Ahdettu 2.9i 24V BOA/BOB moottori?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Ahdettu 2.9i 24V BOA/BOB moottori?

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Helmikuu 21. 21:59:28 2005

Näinkin kiinnostava aihe enkä löytänyt vielä yhtään topicia aiheesta... :twisted: Eli onko kellään kokemuksia tai lukuviisautta aiheesta..?

Eli jos ottaisi lähtökohdaksi esimerkiksi Cossu Scorpiosta peräisin olevan BOA moottorin (kokonaisia autoja saa lapinpolttajilta alkaen ~1000e). Siinähän on puristussuhde muistaakseni 9,7:1.. Oletan että kohtuullisilla kustannuksilla saisi tuota laskettua ~8,5:1 lukemaan jolloin ahtamista voisi ajatella. Kylkiin pari pientä ahdistinta (T25 tms) ja pidetään maltti ahtopaineen kanssa, tavoitellen hyvää käytettävyyttä ja samalla kestävyyttä, luulisi että liki 300 kaakkia ja rutkasti vääntöä löytyisi aika pienellä ahtopaineella? Jos kerran 12V version alakerta kestää puristussuhteen laskulla ~300 kaakkia niin miksei tuonkin? Mitenkähän tuon ruiskun kanssa, luulisi yhtäkkiä että se kestäisi (ja riittäisi) tuollaisen "miedon" turbottamisen aivan hyvin? Päästöongelma ratkeaa sillä että ei yritetäkään saada konetta vähäpäästöiseen autoon..

No mihinkäs tälläisen sitten saisi laittaa? Sierraan toki :P eli vertailuksi 4wd cossu (käykö?) 220hp + 20% = 264hp, tokihan 2.9i 24V tuplaturbon tuollaisilla lapuilla kehtaisi leimalle viedä? Mikäli olen ymmärtänyt oikein vastaavat Cossu Scorpion jarrut kutakuinkin Cossu Sierran jarruja, joten voisi ottaa samasta tekniikanluovuttajasta jarrutkin (mitäs sitten vaikka tulisikin 5-pulttiset navat?) jolloin yhdestä tuontipelistä saisi kaiken muun paitsi matalapuristemännät, pakosarjat, turbot ym kilkkeet kohtuu budjetilla..

älkää nyt vain sanoko että klupissa on jo jollain vastaava härpätin? 8)

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ma Helmikuu 21. 22:27:23 2005

Aihioksi katiton XR4x4 2,9. Siihen Cossun jarrut, jouset vakaajat ym ja leimalle 260hp lapun kanssa :roll:
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Helmikuu 21. 22:33:09 2005

sami puhut asiaa

itse olen parin kolmen vuoden sisällä tekijä numero yksi tolle viritykselle.

runkona mulla on 86 farmari runko jota olen jo hitsaillut kasaan.
siitä tulee 4x4 niinkuin se on alunperinkin ollut.

tämä tekniikna luovuttaja voisi olla kuitenkin uudempi korinen scorppi ,koska:
siinä on kahdella ketjulla nokat (ajattelen sen kestävämmäksi)(olen kuullut)
siinä on suoraan oikealla jaolla navat.
kuitenkin kun sen aloittaa tekemään niin sen voisi tehdä ohjelmoitavalla ruiskulla ,sen hinta koko projektissa on aika pieni.
voisko ahtimina käyttää vaikka mersun mekaanisia jolloin ei tarvi koskea pakosarjoihin nimittäin se on aika ahdasta alhaalla siellä varsinkin abs puolella.
RMSE voisi kertoa niiden toiminnasta viritys käytössä tai sitten sopimattomuudesta siihen.

täähän oli avoin ajatus topiikki ja ajatus lentää.
perinteistä remmiä en kuitenkaan ajattele sen polttoaine kulutuksen vuoksi.
jos kuitenkin turboilla tekisi niin olisiko ihin turboissa sopivia koska ne on paljon pienempiä (oma luulo) kuin gar.swi.hol tubot.

ja kaikista tärkeintä voisiko tollaisen saada jopa leimaan nimittäin sitten voisi sierra viheltää
:D :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Helmikuu 21. 22:38:56 2005

Miksi laittaa pienet turbot? Ainakin vakio puristuksilla ja pienillä ahtimilla tulee ongelmia. Pienet turbot ahdistaa ja pakopaineet nousee.. Ja eipä aikaakaan, kun männässä on reikä.

Laittaa vähän isommat ahtimet, kun kuitenkin ajetaan maltillisilla ~0.5-0.7 ahdoilla. Pakopuoli hengittää hyvin ja isokin ahdin jaksaa ahtaa nuo paineet pienillä kierroksilla...

Näin minä ainakn tekisin..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Helmikuu 21. 22:46:44 2005

Etelä-Suomen suunnalla on rakenteilla yksi mkIII Capri 24V kuutosella ja yhdellä isolla ahtimella. Rossin männät ja muistaakseni Eaglen saattaa olla jo sisällä ja joku ohjelmoitava ruisku siihen oli tulossa. Koneen perään sitten Tremecin loota. Suurimpana murheena tuntui olevan, ettei katsari hyväksy X-pack korisarjaa kun on liian leveä... :) Ei taida olla ko. hlö kerholaisia, mutta varmaan joku tietää tapauksen.
Viimeksi muokannut jouni, Ma Helmikuu 21. 22:47:41 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Helmikuu 21. 22:47:04 2005

pitää kuitenkin muistaa että 2,9 litraa jaettuna kahdella on alle 1,5l per turbo eli ei siihen mitään to4 kannata ajatella.. :-)

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Helmikuu 21. 22:50:44 2005

samiharju kirjoitti:pitää kuitenkin muistaa että 2,9 litraa jaettuna kahdella on alle 1,5l per turbo eli ei siihen mitään to4 kannata ajatella.. :-)
onhan se noinkin...

Laittasin varmaan jotkut ERST:hen tarkoitetut viriahtimet.. ehkä 4x4 Cossun ahtimet...
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Helmikuu 21. 22:53:19 2005

cossuescon pikkuahdin? t25, eikös se olis aika näpsäkkä pikkusimpukka.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Helmikuu 21. 22:59:38 2005

Hectori kirjoitti:cossuescon pikkuahdin? t25, eikös se olis aika näpsäkkä pikkusimpukka.
Ja Esco Cossun puristukset oli??? Jos 2.9:ssä on puristukset lähellä, tulee Escon pikkuahtimella luultavasti ongelmia...

Selvyyden vuoksi: Tarkoitin siis että puristuksia ei lasketa..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Helmikuu 21. 23:14:08 2005

sierra4x4tbo kirjoitti: Ja Esco Cossun puristukset oli???
8:1 on escossa.

Edit. huomasinkin että samiharjuhan olikin jo ehdotellut tuota T25 ahdinta.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ma Helmikuu 21. 23:17:33 2005

Hectori kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti: Ja Esco Cossun puristukset oli???
8:1 on escossa.

Edit. huomasinkin että samiharjuhan olikin jo ehdotellut tuota T25 ahdinta.
ja ajetaan parhaimmillaan 1,2 barin paineella, voisi olla aika nappi ahdin tuollaiseen moottoriin tai sitten jo mainitut t3

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Helmikuu 21. 23:50:14 2005

puhun pikku ahtimista vertauskuvallisesti.
tarkoitan nimittäin fyysistä kokoa garretti on aika iso kokoinen jos vertaa saman moottoorikokoon tarkoitettuun ihiin.
onhan se tietysti mahdollisuus laittaa yksi iso ahdin mutta auton rakennus symmetria kärsii ja mihin sen sijoittaisi sierrassa kun scorpissakin on ahdasta.
kertokaas mikä on maksimi kierrosluku 24v moottorille.
nimittäin ahtimien ei tarvitsisi olla kovin isot kun 1.5 litraa on vain per turbo.
voisko ajatella jotain 2.2 litraisia vw dieselin turboja tai 1.6-1.8 bensan turboja?????
pakosarjat todennäköisesti pitää tehdä käyrät ylös ja ahdin kannen viereen. ei varmaan mahdu lokarin ja kannen väliin.
voisko ajatella vaihtaa pakosarjat ristiin ja pistää putki etukautta ylös ja ahdin siihen pälle ja pakoputki jatkoksi taaksepäin???
ideoita ... niin saadaan virheet pois ennen hitsi sauman vetoa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Helmikuu 22. 8:08:45 2005

Minulla on 12V 2.9i:hin odottamassa 2kpl KKK-K03 ahtimia S4 2.7 biturbo Audista. Pienet kikkareethan ne on, mutta toisaalta ei tässä vaiheessa ahtojakaan ole tarkoitus olla kuin 0,7-0,8bar. Puristuksia lasken sen verran, että jää himpun alle 9:1. Vakiomännät, vakioveivit, vakionokka, perusremppa (laakerointi, rengastus), uusi cooleri hyvästä kennosta, Tatech tai Autronic + 2wd cossun vakiosuuttimet. Mitään järjettömiä tehoja ei vielä tuolla ole tarkoitus hakea, jätetään ne Wisecot/Rossit ja Eaglet seuraavaan vaiheeseen. :wink: "2.8i tonnilla turboksi"-projektin budjetti on paisunut ihan tarpeeksi jo tässä vaiheessa.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Helmikuu 22. 10:37:41 2005

Täytyy ilokseni todeta että hoksasitte pointin - eli sen ettei kaikilla ole tarve laittaa omakotitalon hintaa turbomoottoriin.

Paljonkohan BOA:n männistä voisi ottaa turvallisesti pois? Eli mihin puristussuhteeseen päästään vakiomäntiä modaamalla? 12v kutosiin käsittääkseni menee myös tuo kuplavolsun (hyväksi todettu) edullinen tako-Mahle, kai se sopii 24V versioonkion? eli siis lähinnä 94mm versiota tarkoitan.. vai paljonkos BOA:n poraus on?

tottakai V-moottorissa pitää olla kaksi ahdinta ja näkösällä paikalla.. sehän kuuluu imagoon :-)

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Re: Ahdettu 2.9i 24V BOA/BOB moottori?

Viesti Kirjoittaja Miku » Ti Helmikuu 22. 13:58:30 2005

samiharju kirjoitti:Siinähän on puristussuhde muistaakseni 9,7:1.. Oletan että kohtuullisilla kustannuksilla saisi tuota laskettua ~8,5:1 lukemaan jolloin ahtamista voisi ajatella. Kylkiin pari pientä ahdistinta (T25 tms)..
Tekee pienellä budjetilla semmosen matalapaineturbon, mallia Volkkarin 1.8 20vt. Niissähän on puristussuhde 9.5:1 ja tehoa+vääntöä 20-25% lisää ahtamattomaan. Toisaalta eipä taida maksaa vaivaa noin pieni lisäteho.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Helmikuu 22. 15:48:29 2005

sais ees vislaavan käyntiäänen ja katu-respectiä :-)

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Helmikuu 22. 15:51:45 2005

eli ensimminen homma on sopivan turbon etsintä.
löytyiskö wv puolelta jotain sopivaa???
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Helmikuu 22. 16:03:23 2005

Saappipuolelta löytyisi varmasti myös mm. Mitsun ahtimia, jotka ei vissiin ole sieltä huonoimmasta päästä? VAG-konsenin pelit taitaa aika pitkälle KKK:n ahtimilla?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Helmikuu 22. 16:22:03 2005

turbo-cherryissä on ainakin käytetty T25 garretteja joten niitäkin löytyy varmasti.. ei kai sillä merkillä ole väliä eikä mallilla kunhan vain kokoluokka on oikea. n, 2,5...3,5l dieselin ahdin tai sit vähän pienemmän bensavehkeen..

äkkiä ajattelis että vaikka stokkaturbon ihi rhb5 ois passeli - tuplana siis.

mekaanikkorace
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Marraskuu 8. 21:01:36 2004

Viesti Kirjoittaja mekaanikkorace » Ti Helmikuu 22. 17:11:28 2005

elikkä mitoista, 17 cm kannen ja etulokarin väli pienimmillään
molemmin puolin. normi jarrutehostajankans jää tilaa.
tämä mitattuna 4x4 sierran konehuoneesta. nii ja jos joku
hyvää aihiota etsii niin aina voidaan neuvotella.
2.9 4x4 24v stw cos 4x4 jarruin ja nahkapenkein ja -86
Capri mkIII 2.8 injection -81
Escort mkII "rs2000" projekti-80

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Helmikuu 22. 21:31:14 2005

Top Boss Performancen kaveri kuhui mulle mailissa tuota konetta maasta taivaaseen. Tyyliin että vain taivas rajana. Lähetti mulle kuvia 1000 hp Sierrasta jossa tällainen kone. Kuvat ei tosin kovin teknisiä olleet.

Olen tuota itsekin miettinyt tuohon Capriini. Nyt kun se onnistuisi luvallisestikkin, niin miksei kuroisi tuota jäljellä olevaa tehorajaa kiinni? No olkoon... En niin oo turbojen perään. Asia silti kiinnostaa kovasti!
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Helmikuu 23. 5:34:33 2005

sierra4x4tbo kirjoitti:Miksi laittaa pienet turbot? Ainakin vakio puristuksilla ja pienillä ahtimilla tulee ongelmia. Pienet turbot ahdistaa ja pakopaineet nousee.. Ja eipä aikaakaan, kun männässä on reikä.

Laittaa vähän isommat ahtimet, kun kuitenkin ajetaan maltillisilla ~0.5-0.7 ahdoilla. Pakopuoli hengittää hyvin ja isokin ahdin jaksaa ahtaa nuo paineet pienillä kierroksilla...

Näin minä ainakn tekisin..
Mitä ihmeen järkeä on laittaa isot ahtimet, jotka tulee mukaan vasta jossain korkeammilla kierroksilla ja aiheuttaa alhaalla pakovastusta ja tehon laskua? Tuskinpa kannattaa rakennella sellaisia putkituksia, että imuilma ja pakokaasut menee turboon vasta sitten, kun se jotain työtä pystyy tekemään.
IHI RHB5 ahtimista löytyisi ainakin sopivia pieniä ahtimia jos pari ehjää onnistuu löytämään, Garrett GT15 ja GT17 varmaan olisi aika käypäsiä kanssa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Helmikuu 23. 8:47:26 2005

Eräs sopiva ahdin voisi olla Volkkarin 1.8T:ssä käytetty KKK K03, on melkoisen pieni ja soveltuu tosiaan parhaiten jonnekin 150hv/kpl tehoille. Yksi olisi muuten myynnissäkin sattumoisin :wink:
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ke Helmikuu 23. 10:27:22 2005

SLEI kirjoitti:, Garrett GT15 ja GT17 varmaan olisi aika käypäsiä kanssa.
Mielestäni Jounin mainitsemat Mitsun ahtimet esim. Aeron / Viggenin TD0-4 olisi todella passelit, ahtaa hyvin alle 2000rpm eivätkä rupea aivan heti ahdistamaan ( riittää Saboissa n. 300hp tehoihin ). On huomattavasti kestävämpi ahdin kuin pilleri garretit. Noita Garretteja ja Mitsuja tulee kohta säkittäin myyntiin kun Sabaklubi saa kimppatilauksen päätökseen...stegkuume on kova! :D

Nämä tuplaturbot on kyllä mielenkiintoisia projekteja...tyhmä kyssäri millaset tehokäppyrät jos samanlaisia ahtimia on kaksi tai yksi? Miten vaikuttaa?
S a a b & F o r d

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Helmikuu 23. 13:48:46 2005

Tähtisilmä kirjoitti:
SLEI kirjoitti:, Garrett GT15 ja GT17 varmaan olisi aika käypäsiä kanssa.
Mielestäni Jounin mainitsemat Mitsun ahtimet esim. Aeron / Viggenin TD0-4 olisi todella passelit, ahtaa hyvin alle 2000rpm eivätkä rupea aivan heti ahdistamaan ( riittää Saboissa n. 300hp tehoihin ). On huomattavasti kestävämpi ahdin kuin pilleri garretit. Noita Garretteja ja Mitsuja tulee kohta säkittäin myyntiin kun Sabaklubi saa kimppatilauksen päätökseen...stegkuume on kova! :D

Nämä tuplaturbot on kyllä mielenkiintoisia projekteja...tyhmä kyssäri millaset tehokäppyrät jos samanlaisia ahtimia on kaksi tai yksi? Miten vaikuttaa?
omaa mutua
ei ole ratkaisevasti eroa käyrissä kun käytetään niitä rinnakkain.
(peräkkäin asennus traktori pulling asia ihan riksenn)
se että ahdin on pienempi antaa pienen edun herkkyyteen koska samalla massat on pienemmät liikkuvissa osissa ja massan kiihtyvyys on parempi.
lisäksi putkistojen tekeminen on helpompi kun on kaksi ahdinta eikä pitkää yhdys putkea tarvita.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Helmikuu 23. 16:06:41 2005

yksi merkittävä etu on se että turbot saadaan lähemmäs pakosarjaa (viive pienenee) vrt. yksi ahdin pitää sijoittaa joko toiselle puolelle konetta tai koneen taakse / päälle tai johonkin kauemmas. Tämän taisi jo joku mainitakin. edelleen voidaan käyttää kahda eri kokoista ahdinta jolloin pikkuahdin herää jo alhaata ja iso puhkuu lisää vielä silloinkin kun pienen tuotto on maksimissaan..

eikös v-koneessa kaksi ahdinta oo yhtä selvää kun kaksi kantta tai kaksi pakoputkea...? :twisted:

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Helmikuu 23. 16:21:35 2005

Ainahan voi tehdä Saab-virityksen ja pistää ahdin vain toiselle puolelle, jolloin sitä pyörittää kolme pyttyä. Kaikkia kuutta kuitenkin ahdetaan.

Älkääkä nyt heti ampuko...
Escort mk3 + 2x Focus mk1

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Helmikuu 23. 16:48:28 2005

JesseT kirjoitti:Älkääkä nyt heti ampuko...
PUM!

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Helmikuu 23. 16:56:31 2005

muuten voisko siihen laittaa kaksi erikokoista ahdinta??????
mitä haittaa siitä olisi?????
tarivso tehdä yhdysputken pakosarjojen paineerojen tasaamiseksi????
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Helmikuu 23. 17:37:49 2005

eikös pelimies viritä sellaisen systeemin että pikkuturbon hukkis aukeaa silloin kun iso ähisee... ei ainakaan ahdista :-)

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Ke Helmikuu 23. 20:55:01 2005

Mitenkäs tollanen sporttiauton kauppaama rotrexi, asennus olisi helpompi ei tartteisi pakosarjoja alkaa rakentelemaan jne... kahdella pienellä ahtimella haetaan kuitenkin myös niitä alavääntöjä ja rotrexillahan niitäkin tulisi.. kai tuollaisella huipputehojakin kasvattaa 8) näyttää löytyvän rotrexeja 650hp asti..

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Helmikuu 23. 21:13:02 2005

missähän hinnoissa Rotrexit on..?

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Ke Helmikuu 23. 21:25:29 2005

samiharju kirjoitti:missähän hinnoissa Rotrexit on..?
http://www.sporttiauto.com/fin/index.php?cmd=101,xxxx

tuossahan noita hintoja on... itse ulkomailta hakemalla voisi saada halvemmalla, ettei olisi ollut viro tms missä noita oli aika paljon halvemmalla... eatonin joku oli muistaakseni bemari tuninki clubissa joskus tuonut matkalaukussa, huomattavasti edukkaammin kun suomen maalta..

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Helmikuu 23. 21:26:30 2005

Tollanen Rotrexi taikka vastaava mekaaninen ahdin olisi järkevin. Lämpökuorma alkaa olla aika kova tuossa koneessa jo ihan muutenkin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Helmikuu 23. 22:08:18 2005

aika rumia hintalappuja noissa :-(

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Helmikuu 24. 5:58:17 2005

JesseT kirjoitti:Ainahan voi tehdä Saab-virityksen ja pistää ahdin vain toiselle puolelle, jolloin sitä pyörittää kolme pyttyä. Kaikkia kuutta kuitenkin ahdetaan.
Kokeiltu on 2.8i:ssä Schwitzer S1:llä. Ei toimi. Sitten kun veti molemmilta puolilta kaasut turbolle, niin alkoi ahtamaan oikein kunnolla :)
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Helmikuu 24. 11:56:32 2005

Isoja Eaton ahtimia olen nähnyt yhden uuden pikku turbon hinnalla myynnissä, ilmeisesti jostain mersun koneeesta 4L asti.
Remmiahdin pitäisi kai laittaa kansien väliin ja tulee kova työ tehdä imusarjat.
"Normaali" budjetilla kannattaisi laittaa Opcon Autorotor ruuvikompressori, sillä on pirun korkea hyötysuhde ja voi pyöritellä sellaisella moniurahihnalla mikä lisälaitteilla jo on.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Helmikuu 24. 15:58:23 2005

define "normaali" budjetti?

vanhota turboja kun saa 100-150e/kpl eli n 300e max sais maksaa mekaaninenkaan ahdin..

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Helmikuu 24. 16:50:57 2005

samiharju kirjoitti:define "normaali" budjetti?

vanhota turboja kun saa 100-150e/kpl eli n 300e max sais maksaa mekaaninenkaan ahdin..
Taitaa saada sylillisen paskaa tuolla hinnalla... IMHO
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » To Helmikuu 24. 17:08:01 2005

Tehdään poijaat porukalla Britteinsaarten reissu tuonne TopBoss Enkineerinkiin. Ja ihan vakio-24v-konein - saapi sitten tämä mikä-se-nyt-oli-intialainen-nimi Singh ja pomo Fitz turbottaa kaikki kerralla ja antaa paljousalea :D :wink:

Syy edellämainittuun... http://www.topbossperformance.co.uk/

ps. miksiköhän tuo sivusto on Under Construction usean vuoden perinteellä :twisted: :?:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » To Helmikuu 24. 17:36:50 2005

Noo, vaihtuuhan tuo Tob Bossin vepin Under Construction-sivu sentään erilaiseen silloin tällöin
#682

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Helmikuu 24. 22:54:23 2005

samiharju kirjoitti:define "normaali" budjetti?

vanhota turboja kun saa 100-150e/kpl eli n 300e max sais maksaa mekaaninenkaan ahdin..
Normaali turbotus budjetti = kaksi uutta sopivaa ahdinta ja niihin pakosarjat + IC.
Jos toi palotila on pätevä niin 9.7 puristukset ja 0.5bar ahtoja ei pitäisi olla ruuviahtimelle ongelma, on niitä laitettu rajumpiinkin.
Hyötysuhde oli ainakin 80% eli ei pahasti kuumentelisi ilmaa turhaan.
Aiemmin mainitsemaani GT17 ahdinta käytetään myös Saab matalapaine turboissa jopa 2.3L koneessa.
Jos ralliautojen koneet saadaan pysymään kasassa 10 rutistuksilla ja 1.5bar ahdoilla niin eiköhän BOB tai BOA 0.5bar pärjää mäntiin koskematta.
Jos sytytys ja seos tulee olemaan vaan vähän sinne päin niin sitten on syytä laskea puristukset 8 maastoon.
Ei taida 24-Venasen ECU ymmärtää ahtojen sen enempää kuin muutkaan vaparit eli Megasquirt spark sinne kai pitää laittaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Helmikuu 24. 23:06:49 2005

no joo, nyt mentiin siitä mun alunperin tarkoittamasta asian ytimestä kauas.. eli kaikilla ei välttämättä ole varaa laittaa ihan koko omaisuutta yhteen turbokutoseen. tai jollekin muulle mun koko omaisuus toki voi olla pikku raha...

en edes ajattelis ostaa kahta UUTTA ahdinta tollaiseen projektiin, jos laskee tonnin kappale niin koko moottori turboineen jne ei sais maksaa juurikaan enempää kun mitä ne uudet ahtimet maksais.

sit kun siinä ois ne uudet turbot niin kaikki muukin pitäis jonkun toisen mielestä olla erilaista, ja taas päästään siihen ikuiseen oravanpyörään että helppo on sanoa mutta vaikea toteuttaa, kun jokaisella meistä varmasti raha tekee joskus sellaisen kumman tempun ettei riitä ihan kaikkeen?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Helmikuu 24. 23:21:56 2005

Cossu-kutonen ei muutenkaan ole halpa kone, joten se siitä pudjetti-kutosesta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Helmikuu 25. 8:17:17 2005

Saksasta 24V cossu 1000-1500e, siitä perä, jarrut, sisusta, vanteet ja loota myyntiin ja siinäpä onkin jo melkein ilmainen 24V mylly. PERIAATTEESSA tuo olisi halpa turbottaa, jos ei tarvitse konetta aukaista, mutta kun kuitenkin iskee se varmistelufiilis eli laakerit, männänrenkaat, tiivisteet, oikaisut yms. tulee kuitenkin tehtyä niin hintaa kertyy hyvin äkkiä tuplasti. Ja kun täällä foorumissa vielä alkaa kuuntelemaan muiden mielipiteitä, niin huomaa pian budjetin olevan nelinkertainen... :wink: Sitä alkaa tekemään olevinaan hommaa "järkevästi". :wink:

Yksi parhaista budjettiturbotusesimerkeistä lienee Hessun tekemä (jossain aiemmassa topicissa mainittu) 2.8i turbotus.

Mutta kyllä jo 0,4bar ahdoilla saa pienellä budjetilla jo 12V 2.9i:sta pelin, jolla voi aiheuttaa vähän päänvaivaa cossukuskeille. Vai mitä tumi...? :D
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Helmikuu 25. 9:23:11 2005

Joo, mutta käytännössä homma on ihan toinen. Ei sen Scorpin laahaus tänne Suomeen ihan ilmaista ole ja loppujen lopuksi saatko myytyä niitä osia ihan tuosta vaan. Enpä usko. Joku perä ja laatikko ja jarrua menee varmaan kaupaksi, mutta kaiken moista paskaa jää nurkkiin. Ei se ihan helposti käy. Loppujen lopuksi vaiva on suunnaton.

Eipä silti. Asiassa on hyvätkin puolensa. Autosta saa tasan tarkkaan ne osat mitä tarvii eikä tarvi metsästellä kaiken mailman laturin kiinnikerautaa ympäri eurooppaa puolta vuotta niinkuin minä jouduin.

Tuli muuten mieleen että tossa koneessahan olis ihan valmis paikka tollaselle Rorex tyyppiselle ahtimelle. Ilmastoinnin kompura pois ja siinä on tilaa yllin kyllin ja jopa kampiakselillä on vapaa kolo moniurahihnalle. Aai..? Perkele... Noinhan mä sen teenkin jos joskus ahtamaan lähden.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Helmikuu 25. 10:47:04 2005

MouTine kirjoitti:Joo, mutta käytännössä homma on ihan toinen. Ei sen Scorpin laahaus tänne Suomeen ihan ilmaista ole ja loppujen lopuksi saatko myytyä niitä osia ihan tuosta vaan. Enpä usko. Joku perä ja laatikko ja jarrua menee varmaan kaupaksi, mutta kaiken moista paskaa jää nurkkiin. Ei se ihan helposti käy. Loppujen lopuksi vaiva on suunnaton.

Eipä silti. Asiassa on hyvätkin puolensa. Autosta saa tasan tarkkaan ne osat mitä tarvii eikä tarvi metsästellä kaiken mailman laturin kiinnikerautaa ympäri eurooppaa puolta vuotta niinkuin minä jouduin.

Tuli muuten mieleen että tossa koneessahan olis ihan valmis paikka tollaselle Rorex tyyppiselle ahtimelle. Ilmastoinnin kompura pois ja siinä on tilaa yllin kyllin ja jopa kampiakselillä on vapaa kolo moniurahihnalle. Aai..? Perkele... Noinhan mä sen teenkin jos joskus ahtamaan lähden.
eikä siihen tarvita mitään lupiakaan
kuka nyt ilmastoinnin pumpulla moottoria ahtais :shock:
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Helmikuu 25. 11:25:32 2005

MouTine kirjoitti:Cossu-kutonen ei muutenkaan ole halpa kone, joten se siitä pudjetti-kutosesta.
Jakopään osat 471€ ja kun topicia luki niin osat kerättiin pitkin eurooppaa.
Jos auto on Saksassa purettu tai pistetty myyntiin halvalla niin eiköhän siinä rupea jotain konevikaa olemaan.
Budjettiversio ahdetusta kutosesta voisi paremminkin syntyä 2.9L koneesta, siinä olisi imu ja pakoreikiäkin riittävästi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Helmikuu 25. 11:27:49 2005

:P friikki puhuu asiaa. luvaton 500hp BOB vaan pellin alle :P

just sitä itsekin tarkoitin että hakee sen koko auton mistä osia napsii niin ei pitäis tulla mahdottoman kalliiksi.. toki se purkaminen jne aina maksaa tiivisteineen..

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Helmikuu 27. 21:57:43 2005

Kattelin tuossa noita Sporttiauton Rotrex ahtimia. Miksi hitossa tuolla näytää olevan välijäähdyttimiä niiden kera? Ei kai ne nyt sellasta tarvi? Mikä sielä lämpiää?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vastaa Viestiin