Ohjurit messingistä?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

kynsi
Ylläpitäjä

Ohjurit messingistä?

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ti Maaliskuu 29. 21:20:31 2005

Onko kokemuksia messinkisten venttiilinohjurien toiminnasta tehokkaissa koneissa. Mulle sorvari teki ohjurit 2.0 ohc turboon messingistä. Koneessa on rosteriventtiilit, joten rautaohjurit tuupattiin pois. Välykset oli uusissa messinkisissä pakopuolella aika reilut, heilui ihan silmissä. Sorvari sano etteipähän leipase kiinni. Istukkapinta imu1.5 pako 1.7mm. Kantta on portattu. Venttiilin nousu 11.5-12mm.

Myllyä aattelin ahtaa 1.5ba ahdoilla. Tehotavoite 350+

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Maaliskuu 31. 2:17:39 2005

Jos ohjurit kuparimetallista tehdään niin yleensä ne on pronssia. Pronssiohjureita sitten taas on käytetty iät ja ajat.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » To Maaliskuu 31. 20:15:37 2005

Voi itku. Nyt näyttää siltä, että sorvari on lisännyt muutaman "saturaisen" omasta päästä.

Ei semmonen pakoventtiilinohjain, jonka välys on esim. 0.055 (cossun pakoohjurin välys) heilu noin reilusti. :cry: Ja meneehän se istukkaki silloin sivuun. Kun ventiili sulkeutuu, se tekee pienen sivuttaisliikkeen. :evil:

Mistä saa edullisesti (tapped) ohjureita, vaikka mitsun (galantin venttiilinvarrenkumi oli melko lähellä). Taitaa olla että joutuu "pökkäämään" uudet paikoilleen.

Kiitos vastauksista...

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » To Maaliskuu 31. 21:18:21 2005

Miten mitataan välys nyt stressaan...aaarrrrrg. Mielessä pyörii kysymyksiä:

Voikohan noilla nyt ajaa? Mikä olisi sellainen helppo tapa mitata OHC:n venttiilin ja istukan välys. Overdivelta löyty vanha keskustelu, jossa oli noita neuvoja moneen lähtöön. Esimerkiksi: sormella painetaan venttiili niin, että varren pää on ohjurin yläpään tasalla ja heilutetaan sivuttain. Jos heiluu 1mm on hyvä. Kuullostaa aika lailla siltä mitä nuo mun "messinkiohjurit" ovat. Sa nyt nähdä mitä tehdään. :roll:

Taitaapi tulla kannesta täys aikapommi... Ja tämä crsc foorumihan ei vissiin ole mitään romuja varten :D

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Maaliskuu 31. 22:12:32 2005

Jos noin 5cm "nostolla" vena heiluu tuon 1mm niin ei ne ohjarit kovin horot ole.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Pe Huhtikuu 1. 18:25:44 2005

OK. Tuli lisää selvyyttä asiaan. Kävin koneistamossa, ja menee pako-ohjurit uusiksi 14e kpl. Hinta sisältää istukan uudelleenkoneistuksen.
Ohjurit tulee olemaan pronssiset k-line tyyppiset 0.05 välyksillä.

Olisihan se varmasti toiminut isoillakin välyksillä, mutta kerralla ja kunnolla pitäis pyrkiä aina tekeen.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Huhtikuu 1. 20:55:12 2005

Säästää öljyissä,venavarren kumeissa ja sineeltä putkesta ,kun on kunnon ohjurit paikalla.

Seetitkin pysyy paljon kauemmin kunnossa jämpteillä ohjureilla. Noi k-linet on ihan ok ohjurit. Vanhassa cossun kannessakin kestivät hyvin rääkkiä.

Vastaa Viestiin