pallonivel/olkatuki
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
pallonivel/olkatuki
Onko kukaan saanut sierrasta olkatukea pallonivelesta ilman ulosvetäjää irti ?
tuntuu vaan olevan aika vitun tiukassa ku ulosvetäjälläkin (omatekele) koittaa, eli ei liiku mihinkään. jos tuon sattuu tosta saamaan irti niin mitenköhän asentuu takasin ? niin ja voisko joku kertoa millanen systeemi se oikea ulosvetäjä on ?
tuntuu vaan olevan aika vitun tiukassa ku ulosvetäjälläkin (omatekele) koittaa, eli ei liiku mihinkään. jos tuon sattuu tosta saamaan irti niin mitenköhän asentuu takasin ? niin ja voisko joku kertoa millanen systeemi se oikea ulosvetäjä on ?
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti Helmikuu 15. 19:36:02 2005
- Paikkakunta: Helsinki
En nyt ole satavarma puhutaanko samasta asiasta, mutta jos tarkotat että pallonivelen kartio on jumissa niin siihen auttaa leka. EI sinne kierteiden päähän vaan sivultapäin siihen osaan minkä sisään se kartio menee, tässätapauksessa ilmeisesti pyrännavan runko-osaan. Siihen vaan lekaa, voi/pitää lyödä aika kovastikin mutta järki mukaan tietysti ei se valettu kappale kestä mitä vain.
EDIT: bootsi näköjään kerkes jo. eli juurikin noin, LEKAA.
EDIT: bootsi näköjään kerkes jo. eli juurikin noin, LEKAA.
-
- Ylläpitäjä
joo eipä tuota viitti kovin hirviänä moukaroida. laakeria oon kato vaihtamassa ja aattelin ensin että irrotan koko olkavarren vai mikä se nyt se oikia nimi sille on mihin tolppaki tulee kii, mutta enpä irrotanutkaan ku on niin saatanan tiukassa se kartio siinä, eli vaihdan sen laakerin kun se hökötys on autossa paikallaan. Bootsille tiedoksi, että raidetangon pää irtoaa peukalolla painamallaLuhtis kirjoitti:En nyt ole satavarma puhutaanko samasta asiasta, mutta jos tarkotat että pallonivelen kartio on jumissa niin siihen auttaa leka. EI sinne kierteiden päähän vaan sivultapäin siihen osaan minkä sisään se kartio menee, tässätapauksessa ilmeisesti pyrännavan runko-osaan. Siihen vaan lekaa, voi/pitää lyödä aika kovastikin mutta järki mukaan tietysti ei se valettu kappale kestä mitä vain.
EDIT: bootsi näköjään kerkes jo. eli juurikin noin, LEKAA.

-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
-
- Ylläpitäjä
joo en hirviä ku ei oo pakko. onhan siihen nääs ulosvetäjäki tehty mutta eipä oo nyt pakko irrottaa sitä.ckolli kirjoitti:Jos et hirviä niin et hirviä.
Juttu kun on vaan niin että ärmättiä (ruosteenirrotusaine), kunnollinen ulosvetäjä, lämpöä ja vitunmoinen pamaus lekalla oikeaan paikkaan. Kas lapsi on syntynyt.
Voi olla että "syntyy" lapsi pelkällä lekallakin.
kiitosta vaan.
-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
On se hirviää kun hirvittääJaakkoki kirjoitti:joo en hirviä ku ei oo pakko. onhan siihen nääs ulosvetäjäki tehty mutta eipä oo nyt pakko irrottaa sitä.ckolli kirjoitti:Jos et hirviä niin et hirviä.
Juttu kun on vaan niin että ärmättiä (ruosteenirrotusaine), kunnollinen ulosvetäjä, lämpöä ja vitunmoinen pamaus lekalla oikeaan paikkaan. Kas lapsi on syntynyt.
Voi olla että "syntyy" lapsi pelkällä lekallakin.
kiitosta vaan.

Ole hyvä vaan. Aattelin kun kysyit:
On saanut. Keinotkin on kerrottu.Onko kukaan saanut sierrasta olkatukea pallonivelesta ilman ulosvetäjää irti ?
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Ahaa.. tarkoitat ilmeisesti alapalloniveltä (joskus tarvii raidetangonpääkin LEKAA)
Älä ainakaan sellaista irroitus haarukkaa käytä, ellet vaihda niveltä samalla.
Eikä sen tarvi välttämättä leka olla, iso vasara/moska riittää.
Pari terävää iskua oikeaan kohtaan niin kyllä se yleensä irtoaa... Rohkeasti vaan.
Älä ainakaan sellaista irroitus haarukkaa käytä, ellet vaihda niveltä samalla.

Eikä sen tarvi välttämättä leka olla, iso vasara/moska riittää.
Pari terävää iskua oikeaan kohtaan niin kyllä se yleensä irtoaa... Rohkeasti vaan.

-
- Ylläpitäjä
joo kyllä nuita voimakeinoja pitää uskaltaa käyttää sillon kun on pakkockolli kirjoitti:On se hirviää kun hirvittääJaakkoki kirjoitti:joo en hirviä ku ei oo pakko. onhan siihen nääs ulosvetäjäki tehty mutta eipä oo nyt pakko irrottaa sitä.ckolli kirjoitti:Jos et hirviä niin et hirviä.
Juttu kun on vaan niin että ärmättiä (ruosteenirrotusaine), kunnollinen ulosvetäjä, lämpöä ja vitunmoinen pamaus lekalla oikeaan paikkaan. Kas lapsi on syntynyt.
Voi olla että "syntyy" lapsi pelkällä lekallakin.
kiitosta vaan.
Ole hyvä vaan. Aattelin kun kysyit:On saanut. Keinotkin on kerrottu.Onko kukaan saanut sierrasta olkatukea pallonivelesta ilman ulosvetäjää irti ?

-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Yhteenkään ei ole vielä tarvinnut moskaa ihmeellisempää laitetta. Yleismallin ulosvetäjät rikkoo suojakumin, ja lämpö tekee saman. Mutta napauttamalla on -aina lähtenyt-. Laita mutteri takaisin kierteeseen liki koko mutterin korkeudelta suojaamaan jengaa jos ja kun tulee se hutilyönti. Yleensä irtoamisen huomaa, mutta riippuen tunkkaus/nostotavasta, voi olla että joutuu välillä kokeilemaan rautakangella vipuamalla tukivartta alaspäin että joko heltisi. Älä lyö sormeen.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 23:39:33 2012
Re: pallonivel/olkatuki
Jatkokysymys olkatuen irrotuksesta:
Pitäisi etupyöränlaakeri vaihtaa sierraan, joten kuinka helposti tuon olkatuen saa napattua irti ? Pallonivelen ulosvetäjä löytyy kyllä.
Eli kun tukivarren / olkatuen välinen liitos on saatu löysälle pallonivelen ulosvetäjää/lekaa käyttäen (ja tietysti raidetangon pää ja iskaritolpan pultti on jo tässä vaiheessa irrotettu), niin lähteekö olkatuki helposti ihan käsivoimin vai joutuuko vääntämään hampaat irvessä tukivartta alaspäin ?
Kysyn ihan siksi kun olen aikaisemmin yrittänyt saada pelkästään sen etuiskaritolpan irti ja se homma ei onnistunut kun en saanut tukivartta kammettua riittävän alas, eli mahtaneeko käydä samalla tavalla olkatuen kanssa.
Lähinnä minua kiinnostaisi muiden kokemukset, että kuinka helppo / vaikea operaatio tuo olisi ensikertalaiselle. Kiitos
Pitäisi etupyöränlaakeri vaihtaa sierraan, joten kuinka helposti tuon olkatuen saa napattua irti ? Pallonivelen ulosvetäjä löytyy kyllä.
Eli kun tukivarren / olkatuen välinen liitos on saatu löysälle pallonivelen ulosvetäjää/lekaa käyttäen (ja tietysti raidetangon pää ja iskaritolpan pultti on jo tässä vaiheessa irrotettu), niin lähteekö olkatuki helposti ihan käsivoimin vai joutuuko vääntämään hampaat irvessä tukivartta alaspäin ?
Kysyn ihan siksi kun olen aikaisemmin yrittänyt saada pelkästään sen etuiskaritolpan irti ja se homma ei onnistunut kun en saanut tukivartta kammettua riittävän alas, eli mahtaneeko käydä samalla tavalla olkatuen kanssa.
Lähinnä minua kiinnostaisi muiden kokemukset, että kuinka helppo / vaikea operaatio tuo olisi ensikertalaiselle. Kiitos
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: pallonivel/olkatuki
raidetangonpää ja alapallo ensin kartioistaan irti ja sivuun,iskarinvarren pultti pois ja lekalla naputtelee olkavarren alaspäin irti,kasaus päinvastaisesti.
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: pallonivel/olkatuki
Tuossa sulla kanittaa se kallistuksenvaimentaja vastaan. Alapallossa kanittaa kanssa, mutta vähäisemmässä määrin - sanoisin, että se lähtee irti ihan jollain varrella vääntämällä kallistuksenvaimentajaa vasten.iiässä kirjoitti:Jatkokysymys olkatuen irrotuksesta:
Eli kun tukivarren / olkatuen välinen liitos on saatu löysälle pallonivelen ulosvetäjää/lekaa käyttäen (ja tietysti raidetangon pää ja iskaritolpan pultti on jo tässä vaiheessa irrotettu), niin lähteekö olkatuki helposti ihan käsivoimin vai joutuuko vääntämään hampaat irvessä tukivartta alaspäin ?
Kysyn ihan siksi kun olen aikaisemmin yrittänyt saada pelkästään sen etuiskaritolpan irti ja se homma ei onnistunut kun en saanut tukivartta kammettua riittävän alas, eli mahtaneeko käydä samalla tavalla olkatuen kanssa.
Lähinnä minua kiinnostaisi muiden kokemukset, että kuinka helppo / vaikea operaatio tuo olisi ensikertalaiselle. Kiitos
Sitten, jos se kanittaa liikaa niin katso, että etupää on molemmilta puolilta ilmassa niin kanitus hellittää vähän.
Iskarin saat sitten irti kuten Sierra XR kertoi. Mua aina vähän säälittää lyödä olkatukea irti iskarista ja olenkin laittanut monesti alkua ulosvetäjiä virittämällä iskarin alapuolelle. Hankalahan noita on saada pysymään paikallaan ja iskarin alapää voi olla huonon muotoinen, mutta yhdessä maltillisen hahlon levityksen kanssa olen saanut osat irti ilman järjetöntä takomista.
Muuten - noissa laakerihommissa sulla tulee vastaan seuraavaksi se, että napamutteri on aivan &¤¤tanan tiukassa. Koko höskän saa konepuristimeen kiinni (se mutteri on kannen alla takapuolella) avaamista varten. Jos puristinta ei löydy, niin ota se mutteri löysälle osien ollessa autossa kiinni ja rengas maassa (tai joku tanko puörän pulttien välissä estämässä pyörimisen). 300+Nm joten metrinen varsi hakuseen.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto