Vaihdelaatikkoa OHC-turboon

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Vaihdelaatikkoa OHC-turboon

Viesti Kirjoittaja toniwe » La Helmikuu 26. 0:09:54 2005

Onko vakio type9 hyvä ja toimiva laatikko +200hv ohc turbosierraan.
Vai onko cosw tai uudemman mallinen mt75 kestävämpiä?
Mitä muutoksia mt75 tai cosw laatikko vaatii, kardaani vaihtoon ainakin?
Viimeksi muokannut toniwe, Ma Toukokuu 2. 12:55:25 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kondis
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 1:44:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja kondis » La Helmikuu 26. 9:50:55 2005

kyllä type 9 on ihan hyvä ja kestävä laatikko. Eikös tuon pitäisi kestää suuriakin teholukemia ja vääntöä (+400hp).
Ford Sierra is -86 projekt
Jäsen #1001

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » La Helmikuu 26. 10:07:58 2005

En tiedä 5 vaihteisesta, mutta 4-vaihteinen (iso boori) luultavasti kestää

http://www.cosworthrsclub.com/jasenauto ... to185.html

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Helmikuu 26. 11:16:18 2005

Kyllä se 5-lovinenkin kesti ihan kiitettävästi. Tämä1,3bar väänön kohdalla ja käytössä max oli 1,7 jolloin kytkin antautui.
Yhtään missiä ei sitten enää kestä tyliin vaihde puoliksi paikalla ja kytkin ylös=sileä ratas kerrasta.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » La Helmikuu 26. 11:25:35 2005

Aksu kirjoitti:Kyllä se 5-lovinenkin kesti ihan kiitettävästi. Tämä1,3bar väänön kohdalla ja käytössä max oli 1,7 jolloin kytkin antautui.
Yhtään missiä ei sitten enää kestä tyliin vaihde puoliksi paikalla ja kytkin ylös=sileä ratas kerrasta.
Tämä nyt ei ihan asiaan suoraan liity, mutta kestääkö suorahampainen ratas huonommin vai paremmin?

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » La Helmikuu 26. 11:58:10 2005

Aika vatkulia t9 ainakin tuntuu olevan veekutosen perässä. Ehkä ennemin satsaisin mt75:een tai t5:een, jos ei satu t9:sia jo nurkissa pyörimään.
#682

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » La Helmikuu 26. 13:23:20 2005

Escortissa type9 Quaifen hiluilla. Saas nähdä kestääkö!?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » La Helmikuu 26. 16:33:18 2005

MoloA kirjoitti:mt75:een tai t5:een, jos ei satu t9:sia jo nurkissa pyörimään.
Vaatiiko MT75 / T5 mitä muutoksia, kardaani? Muuta?

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » La Helmikuu 26. 19:44:29 2005

toniwe kirjoitti:
MoloA kirjoitti:mt75:een tai t5:een, jos ei satu t9:sia jo nurkissa pyörimään.
Vaatiiko MT75 / T5 mitä muutoksia, kardaani? Muuta?
jos mt75:sen laitat niin eipä se tarvi mitään muuta kun tarkista kytkinakselin mitta joka on mt75:ssa pikkusen pitempi et tarviiko sitä lyhentää , omassa koneessa sitä jouduin lyhentämään kun se pohjas kampiakselin persiiseen , ja mosa oli 2,3 4zyl ja bensa 8)
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » La Helmikuu 26. 23:15:04 2005

Onko MT75 siis kestävämpi kuin Type9 ?

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Su Helmikuu 27. 8:00:18 2005

Kalliimpi se on, mutta kestävämmäksi en todellakaan menisi kehumaan...

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Helmikuu 27. 10:38:36 2005

kattelin papereista että mt75 on suunniteltu kestämään 300nm väännön.
miten on type9 kohdalla?
mukavuutta ajatellen mt75 pakki on synkronoitu, type9 ei.
satanen sinne tänne, kyllä toi mt75 olisi kyllä parempi vaihtoehto.
ja mikä parasta, laatikon saat ostettua minulta :D
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Helmikuu 27. 10:50:51 2005

Tuolla pakin synkalla ei ole hirveätä merkitystä :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Su Helmikuu 27. 11:01:58 2005

Sen ainakin voin sanoa, että pitemmän päälle mt75 ei kestä edes vakio koneessa. Type 9 kestää pitempään!

Siitä pakin synkasta ei oo muuta hyötyy ku, että sen saa nätisti vauhdista kytkettyä päälle ja auto pysähtyy ihan kivasti ku 4 pyörää suttaa etenemisliikettä vastaan, kyl varmaan 2:llaki ihan hyvin pysähtyy ;)

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » Su Helmikuu 27. 12:37:50 2005

Itse pitäisin MT75 Type9:sia kestävämpänä ratkaisuna, tämä siis V6 pohjalta ja mitä on tullut seurailtua 24v mosien perään laitettujen askien kestoja. Omassa Sierrassa ollut T9 oli ainakin aivan hirveässä kunnossa, vaikka kyseessä on aivan vakio vehjes, tosin ei kait voi odottaakaan oharin perään suunniteltulta askilta tolkuttomia Voimamoottorin perässä.

Kyllähän T9:sta vahvan saa, terveisiä Quaifelle vaan :D Jos ei halua MT75:een tai T5:een sijoittaa, niin 4-vaihteinen aski olisi lienee kestävyyden kannalta parempi optio

MT75:n heikoin lenkki lienee kolmosen synkka, minkä nelikkocossu miehet varmaan vahvistanevat?
#682

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Helmikuu 27. 13:05:10 2005

Käytössä toi MT75 häviää 1-0 type 9:lle..
(MT ehkä maailman "hitain" vaihdettava) :lol: :lol:

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Su Helmikuu 27. 13:14:29 2005

Purettu ja myyty 7kpl type 9:sia ajettu aika isoja lukemia. 2kpl Hieman vikaa (toisella näistä oli ajettu 600tkm ja pientä vikaa 5 synkas :D)ja kun ottaa taas huomioon, että mt75:lla ei tahdo päästä 300tkm yli ilman vikaa niin en kyllä suosittele

Tämmöinen mua kiinostais näistä t9 laatikoista: niitähän on 2 mallia: Irroitettavalla kopalla ja päällepäin kookas. Toinen kiinteällä kopalla ja hieman pienempi kuin edellinen päältä. Onkokohan noilla kestävyys eroja? Itse veikkaisin, että on, kun irroitettavalla kopalla olevat t9:sit löytyvät dieseleistä ja v6:sta myös 4-syl joskus...

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Su Helmikuu 27. 13:56:02 2005

hyppiikö muilla type9 kolmosvaihde pois näissä vähä tehokkaimmissa vehkeissä ku kunnolla vedättää loppuun asti?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Helmikuu 27. 14:31:02 2005

ytte kirjoitti:hyppiikö muilla type9 kolmosvaihde pois näissä vähä tehokkaimmissa vehkeissä ku kunnolla vedättää loppuun asti?
Ei,mulle tullut mikään pykälä pois ellei itse pois ottanut. Ainut minkä huomasin että tuli hitaammaksi vaihtaa kun rupesi enemmän tulemaan kierroksia tauluun(lastu 8300 asti :shock: ).Ehkä tietty hieman sääliäkin pelissä,turhaan halunnut hajoittaa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Su Helmikuu 27. 17:09:10 2005

ytte kirjoitti:hyppiikö muilla type9 kolmosvaihde pois näissä vähä tehokkaimmissa vehkeissä ku kunnolla vedättää loppuun asti?
Arvaas miten mun laatikko hajos... :lol:

Kolmosella vedätin melkein loppuun, hyppäs vaihe pois päältä jonkunasteisen pamauksen saattelemana.. sen jälkeen laatikko tuntu tahmeelta vähän aikaa ja sit loppuki meno kokonaa.... :cry:

Täytyy availla tuo laatikko kun saa irti ja katsella vähän mitä siel tapahtu :)

Tää homma ei nyt vissii taas selvii ku koittamalla ku niin paljon erilaisia vastauksia tullu... Jos type9:ien kestävyyksissä on eroa, niin mulla on kyllä kaikki laatikot ollu irrotettavalla kytkinkopalla.. Neliloviseen en kyllä mielelläni siirtyis kun kuitenkin aika paljon tulee ajeltuu pitkää matkaa.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Su Helmikuu 27. 18:29:15 2005

No, mutta pistä tiisselin perä sinne :shock: ja sitten 4-lovinen :D

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Su Helmikuu 27. 19:02:05 2005

type9 kanssa oli ongelmia +400hv tehoilla, vaihteet eivät menneet päälle jos hiukan antoi happea... aina kun sai pykälän päälle niin kierrokset tippui jonnekkin 3000rpm kohdille.
nelivaihteinen toimi paremmin ja sai pykälätkin päälle (cossun laatikko piti pistää paikalle, mutta myin auton tällä viikolla..)
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Su Helmikuu 27. 21:13:00 2005

Veikkaisin, että nuo kestävyyserot johtuu ainaki osittain kulumisasteesta. Hammaskosketus muuttuu vääränlaiseksi yms. Laakeroimalla vois saaha mielenrauhaa :wink:
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Su Helmikuu 27. 21:44:15 2005

type9 oli mullaki ohc turbossa (250hv / 400nm) ja kesän kyllä rääkkäsin sitä, yhen perän sain rikki, laatikko kesti kuitenki.. eikä äännäkkään vielä pahasti

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Helmikuu 27. 22:53:41 2005

Olen mieltänyt että MT-75 olisi kestävämpi laatikko kuin Type-9. Onhan se ainakin konstruktioltaan modernimpi, koska se on käytössä ihan tänä päivänäkin uusissa Transiteissa. Huolloltaan (mm. öljyt) ja käytöltään se on ainakin paljon tarkempi kuin Type-9.

Itselläni on ollut molemmissa Capreissa tuo ihan sama Type-9 ja hyvin on pelannut. Vuotaa öljyä mutta ei muuta vikaa. On todellakin saanut sikaa, mutta yllättävän uskollisesti on toiminut. Mutta tosiaan korostan etten ole mitään tyhmää sen kanssa touhunnut. Vaihdot on tehty huolella ja jos ei ole tarvetta ollut brassailuun, niin on otettu kytkimen kanssa rauhallisesti.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Helmikuu 27. 23:36:16 2005

kyllä sen loodan kestävyys riippuu paljolti siitä käytöstä. kaikken nopeiten lootaa syövät nopeat "pakkovaihdot" mitä valitettavan usein harrastetaan varsinkin tehokkaammilla autoilla.. jos AINA malttaisi sen vaihteen tuupata kunnolla sisään ja antaa synkroille aikaa toimia + hyvät öljyt vaihtaen parin vuoden välein niin kestää mitkä tahansa loota. mun käteen sopii mt-75 paremmin vaikkakin nykyisin on type9 alla. siihen hitauteen tottuu..

yksi paha synti on isolla vaihteella / pienillä kierroksilla vedättäminen.. kannattais mieluummin antaa kierrosten puhua senkus tyhjäkäynniltä väännöllä vedättämisen.. tai mikäs minä olen puhumaan; mun 2,9i sierrassa on type9 ja näin talvella tulee lähdettyä valoista aina kakkosella :P

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ti Maaliskuu 22. 12:05:34 2005

Noniin, nyt kun olen päättänyt sinne MT-75:n pultata toistaseks kiinni, niin mitkäs öljyt sinne laitan.

Suositeltavaa laittaa ATF litkua (Ford Spec ESD-M2C 186-A?)

Mutta luin myös aikaisemmista keskusteluista että olis käytetty myös muita, joten jos MT-75:n käyttäjät pystyvät jotain kokemuksia kertomaan toimivuudesta. Miten esim. Red-Linen öljyt?

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Maaliskuu 22. 13:24:38 2005

Mulla menee luultavasti huomenna Red Linet laatikkoon.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Ti Maaliskuu 22. 15:16:06 2005

mt-75:seen on oma öljy jota saa esim lahdesta keskustanvaraosasta 1L purkeissa ja maksaa noin 20€ purkki en muista ihan tarkkaa hintaa mut kaks purkkia saa varata
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ti Maaliskuu 22. 22:42:13 2005

pylvis kirjoitti:mt-75:seen on oma öljy jota saa esim lahdesta keskustanvaraosasta 1L purkeissa ja maksaa noin 20€ purkki en muista ihan tarkkaa hintaa mut kaks purkkia saa varata
Selvä, täytyy käydä keskustanvaraosasta hakemassa..
Ellei sitten ole jotain ihmeainetta mitä kaikki käyttää :)
Kovasti tuolla RedLinen sivuilla kehutaan olevan parempi, mutta niinhän kaikki tekee.

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Ke Maaliskuu 23. 8:07:01 2005

sit tuli mieleen et kannattaa tarkistaa kytkinakselin ohjainholkki jossa painelaakeri kulkee , se on vanhemmissa kulunut ja painelaakeri rupee värisemään ja pitää omaa ääntään sen jälkeen , markka-aikaan ostin sellasen lpr fordilta 170 mk , kun sen vaihtaa niin siihen tarvii olla 41mm tosipitkä hylsy
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Pe Huhtikuu 15. 8:14:37 2005

Ketkä ootte vaihtanu OHC koneeseen noita MT75 laatikoita, ni ootteko käyttäny MT75:n vai Type9:n haarukkaa joka liikuttaa painelaakeria, itsellä ei ainakaan MT75 haarukka irroittanut kytkintä eli ei painanut tarpeeksi, pitänee kokeilla Type9:n haarukkaa vai onko tohon jokin kikka jota en tajunnut?

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Huhtikuu 15. 8:33:20 2005

laatikoista vielä. ite ajattelin laittaa ton tulevan oharin turbon kaveriks ison 4v lootan,eli N tyypin laatikon.. :roll:
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » La Huhtikuu 16. 1:08:25 2005

Nyt on iiiiso ongelma, eli laitoin mt75 laatikon ohc koneen kylkeen. MT75:n painelaakerilla ja haarukalla sekä ohc:n kytkinpaketilla. No nyt on tilanne se että kytkin ei irrota eli pitäisikö mulla olla Dohc sierran kytkin (käykö edes ohc?) vai mikä tos konseptissa nyt on väärin?

Tuntuu siis, että painelaakeri ei yllä asetelmaan asti?

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » La Huhtikuu 16. 9:58:04 2005

Mittailin tuossa talvella 2.9i V6:n vauhtipyöriä ja mt-75 laatikon vauhtipyörä oli n. 12-13mm paksumpi kuin koneen jossa oli perässä type9. Sen saa kompensoitua tekemällä pidemmän "tukipultin" (eli sen mihin se haarukan pää tukeutuu). Tuo homma on edessä itsellänikin ihan lähipäivinä.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » La Huhtikuu 16. 20:35:33 2005

jouni kirjoitti:Mittailin tuossa talvella 2.9i V6:n vauhtipyöriä ja mt-75 laatikon vauhtipyörä oli n. 12-13mm paksumpi kuin koneen jossa oli perässä type9. Sen saa kompensoitua tekemällä pidemmän "tukipultin" (eli sen mihin se haarukan pää tukeutuu). Tuo homma on edessä itsellänikin ihan lähipäivinä.
Se tukipultti olikin ihan vain tappi joka lähti lyömällä pois.
Täytyy pyytää kaveria sorvaamaan pitempi tilalle niin sillähän sen saa. Huomasin vain, että pienikin pidennys tukipultissa vaikutti jo aikalailla haarukan liikerataan joten kauheastihan tota ei tarvitse siirtää.

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » To Huhtikuu 21. 11:59:34 2005

Noniin, nyt on uus pidempi tappi odottamassa asennusta. Ajattelin tehdä "säädön" käyttämällä aluslevyjä, toinen vaihtoehtohan olis ollu siirtää tota pykälää taaksepäin mutta prikoilla saa portaattoman säädön ;)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Huhtikuu 21. 14:00:21 2005

toniwe kirjoitti:Noniin, nyt kun olen päättänyt sinne MT-75:n pultata toistaseks kiinni, niin mitkäs öljyt sinne laitan.

Suositeltavaa laittaa ATF litkua (Ford Spec ESD-M2C 186-A?)

Mutta luin myös aikaisemmista keskusteluista että olis käytetty myös muita, joten jos MT-75:n käyttäjät pystyvät jotain kokemuksia kertomaan toimivuudesta. Miten esim. Red-Linen öljyt?
Minulla pitäisi olla synteettistä Dextron III öljyä/ATF-litkua laatikossa, eikä se ainakaan huonommin ole toiminut kuin aikaisempi.
Tuo juoksee -52C asti ja Ford litku ei liene synteettistä, ei ainakaan putellissa niin kerrota. Kovimmat pakkaset oli jo mennyt vaihdon jälkeen, joten en tiedä miten se oikein kylmässä toimii.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Huhtikuu 21. 21:24:46 2005

Ares: kyselit tuossa aiemmin suorahampaisesta. Hammasprofiilin voi tehdä huomattavasti paksummaksi kuin vinossa, ja päittäisvoimia ei tule lainkaan, eli suorahampainen 4v tyyppi N (quaifen tai tran-x:n rattailla) kestää käytännössä "mitä vain".

Omia kokemuksia:
-280hv/400nm/3,09 perä/ 215-40-17"/ 960kg normi tyyppi N: ykköseltä kakkoselle huolellisesti vaihdettuna 7000rpm-> molemmat 2:n rattaat täysin sileinä. Vaihdoin tilalle Quaife pro:n, kesti loputtomiin.
-Tuttu ajoi kiihdytyskisoja mk2:lla (Tran-X) mataliin 10sek aikoihin, kesti.
-Myin oman vanhan rallissa rääkätyn tran-X:n kiihdytyskäyttöön, 11-12sek aikoja, kestää...

5v. version (tyyppi9 Tran-X, Quaife) olen havainnut käytännössä heikommaksi.
Vakiolaatikoissa olen mieltänyt MT:n heikommaksi kuin tyyppi N:n, ja samalle tasolle kuin tyyppi9:n (->näppituntumalla kun noita on korjaillut).
Viimeksi muokannut jjs, To Huhtikuu 21. 21:45:38 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » To Huhtikuu 21. 21:38:55 2005

jjs kirjoitti:Ares: kyselit tuossa aiemmin suorahampaisesta. Hammasprofiilin voi tehdä huomattavasti paksummaksi kuin vinossa, ja päittäisvoimia ei tule lainkaan, eli suorahampainen 4v tyyppi N (quaifen tai tran-x:n rattailla) kestää käytännössä "mitä vain".

Omia kokemuksia:
-280hv/400nm/3,09 perä/ 215-40-17"/ normi tyyppi N: ykköseltä kakkoselle huolellisesti vaihdettuna 7000rpm-> molemmat 2:n rattaat täysin sileinä. Vaihdoin tilalle Quaife pro:n, kesti loputtomiin.
-Tuttu ajoi kiihdytyskisoja mk2:lla (Tran-X) mataliin 10sek aikoihin, kesti.
-Myin oman vanhan rallissa rääkätyn tran-X:n kiihdytyskäyttöön, 11-12sek aikoja, kestää...

5v. version (tyyppi9 Tran-X, Quaife) olen havainnut käytännössä heikommaksi.
Vakiolaatikoissa olen mieltänyt MT:n heikommaksi kuin tyyppi N:n, ja samalle tasolle kuin tyyppi9:n (->näppituntumalla kun noita on korjaillut).
Kiitän tiedosta!
Mun täytyy kyl edes kokeilla miten omassa käytössä kestää tollanen 4-v iso boorinen vakio loota... sitten jos ei niin suoraan kunnolliseen siirtyminen on paikallaan...

BATMAN
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Heinäkuu 26. 6:46:24 2002
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja BATMAN » Pe Huhtikuu 22. 7:40:01 2005

Jos asentaa t5 laatikon 2.0 ohc mootorin perään (ohc omalla vauhtipyörällä) mitä muutoksia vaatii? kytkin? startti? jne.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Huhtikuu 22. 8:32:01 2005

BATMAN kirjoitti:Jos asentaa t5 laatikon 2.0 ohc mootorin perään (ohc omalla vauhtipyörällä) mitä muutoksia vaatii? kytkin? startti? jne.
Suuri ongelma: Cossussa o vauhtipyörän halkaisija suurempi...

Paras kun alkaat vain heti suunnittelemaan sinne cossun vauhtipyörää! Klubilla on valmiiksi sovitettuja ollut myynnissä ihan sopivin hinnoinkin vielä...

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Pe Huhtikuu 22. 16:59:28 2005

Minkälaista voimaa saadaan tuo 4v kestämään, tänä kesänä NÄHDÄÄN SEKIN. Viime kesänä hajos yks n. 250hp tehoille, tai siis tuli sivuääni ja vaihdoin koko pas... Nyt annetaan tälle uudelle tehoja jonkin verran, mutta vähemmän vääntöä (luulisin ) kiitos 290ast nokkakepin. Mettiksellähän oli ainaki semmonen cossu/ohc v-pyörä myynnissä. Ja sama kaveri (vissiinki) koeponnisti vakio 4-v laatikon Reilusti yli 500nm ja 437hp.

Pro Streetiltä oottelen tota volvon paineasetelmaa, että pääsis säätään Squirttia...

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Huhtikuu 22. 17:08:09 2005

kynsi kirjoitti:Minkälaista voimaa saadaan tuo 4v kestämään, tänä kesänä NÄHDÄÄN SEKIN. Viime kesänä hajos yks n. 250hp tehoille, tai siis tuli sivuääni ja vaihdoin koko pas... Nyt annetaan tälle uudelle tehoja jonkin verran, mutta vähemmän vääntöä (luulisin ) kiitos 290ast nokkakepin. Mettiksellähän oli ainaki semmonen cossu/ohc v-pyörä myynnissä. Ja sama kaveri (vissiinki) koeponnisti vakio 4-v laatikon Reilusti yli 500nm ja 437hp.

Pro Streetiltä oottelen tota volvon paineasetelmaa, että pääsis säätään Squirttia...
Juu no sehän vähän riippuu käytöstä...

Vai että meinaat prostreetiltä jotain saaha :D heh saat odotella sitä Aika kauan ;)

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Pe Huhtikuu 22. 17:21:54 2005

Eikä.

Novoi vide. Pitää kone saaja nippuun ja osa uupuu. Miksette kertonu, ettei sieltä tuu palikat heti? Ei ole ku puolitoista viikkoo ooteltu...

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Huhtikuu 22. 17:30:05 2005

kynsi kirjoitti:Eikä.

Novoi vide. Pitää kone saaja nippuun ja osa uupuu. Miksette kertonu, ettei sieltä tuu palikat heti? Ei ole ku puolitoista viikkoo ooteltu...
Nyt alkaa mennä offtopic, mutta...

Tsekkaa Jäsenkeskusteluista: Kimppatilaus: Puslat

ollaan ootellu n.3kk jo ja asian yhteydessä on käynyt ilmi että ei ole ensimmäinen kerta kun heillä on ongelmia toimittaa edes 1 vaivaista tavaraa...

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » La Huhtikuu 23. 0:27:58 2005

No nyt on saatu MT75 pelaamaan, vaati noin 10 mm korotuksen tuohon tappiin ja jo toimii.. olipas taas mukava ajella turbovehkeellä tuon orionin jälkeen :D

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ma Elokuu 1. 10:16:31 2005

No nyt kun on muutama kuukausi tullut ajeltua tuolla laatikolla niin kerrotaampa hieman kokemuksia. Eli ennen tota MT-75:sta mulla oli käytössä muutama type9 jotka kummatkin hajos, hajoomisen syy luultavasti oli kyllä kuskissa :D

Mutta kyllä tuo MT-75 ainakin omaan käteen sopii huomattavasti paremmin kuin type9 ja en kyllä ole edes samaa mieltä siitä että tuo olisi hirveästi hitaampi kuin type9 vaihdoissa, hyvin tuollakin kiihdyttelee.. mutta työtähän tuo teetti vähän enemmän kuin aluksi suunnittelin, joutu tekemään korotuksia ja pelaamaan painelaakerin sijoittelulla että sai kytkimen toimimaan, vinkkejä pidemmästä painelaakerista mikä menee suoraan tuon orkkiksen tilalle kyllä otetaan vieläkin vastaan.. sen lisäks jostain syystä mulla otti tuo MT75 ihan pikkusen kardaanitunneliin kiinni saaden aikaan jossain kierroksissa varsin ikävän räminän. Laatikkoa siis nosteltiin useemman kerran pois ja uudelleen paikalleen. Tyytyväinen silti olen vaihtoon type9:n jälkeen.

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Ma Elokuu 1. 12:23:10 2005

Ares kirjoitti:
kynsi kirjoitti:Minkälaista voimaa saadaan tuo 4v kestämään, tänä kesänä NÄHDÄÄN SEKIN. Viime kesänä hajos yks n. 250hp tehoille, tai siis tuli sivuääni ja vaihdoin koko pas... Nyt annetaan tälle uudelle tehoja jonkin verran, mutta vähemmän vääntöä (luulisin ) kiitos 290ast nokkakepin. Mettiksellähän oli ainaki semmonen cossu/ohc v-pyörä myynnissä. Ja sama kaveri (vissiinki) koeponnisti vakio 4-v laatikon Reilusti yli 500nm ja 437hp.

Pro Streetiltä oottelen tota volvon paineasetelmaa, että pääsis säätään Squirttia...
Juu no sehän vähän riippuu käytöstä...

Varttimaililla tota lootaa tuli rääkättyä ja kadullakin ihan tarpeeksi piirrettyä katutaidetta....tosin autolla tuli ajettua vaan joku vajaa 1500km ennen myyntiä...
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ke Elokuu 17. 15:56:17 2005

Onko kellään tiedossa pitempää painelaakeria kuin mikä MT-75 laatikossa on vakiona, siis sellaista mikä menis ilman kikkailua paikalleen?

Vastaa Viestiin