Vaparisuodattimet ja avara putkisto, tehoa lisää!?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Vaparisuodattimet ja avara putkisto, tehoa lisää!?

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ma Helmikuu 21. 12:43:06 2005

Peruuntui tuo 2.0i -> 2.8i projekti, joten mielenkiintoa ylläpitääkseni täytyy alkaa piristelemään vakiokunnossa olevaa 2.0iS konetta. Eteen siis alkaa tulla kaikenlaisia kysymyksiä, joilla jatkossa kiusataan muita klubilaisia!!

Paljonko ko. suodattimet yksinään antavat lisää tehoa tavallisiin verrattuna.
Entäs sitten kun asennetaan avarampi putkisto peltisarjalla :?:
Näistä ilmeisesti on hyvä aloittaa :P

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ma Helmikuu 21. 12:54:45 2005

Kokeilehan Haku-painikkeella. Tämä on aika usein kysytty aihe..

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Helmikuu 21. 13:01:19 2005

ei oo hirveesti hyötyä pelkästä suodattimesta ja putkistosta mutta viet kannen työstettäväksi ja laitat jyrkemmän nokan niin siitä se lähtee..halpoja hevosia ei oo olemassakaan..katu-uskottavuutta tulee kyllä roimasti lisää..:D:wink:

EDIT: hirvee jyrkkää nokkaa toi ruisku ei tue mutta kyllä se siitä..muut voi jatkaa tästä..
Viimeksi muokannut Hesus, Ma Helmikuu 21. 13:04:14 2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re: Vaparisuodattimet ja avara putkisto, tehoa lisää!?

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ma Helmikuu 21. 13:02:44 2005

Nevada kirjoitti: Paljonko ko. suodattimet yksinään antavat lisää tehoa tavallisiin verrattuna.
Entäs sitten kun asennetaan avarampi putkisto peltisarjalla :?:
Näistä ilmeisesti on hyvä aloittaa :P
Ihan tunteella veikkaisin, että tehopenkissä ajettaessa vaikutus on +/-0.00 hv ja täpötäydellä parkkipaikalla perjantai-iltana kaasuteltaessa ainakin +50 hv ja 100 km/h lisää huippuja. 8)

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vaparisuodattimet ja avara putkisto, tehoa lisää!?

Viesti Kirjoittaja ohc » Ma Helmikuu 21. 13:16:39 2005

Nevada kirjoitti: Paljonko ko. suodattimet yksinään antavat lisää tehoa tavallisiin verrattuna.
Entäs sitten kun asennetaan avarampi putkisto peltisarjalla :?:
Jos ei muuta tehdä niin 0.x hv:ta :wink:

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ma Helmikuu 21. 13:21:00 2005

Jos peltisarja ei oo ryssäliitos paska ja jätät ihan vaan vakio putken paikalle niin kyllä siitä vähän hyötyä on ainakin vääntöön...
Jos taas vaihdat putkiston isompaa taitaa mennä entisetkin voimat :lol:

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Helmikuu 21. 13:30:54 2005

Ares kirjoitti:Jos peltisarja ei oo ryssäliitos paska ja jätät ihan vaan vakio putken paikalle niin kyllä siitä vähän hyötyä on ainakin vääntöön...
Jos taas vaihdat putkiston isompaa taitaa mennä entisetkin voimat :lol:
Ja voisikohan herra virtausoppi vähän perustella tätä vastausta??
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ma Helmikuu 21. 13:36:06 2005

Näistähän voi tuomiopäivään asti kiistellä.
Niin moni asia riippuu niin monesta asiasta. Yleensä vapaavirtaussuodattimia ja putkistoja tarvitaan vasta silloin kun on tarvetta tullut tehokkaamman ilmansaannin ja pakokaasujen poiston suhteen. Tarve siihen on tullut vasta ONNISTUNEIDEN viritysten jälkeen HUOMATTAVASTI kohonneen tehon myötä.
Vakiokoneeseen jos moisia laitat niin suosittelen että toimenpiteen jälkeen ajat suoraan jarrupenkkiin säädättämään kaarasi ettei käy köpelösti, niin moni kun on sen kantapään kautta oppinut. Samalla saat sitten tietää mahdollisesti lisääntyneen tehon. Tapauksesta riippuen sitä tehoa saattaa tulla 0-10hv. Moista tehon lisäystä et edes huomaa muuta kuin ohentuneena lompakkona.

Ensin ne muut asiat kuntoon, eli sitä tehoa lisää muilla konsteilla ja vasta sitten suosittelen näitä viimeisiä pillunkarvan fiilauksia.

Edit: Erään clubilaisen cossua kun jarrutettiin ahdisti suodatin 20hv:n verran, MUTTA puhutaankin jo viritetystä +350hv:n tehoisesta kaarasta.

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ma Helmikuu 21. 14:14:23 2005

Entisessä IS:ssä virivirinokka, peltisatsi + putkisto, vapaavirtaussuodatin.. ja tehoa oli karvan alle 120 hp penkissä... :D Eli lompakkoa ne kummasti ohentaa mut mitää muuta noilla ei saavutettu ku kierrosherkkyyttä ja lisää murinaa.. sit löyty toi turbon ihmeellinen maailma 8)

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ma Helmikuu 21. 15:31:46 2005

ckolli kirjoitti: Tapauksesta riippuen sitä tehoa saattaa tulla 0-10hv. Moista tehon lisäystä et edes huomaa muuta kuin ohentuneena lompakkona.
Kyllä niillä pientä vaikutusta on. En tiedä johtuiko tehonlisäyksestä vai väännön- ja kierrosherkkyyden muutoksista, mutta eron kyllä huomaa (muutenkin kuin korvilla) kun laittaa peltisatsi+putki+putsari-viritelmän. Vielä selvemmin huomaa eron kun vaihtaa vakioromut noiden tilalle.

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ma Helmikuu 21. 15:44:35 2005

Miku kirjoitti:
ckolli kirjoitti: Tapauksesta riippuen sitä tehoa saattaa tulla 0-10hv. Moista tehon lisäystä et edes huomaa muuta kuin ohentuneena lompakkona.
Kyllä niillä pientä vaikutusta on. En tiedä johtuiko tehonlisäyksestä vai väännön- ja kierrosherkkyyden muutoksista, mutta eron kyllä huomaa (muutenkin kuin korvilla) kun laittaa peltisatsi+putki+putsari-viritelmän. Vielä selvemmin huomaa eron kun vaihtaa vakioromut noiden tilalle.
Hyvä niin, herkkä on perse.

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ma Helmikuu 21. 15:54:04 2005

ckolli kirjoitti:Hyvä niin, herkkä on perse.
:D ..juu, kaikilla ei oo vielä kerennyt pahasti parkkiintua. Kosmetiikkaahan nuo viritykset on enimmäkseen, mutta ei välttämättä turhia jos vähän urheilullisempaa tunnelmaa kaipaa.

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ma Helmikuu 21. 15:59:53 2005

Paljon kun tekee pieniä asioita tulee niistä jo kohtuullisen iso asia.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Helmikuu 21. 17:16:54 2005

ahda se.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ma Helmikuu 21. 21:22:04 2005

Btw mitenkäs, kun tuossa mun sierrassa on tuommonen vapaavirtaussuodatin, niin on päässyt kuivumaan! Milläs tuon öljyäisi? Onko olemassa siihen tarkoitukseen vai tavan moottoriöljyllä "kevyesti". Ei menis kesällä oravaa isommat ahtimelle asti!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ma Helmikuu 21. 21:38:05 2005

paperman kirjoitti:Btw mitenkäs, kun tuossa mun sierrassa on tuommonen vapaavirtaussuodatin, niin on päässyt kuivumaan! Milläs tuon öljyäisi? Onko olemassa siihen tarkoitukseen vai tavan moottoriöljyllä "kevyesti". Ei menis kesällä oravaa isommat ahtimelle asti!
siihen on olemassa oma pesuaine ja sitten öljy. ite ainaki ostin sen mun suodatin öljyn veljekset keskiseltä :roll: että luulis löytyvän kyllä viripuljuistakin ko soosia
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ma Helmikuu 21. 22:25:00 2005

No johan alkoi tulla tietoa :D

Täytyy vaan päättää mitä alkaa tekemään. En ihan heti alkaisi ahtamaan tuota, vaan ensin vois ottaa irti mitä vaparina lähtee ja sitten, jos vielä ruokahalua ja intoa riittää, laittais puhaltimen pellin alle.

Kyllä täältä porukoilta näköjään tulee mukavasti apuja, kun vaan kyselee. Ja siksihän tää foorumi onkin!

Ilmeisesti nuo neliskanttiset "vapaavirtaussuodattimet" jotka voi laittaa orkkikseen koteloon, ovat vähän huonompia kartiomallisiin verrattuna. Olen näin ymmärtänyt asian :?:

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Helmikuu 21. 22:57:39 2005

Nevada kirjoitti:No johan alkoi tulla tietoa :D

Täytyy vaan päättää mitä alkaa tekemään. En ihan heti alkaisi ahtamaan tuota, vaan ensin vois ottaa irti mitä vaparina lähtee ja sitten, jos vielä ruokahalua ja intoa riittää, laittais puhaltimen pellin alle.

Kyllä täältä porukoilta näköjään tulee mukavasti apuja, kun vaan kyselee. Ja siksihän tää foorumi onkin!

Ilmeisesti nuo neliskanttiset "vapaavirtaussuodattimet" jotka voi laittaa orkkikseen koteloon, ovat vähän huonompia kartiomallisiin verrattuna. Olen näin ymmärtänyt asian :?:
no saahan siitä vaparistakin tehoa mutta se maksaa vaan rutkasti enemmän ku mitä esim. budjettiturbo maksaa..mietihän 2 kertaa.. :wink:
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Helmikuu 22. 8:40:42 2005

Vaparin virittäminen on itsensä kiusaamista, ei se mee kuitenkaan :wink:
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Helmikuu 22. 8:53:55 2005

Vaparin virittäminen on haastavaa.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ti Helmikuu 22. 8:59:33 2005

ckolli kirjoitti:Vaparin virittäminen on haastavaa.
Nimenomaan..
Kyllä oharista saa sen 250 hp ilman turboakin... jos se riittää.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Helmikuu 22. 9:11:36 2005

ckolli kirjoitti:Vaparin virittäminen on haastavaa.
Niinpä. Ahtoa vääntää pannuun lisää vaikka maija mehiläinen, eikä maksa hunajaa.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Helmikuu 22. 9:16:51 2005

ckolli kirjoitti:Vaparin virittäminen on haastavaa.
Näin on! Enemmän se vaatii tietoa/taitoa kuin turbolla kevyt tehon lisääminen...

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Helmikuu 22. 9:29:03 2005

Niin no huumoriahan tossa oli mukana :roll: Mutta ohc:sta ei saa vaparina kyllä lähellekään semmosia tehoja mitkä henk.koht tyydyttäis jotenkin, joten on pakko ottaa puhallin apuun :)
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Helmikuu 22. 9:31:56 2005

Skorppi kirjoitti:Niin no huumoriahan tossa oli mukana :roll: Mutta ohc:sta ei saa vaparina kyllä lähellekään semmosia tehoja mitkä henk.koht tyydyttäis jotenkin, joten on pakko ottaa puhallin apuun :)
Kyllä mä otin ihan vakavasti... Mulle riittää puhaltimella otetut 200-300 horsea. Joillekin se ei tule kysymykseen ollenkaan :D

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Ke Helmikuu 23. 0:51:56 2005

toniwe kirjoitti:Entisessä IS:ssä virivirinokka, peltisatsi + putkisto, vapaavirtaussuodatin.. ja tehoa oli karvan alle 120 hp penkissä... :D Eli lompakkoa ne kummasti ohentaa mut mitää muuta noilla ei saavutettu ku kierrosherkkyyttä ja lisää murinaa.. sit löyty toi turbon ihmeellinen maailma 8)
Vertailun vuoks joskus taunuksessa tuplat ja peltisarja, penkissä 116hv, vääntöä en muista ja lappukin on ajan saatossa hävinny

Vilkki
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003

Viesti Kirjoittaja Vilkki » Ke Helmikuu 23. 11:20:01 2005

Mun käsitys noista suodattimista sun muista vimpaimista on se että ne tukee hyvin tehtyä, oikeanlaisella nokalla varustettua kantta.

Mulla oli granadassa ostaessa peltisarja ja tuplat. Kun vaihdoin tavallisen weberin tilalle en huomannu ajossa mitään eroa. Korkeintaa ääni oli kova ja 3000-4000 kiekan kohdalla tuli sellanen ulvonta kohta jossa tuntu että auto olis kiihtyny hiukka paremmin, ja katu uskottavuus oli siinä vaiheessa aivan limitissä.

Nyt ajattelin aloittaa kannesta ja ruiskun asennuksesta. Kanteen tulee ruiskun hiukan isommilla nostoilla oleva nokka, niitähän ei ruiskuun ole hierveesti tarjolla. Lähtö on nyt se 99.9hv.

Tossa dynossa ei MUN mielestä kannata tuijottaa pelkkää huipputehoa. Vaan sitä koko käyrää missä näkyy sekä vääntö ja teho. Kunnollinen säätö on tietysti kaiken A ja O. Ja sen saa parhaiten suoritettua siellä dynossa. Silloin siitä tulee paketti joka kestää pitkään ja tuottaa nautintoa omistajalleen :lol:

Vastaa Viestiin