin kannattaisiko siirtyä
peltivanteisiin, ovat halpoja uusia ;)
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ke Helmikuu 16. 20:47:05 2005

MOMOt, itellä on 17" Ferrari Engineering.. Reikiin on tiellä ajettu ja on jouduttu oikomaan todella monta kertaa.

Kalliit on, mutta kyllä kestääkin..
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ke Helmikuu 16. 20:48:07 2005

compomotive, speedline, revolution jne.. niin pitäs kestää 8)

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Helmikuu 16. 21:29:13 2005

rst1power kirjoitti:
lauri kirjoitti:Epäilen suuresti että kaikki maailman vannetehtaat käyttää samaa alumiiniseosta. Ja valmistustapoja löytyy kymmeniä joten eroja syntyy siinäkin.
Ei pidä paikkaansa..
itehä tossa sanoit että kinalaiset käyttää halvempaa valua ja kiinalaisia löytyy paljo :)

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Ke Helmikuu 16. 21:32:00 2005

kestäsköhän jo "kääntäs" tollaset 3-osaset vanteet eli pistäs sisälaipan ulkolaipaks.et20. eivät ois ku 14" ja 6"leveet :roll:

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Ke Helmikuu 16. 23:41:55 2005

ytte kirjoitti:
rst1power kirjoitti:
lauri kirjoitti:Epäilen suuresti että kaikki maailman vannetehtaat käyttää samaa alumiiniseosta. Ja valmistustapoja löytyy kymmeniä joten eroja syntyy siinäkin.
Ei pidä paikkaansa..
itehä tossa sanoit että kinalaiset käyttää halvempaa valua ja kiinalaisia löytyy paljo :)
Sattuuhan sitä sanoihinsa kompastelua :oops:

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Helmikuu 17. 7:49:25 2005

Meinaat että maailmassa on yksi ainoa alumiiniseos, ok. Ei tässä sitten muuta...

CJH
Viestit: 92
Liittynyt: To Helmikuu 20. 10:44:43 2003
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja CJH » To Helmikuu 17. 11:48:19 2005

Lainattua: "Alumiinia ja alumiiniseoksia käytetään sekä valettuina, pursotettuina että muokattuina valmisteina. Seostuksella voidaan vaikuttaa oleellisesti alumiinin lujuusominaisuuksiin. Tavallisimmat seosaineet ovat kupari, pii (silumiinit), magnesium (duralumiinit) ja sinkki."

Onhan noita alumiiniseoksia maailma täynnä, ja todennäköisesti jokaisella valmistajalla on hieman erinlainen seos, riipuen käyttötarkoituksesta tietenkin.

Jotain tietoa:
http://butler.cc.tut.fi/~juhan/vmv_2002/vmv_4_2_1.html

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » To Helmikuu 17. 18:21:44 2005

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että ennen kuin tekee ostopäätöksen täytyy vanteesta raaputtaa näyte ja viedä laboratorioon tutkittavaksi??
Vai onko tämä vaan sitä pilkun nussimista? :lol:

Jätetään ne kiinan, turkin, viron vanteet vaan katukäyttöön ja radalle ostetaan niitä hyviä (kalliita) tunnettuja merkkejä, joita alunperin tässä topicissa peräänkuulutettiin. 8)

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Helmikuu 17. 18:57:37 2005

Compomotiven vanteet kun ostat niin ei tarvitse vaihdella vanteita aina kun alkaa sataa.
#6
Escort -75

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Helmikuu 17. 19:45:05 2005

En oli erityisen hyvin asioista perillä, mutta koska harvat valmistajat avoimesti ja selkeästi kertovat valmistusprosessistaan, niin pitää turvautua olettamuksiin tyypillisten valmistajien moraalista ja bisnestajusta koskien sitä, millä kriteereillä maksava yleisö vanteensa valitsee. Yliopistotasoinen metallimateriaalien ammattiaine on myös tullut luettua. Alumiiniseoksia on todella runsas kirjo. Pii ja kupari ovat tavallisimmat seosaineet. Vanne voidaan valmistaa mm. takomalla tai valamalla. Molemmissa valmistustavoissa on edelleen runsas valikoima vaihtoehtoja. Vanteen geometria vaikuttaa toki paljon kestävyyteen. Vanteet voidaan valmistuksen yhteydessä lämpökäsitellä lujuuden parantamiseksi. Alumiinia ei voi varsinaisesti karkaista, vaan yleisin lujitusmenetelmä on ns. erkautuskarkaisu. Tätä ei todellakaan tehdä kaikille vanteille kustannussyistä, sillä melkein kaikille asiakkaille riittää, että vanne on tarpeeksi iso ja näyttää hyvältä. Sama sitten vaikka se olisi valettu kipsimuottiin edellisen uudenvuoden tinoista. Materiaali, geometria, valmistusmentelmä ja lämpökäsittely vaikuttavat aivan uskomattoman paljon vanteen lujuuden ja massan väliseen suhteeseen. Halvalla ei saa hyvää, mutta toisaalta ostaja ei kovin helposti voi tietää, mitä on saamassa. Jos ehdottomasti haluaa hyvää ja arvostaa hyvää paino/lujuussuhdetta, niin paremman tiedon puuttuessa lienee syytä turvautua mainetta niittäneisiin malleihin. Volk, 5zigen jne.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » To Helmikuu 17. 19:58:58 2005

Mulla oli rial 15" alla viimekesän enkä pahemmin turhia säästele autoa kyl niillä asfalissa olevia hirveitä monttuja vahingossa testailtiin. Eivät hajonneet. Eikä tarkoita muuten mitään satunnaista monttua vaan niitähän täältä pohjanmaan loistavasti huolletuilta teiltä löytyy ja paljon :)

Saas nähdä kuinka kestään cosan orkkikset :roll:

Winx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Winx » To Helmikuu 17. 21:55:52 2005

Kyllä alkaa järki ja maku taistella vastakkain, ku kommentteja luin.

DBV Caribic Cup kiinnostaa ulkonäön vuoksi, mutta nyt alkais tuo OZ Hydra kiinnostaa valmistajan vuoksi.

Perkeles...

rst1power
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rst1power » Pe Helmikuu 18. 10:24:19 2005

Eikä muuten ole Hydra kovin kallis vanne enää 550e srj 17" koossa..

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Helmikuu 18. 11:03:03 2005

Hessu kirjoitti:En oli erityisen hyvin asioista perillä, mutta koska harvat valmistajat avoimesti ja selkeästi kertovat valmistusprosessistaan, niin pitää turvautua olettamuksiin tyypillisten valmistajien moraalista ja bisnestajusta koskien sitä, millä kriteereillä maksava yleisö vanteensa valitsee. Yliopistotasoinen metallimateriaalien ammattiaine on myös tullut luettua. Alumiiniseoksia on todella runsas kirjo. Pii ja kupari ovat tavallisimmat seosaineet. Vanne voidaan valmistaa mm. takomalla tai valamalla. Molemmissa valmistustavoissa on edelleen runsas valikoima vaihtoehtoja. Vanteen geometria vaikuttaa toki paljon kestävyyteen. Vanteet voidaan valmistuksen yhteydessä lämpökäsitellä lujuuden parantamiseksi. Alumiinia ei voi varsinaisesti karkaista, vaan yleisin lujitusmenetelmä on ns. erkautuskarkaisu. Tätä ei todellakaan tehdä kaikille vanteille kustannussyistä, sillä melkein kaikille asiakkaille riittää, että vanne on tarpeeksi iso ja näyttää hyvältä. Sama sitten vaikka se olisi valettu kipsimuottiin edellisen uudenvuoden tinoista. Materiaali, geometria, valmistusmentelmä ja lämpökäsittely vaikuttavat aivan uskomattoman paljon vanteen lujuuden ja massan väliseen suhteeseen. Halvalla ei saa hyvää, mutta toisaalta ostaja ei kovin helposti voi tietää, mitä on saamassa. Jos ehdottomasti haluaa hyvää ja arvostaa hyvää paino/lujuussuhdetta, niin paremman tiedon puuttuessa lienee syytä turvautua mainetta niittäneisiin malleihin. Volk, 5zigen jne.
mutta aina täytyy muistaa valmistajan vastuu.
jossain itä blokin maissa tehdyt vanteet on aina arvelluttavia mutta länsimaissa tehtyä vanteita koskee aika tarkat vaatimukset ja tutkimukset.
jos vanteella on tuv hyväksyntä niin se ei voi olla huono eli olla kestämätön normaali käytössä.
jos aijot autollasi hyppiä niin varmasti löytyy vanne joka kestää sen mutta onko se hyvän näköinen nin se onkin eri asia.
jos hyvän näköinen vanne on viisipuolanen ja mahdollisimman isoilla reijillä niin sen kestävyydestä onkin varmasti monia käsityksiä.
itselläni on siipi cosun vanteita joista jopa on yksi halki poikittais suunnassa ,mutta vanne on vanha ja vanteen ikä on rajallinen.
Tämä keskustelu pehmeistä ja kovista vanteista on varmasti päättymätön ja molempien puolesta löytyy omia kannattajia.
halkeeko kovempi iskusta helpommin kuin pehmeä.
ja tina kannattaa unohtaa vertaillessa aluvanteita.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vastaa Viestiin