2.8i cologne käynnistysongelma

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

2.8i cologne käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja MoloA » Pe Maaliskuu 25. 12:49:06 2005

Potilas on xr4x4 vm. -85. Ongelma ilmaantunut nopeasti, lähtee kylmänä ongelmitta käyntiin, mutta lämpöisenä ei, ei edes lupaa. Mutta hinaamalla lähtee ongelmitta käyntiin. Tyhjäkäynti on myös ajoittain hukassa. Akku ja tulpat ovat melkein uudet.
#682

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Maaliskuu 25. 14:14:09 2005

Eikä akunkenkä/kengät ole päässeet löystymään?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » Pe Maaliskuu 25. 14:33:44 2005

Kiristetty on mitä uskaltaa. Jaksaa kyllä pyörittää hyvin ja kipinä on läsnä
#682

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Maaliskuu 25. 14:51:57 2005

MoloA kirjoitti:Kiristetty on mitä uskaltaa. Jaksaa kyllä pyörittää hyvin ja kipinä on läsnä
Ihan siksi kysäisin kun minulla oli cossussa ihan sama juttu. Hyvin pyöritti mutta ei vaan lähtenyt käyntiin. Miinuskenkä oli päässyt löysälle.

Luonnollisesti otin ensin startin pois ja purin sen. Oli uudehko kuten pitikin mutta purku ja kasaus ei auttanut. kaveri sitten huomasio että kenkä oli löysällä :oops:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Pe Maaliskuu 25. 15:23:31 2005

Ei just nyt tuu mieleen mitn järkevää tai edes mahdollista syytä tuohon onkelmaan mutta ratkaisu mulla siihen on.

Anna se moottori mulle...ja muu tekniikka myös kiitos hei.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Maaliskuu 25. 16:18:27 2005

Suuttimet vuotaa tai viallinen lämpöaikakytkin?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » Pe Maaliskuu 25. 17:01:41 2005

Hessu:

Millä tavalla tuota lämpöaikakytkimen toimintaa voisi testata?
#682

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Maaliskuu 25. 17:09:32 2005

Se johtaa virtaa eli kärjet ovat kiinni, mikäli on tarpeeksi viileää. Startatessa kytkimelle pitäisi tulla virtaa ja se "päättää" onko niin viileää että on aiheellista avata käynnistyssuutinta. Virran kulku myös lämmittää kytkintä, eli pidemmässä startissa se joka tapauksessa aukeaa.

Ota käynnistyssuuttimen töpseli irti ja laita paikalle vaikkapa lamppu, niin tiedät, missä tilanteessa suutin on auki. Lämpimällä koneella ei saisi virtaa tulla.

Suuttimien vuotamisen voi todeta kunnolla oikeastaan vain suuttimet irrottamalla.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Pe Maaliskuu 25. 21:01:14 2005

toimiiko paineen varaaja? mulla ei alussa ollut sellaista, ja lämpimänä sai sahata käyntiin kohtuullisen pitkään. koneremontissa huomasin, että 1 suutin kusi läpi, eli aina oli 1 tulppa märkänä kun käynnisti "auton"
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Maaliskuu 25. 21:36:32 2005

serkulla oli vastaavia ongelmia ke-jetillisessä 2.8:ssa. syynä oli l-jetistä peräisin oleva bensapumppu jolloin paine ei ollut sopiva. kylmänä lähti paremmin kun lämpimänä.

samaa vaivaa voi siis aiheuttaa väärä bensanpaine vaikka pumppu olisikin ok.

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » La Maaliskuu 26. 8:49:14 2005

Bensanpaineen systeemissä säätää järjestelmäpaineensäädin, ei bensapumppu. Pumpussa pitäisi kuitenkin olla takaiskuventtiili, joka estää paineiden karkaamisen kun pumppu ei käy. Tuo paineenvaraaja saattaa periaatteessa auttaa käynnistyvyyttä lämpimänä.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » La Maaliskuu 26. 11:08:12 2005

tuota takaiskuventtiiniä tarkoitinkin.. rakkaalla lapsella on monta nimeä. :) ainakin se vaikutti minulle paljonkin. ennen sai sahata 5-10 sekuntia käyntiin lämpimänä,ehkä pitempääkin, nyt lähtee käyntiin normaalisti..kannattaa tarkistaa myös noi suuttimet, ettei "paineenvaraajan" antama paine riitä avaaman suutinta auton ollessa sammuksissa. noloja hetkiäkin koettiin tuon takia: olin kerran nummelan autogrillillä syömässä, ja kun olin lähtemässä drive-in luukulta niin auto ei halunnut lähteä. siiinä sitten könyämään apparin puolelta ulos ja työntämään paska pois kaistalta. työnsin parkkiin,söin hampurilaisen, sitten auto oli taas valmis yhteistyöhön. :P
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » La Maaliskuu 26. 12:23:35 2005

No niin, eilen tehtyä:
~Kaikki liittimet auton keulilta/kojelaudan takaa putsattu, sytkämoduuli ja puola vaihdettu, bensan määräjakaja avattu ja putsattu.

Näiden toimenpiteiden jälkeen käynnistynyt ainakin eilen ja tänään ongelmitta lämpimänäkin.

Kiitos neuvoista niitä antaneille
#682

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Maaliskuu 26. 17:20:07 2005

Tuo pumpussa oleva takaiskuvenahan pitäisi olla ihan vakio tavaraa koska sehän tulee uuden pumpunkin kanssa.

Tuo Hessun mainitsemä paineakku on kyllä ihan turhä häristin mun mielestä. Sen ideahan on pitää paineet yllä ja tasata suuttimien aiheuttamaa sykähtelyä. Itsellä ei ainakaan ole mitään ongelmia ollut. Ei edes ton uuden koneen kanssa jossa boxi ohjaa pumpun relettä niin ettei se pidä sitä kuin muutaman sekunnin päällä kun kääntää virrat päälle. Toki startatessa taas annetaan pumpullekin sähköä.

Onko sulla Hessu jotain muistikuvaa..? Muistelisin että ainakin Caprissa sillä oli vielä jotain tekemistä tankin huohotuksenkin kanssa?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » La Maaliskuu 26. 17:59:30 2005

Itse ajelin useamman kuukauden ennen pumpun vaihtoa (tästä on jo aikaa) paineakku ohitettuna, ei mitään ongelmia. Yön yli seisottuaan joutui n. pari sekuntia pidempään avainta näyttämään, ei muuta.
#682

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » La Maaliskuu 26. 22:02:23 2005

Minulla (EFi ruisku) tuntuu lähtevän kylmänä tosi hyvin käyntiin, hyvä kun avainta ehtii kääntää.

Lämpimänä käynnistymisessä tuntuu olevan kaksi vaihtoehtoa. Jos kone on lämmin ja seissyt alle 5 min, niin lähtee samalla tavalla kuin kylmänä. Jos taas on seissyt pidempään, saa sahata käyntiin pidempään ehkä 5 sek ja hieman antamaan kaasua samalla. Lähtee kuitenkin käyntiin.

Kunhan saisi ajoiksi vaihtaa bensansuuttimiin 12 kpl tiivisterenkaita, niin pitää todeta tilanne uudestaan.

Vastaa Viestiin