pallonivel/olkatuki

Tekninen keskustelu liittyen auton koriin, alustan komponentteihin ja jarruihin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jaakkoki
Ylläpitäjä

pallonivel/olkatuki

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » To Maaliskuu 10. 19:22:44 2005

Onko kukaan saanut sierrasta olkatukea pallonivelesta ilman ulosvetäjää irti ?

tuntuu vaan olevan aika vitun tiukassa ku ulosvetäjälläkin (omatekele) koittaa, eli ei liiku mihinkään. jos tuon sattuu tosta saamaan irti niin mitenköhän asentuu takasin ? niin ja voisko joku kertoa millanen systeemi se oikea ulosvetäjä on ?

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » To Maaliskuu 10. 20:07:42 2005

Tarkoitatko raidetangon päätä?
LEKAA siihen kylkeen... kyllä irtoaa. 8)

Luhtis
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmikuu 15. 19:36:02 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Luhtis » To Maaliskuu 10. 20:08:02 2005

En nyt ole satavarma puhutaanko samasta asiasta, mutta jos tarkotat että pallonivelen kartio on jumissa niin siihen auttaa leka. EI sinne kierteiden päähän vaan sivultapäin siihen osaan minkä sisään se kartio menee, tässätapauksessa ilmeisesti pyrännavan runko-osaan. Siihen vaan lekaa, voi/pitää lyödä aika kovastikin mutta järki mukaan tietysti ei se valettu kappale kestä mitä vain.

EDIT: bootsi näköjään kerkes jo. eli juurikin noin, LEKAA.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » To Maaliskuu 10. 20:51:58 2005

Luhtis kirjoitti:En nyt ole satavarma puhutaanko samasta asiasta, mutta jos tarkotat että pallonivelen kartio on jumissa niin siihen auttaa leka. EI sinne kierteiden päähän vaan sivultapäin siihen osaan minkä sisään se kartio menee, tässätapauksessa ilmeisesti pyrännavan runko-osaan. Siihen vaan lekaa, voi/pitää lyödä aika kovastikin mutta järki mukaan tietysti ei se valettu kappale kestä mitä vain.

EDIT: bootsi näköjään kerkes jo. eli juurikin noin, LEKAA.
joo eipä tuota viitti kovin hirviänä moukaroida. laakeria oon kato vaihtamassa ja aattelin ensin että irrotan koko olkavarren vai mikä se nyt se oikia nimi sille on mihin tolppaki tulee kii, mutta enpä irrotanutkaan ku on niin saatanan tiukassa se kartio siinä, eli vaihdan sen laakerin kun se hökötys on autossa paikallaan. Bootsille tiedoksi, että raidetangon pää irtoaa peukalolla painamalla :wink:

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » To Maaliskuu 10. 21:00:06 2005

Jos et hirviä niin et hirviä.
Juttu kun on vaan niin että ärmättiä (ruosteenirrotusaine), kunnollinen ulosvetäjä, lämpöä ja vitunmoinen pamaus lekalla oikeaan paikkaan. Kas lapsi on syntynyt.
Voi olla että "syntyy" lapsi pelkällä lekallakin.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » To Maaliskuu 10. 21:12:53 2005

ckolli kirjoitti:Jos et hirviä niin et hirviä.
Juttu kun on vaan niin että ärmättiä (ruosteenirrotusaine), kunnollinen ulosvetäjä, lämpöä ja vitunmoinen pamaus lekalla oikeaan paikkaan. Kas lapsi on syntynyt.
Voi olla että "syntyy" lapsi pelkällä lekallakin.
joo en hirviä ku ei oo pakko. onhan siihen nääs ulosvetäjäki tehty mutta eipä oo nyt pakko irrottaa sitä.

kiitosta vaan.

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » To Maaliskuu 10. 21:25:55 2005

Jaakkoki kirjoitti:
ckolli kirjoitti:Jos et hirviä niin et hirviä.
Juttu kun on vaan niin että ärmättiä (ruosteenirrotusaine), kunnollinen ulosvetäjä, lämpöä ja vitunmoinen pamaus lekalla oikeaan paikkaan. Kas lapsi on syntynyt.
Voi olla että "syntyy" lapsi pelkällä lekallakin.
joo en hirviä ku ei oo pakko. onhan siihen nääs ulosvetäjäki tehty mutta eipä oo nyt pakko irrottaa sitä.

kiitosta vaan.
On se hirviää kun hirvittää ;)
Ole hyvä vaan. Aattelin kun kysyit:
Onko kukaan saanut sierrasta olkatukea pallonivelesta ilman ulosvetäjää irti ?
On saanut. Keinotkin on kerrottu.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » To Maaliskuu 10. 21:29:11 2005

Ahaa.. tarkoitat ilmeisesti alapalloniveltä (joskus tarvii raidetangonpääkin LEKAA)
Älä ainakaan sellaista irroitus haarukkaa käytä, ellet vaihda niveltä samalla. :?
Eikä sen tarvi välttämättä leka olla, iso vasara/moska riittää.
Pari terävää iskua oikeaan kohtaan niin kyllä se yleensä irtoaa... Rohkeasti vaan. :wink:

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » To Maaliskuu 10. 21:40:52 2005

ckolli kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti:
ckolli kirjoitti:Jos et hirviä niin et hirviä.
Juttu kun on vaan niin että ärmättiä (ruosteenirrotusaine), kunnollinen ulosvetäjä, lämpöä ja vitunmoinen pamaus lekalla oikeaan paikkaan. Kas lapsi on syntynyt.
Voi olla että "syntyy" lapsi pelkällä lekallakin.
joo en hirviä ku ei oo pakko. onhan siihen nääs ulosvetäjäki tehty mutta eipä oo nyt pakko irrottaa sitä.

kiitosta vaan.
On se hirviää kun hirvittää ;)
Ole hyvä vaan. Aattelin kun kysyit:
Onko kukaan saanut sierrasta olkatukea pallonivelesta ilman ulosvetäjää irti ?
On saanut. Keinotkin on kerrottu.
joo kyllä nuita voimakeinoja pitää uskaltaa käyttää sillon kun on pakko :D

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Maaliskuu 10. 21:49:38 2005

Yhteenkään ei ole vielä tarvinnut moskaa ihmeellisempää laitetta. Yleismallin ulosvetäjät rikkoo suojakumin, ja lämpö tekee saman. Mutta napauttamalla on -aina lähtenyt-. Laita mutteri takaisin kierteeseen liki koko mutterin korkeudelta suojaamaan jengaa jos ja kun tulee se hutilyönti. Yleensä irtoamisen huomaa, mutta riippuen tunkkaus/nostotavasta, voi olla että joutuu välillä kokeilemaan rautakangella vipuamalla tukivartta alaspäin että joko heltisi. Älä lyö sormeen.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » To Maaliskuu 10. 22:13:41 2005

jjs kirjoitti: Älä lyö sormeen.
Pyydä (tyttö)kaveria pitämään rautakankea tai vastakappaletta, kun lyöt. :wink: :lol: :lol:

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Maaliskuu 11. 2:16:02 2005

joo nyt on osat (laakerit, ym.) erotettu toisistaan, väkivaltaa tarvi taas aika paljon :D

iiässä
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 23:39:33 2012

Re: pallonivel/olkatuki

Viesti Kirjoittaja iiässä » Ti Syyskuu 16. 16:11:15 2014

Jatkokysymys olkatuen irrotuksesta:

Pitäisi etupyöränlaakeri vaihtaa sierraan, joten kuinka helposti tuon olkatuen saa napattua irti ? Pallonivelen ulosvetäjä löytyy kyllä.

Eli kun tukivarren / olkatuen välinen liitos on saatu löysälle pallonivelen ulosvetäjää/lekaa käyttäen (ja tietysti raidetangon pää ja iskaritolpan pultti on jo tässä vaiheessa irrotettu), niin lähteekö olkatuki helposti ihan käsivoimin vai joutuuko vääntämään hampaat irvessä tukivartta alaspäin ?

Kysyn ihan siksi kun olen aikaisemmin yrittänyt saada pelkästään sen etuiskaritolpan irti ja se homma ei onnistunut kun en saanut tukivartta kammettua riittävän alas, eli mahtaneeko käydä samalla tavalla olkatuen kanssa.

Lähinnä minua kiinnostaisi muiden kokemukset, että kuinka helppo / vaikea operaatio tuo olisi ensikertalaiselle. Kiitos

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: pallonivel/olkatuki

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Syyskuu 16. 18:55:53 2014

raidetangonpää ja alapallo ensin kartioistaan irti ja sivuun,iskarinvarren pultti pois ja lekalla naputtelee olkavarren alaspäin irti,kasaus päinvastaisesti.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: pallonivel/olkatuki

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Syyskuu 16. 23:49:02 2014

iiässä kirjoitti:Jatkokysymys olkatuen irrotuksesta:

Eli kun tukivarren / olkatuen välinen liitos on saatu löysälle pallonivelen ulosvetäjää/lekaa käyttäen (ja tietysti raidetangon pää ja iskaritolpan pultti on jo tässä vaiheessa irrotettu), niin lähteekö olkatuki helposti ihan käsivoimin vai joutuuko vääntämään hampaat irvessä tukivartta alaspäin ?

Kysyn ihan siksi kun olen aikaisemmin yrittänyt saada pelkästään sen etuiskaritolpan irti ja se homma ei onnistunut kun en saanut tukivartta kammettua riittävän alas, eli mahtaneeko käydä samalla tavalla olkatuen kanssa.

Lähinnä minua kiinnostaisi muiden kokemukset, että kuinka helppo / vaikea operaatio tuo olisi ensikertalaiselle. Kiitos
Tuossa sulla kanittaa se kallistuksenvaimentaja vastaan. Alapallossa kanittaa kanssa, mutta vähäisemmässä määrin - sanoisin, että se lähtee irti ihan jollain varrella vääntämällä kallistuksenvaimentajaa vasten.

Sitten, jos se kanittaa liikaa niin katso, että etupää on molemmilta puolilta ilmassa niin kanitus hellittää vähän.

Iskarin saat sitten irti kuten Sierra XR kertoi. Mua aina vähän säälittää lyödä olkatukea irti iskarista ja olenkin laittanut monesti alkua ulosvetäjiä virittämällä iskarin alapuolelle. Hankalahan noita on saada pysymään paikallaan ja iskarin alapää voi olla huonon muotoinen, mutta yhdessä maltillisen hahlon levityksen kanssa olen saanut osat irti ilman järjetöntä takomista.

Muuten - noissa laakerihommissa sulla tulee vastaan seuraavaksi se, että napamutteri on aivan &¤¤tanan tiukassa. Koko höskän saa konepuristimeen kiinni (se mutteri on kannen alla takapuolella) avaamista varten. Jos puristinta ei löydy, niin ota se mutteri löysälle osien ollessa autossa kiinni ja rengas maassa (tai joku tanko puörän pulttien välissä estämässä pyörimisen). 300+Nm joten metrinen varsi hakuseen.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Vastaa Viestiin