Kierroslukumittari

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja eskort » Su Tammikuu 23. 16:51:57 2005

Köh köh... Ostimpa tuossa sit hieman isomman kierroslukumittarin Mondeoon, mutta... Mihinkäs toi piuha mikä kuuluis mennä puolalle (olikohan miinukseen, ku ei muista) pökätään?? Tai mihin se oli kaikein helpoin laittaa että saa mittarin toimimaan? Hetki tuota mietittiin eikä sit laitettu sitä kiinni vielä ettei tuu vitosen hommasta kympin vahinkoa :)

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Su Tammikuu 23. 19:09:22 2005

Useimmissa versioissa tulee ruiskuboksin liittimeltä 4 tai 48 valkea/musta johto orkkis kiekkimittarille. Liitos on varmaan helpoin tehdä mittariston taakse.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » Su Tammikuu 23. 19:31:41 2005

Joop, niin mä arvelinki. Täytyypi koittaa purkaa tota mittaristoa sitte ku ehtii....

Edit: Eli näin tämä homma toimii. Mittaristo irti ja sieltä ryöstö kierroslukumittarille. Ja johto oli valko/musta.

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Ma Maaliskuu 21. 22:26:17 2005

Heitetäänpä tää kymysys tänne:

Mistä olis helpoin napata kiekkakellolle signaalit tuossa sigun tonnisatasessa fiestassa?
Tuos pimees kun kattelin, niin näytti jakaja olevan ainakin aika häjys paikas, jos ajattelee tuos parkkipaikalla ruuvata...
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Maaliskuu 22. 1:24:56 2005

puola.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Ti Maaliskuu 22. 17:18:39 2005

Joo, mutta jos joku kertoo, että mistä sen löytää, kun ei osunu silmään, enkä oo ennen vastaavanlaisen järjestelmän kanssa pelannu, eikä toi tietotaito vielä oo muutenkaan huipussaan...

joku kuva:

KUVA 1
KUVA 2
KUVA 3

Voisko tästä löytää tarvittavan signaalin?

...ja koko komeus
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » Ti Maaliskuu 22. 17:44:45 2005

Meniskö sitte samalla tavalla (jos/kun sitä puolaa ei löydy) mitenkä otin mondeossa?? Eli mittariston takaa...

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Ti Maaliskuu 22. 18:05:40 2005

eskort kirjoitti:Meniskö sitte samalla tavalla (jos/kun sitä puolaa ei löydy) mitenkä otin mondeossa?? Eli mittariston takaa...
Sitä vähän mietinkin, että tulisko sinne piuha, vaikkei rundaria ookkaan vakiona.
Yritin ottaa mittaristoa irtikin, mutta kaikki työkalut on jossain muualla ku tää kämpällä, niin en sitte löytäny mitään millä olisin saanut nopeusmittarin vaijerin irti, ja se homma kuihtui siihen...
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Maaliskuu 23. 4:15:15 2005

lalli69 kirjoitti:Joo, mutta jos joku kertoo, että mistä sen löytää, kun ei osunu silmään, enkä oo ennen vastaavanlaisen järjestelmän kanssa pelannu, eikä toi tietotaito vielä oo muutenkaan huipussaan...

joku kuva:

KUVA 1
KUVA 2
KUVA 3

Voisko tästä löytää tarvittavan signaalin?

...ja koko komeus
Noniin... Tarkennusta, eli kyseessä on HCS moottori ns. wasted spark sytytyksellä. Tuossa konseptissa tulee muistaakseni vihreä/jotain (mutu musta) mittariston taakse, sieltä helpoimmin sen signaalin ryöstääpi...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Maaliskuu 23. 7:12:01 2005

lalli69 kirjoitti: Voisko tästä löytää tarvittavan signaalin?
Voi! Nuo kaksi ensimmäistä vihreää johtoa on puolan molempien puoliskojen ohjaukseen, elikä kolmas vihreä johto on se. En saa kuvasta selvää että onko se tuo viimeinen johto. Jokatapauksessa sama johto menee mahdolliselle mittarille mittaristoon.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Ke Maaliskuu 23. 16:42:04 2005

Suuret kiitokset.
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Pe Maaliskuu 25. 20:07:13 2005

MouTine kirjoitti:
lalli69 kirjoitti: Voisko tästä löytää tarvittavan signaalin?
Voi! Nuo kaksi ensimmäistä vihreää johtoa on puolan molempien puoliskojen ohjaukseen, elikä kolmas vihreä johto on se. En saa kuvasta selvää että onko se tuo viimeinen johto. Jokatapauksessa sama johto menee mahdolliselle mittarille mittaristoon.
No perskules, ku ei ruvennu pelaamaan. :cry:
Kokeilin tuohon oikeanpuolimmaiseen johtoon (vihreä/sininen) ei toiminu, mutta viisari heilahti startatessa.
Koikeilin myös oikealta kolmanteen johtoon (vihreä/ruskea) eikä sanonut yhtään mitään...
Muita vihreitä ei ole noiden kahden oikeanpuolimmaisen lisäksi.

Johtojen värit vasemmalta oikealle:
Vihreä
Vihreä

Ruskea
Ruskea

Musta
Ruskea
Ruskea

Vihrä/Ruskea
Sininen/Ruskea
Vihreä/sininen
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » Pe Maaliskuu 25. 20:59:58 2005

Itte löysin haynesin kirjasta varmistuksen tähän mondeon johtoon. Löyty liittimen numero ja johdon väri... Eli koitas ettii kys. kirja sille fiestalle...

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Pe Maaliskuu 25. 23:07:20 2005

eskort kirjoitti:Itte löysin haynesin kirjasta varmistuksen tähän mondeon johtoon. Löyty liittimen numero ja johdon väri... Eli koitas ettii kys. kirja sille fiestalle...
Ei ny löytyny tähän hätään semmosta, mutta warettamalla löyty escortin vastaava opus(eikös tota samaa pataa oo siinäkin ollu?), että mistä sieltä sitä vois ettiä, kun ei yht'äkkiä osunu silmään?
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » La Maaliskuu 26. 0:09:03 2005

lalli69 kirjoitti:Heitetäänpä tää kymysys tänne:

Mistä olis helpoin napata kiekkakellolle signaalit tuossa sigun tonnisatasessa fiestassa?
Tuos pimees kun kattelin, niin näytti jakaja olevan ainakin aika häjys paikas, jos ajattelee tuos parkkipaikalla ruuvata...
http://www.fiestaturbo.com/phpBB/viewtopic.php?t=51448

Yleismittarillakin voi kokeilla EDIS palikasta mistä tulee kierrosten mukaan vaihtuvaa singnaalia. Kuten tuossa ohjeessa sanotaan, kolmesta vihreästä yksi antaa sopivaa signaalia, kaksi antaa puolta mitä oikea.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » La Huhtikuu 2. 11:58:43 2005

Ei perskeles tuota saa pelaamaan.
Sellasen(vihreen) johdon löysin, mikä näytti puolet oikeesta, mutta siinä se. :evil:
Tuli kokeiltua ~15 eri johtoa mitä löysin, mutta ei pellaa ei pellaa....

http://www.fiestaturbo.com/phpBB/viewtopic.php?t=51448

tuossa on toisessa 14 johtoa ja toisessa 11, ja tuos mun plugissa ei oo ko 10 johtoa...
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » La Lokakuu 1. 17:37:58 2005

Eikös se onnistu kun laittaa kaks diodii siihen, elikkä ne ohjaus piuhat jotka menee puolalle ni laittaa diodin molempii.. Eli kun sehän antaa aina ohjauksen joka toisella toiselle puolalla.. ni siks näyttää puolta todellisesta.. kun siinä olis diodit vaan välissä niin sitten se ottais molemmilta sen singaalin.. perhana kun on vaikee selittää :lol:

Itekke oon miettiny jos sellasen ainaki 34" rundikellon vaihtovalolla ja huippukiekka muistilla laittais fiestaan.. Ettei vaan mee tehot hukkaan jos liian aikasin vaihtaa :lol:

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ke Lokakuu 5. 10:07:09 2005

Ratsastan aiheella kun sattu nii sopivasti, jos ketä haittaa nii pahoittelen, vetäydyn ja alotan uuden topikin, mutta...

Onko Sierran kiekkamittariin joku testaus mahdollista. Ongelma on kun pitempään ajelee nii alkaa toimia mutta kaupunkiajelulla ei kiekkamittari herää millonkaan.

Millä tuon sais testattua että onko vika johdossa vai mittarissa? Ohmilukemia nastojen väliltä, vai mistä? Ei kehtais uutta johtoa vetää jos mittari onki räsä.

Tällasta.
#764

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Ke Lokakuu 5. 10:29:49 2005

Axeman kirjoitti:Ratsastan aiheella kun sattu nii sopivasti, jos ketä haittaa nii pahoittelen, vetäydyn ja alotan uuden topikin, mutta...

Onko Sierran kiekkamittariin joku testaus mahdollista. Ongelma on kun pitempään ajelee nii alkaa toimia mutta kaupunkiajelulla ei kiekkamittari herää millonkaan.

Millä tuon sais testattua että onko vika johdossa vai mittarissa? Ohmilukemia nastojen väliltä, vai mistä? Ei kehtais uutta johtoa vetää jos mittari onki räsä.

Tällasta.
Empä usko että johdossa.

Kuulostaisi siltä että mittarissa on tämä perinteinen juotokset pettäneet ongelma, joten nykäisepä mittaristo irti ja tarkasta varvikellon juotokset.
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ke Lokakuu 5. 12:49:00 2005

Pitää tänään purkaa. Sulatan siis vaan kaikki tinaukset uudestaan vai pitäskö jotain muutaki tehä sille, tinaimuria, uutta tinaa vai...

Pitää kattella.
#764

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Ke Lokakuu 5. 12:53:26 2005

Jos et ennemmin ole huonoja juotoksia katsellut niin sulattelet niihin uutta tinaa kaikkiin juotoskohtiin, kun kerran tekee niin tekee sitten kunnolla.
Eikä se kova homma ole.

Vanhoja tinoja ei tarvitse imuroida minnekkään.
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ke Lokakuu 5. 12:55:37 2005

OK. Tattista!
#764

Vastaa Viestiin