Sierran taka-akselisto?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Sierran taka-akselisto?

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Helmikuu 25. 9:23:16 2005

Juu eli kohta puoliin pitäis päättää että mitä akselistoa tullaan käyttämään omassa turbo prokkiksessa ja aattelin että kysynpä täältä vähän neuvoja..eli onko se cossun akselisto kestävyydeltään ainut vaihtoehto vai onko muita kenties?ideoita,perusteluita,faktaa jne., kaikki kelpaa..kiitoksia etukäteen.. :)

EDIT: Tehot tulee pyörimään siinä 250hv:n paikkeilla..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Pe Helmikuu 25. 9:36:49 2005

Mulla on omassa projektissa XR4x4:n akselisto, lukkoperällä, levyillä ja ABS:llä. Tulee ainakin halvemmaksi kuin Cossun.. levythän tossa on 253mm (Cossu 273mm). Kitkalukkoperä on ollut viime syksystä ja hyvin kestää, vetarit on ohuemmat kuin Cossussa, mutta ei mulla ainakaan vielä oo mitään ongelmia ollut vaikka kenkääkin on saanut..

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Pe Helmikuu 25. 9:39:23 2005

saattaa vaan olla helpommin saatavilla noi cosan perät :?
sierra xr4x4
escort mk1

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Helmikuu 25. 9:42:00 2005

Hommaat vaan jostain scorpiosta sen cossun taka-akseliston niin ei tuu cossu lisää ;)

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Helmikuu 25. 9:46:54 2005

Ares kirjoitti:Hommaat vaan jostain scorpiosta sen cossun taka-akseliston niin ei tuu cossu lisää ;)
jaa..ja mistäköhän mä semmosen löydän,missä scorpeissa niitä akselistoja on?

EDIT: vai tarkoititko cossu scorpin?
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Helmikuu 25. 12:23:05 2005

Eiku tavallisesta scorpiosta 7.5" viskolukollinen perä
Ei niitä kaikissa tietysti ole, mutta luulis jostain purkaamolta löytyvän...

Edit: Vielä parempi jos olis kitkalevylukko niin se kestäis hyvin, lukko meinaan

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Helmikuu 25. 12:29:54 2005

Ares kirjoitti:Eiku tavallisesta scorpiosta 7.5" viskolukollinen perä
Ei niitä kaikissa tietysti ole, mutta luulis jostain purkaamolta löytyvän...

Edit: Vielä parempi jos olis kitkalevylukko niin se kestäis hyvin, lukko meinaan
täytyypi katsoa jos jostaan löytäis semmosen näin alkuun ainakin..kerkeehän sitä tehä parannuksia jne vaikka ens talvena..kunhan ton kipon sais ajoon kesäks tolla toisella koneella.. :roll:
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Helmikuu 25. 12:31:51 2005

No sähän ajat niin rauhallisesti niin kestäähän sielä vaikka 1.6 perä :D

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Pe Helmikuu 25. 12:58:54 2005

Kaikissa ABS-mallin sierroissa (paitsi cosw) on muuten ollut samat jarrut ja akselistot, eli takana laippavetarit, ja 260/253 levyt. Eli jos haluaa edullisesti laittaa ihan kohtuu akselistot ni etit tollasen abs sierran akselistot ja siihen sit vaan jostain laippavetarivehkeestä lukkoperä, kyllä niitä tarjolla on. Samalla kun vaihdat vielä sen abs mallin jarrutehostimen ni mukavampi jarrutellakki. (Tehostaa aika ärhäkästi vrt. perussierran tehostin).

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Helmikuu 26. 20:59:21 2005

Ares kirjoitti:Eiku tavallisesta scorpiosta 7.5" viskolukollinen perä
Ei niitä kaikissa tietysti ole, mutta luulis jostain purkaamolta löytyvän...

Edit: Vielä parempi jos olis kitkalevylukko niin se kestäis hyvin, lukko meinaan

Meneekös se 7,5" murikka suoraan tuon 7" tilalle?

Myös hyviä ehdotuksia otetaan vastaan että miten rakentais 4wd cosan jarrut noitten rumpujen tilalle?

253mm takalevyjen navat löytys nurkista, pystyyköhän niitä hyödyntää mitenkää?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » La Helmikuu 26. 23:08:01 2005

Ei taida sopia isompi perä pienemmän paikalle, leveempi

Mun mielestä ne navat pystyy käyttämään. Niitähän on erilaisia levyjarrullisissa, mutta sopivuuden kannalta ei pitäisi olla merkitystä. Siitä en tiedä sitten sopiiko jarrusatulat niihin laakeripesiin suoraan kiinni...

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » La Helmikuu 26. 23:11:15 2005

AkiS kirjoitti: 253mm takalevyjen navat löytys nurkista, pystyyköhän niitä hyödyntää mitenkää?
Noita napoja et kyllä voi käyttää cossun jarrujen kanssa.

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Helmikuu 27. 19:37:06 2005

Noh... jos hommaan cosan navat niin sopiiko niihin minkä tahansa sierran laippavetarit? Peränkin joutuu vaihtamaan laippamalliseen sitten...

Nii ja sopiiko noi navat + laippavetarit yhteen tuon nykysen tukivarren kanssa?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Su Helmikuu 27. 20:54:22 2005

Navat sopii, mutta vetarin laippa saattaa ahistaa. Joutuu ehkä tekemään hieman lisää tilaa lyömällä sitä tukivartta hieman sisään...

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Helmikuu 27. 21:34:49 2005

Cossussa on omat vetonivelensä, ovat isommat halkaisijaltaan ja pultit ovat isommat.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ma Helmikuu 28. 7:48:16 2005

Laakerin sisähalkaisija kuitenkin sama...
Mulla itellä on sellaiset laakeripesät irti nämä myös sopii tavalliseen tukivarteen, vetareista en sanoisi...

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ma Helmikuu 28. 16:48:15 2005

Tavan (4x4) sierra/scorpio lukkoperä + laippavetarit ja cossun navat, toimisko?


RallyRacesta kun kysyin siitä sierran takalevyjen rakennus sarjasta niin sanoivat että levyjarrullisen navat pitää olla jokatapauksessa..?


Kyllähän noista levyjarrunavoista sais rakennettua mitkä on nurkissa, kun tekee adapterin millä saa cossun satulan kiinni mut taas ei nuo työnnettävät vetarit sovi niihin...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ma Helmikuu 28. 19:06:01 2005

AkiS kirjoitti:Tavan (4x4) sierra/scorpio lukkoperä + laippavetarit ja cossun navat, toimisko?

Kyllä sopii, mutta laipat edelleenkin saattavat ottaa niihin tukivarsiin...
Tilaa joutuu varmaan tekemään


RallyRacesta kun kysyin siitä sierran takalevyjen rakennus sarjasta niin sanoivat että levyjarrullisen navat pitää olla jokatapauksessa..?

Näin on!

Kyllähän noista levyjarrunavoista sais rakennettua mitkä on nurkissa, kun tekee adapterin millä saa cossun satulan kiinni mut taas ei nuo työnnettävät vetarit sovi niihin...
Levyjarrunapoihin sopii ihan moitteettomasti noi työnnettävät vetarit. Perän onkin eri juttu! Joudut avaamaan perän ja irroittamaan laippojen sokat ja lyömään laipat pois, mutta sen jälkeen siihen perään voi laittaa työnnettävät vetarit jos näin haluaa tehdä...

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ti Maaliskuu 1. 17:29:29 2005

Ares kirjoitti:
AkiS kirjoitti:Tavan (4x4) sierra/scorpio lukkoperä + laippavetarit ja cossun navat, toimisko?

Kyllä sopii, mutta laipat edelleenkin saattavat ottaa niihin tukivarsiin...
Tilaa joutuu varmaan tekemään


RallyRacesta kun kysyin siitä sierran takalevyjen rakennus sarjasta niin sanoivat että levyjarrullisen navat pitää olla jokatapauksessa..?

Näin on!

Kyllähän noista levyjarrunavoista sais rakennettua mitkä on nurkissa, kun tekee adapterin millä saa cossun satulan kiinni mut taas ei nuo työnnettävät vetarit sovi niihin...
Levyjarrunapoihin sopii ihan moitteettomasti noi työnnettävät vetarit. Perän onkin eri juttu! Joudut avaamaan perän ja irroittamaan laippojen sokat ja lyömään laipat pois, mutta sen jälkeen siihen perään voi laittaa työnnettävät vetarit jos näin haluaa tehdä...

Jaa pitäs mennä tökättävät? Tossa mun riesassa on siis alkuperäset tökättävät vetarit paikallaan... xr4i:n lukkoperä on vaihettu siihen ja se on myöskin noille alkuperäsille tökättäville sopiva

Mulla on yhet tökättävät vetarit irtonaisena mutta ne ei sovi ainakaan noihin napoihin, eri spoori. Vetarit näyttäs paksuilta eli ne on jostain kakslitrasesta tai isommasta varmaan, ei pysty sanoon...

Levyjarrunapojen spoori on 26 hammasta, irtovetareissa entiä, en jaksanu laskea :roll: Auton omista en tiedä kun ei oo koskaan navanpuolelta auki ollut...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Maaliskuu 1. 18:28:50 2005

Oli pakko käydä kokeilemassa tota ku sanoit ettei se napa sovi... :oops: Eihän se sovikkaat boorituksessa hienoinen ero...

Elikkä jost tökkättäviä aikoo käyttää on siihen hommattava tökättäville sopiva napa. En tiedä sitten olisko sen lyömällä saaanut. En jaksanut laskea oli ero boorien määrässä...näytti tosin siltä että boori olisi ollut terävämpi laippamallin navassa

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ti Maaliskuu 1. 18:54:40 2005

Mietittiin semmosta patenttia kans että purkaa tuon systeemin ja naittaa tuon rumpujarrullisen navan ja sitte tuo levyjarrullisen "kiinnitysosan" (entiä mikä sen oikee nimi on :oops: ) mutta niissä on erikokoset laakerit...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ti Maaliskuu 1. 19:06:35 2005

Se on laakeripesä... se saattais onnistua ku keksis jonkun sopivan systeemin jolla sais tiivistettyä sen stefan eihän siinä muuta ongelmaa :?

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ti Maaliskuu 1. 19:21:37 2005

kun kattelee esim. motonetin varaosalistaa vatarien kohalta niin sielä sanottais että navan päässä olis 2 litrasissa 26 uraa mutta mutta...

no täytyy sitten purkaa ja katella paljo niitä uria löytyy noista autossa olevista vetareista kuhan ne puslat joskus tulee...

Jossei sittekää onnaa niin ei kai auta muu kun alkaa niitä kokonaisia akselistoja jostain kattelemaan...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ke Maaliskuu 9. 20:29:35 2005

Ares kirjoitti:
Levyjarrunapoihin sopii ihan moitteettomasti noi työnnettävät vetarit. Perän onkin eri juttu! Joudut avaamaan perän ja irroittamaan laippojen sokat ja lyömään laipat pois, mutta sen jälkeen siihen perään voi laittaa työnnettävät vetarit jos näin haluaa tehdä...

Tuli tässä vaan mieleen kysymys että mites sitten ne laippavetarin tumpit sopis tuohon tökättäville vetareille tarkotettuun perään?
Mitään hajua?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Maaliskuu 9. 21:41:17 2005

Perä pitää aukaista ja molemmissa laipoissa on sisällä sokat, jotka pitää irroittaa ja sitten niitä vain pitää yrittää lyödä ulos päin

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » To Maaliskuu 10. 18:35:20 2005

Ares kirjoitti:Perä pitää aukaista ja molemmissa laipoissa on sisällä sokat, jotka pitää irroittaa ja sitten niitä vain pitää yrittää lyödä ulos päin

Eiiih... :x Ku sisään päin! Siis meneekö ne laippavetarit tuohon tavalliseen perään joka EI ole laippamallinen..? :wink:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » To Maaliskuu 10. 20:02:02 2005

oooooohoooooooooo :lol:

Joo no tästä voit jotain päätellä: laippavetarien tilalle on laitettu työnnettäviä vetareita...

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Pe Maaliskuu 11. 19:01:06 2005

No perkeles sitten... 8)

Ei muutaku pajalle suunnittelemaan :arrow:

Oho, mä oonkin jo täällä... :roll:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Ke Maaliskuu 30. 22:05:55 2005

onko vuosimallin -84 xr4:sen perämurikka samanlainen ku tavis sierroissa?

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » To Maaliskuu 31. 8:40:36 2005

ford_86 kirjoitti:onko vuosimallin -84 xr4:sen perämurikka samanlainen ku tavis sierroissa?
Ei ainakaan sisältä...

Tavallinen ei tuu kestämään jos meinasit sellaista vaihtaa... tietysti ajotavoista kiinni...

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Maaliskuu 31. 18:42:53 2005

Minulla on tuossa ylimääräisenä yksi XR4i:n perämurikka. Jos joku tarttee...
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ke Toukokuu 4. 15:26:32 2005

Mitä löytyy vm91 abs 2l OHC IS- Scorpioonin Perän kätköistä?
Onko mahdollisesti 7.5" kitka- tai viskolukko? Näkyy olevan laippavetarit ja levyjarrut ja takavakaaja. Käykö kardaanin ja kiinnikkeiden puolesta paikoilleen?

Olen ehkä laittamassa tuollaista akselistoa vm82 1.6 koriin.
Lukkoperä on ehdoton tulevaisuudessa ja omasta on joko särki tai puuttuu kokonaan. Jako muuttuisi vaan 5-pultille.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Toukokuu 4. 15:37:43 2005

kynsi kirjoitti:Mitä löytyy vm91 abs 2l OHC IS- Scorpioonin Perän kätköistä?
Onko mahdollisesti 7.5" kitka- tai viskolukko? Näkyy olevan laippavetarit ja levyjarrut ja takavakaaja. Käykö kardaanin ja kiinnikkeiden puolesta paikoilleen?

Olen ehkä laittamassa tuollaista akselistoa vm82 1.6 koriin.
Lukkoperä on ehdoton tulevaisuudessa ja omasta on joko särki tai puuttuu kokonaan. Jako muuttuisi vaan 5-pultille.
Se onko kitka vai visko riippuu ihan tuurista :) Yleensä visko...

Kardaani käy paikalleen, mutta jos pelkkä murikkaa yrität ei onnistu joutuu vaihtamaan apurungon (joka muuten sitten sopii sierran runkoon) ja alatukivarretkin kannattaa jotta saa pyöränkulmat suorempaan!

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ke Toukokuu 4. 15:43:00 2005

Eli lukko pitäis olla tossa?
Onko 7 vai 7.5"?

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ke Toukokuu 4. 15:47:13 2005

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... ght=per%E4

Tuolla sanotaan noin, eli epäilys siitä lukosta on vielä ilmassa.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Toukokuu 4. 15:57:42 2005

En kyllä menisi lukkoa scorpissa harvinaiseksi sanomaan :? On nimittäin jokaisessa ollut jonkunlainen lukko ja 7.5" perä aina, mutta enhän mä ole tavannut ku vasta 5kpl

Nosta perse ilma ja pyöritä. Jos pyörii molemmat pyörät samaan suuntaan niin on lukko tietysti kokeilet vielä, että tuntuuko vastaan pyöritys vaikealta... Lukottomassa pyörii ihan helposti vastaan kiertäessä...

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ke Toukokuu 4. 16:05:02 2005

Kiitti. Eiku purkamaan...

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ke Toukokuu 4. 22:15:08 2005

Onko sierran/scorpion 7,5" perään muka saanut tehtaalta kitkalukon :?:
Tässähän se menee...

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Toukokuu 4. 22:20:03 2005

Jahman kirjoitti:Onko sierran/scorpion 7,5" perään muka saanut tehtaalta kitkalukon :?:
Ei ole. Maahantuojan jälkikäteen asentamia ovat jos sattuu olemaan...

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ke Toukokuu 4. 22:24:03 2005

Meinaat että visko on, jos on lukko.
Laippavetarit oli siinä, että visko varmaan (toivottavasti) on.

Se pulttijaon vaihto, kun siinä on ne viisipulttiset. Onnistuuko että säilyttää levyt ja vaihtaa vain jotain (en vaan tiiä mitä), että pulttijako muuttuu?

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Toukokuu 4. 22:50:22 2005

kynsi kirjoitti:Meinaat että visko on, jos on lukko.
Laippavetarit oli siinä, että visko varmaan (toivottavasti) on.

Se pulttijaon vaihto, kun siinä on ne viisipulttiset. Onnistuuko että säilyttää levyt ja vaihtaa vain jotain (en vaan tiiä mitä), että pulttijako muuttuu?
xr nelkun pyörän navat ja is sierran taka levyt. noi vaihtoon niin saa pultata kiinni jarruputketkin käy samat.
eli helppohomma jos mikään ei oo jumissa
ja varaudu heti siihen että joudut ostamaan uudet pyöränlaakerit ei ainaakaan timppaasen kanssa onnistuttu saamaan ehjänä irti navasta.
ja scorpin perä 7.5 tuumanen
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ke Toukokuu 4. 22:53:54 2005

No mistä minä nyt tuollaiset yht-äkkiä saan.
Levyt saan kaupasta, mutta ne navat on varmaan uutena tyyriit.
(en oikeen ymmärrä miksi ne navat ei käy)

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Toukokuu 4. 23:21:16 2005

kynsi kirjoitti:No mistä minä nyt tuollaiset yht-äkkiä saan.
Levyt saan kaupasta, mutta ne navat on varmaan uutena tyyriit.
(en oikeen ymmärrä miksi ne navat ei käy)

noissa xr navoissa nelipulttijako ja istuu suoraan paikoilleen. eihän niitä varmaan enään uusia myydä jos ei löydy käytettyjä niin vakio 5 pulttiset työn alle hitsausta ja sitte koneistaa uus 4 pulttijako niihin. ammattikoulu halvin vaihtoehto ja saattaa olla tarpeeks haastava harjotus työ niin voi tehdä ilmaseks.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ke Toukokuu 4. 23:56:03 2005

Käytin hakua, ja löysin mielenkiintoista tietoa.


http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... vyt#207813

Tuossa keskustelussa jjs sanoo, että "pyöränlaipan" vaihtamalla selviää.
Silloin tarvitsis hankkia korkeintaan levyt. (on sierran rumpujarrut ennestään)

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » To Toukokuu 5. 23:47:22 2005

Tuli tuossa juuri rakennettua levyjarrut rumpujen tilalle...

vaihetut osat:
-7" perä laippavetareille
-laippavetarit
-abs sierran vetarin päät (eli akseli joka menee pyörännavan läpi)
-2wd cossun navat/laakeripesä
-2wd cossun levyt/satulat
-käsijarruvaijeri

Modifikaatiot:
-snurrilla paskat pois vetarin/navan läpivienti reiästä
-rälläkällä paskat pois abs urien päältä
-hieman lekaa tukivarren "pohjaan" jotta vetarinlaippa mahtuu pyörimään (ei oo monesta millistä kiinni...).

Vaihtoehtosesti voi käyttää myös abs jarrullisen normi sierran laakeripesiä/napoja jos ei halua cossun levyjä laittaa.

Niin ja jos on laippavetarit jo entuudestaan niin selviää tosi helpolla.

Tässä kuva paskasesta akselistosta.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Timo_R
Viestit: 50
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Timo_R » La Toukokuu 7. 14:45:59 2005

Tää asia ny littyy tähän nii aattelin etten tee uutta aihetta suotta. Elikä kyseessä olisi -83 Sierran alustan rakentelu. Olisi tuossa Scorppion alustan osia tarjolla, ja ajattelin että jos niistä rakentaisi. Meneekö Scorpion etutolpat kokonaisuudessaan Sierraan? Entä koko taka-akselisto? Olettaisin niiden olevan vankempaa tekoa, kun tuon 1.6 Sierran :) Entä vakaaja(t)?

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » La Toukokuu 7. 16:30:35 2005

Timo_R kirjoitti:Tää asia ny littyy tähän nii aattelin etten tee uutta aihetta suotta. Elikä kyseessä olisi -83 Sierran alustan rakentelu. Olisi tuossa Scorppion alustan osia tarjolla, ja ajattelin että jos niistä rakentaisi. Meneekö Scorpion etutolpat kokonaisuudessaan Sierraan? Entä koko taka-akselisto? Olettaisin niiden olevan vankempaa tekoa, kun tuon 1.6 Sierran :) Entä vakaaja(t)?
scorpion tolpat on ainakin paksummat kun mitä normi sierrojen tolpat on..eli scorppion tolppa ei mene normi sierran olka-akseliin..scorpion tolpat taitaa olla saman paksuset ku mitä cossun tolpat on?
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Su Toukokuu 8. 12:33:06 2005

Timo_R kirjoitti:Tää asia ny littyy tähän nii aattelin etten tee uutta aihetta suotta. Elikä kyseessä olisi -83 Sierran alustan rakentelu. Olisi tuossa Scorppion alustan osia tarjolla, ja ajattelin että jos niistä rakentaisi. Meneekö Scorpion etutolpat kokonaisuudessaan Sierraan? Entä koko taka-akselisto? Olettaisin niiden olevan vankempaa tekoa, kun tuon 1.6 Sierran :) Entä vakaaja(t)?

Mulla on työn alla scorpionin taka-akselisto 1.6 sierraan.
Helpommalla pääsee ku vaihtaa tosiaan sen koko akseliston.
Sitte muuttaa pulttijaon. Tällaisen käsityksen sain tätä aihetta lueskellessani.

Vastaa Viestiin